Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"sun rahat ja miehen rahat"..miten on?

Vierailija
07.07.2009 |

meillä on tehty niin, että mies maksaa palkastaan talolainan lyhennyksen ja isommat laskut. Mä maksan ruuan, vaatteet ja omat "pikku laskuni" kuten puhelin. Näin on ollut 10v, mieheltä jää rahaa hieman säästöön (sanoo kyllä että on laskurahoja, kun tulee kerran vuodessa isompaa laskua)...itsellä rahat tuntuvat loppuvan aina viikkoa ennen seuraavaa tiliä. Ruokaan menee uskomattoman paljon, ja pesuaineisiin/vaippoihin/apteekkiin..jne. Joudun ruinaamaan mieheltä avustusta täksi ajaksi, ärsyttää. Lisäksi "lainaan" häneltä välillä rahaa :/ Voi vit--u että äon vammasta tollanen. MUTTA mies on muuten tosi ihana, ei valittamista. (eli en ota eroa)

Joskus mietin että tehtäisiin toisinpäin, hän hoitaisi arkimaksut ja minä lainat..mutta tiedän jos hän menisi kauppaan, puuttuisi ostoksista paljon tarpeellista. Yhteiset rahatkaan ei meillä toimisi, sitten kinattas:"mihin on noin paljon rahaa mennyt jne"

kellään muulla vastaavaa?

Joskus naureskelin, että johtuuko siitä että mies pihi pohjalaanen ;D

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta yhteiset rahat ja hyvin on toiminut. Riitaa rahasta on ollut ehkä kaksi kertaa:)

Vierailija
2/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseltä kaikki perheen menot ja sitten omista ( joille menee esim 5% kummankin tuloista) saa kumpikin käyttää miten haluaa. Meillä tämä toimii loistavasti eikä tarvitse tapella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustaa yhteisen tilin johon molemmat laittavat tietyn summan/prosenttiosuuden tuloistaan ja mistä maksetaan yhteiset menot?

Vierailija
4/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on omat rahat kanssa. En tykkää yhtään. Haluaisin, että olisi yhteinen tili, jonne kumpikin laittaisi laskuja/ruokaa/vaate/yms.ostoksia varten rahaa. Meillä maksetaan laskut aika 50-50 mikä on tuntunut ihan perseidealta, koska olen hoitovapaalla. Siispä olen käyttänyt säästöjäni. Mies on Roope Ankka. Autoa en saa kysymättä lainaan, koska on itse sen ostanut. Ja huom, olemme naimisissa! Joissain asioissa minun pitäisi maksaa aina enemmän, mutta mies ei ole KOSKAAN ostanut lapsellemme mitään. Saa nähdä kuinka käy syksyllä kun menen hyväpalkkaiseen työhön (ennen tienasimme saman verran). Noinkohan joudun maksamaan enemmän, vaikka olen kituutellut hoitovapaan ajan...?

Vierailija
5/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä olis mahdollista, mutta multa jää käteen n.1200e ja mieheltä pari sataa enemmän...että hyväpalkkaisia ei olla kumpikaan. Lisäksi sitä on tottunut jo olevaan, että en tiedä miten käytännössä homma oikeasti hoituisi :/

Pitää keskustella, kiitos vinkeistä!

Vierailija
6/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä ap sentään omistat siitä teidän kodista puolet, vaikka mies hoitaakin lainan?

Meillä on yheiset rahat ja yhteinen perhe.

Mä tekisin niin, että kummallekin jäisi saman verran käyttörahaa, jonka saa käyttää omiin menoihinsa niin kuin parhaaksi näkee tai sitten vaikka säästää ja sijoittaa. Mun mielestä on outoa, että perheenjäsenillä on eri elintaso.

Vierailija
7/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin on ollut heti kun yhteen mentiin. Laskut lainat ruoat ja vaatteet on aina maksettu siltä tililtä missä rahaa milloinkin on ollu. ja säätötili on ihan yhteinen eli molempien nimissä ja sinne laitetaan mitä millonkin jää "ylimääräistä"

Vierailija
8/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksat tuollaista paskaa? Äijä kuulostaa ihan hirveältä itsekkäältä kusipäältä!

Itse varmaan lähtisin lapsen kanssa lätkimään heti kun uusi duuni alkaa.

Vierailija
9/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ikipäivänä toimisi tuo, että on yhteiset rahat!

Mies tienaa huomattavasti enemmän kuin minä. Minähän sitten tuhlaisin tilillä olevat ylimääräiset (miehen tienaamat rahat) surutta vaatteisiin tms. omiin menoihini. Mies jäisi varmaan rahatta :)

Vierailija
10/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä onneksi on talolaina puoliksi.

Vierailija
11/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omat tilit, mies tosin tienaa 3x enemmän, kun oon äitiyslomalla/kotihoidontuella. Meillä on sama (toimiva) systeemi kuin ap:llä paitsi etten mä 'ruinaa' mieheltä rahaa. Jos mun rahat loppuu ennen seuraavaa 'tiliä' (ja näin yleensä käy), ilmoitan miehelle rahan tarpeesta. Jos on töissä, siirrän itse tilille arvioimani summan, jos taas on kotona niin mies siirtää. Voisin toki siirtää mitään puhumatta, mutta ilmoitan siksi, että mieskin tietää tilin tilanteen siirron jälkeen ja osaa kertoa vielä veloittamatta olevista ostoksista (tankkaus yms.).

Ja me ollaan kumpikin pohjalaisia. :)

Vierailija
12/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä omat tilit, mutta ne ovat yhteisten pankkitunnusten takana, ja sieltä maksetaan missä rahaa on. Ja yleensä minä hoidan maksut, oli tili kumman tahansa. Edes avoliittoaikoina, kohta 20 vuotta sitten, emme vahtineet "omia" rahojamme, vaan yhdessä kun asuttiin, niin yhdessä myös huolehdittiin kustannuksista. Vuosien varrella olen ollut hoitovapailla yms., jolloin luonnollisesti miehen rahoista maksettiin eläminen. Tällä hetkellä taas minä olen paremmin tienaava.

Minusta olisi järkyttävää joutua kerjäämään mieheltä rahaa, yhteinen perhe = yhteiset rahat.

Vierailija
13/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset menot maksetaan puoliksi ja loput rahat on kummankin omaa rahaa eli niillä voi tehdä mitä haluaa.

Meillä ole koskaan tapeltu rahasta tai sanottu lausetta mä olen ton ostanut tai toi on mun.

Hyvin homma pelittää.

Vierailija
14/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ei todellakaan tarvitse olla yhteisiä rahoja! Toki on hyvä, että yhteiset menot (ruoka, asuminen ym.) hoidetaan, mutta sitten kun aletaan puhua esim. naisen vaateostoksista, viikonloppureissuista pariisiin ystävien kanssa, kauneushoidoista ym. niin mies saa kiristää kukkaron nyörejään jos naisella itsellään ei ole varaa. Ei naisilla ole oikeutta kuluttaa miesten tienaamia rahoja (mies yleensä tienaa enemmän)

Vierailija
15/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ei todellakaan tarvitse olla yhteisiä rahoja! Ei naisilla ole oikeutta kuluttaa miesten tienaamia rahoja (mies yleensä tienaa enemmän)

Jos on yhteisiä lapsia, joita toinen hoitaa kotona niin on kohtuutonta jakaa kaikki kulut tasan puoliksi! Pahimpia täällä luettuja ( ei tässä ketjussa) on että äiti kärsii nälkää ja mies ostaa kaikkea mitä haluaa. Tai sitten naisen on pitänyt säästää kymmeniätuhansia voidakseen olla kotona hoitamassa yhteisiä lapsia.

Vierailija
16/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi perhe - yksi tili

MEilla on siis yksi yhteinen kayttotili,sinne menee molempien palkat. Sielta maksetaan laskut ja molemmilla on tilille kortit. Ollaan molemmat kulutustavoiltamme samanlaisia. Isoista hankinnoista (huonekalut, kodin elektoniikka, jne) neuvotellaan yhdessa, mutta omiin menoihin (vaatteet, cd:t, kirjat jne) molemmat kayttaa tilia vapaasti. Siirretaan kuukausittain tietty summa myos yhteiselle saastotilille.

Hyvin on toiminut viimeiset 6 vuotta, vaikka ei olla naimisissakaan.

Tahan yhden tilin systeemiin siirryttiin, kun ostettiin talo ja ensimmainen lapsi syntyi.

Vierailija
17/27 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili johon kummallakin on maksukortti. Yhteiselle tilille kumpikin siirtää 90% nettotuloistaan - ja lapsilisät menevät sinne myös.

Säästäkää kuitit ostoksista, ja jos tulee jotain "omempaa" ostettavaa tai yhteiseen käyttöön tulevaa ennalta suunnittelematonta, kysykää siipalta ensin että sopiiko että ostat.

Ihan omat jutut (huvittelureissut tms) omista rahoista.

Vierailija
18/27 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin on omat tilit, laskut ja muut menot maksetaan kuitenkin puoliksi. Mies maksaa lainat, koska talo on hänen. Kaupassa se maksaa, kummalla on rahaa

Vierailija
19/27 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ei tarvi maksaa isoja laskuja eikä asumiskuluja. Ja vielä kehtaa valittaa. Menisit hoitoon.

Vierailija
20/27 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilit ja rahat ovat yhteisiä, eikä ole ikinä tullut mieleenkään ajatella, että mies kuluttaisi minun tienaamiani rahoja (meillä tuloero n. 1500 euroa kuukaudessa), jos ostaa jotain itselleen. Eikä tulisi mieleenkään ruveta jakamaan laskuja, asumiskuluja, ruokaostoksia ja lapsen vaate- yms. tarvikeostoksia kummankin tulojen mukaan. Yhteiselle tilille tulevat molempien palkat ja yhteiseltä tililtä maksetaan myös menot. Myös säästötili on yhteinen. Ainoastaan lapsella on omat rahat, lapsilisät menevät hänen omalle tililleen. =)

Ei naisilla ole oikeutta kuluttaa miesten tienaamia rahoja (mies yleensä tienaa enemmän)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi