HELMI 2010 vko 28
Kommentit (95)
On tää kyllä outoa aikaa ;)
Ekaksi tuntuu, että on nälkä ja sitten kun tekee ruokaa niin sitten ei maistukaan.
Halitus: tervetuloa palstalle. Rupesi hymyilyttämään toi sun viesti, koska mulla ihan sama perunan ja porkkanan himo :P
Mites teidän miehet ovat odotuksessa mukana? Meillä ainakin ihan täysillä mukana ja aivan innoissaan. Mikä on ihana asia. Harmittaa vaan kun itse koko ajan niin kärttyinen ja huonolla tuulella, ettei oikeen osaa olla niin ihana toista kohtaan kuin haluaisi.
Olen tässä lukenut ja myötäelänyt keskenmenouutisia. Todella monen kohdalle sattunut :( Oikein paljon jaksamista teille surussanne... Ja teille, jotka olette epävarmuudessa, toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin! Löysin muuten hesarin liitteestä tällaisen keskenmenoa/lapsettomuutta käsittelevän sarjiksen: http://maailmamustavalkoinen.blogspot.com/
Julmaa, ettei jotkut hoitajat viitsi ultrata, vaikka on vuotoa :( ei kai se niin iso vaiva olisi.
Mun ainoa raskausoire tällä hetkellä on pienoinen kuvotus kaikkea epäterveellistä kohtaan. Muita oireita ei sitten olekaan. Rinnat ja maha kasvaneet ehkä hieman.
Harmittaa, kun oon nyt viikon sairastanut flunssaa, vaikka ei kai se mitenkään vaikuta pieneen... Ja kysymykseen pelottaako sikaflunssa: KYLLÄ, en tosiaankaan halua sairastua nyt mihinkään. Oon koko alkuraskauden pessyt käsiä paljon ja käyttänyt vielä desinfioivaa huuhdetta, mutta silti flunssa iski :/
Kävin vanhempieni luona penkomassa varastoa..äiti on säästänyt kaikki mun ja siskojen vanhat vauvanvaatteet, puen varmasti joitain niistä sitten omalle lapselle. Tuli ihan kyyneleet, kun löysin tämän aarrekätkön, olin varma, että äiti heittänyt menemään.
Muuten oon ollut vähemmän tunteellinen kuin yleensä! Tosi tasapainoinen ja onnellinen olo. Mulla ei kyllä oo ketään, kelle kiukutellakaan, kun yksin asun. Pikkasen tietysti mietityttää, kun tulevaisuus on tällä hetkellä vielä ihan auki, en esim. tiedä vielä missä kaupungissa asun, kun lapsi syntyy... Lapsen isän osallistuminenkin on kysymysmerkki. Tähän mennessä hän ollut kiinnostunut minusta ja pienestä, mutta en tiedä, tullaanko asumaan yhdessä, kun lapsi syntyy.. Tai tuleeko hän edes synnytykseen mukaan. Toisaalta mulla on tosi luottavainen ja hyvä olo tulevaisuuden suhteen, kävi miten kävi :)
Seuraava jännitysmomentti on nt-ultra ens kuun alussa. Sitä ennen hirveesti reissaamista ympäri suomenmaata.
Ainiin, tervetuloa kaikki uudet tähän ketjuun!
Mielikki, rv 9+0
..mulla aamulla katosi pahoinvointi tyystin tai siis tänä aamuna ei ollut pahoinvointia ollenkaan!! kun joka aamu muuten ja eilen vielä koko pvn..niin loppui kun seinään...
tollanen aina pelottaa ja laittaa miettimään kaikkia kauhu juttuja!
Esikoisesta oli sama juttu että kaikki oireet loppui kuin seinään, mutta kaikki oli kuitenkin hyvin..
Mutta jotenkin pahinta aattelee heti.
Tänään on ollut siis pahoinvoinnin kanssa helppo pv! Ja eilen kamala...
Kuten sanoin en valittanut pahoinvoinnista vaan sehän vaan on hyvä merkki! Vaikkakin sitä voi olla vaikka jotain oliskin huonosti... :(
On tää yhtä epävarmuutta...
Joten todella olen myötätunnolla kaikkien km:neiden kanssa!! *halaus*
Mieliala vaihtelee kyllä aikaslailla.
Tänään on ollut ihana pv kun ollaan oltu esikoisen kanssa muumimaailmassa 8)
Suosittelen!! Ihana paikka.
2v neitokainen nautti täysillä ja hali kaikki muumit moneen kertaan.
Hyvää v.loppu kaikille kuiteskin!!
Vastaan viestiisi senverran että olen itse kokenut samanlaisen km -99 ja jouduin kohduntyhjennykseen joka oli kuitenkin kaavinta. Mulla oli silloin km huolimatta 24/7 kuvotus.
Lääkkellisestä tyhjennyksestä sen verran että olen myös joutunut kokemaan sellaisen 9/03 ja silloin oli kauheet supparit ja olin 2 kerroin koko ajan. Muistaakseni sain paripvää ennemmin esilääkityksen ja loput sit sairaalassa seurannassa. Kotiin pääsin iltapvällä ja samana iltana tuntu et jotain räjähti mun sisällä kun nukuin mahallani ja koko sänky oli veressä, sieltä se "pieni" tuli pois. Kohtuni ei vaan tyhjentynyt kokonaan ja 3pvän kuluttua alkoi kamalat vatsakivut ja jouduin kaavintaan. Huoneessani oli silloin mun lisäksi 3 naista joilla lääkkelliinen tyhjennys oli epäonnistunut ja odottivat kans kaavintaan. Silloin päätin ettei ikinä enää lääkkeellistä tyhjennystä jos tilanne joskus vaatisi vielä jotain.. Mutta tsemppiä sinulle koitokseen ja toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin.
t.nia
..mulla aamulla katosi pahoinvointi tyystin tai siis tänä aamuna ei ollut pahoinvointia ollenkaan!! kun joka aamu muuten ja eilen vielä koko pvn..niin loppui kun seinään...
tollanen aina pelottaa ja laittaa miettimään kaikkia kauhu juttuja!
että aah tänään tuntuu hyvältä, niin sitten sitä alkaa ventata keskenmenoa.
Musta tuntuu, että mulla liikunta vähentää huonon olon melkein minimiin, niinä päivinä kun olen pyöräillyt tms., niin ei ole juuri mitään pahoinvointia, eikä seuraavanakaan. Tosin sitten kun on huonompi päivä, niin ei kyllä tee mieli juuri liikkua sen enempää kuin on pakko :/
10 päivää vielä np-ultraan... Sen lisäksi sain vielä kutsun sikiödiagnostiikkayksikköön raskausviikolle 20, kun esikoinen ei ole terve lapsi, kaikkea muuta.
Lääkkeellisestä tyhjennyksestä:
Se taitaa melko usein epäonnistua. Itselläni vauhditettiin viime vuonna cytotecilla keskenmenoa ja se kyllä sitten onnistui, "onneksi" edes se. Kaavintaa en harkinnut, kun sikiö oli tulossa ulos jo muutenkin koko ajan. Kyllä se yhden päivän homma kuitenkin oli, kun tabletit otin klo 13 niin vasta illalla klo 21 kaikki oli ohitse, kipuineen ja huonoine oloineen.
terv.
MataHari 10+1, la 4.2.
(Jorvi tulee näillä näkymin olemaan synnäri)
Mulla oli eilen alavatsassa ja selässä sellasta menkkakipujen tapasta särkyä...! Mitään vuotoa ei kuitenkaan ole ollut mutta kyllä nää pelästyttää vaikka on jo kertaalleen nähnyt että kaikki on kunnossa. Vaikka tilanteet muuttuu....! No np ultra on 23.7. Eli siellä sitten tarkistetaan =)!
Ja uusi viikko vierähtää käyntiin..jee!
Mansikka83 rv. 10+0
Oli ihan pakko tulla kertomaan myös positiivinen kokemus lääkkeellisestä tyhjennyksestä. SInun kertomuksesi oli kuin minun kevättalvinen. MInulla vain viikot olivat sikiöllä 9 ja minulla 14.
Minulla tyhjennys käynnistyi hitaasti, mutta meni tosi hyvin. Olisin ehkä pärjännyt ilman kipulääkkeitäkin. Minä kyllä haluan rohkaista ettei sitä tarvitse pelätä. Minulle ainakin luvattiin kipulääkettä niin ettei siitä tarvitse enää kärsiä.
Ensin tulivat lapsivedet, sen jälkeen syntyi kalvoja ym. Lastani en löytänyt vaikka etsin. Lopuksi kotona illalla syntyi valtava istukka ja siihen loppui supistelut ja kivut.
Tiedän sinun tunteesi, muistan ne niin hyvin. Se tyhjä itku, tuskainen ja loputtomalta tuntuva on vielä hyvin mielessäni. En ole koskaan aiemmin tuntenut mitään vastaavaa. Kovasti voimia sinulle! Siitä parantaa vain aika.
Anteeksi muita kohtaan, jotka sydämestään pelkäävät keskenmenoa. En tiennyt mihin muualle olisin tämän viestin kesäeemelille laittanut. Mutta nämähän kuuluvat elämään. Tuo suuri määrä johtuu vaan siitä, että meitä on paljon juuri nyt niillä viikoilla, jolloin keskenmeno tapahtuu.
Toivotaan kaikille kaikkea hyvää, eletään päivä kerrallaan.
Joku oli huomannut että liikunta auttaa pahaan oloon. Saman olen huomannut myös minä, mutta sen että vain ulkoilma tekee terää. Sellaisina päivinä kun olen "asunut" ulkona niin on todella hyvä olo. Mutta sitten kun taas majoittuu sisätiloihin niin johan on pahoja iltoja.
Viime yönä makasin mahallani ja huomasin että aivan kuin olisi pallo tuolla navan alapuolella. Eli on siellä onneksi pieni alkanut pesää kasvattamaan. Jotain positiivistä täytyy aina etsiä kun alkaa jo uuvuttamaan tämä taistelu. Haluaisin jo elää normaalia elämää. Kyllä kuuden lapsen perhe vaatisi täysivoimaisen äitin. Alkaa jo näkymään kodissa tämä ainainen väsy ja huono olo.
Mutta nyt täytyy mennä. Voikaa hyvin!
Iuiu ja pikkiriikki 9+5
että niin moni on saanut keskenmenon. Kaikille paljon haleja ja voimia!!!!! Itse kirjoitin n.kuukausi sitten meidän Helmestä aikaisempaan pinoon.. Eli sain keksenmenon ihan alkuviikoilla. Mutta onneksi kohdallani ei tarvittu lääkkeellistä tms. tyhjennystä ja vuotokin oli suhteellisen pientä! Nyt on sitten mennyt jo kuukausi eikä uusia kuukautisia ole näkynyt! Raskaustestiä en vielä ole uskaltanut tehdä, ajattelin odottaa ainakin loppuviikkoon. Lääkäri sanoi silloin kättärillä, että ei pitäisi mennä pitkään, kun kuutautiset pitäisi alkaa (siis kun kyseessä oli tällainen "helppo" keskenmeno)! No kattellaan ja ihmetellään!!!
Jos joku voisi poistaa meidät la-pinosta, kun ei kuitenkaan enää helmikuulle ehditä ;)
Vaikka olo oli ihan kauhea keskenmenouutisen jälkeen, niin nyt onneksi jo jaksaa uskoa huomiseen ja siihen, että kyllä vielä mahdollisuuksia on!
Paljon tsemppiä kaikille!! Te, joilla Helmi jaksaa masussa asustaa, niin nauttikaa jokaisesta raskausoireesta (se on sen arvosta)!! Ja me, joilla Helmi ei jaksanut, uskomme huomiseen :)
Terkuin SK ja neiti 1 v 1 kk :)
Pahoittelut kesäEemelille! Voimahaleja sinne. Itsellä oli tuulimuna, joka meni kesken 12+1 päivää ennen np-ultraa alkoi vuotoa. Todettiin kohdun koon vastaavan rv 8, mutta sikiötä ei löytynyt. Pahoinvointia ja kaikkea oli silti. Kaavinta tehtiin sitten.Minä olen näistä viimeisistä käynyt varhaisraskauden ultrassa sen takia, että tiedän, että sikiö löytyy, että ei mene sitten turhaan viikkoja hukkaan "onnellisessa odotuksessa".Sain vanhasta kotikaupungin nla:sta tosi tympeää kohtelua, enkä koskaan ymmärrystä peloilleni Rv 6-7 alkaa sydän lyödä, jos ei, menee kesken. Toinen on rv 8-9, kun verenkierron pitäisi käynnistyä, jos se ei toimi niin menee kesken ja ymmärrän, että niille ei mitään voi, mutta silti... Kuukausi plussatestin tekemisestä on jo pitkä aika ja km on ollut raskasta joka kerralla.Ekalla kerralla ihmnettelin, että miksi just mulla ja tokalla, että miksi taas näin uudestaan..enkö ole jo kärsinyt tarpeeksi ja sen jälkeen onkin ollut pelko persuksissa puoliväliin asti.
ON: minä olen nähnyt nyt kahdesti painajaisia keskemenosta. Muutamalle ystävälle tullut nyt myös km tässä lähiaikoina. Näen unta, että alkaa runsas verenvuoto, sitten herään tuskan hiki otsalla. Viime yönä näin heti perään unen, että olen menossa np-ultraan ja siellä 4d ultra. Näen unessa, että vauva on poika ja saman näköinen kuin sisaruksensakin.
Pahaolo on alkanut vaivata toden teolla.MElkein sängyssä maaten on mennyt tämä viikko, kun kaikki tulee ylös. Aikaisemmin on ollut vain äklötystä ja kahvi jäi heti pois. Nyt ei auta oikein mitkään vippaskonstit. Tämä vain pahenee vaikka sanotaan, että sen pitäisi alkaa hiipumaan.Kuulin että apteekissa on pahoinvointirenkaita, jotka on tarkoitettu lasten matkapahoinvointiin. Toinen vinkki oli inkiväärikapselit. Minulla on esikoinen tyttö ja hänestä ei ollut raskusaikana mitään vaivoja. Pojista oli pientä äklötystä, mutta koskaan ennen en ole oksentanut. Vielä puolilta öin oksensin iltapalaksi syömäni jogurtin.
YAHOO-ryhmästä. Meillä on haahuilla suljettu ryhmä siellä. Voin perustaa meille sinne ryhmän jos halukkaita on.Pidetään se suljettuna ja sinne pääsee vauva-palstan nikillä?
Kestovaipoista: ostin uuden paksetin Tots botsin lexi tot pakkauksen. siinä 5 sisävaippaa ja kuori. Toden näköisesti ne alkuun päästävät löysän kakan, joten eka kk mennään harsoilla ja lahkeellisilla villiksillä. Aloittelijalle on ehkä helpoimmat PUL-taskuvaipat, joihin laitetaan vain imu tai sitten AIO (all in one) jossa on kaikki yhdessä paketissa. Sisävaippa tarvitsee aina vedenpitävän kuoren (wrap) joko villapöksyt tai PUL-kankaisne kuorivaipan.Nuorimman kohdalla alkoi sujumaan parhaiten nelikuisena, kun alkoi saamaan kiinteää ja kakka ei ollut niin löysää. Nyt kun on kokemusta, niin aloitetaan heti. ALuksi sattuu varmaan vahinkoja, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta oppii, mikä toimii omalla kohdalla. Meillä on ollut kestot myös yöllä ja ei ole pissa vahinkoja sattunut.
T:Lauris & kirppu juniori 10+5
p.s. Enkelinäiti: laitoin sulle s-postia =)
Kiitos myötätunnosta ja kiitos iuiu rohkaisevasta kertomuksesta tyhjennyksen osalta!
Turhan paljon olenkin jo kuullut epäonnistuneita tyhjennystarinoita. Huominen pelottaa kyllä ihan tarpeeksi muutenkin.
Vaikka olo on luonnollisesti vielä hyvin surullinen niin minäkin jaksan uskoa vielä Mysweetien tavoin tulevaan. Toivittavasti vielä loppuvuoden aikana ilmestyn uudelleen xxxx 2010 ryhmään :)
Voikaa hyvin!
KesäEemeli ja poika 1v 1kk :)
Tässä tämä on. Pitää olla yahoo tunnus ja sitten vain liittymään. Ryhmään pääsee vauvan nikillä ja kun on pyyntö hyväksytty, pääsee kirjautumaan.
http://groups.yahoo.com/group/helmi2010/
T:Lauris
vaikea tuo yahoo!! enkkua ja liian pitkiä juttuja..
en tiedä onnistuinko kirjautuun!
aliasta kysyy muttei hyväksy mtn..kuten stinnaa..
siihen töksähti.
Mitä pitää tehdä vielä?
s-postiin sain jo jonkun ja olen yrittäny toimia ohjeen mukaan, mutten tajua kyllä.
pääsitkö stinna palstalle?
laittakaa vauvan nikkinne vaikka viestiosioon, jos on aikaisempi yahoo tunnus ja se eri kuin täällä tai yahoo ei hyväksy ehdotusta. Yahoon tarjoamaa s-postia ei ole pakko ottaa/ käyttää vaan voitte asetuksista säätää oman s-postiosoitteenne sinne, mistä luette viestit, jos ei lue niitä suoraan palstalta.
T:Lauris
Sainkin sulta jo hyväksynnän 8)
Toinen juttu onkin, että osaanko käyttää k.o palstaa heh..no josko jotain nopeeta ohjetta jaksat laittaa vaikka tähän tai sinne niin tietää mitä pitää tehdä? kiiiitos!
loppuuko nämä vko kirjoitukset sitten kokonaan? vai miten tämä menee?
kun ei tietty moneen paikkaan jaksa, kerkiä kirjoittaa...
oon vähän höppänä näissä asioissa!
Stinna rv 8+3
Voimia kaikille km:n kohdanneille :´(
itselläkin koko ajan huoli asukista, kun teen raskasta työtä ja mahaa viiltelee ajoittain voimakkaasti.. pelkään koko ajan että koska se alkaa vuotaa pois.. vielä on ainakin selvitty kivuilla, ja muut oireet on pysyneet mukana, neuvolaa odotellessa.. :/
Hyvää Viikonloppua kaikille! ja voikaa paksusti ;)
*Nasu22 Rv 8+2