Enpä taida enää uskaltaa mennä ravintolaan syömään :(
Minä olin pari viikkoa sitten ravintolassa syömässä. Ei tuossa mitään ihmeellistä muuten olisi, mutta olen moniallergikko ja tämän takia en tähänkään asti ole kovin usein ravintolassa käynyt, nyt oli kuitenkin ns. jokavuotinen sukukokous, jollon käydään syömässä ravintolassa. Taas sai huomata henkilökunnan ammattitaidottomuuden/tietämättömyyden. Ensinnäkin tuntuivat vaivautuneilta kun kyselin tosi tarkkaan mitä on missäkin ruoassa, päädyin sitten yhteen ateriaan, jossa sanoivat, ettei ole maitoa. Varmistin vielä, että onhan se maidoton eikä vaan laktoositon ja vastaus oli, että kyllä kyllä. Sitten kun sain ruokani ja söin niin sainkin pahan allergisen reaktion (maidolle pahasti allerginen ja sain anafylaktisen shokin) ja sieltä sitten ambulanssilla sairaalaan. Myöhemmin kävin selvittelemässä ja selvisi, että ilmeisesti siinä ruoassa oli maitoa, vaikka kirkkain silmin väittivät, ettei ole.
En taida enää uskaltaa ottaa riskiä, että taas joudun sairaalaan. Miten se tuntuu olevan niin vaikea tajuta esim. tuon maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa, toinen on pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen, laktoosi-intolerantikko saa "vaan" ikäviä oireita, muttei se vaaranna hänen henkeään. Ja muutenkin tuo asenne allergisia kohtaan kun katsotaan kiukkuseen kun kyselee vähänkin tarkemmin mitä missäkin ruoassa on.
Kommentit (28)
Ja sitten se harjoittelija ei tod.näk. ole syyllinen. Hän on kysynyt keittiöstä varmasti asiaa, mutta voin kuvitella idioottikeittiömestarin nauraneen vain räkäisesti ja päättäneen tarjoilla vääränlaista ruokaa "hankalalle asiakkaalle".
Korvausvaatimus kehiin vaan, ehkä oppivat jotain.
muutenkaan korvannut, olivat vaan pahoillaan ja kaiken huipuksi syyttivät harjoittelijaa, vaikka hän on heillä opissa. Kyseinen harjottelija sattui olemaan töissä kun tuolla ravintolassa kävin tapahtuneen jälkeen ja hän tuntui olevan ainoa, joka oli aidosti pahoillaan.
Korvausvaatimuksen aion tehdä, en halua, että kukaan muu kokee samaa ja jos noihin allergioihin alettais vähitellen suhtautua vakavasti eikä ajateltais, että ovat vaan hankalia asiakkaita.
ap
Korvausvaatimuksen aion tehdä, en halua, että kukaan muu kokee samaa ja jos noihin allergioihin alettais vähitellen suhtautua vakavasti eikä ajateltais, että ovat vaan hankalia asiakkaita.ap
Pidän peukkuja sulle :) Sairaalaan asti vievä virhe pitää korvata kunnolla!
Kerro myös meille mikä ravintola ja missä
Tai sitten etukäteen soittaisin ja juttelisin kokin kanssa todella pitkään ja huolellisesti. Kävisin aina samassa ravintolassa, kun motivoitunut kokki löytyy.
Minä ja lapseni olemme tosi allergisia. Tämän takia lapseni ei ole koskaan syönyt ravintolassa. Tässä juuri yritin ruokailua ravitolassa järjestää lapsellemme etukäteen ilmoittaen mikä sopii, ja kokki kieltäytyi tekemästä ruokaa kun kerroin että saa anafylaksian maito/muna/pähkinä kontaminaatiosta. Minulle oli luvattu aiemmin samassa paikassa että ehdottomasti saa allergiaruoan kun ilmoittaa etukäteen.
Hyvä että vaadit korvauksen tapahtuneesta. Toivottavasti ottavat opikseen tästä tapauksesta!
Meillä on onneksi parempia kokemuksia kuin sinulla. Ravintolaruoan kanssa on käynyt paljon vähemmän vahinkoaltistuksia kuin kotona.
Kerran lapsi haukkasi vahingossa siskon juustohampurilaisesta eikä omastaan missä ei ollut juustoa, ja toisen kerran tuli lievä reaktio seisovassa pöydässä. En tiedä mistä se tuli, luultavasti jokin oli kontaminoitunut kauhan kautta, sillä hänen maistamansa ruoat itsessään olivat kyllä turvallisia.
Joka ravintolassa on saanut erikseen tilaamalla aina jotain mikä sopii hänelle.
kun joku kyseli, mutta tietyin väliajoin minulle tehdään sairaalassa altistuksia, josko joku allergia ois poistunut tai lieventynyt. Itse en omin päin saa tehdä noille, joista saan anafylaktisen shokin. Niille joista ei hengenvaaraa niin niitä saan testata itse. Maitoa ei minulla tarvitse olla kun ihan tippa ruoassa ja jo se aiheuttaa anafylaktisen shokin, näin oli myös 6kk sitten altistuksessa.
ap