Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enpä taida enää uskaltaa mennä ravintolaan syömään :(

Vierailija
05.07.2009 |

Minä olin pari viikkoa sitten ravintolassa syömässä. Ei tuossa mitään ihmeellistä muuten olisi, mutta olen moniallergikko ja tämän takia en tähänkään asti ole kovin usein ravintolassa käynyt, nyt oli kuitenkin ns. jokavuotinen sukukokous, jollon käydään syömässä ravintolassa. Taas sai huomata henkilökunnan ammattitaidottomuuden/tietämättömyyden. Ensinnäkin tuntuivat vaivautuneilta kun kyselin tosi tarkkaan mitä on missäkin ruoassa, päädyin sitten yhteen ateriaan, jossa sanoivat, ettei ole maitoa. Varmistin vielä, että onhan se maidoton eikä vaan laktoositon ja vastaus oli, että kyllä kyllä. Sitten kun sain ruokani ja söin niin sainkin pahan allergisen reaktion (maidolle pahasti allerginen ja sain anafylaktisen shokin) ja sieltä sitten ambulanssilla sairaalaan. Myöhemmin kävin selvittelemässä ja selvisi, että ilmeisesti siinä ruoassa oli maitoa, vaikka kirkkain silmin väittivät, ettei ole.

En taida enää uskaltaa ottaa riskiä, että taas joudun sairaalaan. Miten se tuntuu olevan niin vaikea tajuta esim. tuon maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa, toinen on pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen, laktoosi-intolerantikko saa "vaan" ikäviä oireita, muttei se vaaranna hänen henkeään. Ja muutenkin tuo asenne allergisia kohtaan kun katsotaan kiukkuseen kun kyselee vähänkin tarkemmin mitä missäkin ruoassa on.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pelkosi erinomaisesti. Toivottavasti nyt viimeistään koko henkilökunta tajusi kuinka tarkkana asian kanssa pitää olla. Harmi vain, että yksittäisen allergisen hengelle on liian vaarallista yrittää opettaa kantapään kautta ravintoloille asiaa.

Oletko harkinnut, että jos haluat ravintolaan, ottaisit jo etukäteen sinne yhteyttä ja selvität mahdollisuuden maidottomaan ruokaan. Näin myös olisi ehkä rauhallisempaa selvittää asiaa etukäteen?

Jos maitoallergia on ainut vakava allergiasi, myös kasvisravintoita voisi harkita. Vegaaniruoassahan ei pitäisi olla maitoa ja jos ovat perehtyneet vegaaniseen ruokavalioon hyvin ja osaavat olla sen kanssa tarkkana, luulisi, että osaavat tuon maidottomuuden.

Vierailija
2/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten totesivat samaan henkäykseen, että se oli harjottelija (alaa opiskeleva, 6kk opiskelua jäljellä) joka otti tilauksen vastaan. Tuo ärsytti, että laitetaan harjottelijan syyksi, vaikka hänen vikahan se tässä tapauksessa oli, mutta kyllä ne jo valmistuneetkin tekee virheitä.

Tuo kävi kyllä tämän kokemuksen jälkeen mielessä, että jos soittais aiemmin jne. niin saiskohan sitten ruokaa, jota voin syödä saamatta allergista reaktiota.

Maitoallergia ei ole ainoa vakava allergiani, lisäksi naudanliha (tämä kyllä tuon maitoallergian takia, mutta joillekin maitoallergikoille sopii naudanliha) pähkinät, mantelit, kala ja kananmuna ovat vaikeita allergioita ja näiden lisäksi monia, joista en saa anafylaktista shokkia, mutta tosi pahat iho-oireet pienestäkin määrästä. Kasvisravintolaa ei oikein voi harkita kun vain muutama kasvis sopii ja hedelmien ja marjojen kanssa sama juttu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rajoitteiselta tuo sun lista kuulostaa. Oletko kokeillut joskus tilata jotain ihan vaan sua varten tehtyä? Tyyliin possunlihaa + perunoita + kurkkua ja mausteena vain suolaa ja jotain sulle sopivaa maustetta. Miten ne ravintolassa moiseen suhtautuisi?

Itseä kyllä sama juttu ärsytää. Keväällä kun kyselin eräässä Sellon kahvilassa, että onko kakussa pähkinää (heidän leipurin omatekemää kuulema ja tekee kuulema joka kerta erilaisia), niin kaksi tätiä kävi katselemassa kakkua ja totesivat, että "ei näyttäisi olevan pähkinää". Heistä ei selvästikään ollut kivaa, kun kerroin, että mulle ei ihan riitä, että heistä siinä ei ole pähkinärouhetta näkysällä... Onko kohtuutonta, että myytävistä tuotteista olisi ainesosaluettelo?

Onko mitään lainsäädäntöä olemassa, että onko asiakkaalla oikeus tietää, että mitä ravintolan tai kahvilan ruuissa on käytetty raaka-aineena? Kun olen asioista kysellyt, niin tuntuu, että minut leimataan ihan liian vaativaksi asiakkaaksi. Näin ei saisi olla, jos kyse on kuitenkin jopa hengenvaarasta ihmisille.

Vierailija
4/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroitko, että kyselet aineosia koska olet moniallergikko?

Nykyisin on niiiin paljon näitä jotks ronklaa vaan huvin ja nirsoilun vuoksi, että tarjoilijat joutuvat luettelemaan koko listan läpi useaan kertaan päivässä. Sitten tilataan ilman sitäja sitä kun siinä on maitoa ja kuitenkin jälkkäriksi vedetään cappucinot...

En nyt väitä, että ap näin tekisi, mutta ilman, että ilmoitetaan olevansa allergikko ei tarjoilija voi erottaa sinua nirsoista.

Vierailija
5/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt väitä, että ap näin tekisi, mutta ilman, että ilmoitetaan olevansa allergikko ei tarjoilija voi erottaa sinua nirsoista.

tietää mitä suuhunsa laittaa, niin se on ravintolan henkilökunnan TYÖ asiakaspalvelijana nämä asiat tarkkaan selvittää! Voi jumalauta.

Vierailija
6/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini elimistö ei pilko laktoosia ollenkaan ja maitotuotteista aiheutuu hänelle todella ikäviä seurauksia (on perustauti joka pahentaa asiaa). Aina hän kuitenkin löytää ravintolassa syötävää tai hänelle tehdään sopiva annos. "Piilomaitoa" on todella monessa tuotteessa, esim leivissä maitojauhetta yms.

Selleri on myös kavala. Monet ovat sille allergisia, mutta se on ihan perusaines liemissä ja kastikkeissa, vaikkei se niissä näkyisi tai maistuisikaan.

Vierailija
7/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alalla on myös ammattitaidotonta porukkaa.

Jos ruokailisin niin vain ja ainoastaan huippuravintoloissa ja sinnekin toimittaisin etukäteen listan mitä et voi syödä.

Kerron esimerkin.

Olin aikoinaan eräässä arvostetussa ravintolassa Helsingissä töissä keittiössä ja meillä kävi vakituisesti eräs moniallerginen.

Hän oli toimittanut A4- arkin meille ja se oli laitettu kylmänkeittiön seinälle kera hänen nimensä.

Hän ilmoitti aina tilatessaan nimensä ja se kerrottiin keittiöön.

Kun valmistin hänelle ruokaa otin puhtaan työlaudan ja päällystin sen leivinpaperilla, pesin veitset joita tarvitsin, pistin kertakäyttökäsineet käteen ja valmistin ruoan.

Hänellä oli vaatimus että lautasen pitää olla märkä ja lautanenkin pestiin ennen kun annos siihen valmistettiin.

Kävi silloin tällöin meillä. Oli kertonut hovimestarille joutuneensa eräästä toisesta ravintolassa ambulanssikyydillä sairaalaan niin asia otettiin todella vakavasti.

Keittiössä oli tyyliin hälytys kun hän oli asiakkaana, sama juttu lämpimän keittiön puolella.

Meitä ravintolatyöntekijöitä on moneen lähtöön ja itse monenlaisia nähneenä en todellakaan uskaltaisi kaikkien ammattitaitoon luottaa.

Vierailija
8/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi kyselen niin tarkkaan. Kerroin myös listan mille olen allerginen jne.

Tuotakin olen kerran yhdessä paikassa kokeillut, siis että tilasin vain minua varten tehtyä. Tuossa paikassa sattui olemaan v-mäinen henkilökunta ja siitä sai vääntää kättä, että suostuvat tekemään sen, perusteluna se, että hinnoittelu vaikeaa. No, lopulta suostuivat kun sanoin, että maksan mitä olisi maksanut lähes samanlainen, mutta ilman mitään kastiketta. Tuolloin en mitään oireita saanut.

Pari kertaa oon kyllä saanut aivan ihanaakin palvelua, henkilökunta on ollut tietoinen allergioista eikä ole olleet kiukkusia kun kyselen niin tarkkaan. Tosin kun näistä toisen tarjoilijan kanssa tuli juteltua muutakin niin selvisi, että hällä on kotona moniallerginen lapsi joka saa kaikesta pahat allergiset reaktiot. Toisesta tarjoilijasta en tiedä oliko lapsia ym, mutta hänkin oli kyllä tosi tietoinen allergioista ym.

Minusta ei olis kohtuutonta, että ravintolan tai kahviloiden ruoista ois raaka-aineluettelo, mutten tiedä mitä laki tästä sanoo.

ap

Vierailija
9/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rajoitteiselta tuo sun lista kuulostaa. Oletko kokeillut joskus tilata jotain ihan vaan sua varten tehtyä? Tyyliin possunlihaa + perunoita + kurkkua ja mausteena vain suolaa ja jotain sulle sopivaa maustetta. Miten ne ravintolassa moiseen suhtautuisi?

Itseä kyllä sama juttu ärsytää. Keväällä kun kyselin eräässä Sellon kahvilassa, että onko kakussa pähkinää (heidän leipurin omatekemää kuulema ja tekee kuulema joka kerta erilaisia), niin kaksi tätiä kävi katselemassa kakkua ja totesivat, että "ei näyttäisi olevan pähkinää". Heistä ei selvästikään ollut kivaa, kun kerroin, että mulle ei ihan riitä, että heistä siinä ei ole pähkinärouhetta näkysällä... Onko kohtuutonta, että myytävistä tuotteista olisi ainesosaluettelo?

Onko mitään lainsäädäntöä olemassa, että onko asiakkaalla oikeus tietää, että mitä ravintolan tai kahvilan ruuissa on käytetty raaka-aineena? Kun olen asioista kysellyt, niin tuntuu, että minut leimataan ihan liian vaativaksi asiakkaaksi. Näin ei saisi olla, jos kyse on kuitenkin jopa hengenvaarasta ihmisille.

Vierailija
10/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sitten ravintolassa tilaa tyyliin vain teetä kiitos.

Kerran kyllä manasi mulle, kun ystävät ei vaan tunnu tajuavan, että hänelle olisi kiva viettää iltaa jollain muulla tavalla kuin ruokaravintolassa tai varsinkaan ruotsinlaivalla, kun se ruokahuolto on niin pirun hankalaa.

Mutta ei tosiaan halua ottaa riskejä ravintolassa, joten ei yleensä tilaa siellä mitään syötävää.

Vierailija
11/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, että on ravintoloita, jotka ottavat asian vakavasti ja joissa moniallergikkokin voi syödä.

Itse pelkään, että allergiani pahenevat ja joudun alkamaan ns. "hankalaksi" asiakkaaksi. Jos näin käy, aion tehdä kuten kympin kertoma asiakas. Otan vakkariravintolan tai kaksi ja käyn niissä. Ja niissä sitten kävisivät myös asiakkaani, joita kestitsen kohtalaisen usein. Varsinkaan asiakkaiden kanssa olisi ikävä alkaa selvittämään aina allergioitaan, kun olisi muutakin puhuttavaa.

Vierailija
12/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, että on ravintoloita, jotka ottavat asian vakavasti ja joissa moniallergikkokin voi syödä.

Itse pelkään, että allergiani pahenevat ja joudun alkamaan ns. "hankalaksi" asiakkaaksi. Jos näin käy, aion tehdä kuten kympin kertoma asiakas. Otan vakkariravintolan tai kaksi ja käyn niissä. Ja niissä sitten kävisivät myös asiakkaani, joita kestitsen kohtalaisen usein. Varsinkaan asiakkaiden kanssa olisi ikävä alkaa selvittämään aina allergioitaan, kun olisi muutakin puhuttavaa.

Tuo kertomani henkilö oli juuri sellainen joka työnsä vuoksi joutui ruokailemaan ajoittain ravintoloissa.

Vinkiksi sanon sen että ei haittaa jos käyt keittiömestarin puheilla asiasi vuoksi ja toimitat paperilla rajoitteet tai toisin päin niin että mitä voit syödä. Tällaiset asiakkaat uskoisin otettavan vakavasti kaikissa ravintoloissa. Tämä silloin jos haluat vakkaripaikan. Esimies tietää ohjeistaa henkilöstön ja sitouttaa asiaan.

Vierailija
13/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niskaan. Syy on aina "pätevän" henkilökunnan, jonka vastuulla harjoittelijat ovat. Tästä sait muutamia hyviä vinkkejä. Itse en tiedä, uskaltaisinko noin allergisena syödä ravintolassa.

Vierailija
14/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosiaan on monissa paikoissa kovin hankalaa saada ruoka-annosta ohi listan. Minulla on itselläni keliakia + ruoka-aineallergioita ja joskus tosi vaikeaa saada sopivaa ruokaa.

Ulkomailla tosiaan onnistuu helposti vaatimattomassakin ravintolassa se, että paistetaan munakas tai pihvi, höyrytetään kasviksia tms. Suomessa huippuravintoloissa tämä onnistuu kun on vain etukäteen sopinut.

Vierailija
15/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kannata ikinä luottaa tarjoilijaan.. jos oisin sinä niin kertoisin tajoilijalle että voin oieesti kuolla jos syön jotain pahasti allergisoivaa ainesosaa, joten vaatisin päästä keittiöön kokin puheille.. eiköhän se osaa sulle tehdä sen ruuan siten, miten sen haluat. Menet ihan itse sille selväksi tekemään mitä se ruoka ei missään nimessä saa sisältää.

Vierailija
16/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukukokouksesta puhuit eli ravintolaan on törmännyt läjä ihmisiä samalla hetkellä ja kaikki tekevät tilauksensa samanaikaisesti. Ja kaikilla on kiire saada se. Siinä on jo muutenkin vitsit vähissä tarjoilijalla.

Allergikon toiveisiin ei varmasti ehdi perehtyä niin huolellisesti. Tuolla joku sanoikin siitä pienestä vaivasta ottaa yhteyttä ravintolaan etukäteen.

Tiedän anafylaktisen reaktion rajuuden, koska sain aikuisena suklaasta parista pikkupalasta kohtauksen vaikka pentuna tuli syötyä levykaupalla.

Ps. En ole ravintolassa töissä.

Vierailija
17/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei siis alunperin ollut tarkoitus mennä tuohon sukukokoukseen, minun piti olla töissä, mutta edellisenä iltana ilmotettiin, että vuorot muuttuu ja pääsinkin menemään. Tällä kertaa meitä ei ollut kun 10paikalla eli ei nyt älyttömästi ja tarjoilijoita tuossa paikassa oli useampia eikä sillon ollut kiirettä/ruuhkaa siellä. Eikä tuo kiire siltikään minusta ole mikään puolustelu, allergioihin tulisi suhtautua vakavasti joka tapauksessa, vaikka olisi vain tarjoilija eikä kokki. Mutta kun sain myöhään tietää, että pääsenkin tuonne niin en ehtinyt sinne ravintolaan soittaa ja ilmottaa. Muussa tapauksessa oisin saattanut niin tehdäkin aiempien huonojen kokemusten takia, vaikka pari hyvääkin kokemusta.

Jatkossa varmaan teen niin, että soitan ravintolaan aina etukäteen, säästyisi turhilta sairaalareissuilta kun läheskään kaikki tarjoilijat ei ole niin tietoisia allergioista ym. vaikka pitäisi. Tiedän kyllä yhden kokinkin, joka ei käsitä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa eikä hän ole mikään vanha, että siitä olisi kyse, mutta onneksi ei alalla työskentele ainakaan tällä hetkellä vaan on muissa töissä. Tuossakin vaikeinta tuntui olevan se, etteivät tienneet mitä missäkin ruoassa on. Helpottaisi heitäkin paljon kun heillä oikeasti olisi jossain listat missä tarkat raaka-aineluettelot mitä löytyy mistäkin annoksesta, olisi paljon helpompaa kummallekin osapuolelle.

ap

Vierailija
18/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin niillä on aikaa rauhassa perehtyä asiaan, mikä vähentänee huolimattomuusvirheiden mahdollisuutta.

Lisäksi silloin voidaan vähän räätälöidäkin jotain syötävää niiden allergioiden ympäriltä. Esim. vegaanikaverini tekee aina niin, ja usein hänelle kehitetään joku vegaaniannos jos sellaista ei valmiiksi ole listalla.

Kurjahan se on jos ei koskaan voi mennä ravintolaan syömään.

Vierailija
19/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa nainen osti Helsingin keskustasta ison tavaratalon herkkuosastolta kolmioleivän evääksi. Päällä luki kinkku-juusto. Meni lasten kanssa kotiin, ehti ottaa yhden haukkaisun ja totesi että se olikin katkarapua (eli päällä oli väärä etiketti) ja soitti ambulanssin, avasi ulko-oven ja tuupertui siihen. Ensiapumiehet tulivat elvyttämään ja pelastivat äidin (ja poimivat lapset)

Jälkikäteen ottivat yhteyttä tavarataloon, joka tarjosi "muutaman kahvilipun" hyvitykseksi. vastasivat tarjoukseen että ei todellakaan, kiitos vaan, riitä siitä hyvästä että naisella oli henki mennä. Lopulta saivat 8000 euroa korvausta.

Mene, ja vaadi siis joku kunnollinen korvaus! Tuo on todella törkeää, etteivät kanna vastuuta tapahtumasta. Ja ilman sanktiota sama linja jatkuu ravintolassa. Toisaalta, sana kiertää alalla hyvin, ja vastaavista mokista monet ottaisivat opiksi, jolloin allergioista tieto lisääntyisi asiakaspalvelussa. Tsemppiä!

Vierailija
20/28 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni allergia juuri maito allergia helpotti niin etten joudu enää sairaalaan. Todella kannattaa kokeilla siedätys hoitoja. Vaikka en pysty käyttämään maito mut en kuole jos sitä saan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi