Olenko nipo äiti, jos sanon suoraan anopille,
että en anna lapsia enää yksittäin hänelle yökylään? Kaksi tai kolme kerrallaan, ei yhtä.
Anoppini ottaa kolmesta lapsesta yhtä kerrallaan silloin tällöin yökylään, mutta ei kai jaksa kaikkia kolmea. Minulle yhden antaminen on hankalampaa kuin ei kenenkään antaminen, sillä kolme ihan peräkanaa syntynyttä lasta sekoittavat arkensa yhden puuttumisella. Kuka ei nuku kenenkä huoneessa, kun joku puuttuu ja kiukutellaan omasta asemasta eikä ole kaveria jne. Kun yksi on poissa, minun elämäni on tuplasti raskaampaa. Jos kaksi on poissa, on tilanne jo toinen, voin rauhassa keskittyä siihen yhteen.
Tiedän, että anoppi rakastaa kaikkia lapsia ja siksi yrittää parastaan ja se on liikaa, sillä taitaa väsyä helposti. Anoppi on 50-vuotias, hyvässä kunnossa jne, mutta jos menee sen yhden lapsenlapsen kanssa kaikki mahdolliset retket, reissut, vierailut ja ohjelmanumerot, ei ihme, että väsyy. Kuka tahansa väsyisi. Voinko ehdottaa, että eläisi vain arkea niiden lasten kanssa, niin jaksaisi useammankin lapsen kerrallaan?
Minulle olisi nimittäin äärettömän tärkeää, että saisin joskus lepohetken lapsista. Mieheni tekee pitkää työpäivää, on usein viikkoja ulkomailla, eikä minulla ole anoppini lisäksi ketään muuta, jolle lapseni voisin antaa hoitoon. Voinko pyytää, että anoppini huomioisi myös tämän minun jaksamiseni eikä pelkästään sitä, että hänellä on hauskaa yhden lapsenlapsensa kanssa kerrallaan? Onko minulla oikeus ainakin kysyä tällaista? Tiedän, että anopin omat lapset (mieheni ja hänen veljensä) viettivät omassa mummulassaan kaikki kesät kouluikäisinä ja äiti sai olla yksin kotiäitinä (!) kotona. Onko minulla ikäänkuin oikeus pyytää, että anoppi "maksaisi" takaisin tätä aikoinaan omalta äidiltään saamaa etua nyt minulle? Onko isoäideillä lainkaan velvollisuuksia vai vainko oikeuksia? Haluaisin keskustelua tästä aiheesta. Vai onko ongelma nyt se, että minä en ole tytär, jonka jaksamisesta anoppi kantaisi paremmin huolta? Mutta lastenikin takia olisi äärettömän tärkeää, että saisin pienen hengähdystauon edes joskus.
Tiedän, että anoppi loukkaantuisi, jos esim. ottaisin kotiimme jonkun palkatun henkilön. Mutta olisiko se sittenkin hyvä keino herättää hänet?
Kommentit (70)
kun en ole saanut isovanhemmilta lastenhoitoapua kuin muutaman kerran. Mä tiedän tosi tarkkaan miltä tuntuu kun on äärimmäisen väsynyt mutta on vaan pakko jaksaa.
Mutta asia nyt vaan on niin, ettei isovanhempia VOI pakottaa hoitamaan lapsiaan jos ne eivät tahdo tai kykene. Mutta ulkopuolista apua voi aina ostaa.
Mutta se kyllä sopii mulle. Tosin, kolme muuta sitten kiukkuaa aikansa, kun eivät päässeet mummin mukaan, mutta se on mun tehtävä jaksaa se kiukku.
Kuitenkin, kyllä kauppareissut jms on aina helpompia tehdä, kun on 1 lapsi vähempi mukaan. Meillä lapsia on yhteensä 4, iältään 10v, 8v, 4v ja 1v. Silloin, jos anoppi ottaa kuopuksen luokseen, meillä on "isojen bileet"; käydään uimahallissa, elokuvissa jms kivaa.
Mikä siinä nukkumisasiassa on niin vaikeaa? Meillä tuo 4-v ei halua nukkua yksin, joten jos hänen huonekaverinsa on mummolassa, niin teen hänelle pedin toisen isosisaruksen huoneeseen. So simple..
En usko että ap on tässä aikomassakaan pakottaa anoppiaan hoitamaan lapsiaan. Jotain suhteellisuudentajua kiitos. Mutta ei todellakaan ole itsekästä toivoa ottamaan myös oma tilanne huomioon. En jaksa ymmärtää tuollaista "teloitusta" tälläsen asian kysymisestä. Täysi tuki ap:lle, uskon että osaat hoitaa homman tyylikkäästi. Älä välitä ilkeilyistä! *poistuu keskustelusta, kun ei jaksa lukea tuollaista monotusta*
osa äideistä käyttää sitä kun ei ole lastenhoitajia
ap voi kysyä anopiltaan josko tämä ottaisi kaikki 3, ja selittää tilanteen.
Mutta velvollisuutta siihen ottamiseen anopilla ei ole. Tosi outo ajatus että kun anoppi itse on aikanaan saanut apua niin nyt ois ap:lle jotain "velkaa".
järjestää tukiverkkoasi niin, että sinulla on muitakin hoitoapuina kuin anoppi.
Hyvä pointti on se, että anopin ei tarvitse järjestää sirkushuveja lapsille ja sitä kautta väsyttää itseään ylen määrin. Tästä voisit keskustella hänen kanssaan. Kerro myös, että toivoisit joskus hänen ottavan kaikki lapset hoitoon, koska miehesi on paljon poissa.
Isovanhemmalla on oikeus valita. Tuskin otit Mummon mielipidetta huomioon, kun teit lapset pienella ikaerolla. Pieni ikaero on raskas. Jotenkin surullista ajatella, etta lasten isa ei ole ollenkaan mukana lasten hoidossa.
Kannattaa palkata lastenhoitaja ja antaa Mummolle vain se yksi. Mummo varmaan ajattelee asiaa lapsen kannalta: lapsi saa kerrankin yhden aikuisen tayden huomion. Jokainen lapsi sita kaipaa, vaikka sisarukset olisivatkin tarkeita. Olet aikamoisen itsekeskeinen, jos et osaa ajatella tata asiaa ollenkaan lapsen nakokulmasta.
ole. Hoitaa sen minkä jaksaa, muun hoidon saat kyllä järjestää muuten. En mäkään aio omia lapsenlapsiani päätyökseni hoitaa, ei se ole velvollisuus. Miksi niitä lapsia pitää ylipäänsä tehdä montaa, jos tietää että joutuu ne ilman isän apua hoitamaan?
Entä omat ystäväsi? Kunnallinen päivähoito?
Miksei miehesi auta?
vastaan kysymykseesi, et ole nipo äiti. Itsellä periaatteessa sama tilanne tosin lapsia jo neljä ja anoppi on nuoresta iästään huolimatta huonokuntoinen.
Suosittelen, että olet avoin. Kerrot että niin paljon ohjelmaa ei yhtä varten tarvitse järjestää, ja että sisarus saattaisi joskus haluta seuraa mummulaan.
Päivä kerrallaan, pian ne kasvaa :)
Hän on kuitenkin nuori vielä (itse olen myös lähes 50-v, 12-vuotiaan äiti), joten varmasti jaksaa hoitaa kaikkia kolmea, jos terve ihminen on.
Kyllähän minusta oikeudet tuovat myös velvollisuuksia asiassa kuin asiassa.
lasten/lastenlasten suhteen, ajatteletteko myös toisinpäin? Teillä ei ole mitään velvollisuuksia vanhempienne tai isovanhempienne suhteen?
Aika surullista.
Meillä ainakin suvussa on aina toimittu niin, että autetaan toisiamme, kukin kykyjensä ja voimiensa mukaan. Me autamme mieheni kanssa vanhempaa polvea esim. ollaan talkooapuna remonteissa, puutarhanhoidossa jne., autamme teknisissä jutuissa esim. tietokoneen tai muiden teknisten vempeleiden kanssa. Isovanhemmat auttavat ennen kaikkea lasten hoidossa. Kaikki ovat tyytyväisiä.
äitinsä kanssa, että jos haluaa lapsia yökylään, niin kaikki tulevat yhtäaikaa. Vaimolle teettää lisätyötä, jos 1 puuttuu jne.
Munkin anoppi yritti tuota samaa, mutta joutuu nyt ottamaan kaikki lapset kerralla. Eli ovat 1 yö/vuodessa.
T:Tiukkis
Palkkaa ulkopuolinen hoitaja ekaksi kerraksi ja kerro anopille selvästi, että teet sen siksi, kun tarvitset lepoa (täytä lepoa kaikista lapsista) yhdeksi yöksi. Jos sinun edes tarvitsee sitä hänelle kertoa. Miksi pitäisikään? Kerrotko anopille muutenkin kaiken? Miksi ulkopuolisen hoitajan palkkaaminen on niin vaikeaa?
Minusta on hiukan kyseenalaista, etteikö anoppi kolmen kanssa jaksa, jos kukaan lapsistasi ei ole sylivauva. Minun anoppini hoitaa omia lapsiani (6,5 ja 4-vuotiaat) yksin ja on kuitenkin jo 65-vuotias. Hän nimenomaan haluaa hoitaa kaikki kerralla, koska pääsee itsekin silloin helpommalla kuin yhden kanssa. Olisiko kyse tästä, että anoppisi ei ole tajunnut sitä, että kaikkien kolmen lapsen hoito voi olla jopa helpompaa kuin yhden mussukan viihdyttäminen?
Kannattaa jutella ystävällisesti ja avoimin mielin sen anoppisi kanssa. Kyllä hän varmaan ymmärtää, kun kauniisti kerrot tilanteen :). Vaatimis-linjaa kannattaa välttää, ettei välit mene. Tsemppiä ap!
Olisi outoa antaa vain toinen lapsista, kun toinen olisi sitten kotona. En ymmärrä. Molemmat sitten. Mummullekin helpompi kun lapset pitävät toisilleen seuraa ja vanhemmat saavat hyödyn kun saavat olla kaksin.
olet vaan pirun väsynyt ja se ettei anoppisi tai miehesi sitä huomaa on sääli. Itse elän kanssa arkea pienten lasten kanssa kotona ja tiedän kuinka tiukille välillä vetää kun ei jaksaisi. Koska anoppisi on myös ollut samassa tilanteessa ja saanut tällöin apua niin hänen luulisi tietävän että kuinka kullanarvoista on antaa äidille välillä pieni breikki. Jos et halua itse keskustella anoppisi kanssa niin pyydä että miehesi keskustelee. Tai mielummin keskustele miehesi kanssa kaipaamastasi breikistä ja pyydä häntä hankkimaan lapsillesi hoitopaikka siksi aikaa. Ja mikäli on mahdollista palkata joku niin palkkaa ihmeessä, anopin loukkaantumisella ei ole mitään merkitystä jos sinä saat sillä pienen hengähdystauon. Tahtoisin itse ajatella että saisin aikoinani olla lastenlasteni hoitoapuna aina tarpeen tullen kun vanhemmat tarvitsevat omaa rauhaa. Sillä olen saanut sitä itsekkin anopiltani ja omilta vanhemmiltani. Älä välitä supermammojen kirjoituksista. Parempi pyytä apua ennen kuin itse on ihan rikki, se ei tietääkseni ole äitiyden tarkoitus.
Anoppini ottaa kolmesta lapsesta yhtä kerrallaan silloin tällöin yökylään, mutta ei kai jaksa kaikkia kolmea.
Tiedän, että anoppi loukkaantuisi, jos esim. ottaisin kotiimme jonkun palkatun henkilön. Mutta olisiko se sittenkin hyvä keino herättää hänet?
Jos et kerran tiedä, miksi anoppi ottaa vain yhden kerrallaan yökylään, niin kysy. Tai pistä miehesi sanomaan äidilleen, että on huolissaan sinun jaksamisestasi, että voisiko tämä ottaa joskus kaikki lapset tai kaksi lasta yhtäaikaa. Niistä kun on seuraa toisilleen.
Kysyähän voi aina.
Minulla on kaksi lasta, jotka on päivähoidossa, 7v ja 4v, esikoinen menee kohta kouluun. Kesäkuun alussa olin ensimmäistä (!) kertaa yksin kotona yötä esikoisen syntymän jälkeen. Kolme-neljä yötä olen ollut työmatkalla erossa lapsista. Vuosi sitten esikoinen lopetti öisin vessassakäynnin tai oppi käymään yksikseen eikä enää herättänyt minua, oli niin ehdollistunut siihen reittiin, ettei unissaan muistanut, että voisi kävellä suoraan vessaan vaan kävi mutkan minun kauttani aina. Sain vihdoin alkaa nukkuun täysiä öitä.
Minunkin anoppi haluaa tuupata vierailut täyteen ohjelmaa. Vain esikoinen on tähän mennessä ollut yötä anopilla. Kuopusta ei ole vielä ottanut. Kun ei kuopus ole halunnut.
Viime viikolla kuopus oli eka kertaa yökylässä minun äidilläni. Joten hänenkin aikansa koittaa.
Minä en koskaan ikinä ole halunnut noita yökyläilyjä itseäni varteen. Vaan lapsilleni. Mutta myönnän, että mielelläni laitoin viime viikolla molemmat yökyläileen. Kuopukselle oli seuraa, eikä tarvinnut jännittää niin paljon. Ja itse pääsin päiväkotirumbasta ;)
Siitä minä nautin tosi kovasti, kun mieheni oli kesäkuun alussa mökkilomalla lasten kanssa ja sain olla yksin. He saivat keskinäistä laatuaikaa ja minä ehdin tehdä lisätunteja ja tienata vapaapäivän syksylle/talvelle, kun töissä oli nyt aika kiirettä.
Jos mielestäsi anopillasi on velvollisuus hoitaa kaikkia lapsiasi yhtäaikaa, niin mitä velvollisuuksia sinulla on häntä kohtaan? Ymmärrätkö myös toisin päin, että sinulla on velvollisuuksia anoppiasi kohtaan? Autatko häntä, silloin kun hän tarvitsee apua, esim terveydellisitä syistä, tai jopa ihan muuten vaan?
Tietenkään mummoilla ei ole pakko olla missään tekemisissä lapsenlapsien kanssa, mutta jos hän kerran haluaa olla, en näe mitään syytä miksi ei voisi kysyä ottaisiko 2 tai 3 lasta kerrallaan (edes joskus.) Aikuiset ihmiset voivat keskustella ihan sivistyneesti kuinka on väsynyt yms. tarvitsee lepoa ja josko toinen auttaisi. Anoppi on kuitenkin lähisukulainen.
Kyllä mulla on anoppiini sen verran hyvät suhteet, että jos musta tuntuu, että oon väsynyt niin voin ihan huoletta kysyä, josko ottaisi lapset (2 kpl) yöksi, että saisin olla yksin. Mullakin mies poissa jonkin verran ja pidän ihan yksinolosta. Useimmiten hän ottaakin, jos vaan ei ole mitään menoa. Hän myös sopii lasten kanssa ihan keskenään, että koska menevät ihan muuten vaan yökylään, kun he pyytelevät sitä (siis tietenkin kysyvät multa käykö.)
ihan ihme vastauksia.
Totta kai voit kysyä anopilta sopisiko hänelle yhden kerran kaksi lasta yhtäaikaa, vaikka ne kaksi vanhempaa. Anna vaikka videoita/pelejä mukaan ja sano selvästi ettei tarvi juosta paikasta toiseen, että voivat olla vaan kotona.
Jos anoppi kieltäytyy, niin tietty sun täytyy se hyväksyä. Mutta aina saa kysyä. Ja kerro että olet väsynyt koska mies matkoilla jne. ei anoppi sitä välttämättä tajua.
Juttele ystävällisesti, älä vaadi mitään!