Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit, joille lastenvaatteet on harrastus ( tai pakkomielle),

Vierailija
04.07.2009 |

miten toimitte siinä vaiheessa kun lapsella alkaa olla omaa tahtoa vaatteiden valinnan suhteen?

Saako lapsi laittaa päälleen muuta kuin "sävy sävyyn toisiinsa sopivia kokonaisuuksia" ? Vai onko lapsenne niin tottuneet sävy sävyyn vaatteisiinsa etteivät muuta edes halua päälleen? Miten estätte että lapsi mieltyy Barbie-Puuha Pete-Salama McQueen- paitaan?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten pääsevät sitten pätemään sillä että saavat sanoa lapselle et sulla on väärän värinen paita noiden housujen kanssa. Kuvittelevat että kun ulospäin näyttää hyvälle niin kaikki muukin on kunnosa...

Meillä kaikki pukeutuvat asianmukaisesti, siististi ja värin sopii toisiinsa.

Meillä on myös koti siisti ja puhdas. Aina. Leluja saa liikutella vapaasti ja tehdä leikit olohuoneeseen, mutta ne kerätään joka ilta omille paikoilleen. Ei tarvi kontrolloida sitäkään. Opittu asia kaikkien perheenjäsenten kohdalla.

Työpaikallani saan hyvin organisoitua (ja samalla kontrolloitua) osastomme 16 henkilön työt. Siellä kontrollointi kuuluu toimenkuvaani, ei kotona. En ole mikään kotidiktaattori, vaikka lapseni sukat ovatkin samaa sävyä muiden vaatteiden kanssa.

Pukeutumisen perusasiat kuuluvat mielestäni luonnollisena osana kasvatukseen, ei siinä ole mitään kontrolloimista. Ihme av-höpötystä taas. Ehkä annamme tämän aiheen olla, kaikilla on oma mielipiteensä.

Vierailija
42/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteista? Osaatko muuttaa suunnitelmia lennossa jos on pakko? Entä kuinka luovana pidät itseäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukkien värillä väliä ihan arkipäivässä? Siis ei voi olla totta? Meillä pojilla ei edes ole riemunkirjavia sukkia,joten sopivat kaikkien housujen kanssa.Helppoa ja yksinkertaista.

Tytöillä on sukkahousuja moneen lähtöön,mutta ei niin kirjavia,etteikö nekin sopisi eri hameiden kanssa :D

Eipä ole koskaan edes tullut mieleen, että lapsillamme on väärän väriset sukat jalassa :)

Piristi kummasti tämä ketju iltaani. :D

Vierailija
44/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sanoo että teidän tapa pukeutua on se yksi ja ainoa oikea? En itsekään välttämättä katso ihaillen kaikkia lasteni väriyhdistelmiä, mutta en nyt siitä rupea sanomaankaan. Kotona saavat pukea juuri sellaiset kuin haluavat. Kylään mennessä katson ettei nyt ihan "kamalat" yhdistelmät ole päällä. Ja kyllä meilläkin on siitä huolimatta ihan siisti koti. Mutta ilmeisesti pitää alkaa katsomaan että minkä väriset sukat kelläkin on jalassa ja siitä päätellä et ihmiset asuvat paskan seassa.

Vierailija
45/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi haluaa Cars paidan, niin antaa hänen pitää Cars-paitaa. Pihalla / mökillä on minun mielestäni aivan sama, mitä päälleen laittaa. Lapselle on hyvä opettaa kuitenkin eri tilanteisiin pukeutumista, juhliin ei sitä Cars-paitaa laiteta, mutta hiekkalaatikolle se käy hyvin. Kouluun ei lähdetä huonoimmat college-housut jalassa, mutta kotona ne käyvät aivan hyvin jne..

Vierailija
46/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän siitä että lapseni pukeutuvat kauniisti ja vaatteet sopivat toisiinsa. Lapsista vanhimmalta, 6- v. poika, kysytään mielipidettä jos hän on mukana kaupassa. Mm. sukat ostan muihin vaatteisiin sopiviksi kysymättä lapselta.

Kuvapaitojakin on erilaisia. Olen ostanut lapsille omasta mielestäni hyvännäköisiä paitoja suosikkihahmojen kuvilla. 6-v. valitsee kaapista päälle laitettavat vaatteet itse.

Kaksi pienempää lasta eivät vielä vaikuta ostopäätöksiin, mutta 3-v. saa ottaa itse kaapista haluamansa vaatteet. Aina ei stimmaa, mutta ei mahda mitään, oppiipahan tekemään valintoja. Juhlavaatteet valitsen minä.

Neuvoni onkin seuraava: älä osta kaappiin vaatteita joita et kestä katsella. Lapset oppivat iän myötä valkkaamaan vaatteita toisiinsa sopiviksi. Meidän 6-v. poika on itsekin tarkka vaatteiden sävyistä. Ja ainahan äiti voi varovasti ohjata valintoja jos menee ihan metsään.

Vierailija
47/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin te nyt?

Muistelen kauhulla ketjua jostain ammoiselta "vaatteet ja tarvikkeet" -palstalta, jossa joku oli käyttänyt viikkoja löytääkseen talvihaalarin sävyihin sopivan pipo/hattu/ kaulaliina -yhdistelmän. Kun ei kuulemma Helsingissä missään putiikissa ollut oikeanlaista yhdistelmää..... ( ja tässä tapauksessa ko. taaperolla oli muistaakseni 3 eri talvivaatesettiä; yksi kauppoihin, toinen päiväkotiin pakkasella ja toinen päiväkotiin leudommalla kelillä)

Vierailija
48/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki epämieluisia vaatteita lapselle

Ei meillä koskaan voi lapsi valita mitään hirviöruumisterminaattoripaitaa kun sillä ei ole sellaisia.

Vierailija
49/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tämän ketjun otsikon lukiessani tämän ketjun koskevan näitä ns. Burberry-äitejä, joiden mielestä yksinkertaisten tummansinisten legginsien pitää olla jotain merkkiä ja silloin ne sopivat sille omalle pullukkalapsellekin automaattisesti. Ymmärsin, ettei näin ole - siispä kommentoin :)

Olen aina tykännyt ostaa lasten vaatteita. Vauvoille ostin paljon merkkivaatteitakin - myös niitä legginsejä :) Päiväkoti-/kouluiässä olen liian monta kertaa harmistunut kun uusi paita on ollut sormivärissä ekan käyttökerran jälkeen ja olen tullut hankinnoissa enemmän järkiini: Ostan paljon huutiksesta, kirppareilta, H&M:ltä ja ihan tyyliin Prismasta.

Mutta: Yhä edelleen olen tosi tarkka värien ja tilanteen mukaan pukeutumisen suhteen. Mielestäni päiväkotiin ja kouluun löytyy ihan todella nättejä "Salama" ja prinsessa-paitoja ja yhdistettynä yksiväriseen alaosaan homma toimii. Meillä on aina tehty pukeutumisesta siinä mielessä numero, että juhliin ja johonkin tyyliin teatteriin pukeudutaan eri tavalla kuin arkena päiväkotiin. Käytännössä meillä minä laitan aamulla vaatteet lapsille valmiiksi ja välillä valitsemani setti ei käy. Tällöin annan käytännössä vapaat kädet isommille (6 v ja 8 v). Joksun tulee sanomista siitä, ettei valittu kostyymi ole sään tai olosuhteiden mukainen, mutta väreistä harvemmin. Kaipa jo vauvana aloitettu värioppi on mennyt perille :) Itseäni vauvan kanssa siis ahdisti jos tutti oli väärän värinen ja siksi meillä oli käytännössä vain valkoisia tutteja :)

Vierailija
50/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni vauvan kanssa siis ahdisti jos tutti oli väärän värinen ja siksi meillä oli käytännössä vain valkoisia tutteja :)

Vierailija
51/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni vauvan kanssa siis ahdisti jos tutti oli väärän värinen ja siksi meillä oli käytännössä vain valkoisia tutteja :)

Ei siis ahdistanut niin paljon kuin vaikkapa lentokoneen putoaminen Atlantiin tai 11092001 isku New Yorkiin. Mutta kun lähdin liikenteeseen, valitsin aina tutin värin vaatteiden värin mukaan - siis jos oli saatavilla vain Ainun kammottavia värillisiä tutteja - sittemmin siirryin Aventin valkoisiin tutteihin.

Sain kostoni: Vain esikoisemme söi tuttia tai edes tuttipulloa - kaksi seuraavaa kieltäytyivät täysin ja olivat kamalia tissihirmuja 8 kk asti :)

Vierailija
52/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy sanoa, että joskus on "sota vaatteista" kun tyttö tahtoisi jotain mielestäni aivan järkkyä esim. kyläreissulle. Kotona saa pukeutua miten lystää, mutta ihmisten ilmoille katson kyllä perään.

Myös on niin, että kun olen laittanut aamua varten kouluun vaatteet valmiiksi niin tyttöpä ei olekaan niitä pukenut (lähtee itsekseen kouluun) vaan on valinnut jotain ihan muuta. Näistä on sitten yritetty rakentavasti keskustella...

Tyyliin miksi tämä ei oikein sopi koulukäyttöön jne. Omaa makuakin kyllä yritän kunnioittaa, esim. kaupassa on käytävä yhdessä ja yritän valita vaatteita jotka miellyttää molempia. Moni äidin mielestä ihana kun on tytön mielestä ihan kamala/nolo tms.

Vierailija
53/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ollaan menossa ihmisten ilmoille... siis esim. että kauppaan ei todellakaan mennä ylävartalo paljaana vaikka olis helle jne...

t. edellinen, tuo kohta 8v tytön äiti

Vierailija
54/61 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutinkin värillä ON väliä :) Tutti on muuten minusta "ruman" näköinen lapsella, joten olkoon sitten edes väriltään vaatteisiin sopiva. Saa nähdä kelpuuttaako tämä toinen, vielä mahassa oleva, tuttia. Jos, niin on lähdettävä ostamaan valkoisia, ruskeita ja vaaleanpunaisia tutteja, jotta passaavat hankkimiini vaatteisiin :D Ja ihan järjissäni oleva 30-kymppinen olen.

Vierailija
55/61 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUTIN värinkin pitää sopia vauvan vaatteisiin?

Vierailija
56/61 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös on niin, että kun olen laittanut aamua varten kouluun vaatteet valmiiksi niin tyttöpä ei olekaan niitä pukenut (lähtee itsekseen kouluun) vaan on valinnut jotain ihan muuta. Näistä on sitten yritetty rakentavasti keskustella... Tyyliin miksi tämä ei oikein sopi koulukäyttöön jne. Omaa makuakin kyllä yritän kunnioittaa, esim. kaupassa on käytävä yhdessä ja yritän valita vaatteita jotka miellyttää molempia. Moni äidin mielestä ihana kun on tytön mielestä ihan kamala/nolo tms.

Meillä kyllä koululaiset saavat itse päättää pukeutumisensa kouluun, kunhan vain on säänmukainen varustus. Jos ohjelmassa on jotakin erityistä, tyyliin kevätkirkko tms., niin sovitaan edellisenä iltana yhdessä vaatteet.

Vierailija
57/61 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ja niin saa tehdä tyttönikin jos tahtoo.

En tahdo opettaa jälkikasvulleni että kauniit vaatteet tekevät hänestä jotenkin paremman ihmisen.

Vierailija
58/61 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi ihan harvinaisen tökeröltä käytöstapojen puutteelta, jos joku meidän toimistolla alkaisi osoitella toisen sukkia tai muuten kommentoida pukeutumista. Ehkä jos on jokin ulospäin näkyvä kokous niin voidaan tarkistaa yhtenäinen pukeutumislinja.

Vanhemmalla lapsella on ollut taaperoiästä lähtien hyvin voimakkaat tyylinäkemykset, joten olen hänen antanut niitä toteuttaa kunhan ei yritetä sniikata kouluun jumppapuvussa tms. Samoin vaatteita ostaessa hän saa ilmoittaa speksinsä tai valita annetuista vaihtoehdoista. Ihan olen luopunut omista mieltymyksistäni ja suostunut jopa yhdessä vaiheessa ostamaan pinkkejä unelmahörhöjä, kunhan ne ovat muuten olleet asianmukaisia ja sopivia. Eniten silmiin sattuu, kun lapsi kuljettelee isänsä luota bilehenkisiä henkkamaukkavaatteita, mutta niihinkin puutun vain jos ne ovat selvästi rikki, mikä kyllä on melko usein.

Toinen lapsi on poika ja vielä niin pieni ettei osaa kertoa mielipiteitään. Toivon salaa että hän tulee toteuttamaan sukupuolistereotypioita, niin saan yksin päättää sinne jonnekin teini-ikään millaisia vaatteita hänen kaapistaan löytyy. Se olisi ehkä jo vähän

liikaa jos vielä kouluiässäkin äiti päättäisi mitä sieltä kaapista milloinkin puetaan.

Vierailija
59/61 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon antanut lasten valita itse vaatteensa, omaa silmää miellyttäisi enemmän vaikka joku Gugguu, mutta lapsi haluaa Frozen mekon nii tietysti on sen saanut.

Vierailija
60/61 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär sai pienenä aikalailla itse valita vaatteensa ja asuvalinnat oli ajoittain aika...hmmm...mielenkiintoisia! Esim.kukkapaita, kukkahousut ja kukkasukat, kaikki eri väriä tietty!

Erittäin tyylitietoinen nuori nainen hänestä on kasvanut ja omat lapsensa pukee kauniisti sävy sävyyn sopiviin vaatteisiin!! (olisko sit lapsuuden trauma??)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi