Mummo kilahti
Ollaan mummolassa, tultiin 5 päivää sitten junalla 300 km:n päästä.
Meillä on 3 v lapsi, jolla on muutama ruoka-aineallergia (laktoosi & mansikka) ja mullakin on se laktoosi-intoleranssi, ja mummo on 81 v.
Hän ei käsitä sitä allergiaa, vaikka mieheni (siis kyseessä on anoppini) suvussa on paljon allergiaa, mm. mieheni vanhimman siskon lapsi on ollut hyvin allerginen (lähes kaikki mikä yleensä voi vaivata: kala, sitrus, mansikka, keliakia ym.). Tää lapsi jo yli 30 v, koska mieheni on sellainen iltatähti, mummo oli yli 40 v kun hän syntyi.
Joten allergia ei oo uusi asia.
Silti se on olllut aina vaikeaa, jo tää mun hylahomma ennen lasta. Leipoi meille, turhaan, siinä oli tavallista voita ja maitoa... kaatoi maitoa valmiiksi mun kahviin jne. Me ollaan tän takia koetetettu sopia, että täällä ollessa mä tai mies tekee ruuat. Me ollaan oltu yhdessä jo 11 v, joten tää ei voi olla joka kerta niin vaikeaa, mutta se vaan on.
Nyt hän jatkuvasti tarjoilee lapselle tavallista maitoa, pilaa ruuat kun käy yhtäkkiä kaatamassa sinne tavallisen kermapurkin loput sekaan, tarjoaa tavalliseen tuorejuustoon voideltuja leipiä lapselle ym.
Nyt ruokapöydässä lapsi kitisi leipää. Me ei haluttu antaa, ennen kuin on syönyt jonkun verran (että söisi ruokaakin). Mummo viskasi oman leipänsä lapsen eteen. Kun mä sanoin ihan tavallisella ei-korotetetulla äänellä, että se on voideltu sillä tavallisella polar-tuorejuustolla, eikä käy lapselle, niin mummo rupesi huutamaan että ei oo kuin tuolla teidän ostamalla keijulla jne.
Mieskin sanoi, että näkeehän tuon että se on muuta kuin keijua (leivän päällinen oli täysin valkoinen), niin mummo alkoi huutamaan että on kumma kun ei uskota, ja että hänelle ei tarvi koko ajan känistä niistä tarjottavista. Sanoin vain, että mä en ilkeyttäni ole tarkka siitä, mitä lapselle annetaan, vaan kun se aiheuttaa ripulia, niin sen takia.
Huuto vaan yltyi ja mies suuttui ja kummatkin huusi siinä toisilleen ilkeyksiä, koko elämänsä ajalta muistelua ym. Lopulta mies ei aikonut enää tulla ikinä mummolaan ja toinen huusi että ei tarvi tulla hänen haudalleenkaan jne. Mies sanoi, että me lähdetään sitten nyt (meillä on huomiseksi aamupäiväksi paikkaliput junaan) ja meni pakkaamaan.
Lapsi siinä sitten söi ja ihmetteli, miksi mummo ja isi huutaa ja lähdetäänkö me nyt vai ollaanko vielä yksi yö.
Lopulta sain vähän rauhoiteltua miestä ja he menivät ulos lapsen kanssa leikkimään, mummo on mennyt sinne myös.
Että semmoista mummolareissua täällä.
En taida vähään aikaan jaksaa tulla.
Kommentit (119)
Mummo tekee omiaan? Oi, mikä ylläri.
Ovatko suuttuneet, jos olet?
Meillä se penninvenytys ei voi olla syy, kun me maksetaan ne hyla-tuotteet...
ap
tai edes vähälaktoosista.
Joskus esim. kutsuvat joulun alla puurolla. Riisipuuroa täyslaktoosiseen maitoon tehtynä. Viimeksi oli hankittu mulle oma kakku, mutta se oli myös tavalliseen kermaan tehty. Varsinaisessa kakussa oli marsipaanikuorrutus. Se ei minua haittaa, vaikka pähkinästä saankin allergiaa.
Itse luulen, että syy tähän ei-laktoosiseen ruokavalioon on hinta. Venytetään penniä. Tosi kiva olla juhlissa syömättä mitään tai ripuloida jo jälkiruoan aikana vessassa. Mulla ei niistä kapseleista juurikaan ole apua ollut.
ap
Olin siis vaatimaton, kun en halua ripulista tehdä mitään juttua. Nyt kuitenkin ollaan oltu 10+ v. yhdessä ja olemme toistuvasti sanoneet asiasta.
Tässä vasta veimme jäätelöä tuliaisiksi. Tämä nirso aikuinen sisar sattui olemaan paikalla myös (emme tienneet tätä) ja jäätelölaadusta nousi hirveä haloo. Eli se sisälsi marjaa, jota sisar ei syö. Ei syö mitään marjoja tai hedelmiä, ei ole allerginen, vaan ei vaan tykkää. Sanoin, että ko. maku oli ainoa VÄHÄLAKTOOSINEN. Kukaan ei noteerannut mitenkään, vaan hirveällä tohinalla etsittiin tälle sisarelle korvaavaa juttua. Löytyikin sitten tavallista vaniljajäätelöä jostain. Kuitenkin muille tämä tuomamme jäätelö kelpasi hyvinkin (oli vähän parempaa merkkiä) ja tätä jäätelöä ei riittänytkään minulle, vaan minulle tarjosivat sitten tätä laktoosivaniljaa. Huoh.
ensi talvena, ettei teidän tarvitse nähdä häntä enää.
Sitähän te toivotte. Ja pääsisitte perintöihin käsiksi. Rahat kelpaa, seura ei.
mummo halusi...
mutta turhaa sun on mulle ilkeillä, oo onnelinen jos itelläs on vähän kivemmat mummolareissut.
Meiltä ne jää kyllä nyt väliin, ihan käytännön syistä. Meen nyt heinäkuun lopulla töihin ja lapsi päiväkotiin ja en usko että jaksan viikonloppuna reissailla, ja jos raskaus kestää, tammikuussa jään äitiyslomalle.
Joten aikaisintaan ensi kesänä mennään sinne mummon vaivoiksi, jos sittenkään (voi olla ettei silloinkaan vaan seuraavan kerran nähdään, jos mummo pääsee ristiäisiin tänne).
Okei ap, paha paha mummo ja te ihanat kullannuput hyvää hyvyyttään kyläilette hänen luonaan oikein monta yötä. Ja tyhmä ilkeä mummo tekee koko ajan väärin ja kiusaa teitä.
On nyt kyllä vielä sen verran hyvässä tikissä.
Perintöä odotelessa-kuviosta ei tässä tapauksessa kannata puhuakaan. Mitään jaettavaa ei oo, jos jotain vanhoja kuvia miehen suvusta ei lasketa.
Mummo asuu kunnan vuokratalossa, jossa on asunut v. 1969 asti. Kuten jo kirjoitin, mummolla on hyvin pieni eläke, siksi me ostamme siellä ihan kaikki ruuat, että mummo ei köyhdy liikaa vierailun takia.
Sitten kun joskus mummo viskaa lusikat nurkkaan, niin onneksi noita sisaruksia on useita jakamassa kustannukset hautajaisista. Toivottavasti ei vielä ensi talvena.
ap
ensi talvena, ettei teidän tarvitse nähdä häntä enää.
Sitähän te toivotte. Ja pääsisitte perintöihin käsiksi. Rahat kelpaa, seura ei.mummo halusi...
mutta turhaa sun on mulle ilkeillä, oo onnelinen jos itelläs on vähän kivemmat mummolareissut.
Meiltä ne jää kyllä nyt väliin, ihan käytännön syistä. Meen nyt heinäkuun lopulla töihin ja lapsi päiväkotiin ja en usko että jaksan viikonloppuna reissailla, ja jos raskaus kestää, tammikuussa jään äitiyslomalle.
Joten aikaisintaan ensi kesänä mennään sinne mummon vaivoiksi, jos sittenkään (voi olla ettei silloinkaan vaan seuraavan kerran nähdään, jos mummo pääsee ristiäisiin tänne).
Okei ap, paha paha mummo ja te ihanat kullannuput hyvää hyvyyttään kyläilette hänen luonaan oikein monta yötä. Ja tyhmä ilkeä mummo tekee koko ajan väärin ja kiusaa teitä.
Pidä puolesi vaan. Voi olla kohtelias ja tekemättä mitään isoa numeroa, ja silti saada sopivaa itse tuomaansa tarjottavaa... paitsi jos on kovapäinen anoppi. Muualla se on kyllä meiltäkin onnistunut, jopa lähes 100 v isomummon ja isopapan luona (vien aina mukanani sopivat tarjottavat kahvihetkeen).
Käytkö mielelläsi anoppilassa? Miten aiot käyttäytyä, jos lapselleasi on joku allergia/sietokyvyn alentuma, ja hänenkin tarpeet mitätöidään noin ja sinun hänelle tuomat syömiset syö muut, joilla ei olisi niihin tarvetta?
ap
ap
Olin siis vaatimaton, kun en halua ripulista tehdä mitään juttua. Nyt kuitenkin ollaan oltu 10+ v. yhdessä ja olemme toistuvasti sanoneet asiasta.
Tässä vasta veimme jäätelöä tuliaisiksi. Tämä nirso aikuinen sisar sattui olemaan paikalla myös (emme tienneet tätä) ja jäätelölaadusta nousi hirveä haloo. Eli se sisälsi marjaa, jota sisar ei syö. Ei syö mitään marjoja tai hedelmiä, ei ole allerginen, vaan ei vaan tykkää. Sanoin, että ko. maku oli ainoa VÄHÄLAKTOOSINEN. Kukaan ei noteerannut mitenkään, vaan hirveällä tohinalla etsittiin tälle sisarelle korvaavaa juttua. Löytyikin sitten tavallista vaniljajäätelöä jostain. Kuitenkin muille tämä tuomamme jäätelö kelpasi hyvinkin (oli vähän parempaa merkkiä) ja tätä jäätelöä ei riittänytkään minulle, vaan minulle tarjosivat sitten tätä laktoosivaniljaa. Huoh.
Nuo "toivottavasti mummo kuolee"-marttyyrit kuulostavat ihan tulevilta suuttuneilta mummoilta, jotka uhkailevat hautajaisillaan ym. kun eivät muuta voi, kuten tämä anoppini.
Varokaa vaan, olette jo nuorena hyvän matkaa matkalla sinne marttyyrilandiaan, jossa asuu paljon katkeria vanhoja naisia...
ap
Ja sitten on ap:lla ongelma. Kuka käski tunkea sinne?
Ja niin totta ;)
Nuo "toivottavasti mummo kuolee"-marttyyrit kuulostavat ihan tulevilta suuttuneilta mummoilta, jotka uhkailevat hautajaisillaan ym. kun eivät muuta voi, kuten tämä anoppini. Varokaa vaan, olette jo nuorena hyvän matkaa matkalla sinne marttyyrilandiaan, jossa asuu paljon katkeria vanhoja naisia... ap
Nuo "toivottavasti mummo kuolee"-marttyyrit kuulostavat ihan tulevilta suuttuneilta mummoilta, jotka uhkailevat hautajaisillaan ym. kun eivät muuta voi, kuten tämä anoppini. Varokaa vaan, olette jo nuorena hyvän matkaa matkalla sinne marttyyrilandiaan, jossa asuu paljon katkeria vanhoja naisia... ap
meitä on pyydetty monta kertaa. Kävimme viimeksi joskus viime marraskuussa. Silloin vain 2 yötä, mutta sain vahtia silloinkin sitä ruuan tarjoamista. Kuten aina koko 11-12 v.
Mummo oli jalkaleikkauksessa tammikuussa ja ei viitsitty mennä sinne vilkkaan lapsen kanssa toipilasaikaan. Nyt on jo ok, pääsi rollaattoristakin eroon sen leikkauksen ansiosta.
Sinusta siis ei tarvi käydä mummon luona, jos tietää että laktoosi-intoleranssikin on liian vaikea asia, että se menee siinä sivussa sitä vahtimatta? En usko, että mummokaan sitä haluaisi, että emme käy sitten ollenkaan.
ap
Ja sitten on ap:lla ongelma. Kuka käski tunkea sinne?
että kyllä noiden mummon kuolemista toivovien viestit muistuttaa niin 110 % jonkun mummon puheita "toivottavasti kuolen pois, kun olen niin huono mummo, ei sitten tarvi tulla katsomaan kun on niin vaikeaa"-marttyyrirutinaa. Minkähän ikäisiä äitejä siellä kirjoittaa, kauheaa jos on jo 30 v tuollainen.
Mulla on tuollainen marttyyriäiti ja nyt mummo, joka on kylläkin vasta 57 v eikä todennäkööisesti kovin äkkiä kuolemassa ja silti ei tajua, että kun hän käy röökäämässä parvekkeella kesken kahvittelun, niin sitä suussa käynyttä lusikkaa ei työnnetä mun vauvan suuhun.
Älä välitä ap, noi muut haluavat vaan olla ilkeitä.
Tota noin, vanhat ihmiset ovat aika lailla piintyneitä tavoissaan ja käytöksessään. Turha odottaa muutosta tai joustavutta. Joa menette mummolle, hyväksyt, että joudut vahtimaan mitä siellä kokataan ja mitä kenellekin annetaan ruokaa tai tarjoillaan. Thats life, ei mummo muutu. Sen toivominen on ihan ajan hukkaa, kuten myös tämä keskustelu.
Mummo on tuollainen ja eikä takuulla muutu. Helpompaa sinullekin hyväksyä se, että joudut vahtimaan jokaista suupalaa. Mitoita vierailusi oman jaksamisen ja sietokyvyn mukaan.
Ajattelen samalla tavalla, mummo on tuollainen rasittava hölmö ja itkemällä täällä hän ei muutu. Eikä tuon ikäinen muutu muutenkaan. Joten lusikka kauniiseen käteen, mummo ei välitä laktoosista, allergioista tms.... ja that it. Silloin jos päätät mennnä mummon luokse, vahdit niitä ruokia, olet tiukkana ja tarkkana. Ja jos et jaksa tätä, et mene.
Meidän kahdella vanhimmalla lapsella oli mm. maito- ja kananmuna-allergia, mikä oli täysin käsittämätön asia kuusikymppiselle anopille. Hän tarjosi jatkuvasti kiellettyjä aineksia sisältäviä leipomuksia ja kun kielsimme lapsia syömästä, anoppi vaan sanoi että eihän se nyt haittaa jos vähän syö. Eipä niin, kun hänen ei tarvinnut hoitaa hankalia iho-oireita seuraavaa viikkoa.
Asia ei siis mennyt millään perille, vaikka miehenikin on ollut monille ruoka-aineille allerginen lapsesta saakka. Miehen allergiat on aina kuitattu samalla tavalla, eihän se vähä haittaa. Miehellä onkin sitten aina maha sekaisin ja kutina limakalvoilla anoppilassa käynnin jälkeen.
Mielenkiintoinen seikka on, että nyt kun lapset ovat päässeet allergioistaan, anoppi edelleen kohkaa allergioista ja omien sanojensa mukaan välttelee maitoa ja kananmunaa. Olemme yrittäneet sanoa, että ei sillä enää ole väliä..
Ehkä on niin, että vanhemmilla ihmisillä ei vaan ole niin paljon tietoa tai kykyä soveltaa sitä tietoa arkielämään, esim. ruuanlaittoon. Tuskin he ilkeyttään vääränlaista ruokaa antavat. Muistan silti itsekin kun välillä raivostutti kun kahvipöydässä ei ollut MITÄÄN lapsille sopivaa.
Olkaa mahdollisimman tarkkoja ruokien kanssa niin kuin olette tainneet ollakin. Yksi vaihtoehto on, että lapsi saa syödä vain teidän ostamia/ valmistamia ruokia. Vaikka anoppi suuttuisi. Minä ainakin asetan lasten terveyden anopin pahan mielen edelle.
Mähän olen 11-12 v vahtinut... mummo ei hyväksy että korjaamme väärät tarjottavat ja vahdimme. Suuttuu siitä. Vaikka en edes sanonut aina mitään, vaihdoin vain automaattisesti lapsen juomalasin (kun oli kaatanut lapselle valmiiksi).
Joten yksi päiväkin tai yksi kahvihetkikin voi olla liikaa, jos ruvetaan huutamaan kuten tuossa kävi. Ja 300 km on turhan paljon matkaa yhden kahvittelun takia.
Tässä pikkuhiljaa olen miettinyt ja ollaan puhuttu miehen kanssa, että jos meillä ei oo varaa ottaa mökkiä lomakylästä (joka 3 päivän reissulla tarkoittaa että mummolaloma maksaa matkoineen 160 e + 50/yö), niin ei mennä. Jos pyytää, sanomme vaan, että katsotaan.
ap
Tota noin, vanhat ihmiset ovat aika lailla piintyneitä tavoissaan ja käytöksessään. Turha odottaa muutosta tai joustavutta. Joa menette mummolle, hyväksyt, että joudut vahtimaan mitä siellä kokataan ja mitä kenellekin annetaan ruokaa tai tarjoillaan. Thats life, ei mummo muutu. Sen toivominen on ihan ajan hukkaa, kuten myös tämä keskustelu.
Mummo on tuollainen ja eikä takuulla muutu. Helpompaa sinullekin hyväksyä se, että joudut vahtimaan jokaista suupalaa. Mitoita vierailusi oman jaksamisen ja sietokyvyn mukaan.
Nimenomaan niin, on paljon helpompaa kun hyväksytään, että nämä piintyneet mummot tai vanhukset eivät ymmärrä allergioista mitään ja on kai turhaakin odottaa muuta. Katson aina, että meillä on mukana jotain lapsille sopivaa juomaa, ruokaa ja herkkuja. Tekee elämän itsellekin helpommaksi.
Meidän kahdella vanhimmalla lapsella oli mm. maito- ja kananmuna-allergia, mikä oli täysin käsittämätön asia kuusikymppiselle anopille. Hän tarjosi jatkuvasti kiellettyjä aineksia sisältäviä leipomuksia ja kun kielsimme lapsia syömästä, anoppi vaan sanoi että eihän se nyt haittaa jos vähän syö. Eipä niin, kun hänen ei tarvinnut hoitaa hankalia iho-oireita seuraavaa viikkoa.
Asia ei siis mennyt millään perille, vaikka miehenikin on ollut monille ruoka-aineille allerginen lapsesta saakka. Miehen allergiat on aina kuitattu samalla tavalla, eihän se vähä haittaa. Miehellä onkin sitten aina maha sekaisin ja kutina limakalvoilla anoppilassa käynnin jälkeen.
Mielenkiintoinen seikka on, että nyt kun lapset ovat päässeet allergioistaan, anoppi edelleen kohkaa allergioista ja omien sanojensa mukaan välttelee maitoa ja kananmunaa. Olemme yrittäneet sanoa, että ei sillä enää ole väliä..
Ehkä on niin, että vanhemmilla ihmisillä ei vaan ole niin paljon tietoa tai kykyä soveltaa sitä tietoa arkielämään, esim. ruuanlaittoon. Tuskin he ilkeyttään vääränlaista ruokaa antavat. Muistan silti itsekin kun välillä raivostutti kun kahvipöydässä ei ollut MITÄÄN lapsille sopivaa.
Olkaa mahdollisimman tarkkoja ruokien kanssa niin kuin olette tainneet ollakin. Yksi vaihtoehto on, että lapsi saa syödä vain teidän ostamia/ valmistamia ruokia. Vaikka anoppi suuttuisi. Minä ainakin asetan lasten terveyden anopin pahan mielen edelle.
En kyläile ystävillä, joiden luonna vierailu on rasittavaa ja hankalaa. Enkä sukulaisillakaan.