Äidit! Kun näette äidin ja selvästikin adoptoidun lapsen,
niin mitä ajattelette?
Ps. tai milloin se nyt niin selvää on, sekin kiinnostaa, että milloin arvelette että on adoptiolapsi ja milloin, että äidillä on maahanmuuttajamies
Kommentit (79)
nelikymppinen äiti, jolla 3-vuotias lapsi. Enkä todellakaan koe olevani vanha, enkä kyllä edes näytä vanhalta. Kouluikäisten lastemme koulukavereilla on jopa paljon "iäkkäämpiäkin" vanhempia kuin minä (ovat olleet minua reilusti vanhempia lapsen jo syntyessä).
Aikoinaan esikoisen kanssa liikkuessa törmäsin kysymykseen mistä lapsi on adoptoitu (ihan on biolapsi). Varsinaista vihamielisyyttä en kokenut lapsen vauva-aikana, lähinnä uteliaisuutta. Vihamielistä ja rasistista kohtelua lapset ovat joutuneet vasta vähän isompana. Yleensä huutelijat ja nimittelijät ovat täysiä luusereita, joista Suomi ei todellakaan voi olla ylpeä. Pelottavaksi ilmiö tulee vasta, kun huutelijat ovat ns. normaaleja ihmisiä.
Mielestäni on täysin minun itseni asia millaisen miehen itselleni valitsin, eikä minun tarvitse hyväksyä rasismia, jota kohtaan tästä syystä. jopa Suomen laissa tämä määritellään rikokseksi, joskin sen kohteena olevan harteille jää sen todistaminen. Itse jätän nämä idiootit mieluiten huomioimatta: miksi välittäisin ihmisistä, joilla on purettavanaan viattomiin ulkopuolisiin omat, itse aiheutetut ongelmansa? Ei ole minun, mieheni tai lastemme syy, jos he ovat alkoholisteja, asunnottomia tai työttömiä, jos heidän koulutustaustansa on matala tai ymmärryksensä vajaa!
Olet teeskentelevä ja kaksinaamainen ääliö, suvaitsematon ja törkeä.
Mieheni on Pohjois-Afrikasta, ja arvaa, kuinka pahalta tuntuu lukea noita sun viestejä.
Vielä pahemmalta tuntuu, kun ajattelen, että joskus minun on päästettävä lapseni kouluun, jossa hän tapaa sinun kieroon kasvattamasi lapset (vai ihanko onnistut lapsillesikin teeskentelemään ja piilottamaan asenteesi? Et varmasti. Niistä sitten kasvaa sun kaltaisia tyhmiä rasisteja. Ja kyllä, olet tyhmä. Sanavalintasi paljastavat, että et voi kovin suurella määrällä älyä olla siunattu).
Keskity sinä kasvattamaan ja rakastamaan lastanne. Jos lapsen ulkonäkö on ongelma joillekin, älä anna sen vaikuttaa itseesi, vaan pyri antamaan lapselle vahva itsetunto, jolla hän pärjää näitä tolloja kohdatessaan.
Itse ei-pellavapäisten lasten bioäitinä kohtaan aina välillä näitä "huippu" yksilöitä. Mielenkiintoiseksi tilanteen on joskus tehnyt se, että asenne on "positiivinen", ja minua pidetään "hyväntekijänä", niin kauan kun minun luullaan adoptoineen lapset. Kun "ihastelijalle" selviää minulla olevan ulkomaalainen mies, ja lasten olevan tummia tästä syystä, asenne voi muuttua radikaalistikin. Mm. töistä tultuani kävin ostoksilla lasten kanssa isossa marketissa, jossa jouduin skinilauman "ihailun" kohteeksi. Oudon käänteen tilanne sai, kun täysin "sivistyneen" oloinen keski-ikäinen nainen liittyi tämän pallopää joukon jatkeeksi. Häntä kuulemma ällötti tällaiset "mokkakikkelinhuoran sekarotuiset penikat", ja kuinka kaltaisemme hyväksi käyttävät Suomalaista sosiaaliturvaa ja veronmaksajien rahoja... No, jos naimisissa oleva nainen on huora (kenties hänkin oli sitä sitten), töissä käyvän miehen, töissä käyvä puoliso hyötyy omista verorahoistaan lapsilisän yms. normaalin sosiaaliturvan verran, syy ei liene miehessä tai lapsissa tai heidän ihonvärissään.
Ja vastasin kysymykseesi.
Ihmisen ajatukset ja tunnepitoiset reaktiot ovat eri asia kuin hänen käytöksensä. Luuletko esim. etteivät sivistyneesti käyttäytyvät ihmiset inhoa tiettyjä ihmisryhmiä?Minä en pidä maahanmuuttajista,islaminuskosta.
Asiasta voi argumentoida hienoilla termeilläkin, mutta lopultakin en vain henkilökohtaisesti pidä Itä-Helsingin mokkakikkeliperheistä.Mä olen yhtä mieltä tämän kirjoittajan kanssa.En pidä elintasopakolaisista,jotka tekevät pahaa ja piiloutuvat "kulttuurinsa" taakse- eivät edes yritä sopeutua vaan käyttävät siekailematta suomalaisia löperöitä kukkahattutätejä hyväkseen.
olet tuota mieltä, sietäisi sinun hieman tutkailla omaa persoonaasi ja ajatusmaailmaasi. Todella sivistynyt ja fiksu ihminen ei edes ajattelisi tavallasi (et siis ole sivistynyt), vaan osaisi nähdä asioiden eri puolet.
Pakolaiset ovat osa todellisuutta, ja jos sitä ei hyväksy, on melkoisen yksinkertainen ja kylmä ihminen. Onhan suomalaisiakin lähtenyt pakolaisiksi maailmalle!
Ei todellakaan tarvitse olla pelkän peruskoulun käynyt WT tms. jos ei hyväksy näitä mamuja.Meitä vastustavia on ihan hyvissä ja korkeissa viroissakin. Itsekin olen korkeasti koulutettu, sopii tulla kuuntelemaan kahvihuoneeseen pakolaiskeskusteluja. Meillä vaan on silmät avautuneet näkemään epäkohdat,jotka muut yrittävät painaa villasella "ettei vaan luulla rasistiseksi". En ymmärrä miksi edes käydä täällä vastaajien kimppuun, kun kerran kysyttiin omaa mielipidettä. Jokaisella kun pitäisi kuitenkin olla oikeus omaan näkemykseensä.
akateemisista piireistä, suurin osa meidän perhetutuista on väitelleitä tai muuten korkeasti koulutettuja, itsekin olen yliopistolla. no mutta asiaan, keskustelupalstalla voin tunnustaa että olen rasisti elintasopakolaisia ym. kohtaan, Suomessa kaiken saa kyllä niin tarjottimella että hoh hoijakkaa. arabimiehet saa karvat nousemaan pystyyn naisten aseman takia.
sen sijaan kansainvälinen adoptio ei herätä sen kummempia tuntemuksia. paitsi näin dokumentin Eurooppaan adoptoiduista kiinalaisista jotka nyt siis noin parikymppisiä nuoria aikuisia. he sanoi että jos olisi voinut valita niin olisi mieluummin pysynyt omassa synnyinmaassaan adoptoituna, rasisitisia kommetteja kuuli kadulla jatkuvaan ja onhan se varmasti rankkaa.
että vasta ihan parina viime vuonna adoptio on kiinnostanut Kiinassa yhtään ketään. Eli vaihtoehdot ovat olleet lastenkoti tai adoptio ulkomaille.
Aina lapselle pyritään löytämään koti kotimaasta, mutta aina ei sellaista ole tarjolla.
Ja vastasin kysymykseesi.
Ihmisen ajatukset ja tunnepitoiset reaktiot ovat eri asia kuin hänen käytöksensä. Luuletko esim. etteivät sivistyneesti käyttäytyvät ihmiset inhoa tiettyjä ihmisryhmiä?Minä en pidä maahanmuuttajista,islaminuskosta.
Asiasta voi argumentoida hienoilla termeilläkin, mutta lopultakin en vain henkilökohtaisesti pidä Itä-Helsingin mokkakikkeliperheistä.Mä olen yhtä mieltä tämän kirjoittajan kanssa.En pidä elintasopakolaisista,jotka tekevät pahaa ja piiloutuvat "kulttuurinsa" taakse- eivät edes yritä sopeutua vaan käyttävät siekailematta suomalaisia löperöitä kukkahattutätejä hyväkseen.
olet tuota mieltä, sietäisi sinun hieman tutkailla omaa persoonaasi ja ajatusmaailmaasi. Todella sivistynyt ja fiksu ihminen ei edes ajattelisi tavallasi (et siis ole sivistynyt), vaan osaisi nähdä asioiden eri puolet.
Pakolaiset ovat osa todellisuutta, ja jos sitä ei hyväksy, on melkoisen yksinkertainen ja kylmä ihminen. Onhan suomalaisiakin lähtenyt pakolaisiksi maailmalle!
Ei todellakaan tarvitse olla pelkän peruskoulun käynyt WT tms. jos ei hyväksy näitä mamuja.Meitä vastustavia on ihan hyvissä ja korkeissa viroissakin. Itsekin olen korkeasti koulutettu, sopii tulla kuuntelemaan kahvihuoneeseen pakolaiskeskusteluja. Meillä vaan on silmät avautuneet näkemään epäkohdat,jotka muut yrittävät painaa villasella "ettei vaan luulla rasistiseksi". En ymmärrä miksi edes käydä täällä vastaajien kimppuun, kun kerran kysyttiin omaa mielipidettä. Jokaisella kun pitäisi kuitenkin olla oikeus omaan näkemykseensä.
Taas samat "perustelut"...
Epäkohdat EIVÄT johdu maahanmuuttajista, vaan suomalaisesta lainsäädännöstä, ja kas, sitähän eivät mamut ole olleet luomassa.Jos sosiaaliturva antaa mahdollisuuden keplotella töissä käymättä, saman pystyy tekemään siinä suomalainen kuin maahanmuuttajakin. Kysyttäessä maahanmuuttajien mielipidettä haluaisivatko he käydä töissä, vastaus on aina KYLLÄ. Vaan mitä tekee suomalainen työnantaja, keksii tekosyitä miksi EI palkata ulkomaalaista työntekijää... Tai kyllähän nämä mamut kelpaavat nykyisin tekemään "hanttihommia"; bussikuskit, lähihoitajat (erityisesti vanhustyö), siivoajat yms. matalapalkka-alat alkavat olla Suomessa(kin) mamujen töitä. Vaan kun se mamu saattaa olla jopa yliopistossa väitöskirjan tehnyt alansa erityisasiantuntija.
Ja ketkähän olivat niitä aitoja "elintasopakolaisia"? Aivan nämä meidän supisuomalaiset Ruotsiin yms. maihin lama-aikoina lähteneet kansalaisemme! Kannattaisikohan vielä sivistää itseään, ainakin sitä sydämensivistystä tuntuu uupuvan.
akateemisista piireistä, suurin osa meidän perhetutuista on väitelleitä tai muuten korkeasti koulutettuja, itsekin olen yliopistolla. no mutta asiaan, keskustelupalstalla voin tunnustaa että olen rasisti elintasopakolaisia ym. kohtaan, Suomessa kaiken saa kyllä niin tarjottimella että hoh hoijakkaa. arabimiehet saa karvat nousemaan pystyyn naisten aseman takia.
sen sijaan kansainvälinen adoptio ei herätä sen kummempia tuntemuksia. paitsi näin dokumentin Eurooppaan adoptoiduista kiinalaisista jotka nyt siis noin parikymppisiä nuoria aikuisia. he sanoi että jos olisi voinut valita niin olisi mieluummin pysynyt omassa synnyinmaassaan adoptoituna, rasisitisia kommetteja kuuli kadulla jatkuvaan ja onhan se varmasti rankkaa.
Mistähän tämä mahtaakaan kertoa...
tai ajattelen että siinä on äiti ja lapsi...
Ulkomaalaistaustaiset adoptiolapset ovat niin yleisiä täällä että kyseessä ei ole mikään outo ilmiö enää.
vai ei, jos (yleensähän on) lapsi on minusta söpö tai kaunis, niin voin jäädä ihastuksissani tuijottamaan, tosin niin voin tehdä ihan "tavallisen" lapsenkin kohdalla.
Itse olen suvaitsevainen ulkomaalaisiakin kohtaan, mutta luulen, että itse ulkomaalaiset aiheuttavat myös itselleen ja muille harmia. Täällä meidän asuialueelle on muuttanut lisää ulkomaalaisia ja pakko sanoa, että erinäiset järjestyshäiriötkin ovat sen mukana lisääntyneet. Roskakatokset ovat kuin kaatopaikkoja, ulkona kävellessä ulkomaalaistaustaiset huutelevat naisille, ja leikkipuistossa isommat (uskoakseni maahanmuuttajataustaiset) lapset kiusaavat muita. Näin ei täällä ole ollut aikaisemmin. Eli ymmärrän toisaalta, jos toiset ajattelevat kovin negatiivisesti ulkomaalaistaustaisista.
Vaikka pitää sanoa, että meidän naapurin maahanmuutajaperhe on aiva ihanaa ja ystävällistä porukkaa.
pk-seudulla, mutten itä-Helsingissä.
Eikä se ole mikään outo juttu enää täälläkään. Omalla asuinalueellakin on vanhempia adoptoituja lapsia kuin omani, paljonkin vanhempia, jotain 10-vuotiaitakin. Sekin tässä on yllättänyt.
ap
tai ajattelen että siinä on äiti ja lapsi...
Ulkomaalaistaustaiset adoptiolapset ovat niin yleisiä täällä että kyseessä ei ole mikään outo ilmiö enää.
en ajanutkaan sitä takaa, vaan että ei oo alueen eka adoptiolapsi, joka jossain määrin saa olla tienraivaaja puistossa ja päiväkodissa ja koulussa jne.
ap
tapahtunut muutamassa vuodessa.
Että on adoptio lapsi jos näkee vain äidin ja lapsen. Mutta jos tietäis että on niin eka ajatus varmaan olisi että mitähän ovat joutuneet kokemaan ennen kun on päässyt siihen tilanteeseen että lapsi on.
etta mistakohan maasta tuon lapsen isa on kotoisin... siis mulle ei ekaks tulisi mieleen etta on varmaan adoptioitu. Ehka siksi, etta itsellani on ulkomaaliainen mies, ja asun maassa jossa 'seka-avioliittoja' on paljon, etenkin tyo- ja perhepiirissamme!
Adoptiovanhempia ihailen: itsestan ei varmaan olisi siihen, ja pelottaisi kuikan osaisin rakastaa todella sydamestani adoptoitua lasta 'kuin omaani', varsinkin kun minulla on jo biologisia lapsia. Jos tietaisin, etta lapsi on adoptioitu, haluaisin heti kysya ainakin sata kysymysta aidilta adoptioaitiydesta, tunteista, prosesseista, jne. Mutta en tietankaan kysyisi ellei olisi tosi tuttu!
Eli siis 'etenkin tyo-ja ystavapiirissamme'. Perhepiireissa kumpikin meista on ainut ulkomaalaisen kanssa naimisissa!
Mukaan tuli ylimaarainen kirjain, onneksi osasit puuttua siihen! Tiedan kylla kuinka 'adoptoitu' kirjoitetaan!
koska kärsin vuosia lapsettomuudesta ja mietimme adoptiota. Tulin kuitenkin lopulta raskaaksi. Jos näen todella epäviehättävän ja parisataakiloisen naisen, jolla on selvästi lapsi mustan miehen kanssa, tunnen huvittuneisuutta. Sorry vaan.
T: 140kg painava aiti, joka ollut 11v naimisissa "mokkakikkelin" kanssa ja kolmas lapsi tulossa.
on muuten uskomatonta, miten ihmiset voivat olla noin törkeitä ja ajattelemattomia... ei tulisi mieleenkään, että kohtelisin jotain ihmistä eri tavalla vain sen takia, että hänellä sattuu olemaan ulkomaalainen mies tai ulkomailta adoptoitu, erilaista syntyperää oleva lapsi. Saati sitten haukkuisin lasta! Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä että lapsi on aina lapsi, ja sellaisenaan vanhemmilleen tärkeä ja rakas. Ihan sama onko ns. oma vai adoptoitu.