Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo kilahti

Vierailija
02.07.2009 |

Ollaan mummolassa, tultiin 5 päivää sitten junalla 300 km:n päästä.

Meillä on 3 v lapsi, jolla on muutama ruoka-aineallergia (laktoosi & mansikka) ja mullakin on se laktoosi-intoleranssi, ja mummo on 81 v.

Hän ei käsitä sitä allergiaa, vaikka mieheni (siis kyseessä on anoppini) suvussa on paljon allergiaa, mm. mieheni vanhimman siskon lapsi on ollut hyvin allerginen (lähes kaikki mikä yleensä voi vaivata: kala, sitrus, mansikka, keliakia ym.). Tää lapsi jo yli 30 v, koska mieheni on sellainen iltatähti, mummo oli yli 40 v kun hän syntyi.

Joten allergia ei oo uusi asia.

Silti se on olllut aina vaikeaa, jo tää mun hylahomma ennen lasta. Leipoi meille, turhaan, siinä oli tavallista voita ja maitoa... kaatoi maitoa valmiiksi mun kahviin jne. Me ollaan tän takia koetetettu sopia, että täällä ollessa mä tai mies tekee ruuat. Me ollaan oltu yhdessä jo 11 v, joten tää ei voi olla joka kerta niin vaikeaa, mutta se vaan on.

Nyt hän jatkuvasti tarjoilee lapselle tavallista maitoa, pilaa ruuat kun käy yhtäkkiä kaatamassa sinne tavallisen kermapurkin loput sekaan, tarjoaa tavalliseen tuorejuustoon voideltuja leipiä lapselle ym.

Nyt ruokapöydässä lapsi kitisi leipää. Me ei haluttu antaa, ennen kuin on syönyt jonkun verran (että söisi ruokaakin). Mummo viskasi oman leipänsä lapsen eteen. Kun mä sanoin ihan tavallisella ei-korotetetulla äänellä, että se on voideltu sillä tavallisella polar-tuorejuustolla, eikä käy lapselle, niin mummo rupesi huutamaan että ei oo kuin tuolla teidän ostamalla keijulla jne.

Mieskin sanoi, että näkeehän tuon että se on muuta kuin keijua (leivän päällinen oli täysin valkoinen), niin mummo alkoi huutamaan että on kumma kun ei uskota, ja että hänelle ei tarvi koko ajan känistä niistä tarjottavista. Sanoin vain, että mä en ilkeyttäni ole tarkka siitä, mitä lapselle annetaan, vaan kun se aiheuttaa ripulia, niin sen takia.

Huuto vaan yltyi ja mies suuttui ja kummatkin huusi siinä toisilleen ilkeyksiä, koko elämänsä ajalta muistelua ym. Lopulta mies ei aikonut enää tulla ikinä mummolaan ja toinen huusi että ei tarvi tulla hänen haudalleenkaan jne. Mies sanoi, että me lähdetään sitten nyt (meillä on huomiseksi aamupäiväksi paikkaliput junaan) ja meni pakkaamaan.

Lapsi siinä sitten söi ja ihmetteli, miksi mummo ja isi huutaa ja lähdetäänkö me nyt vai ollaanko vielä yksi yö.

Lopulta sain vähän rauhoiteltua miestä ja he menivät ulos lapsen kanssa leikkimään, mummo on mennyt sinne myös.

Että semmoista mummolareissua täällä.

En taida vähään aikaan jaksaa tulla.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alunperin huomattavasti pidemmäksi aikaa.

ap

Vierailija
62/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette kylään ja haluatte, että kaikki toimii teidän toivomusten mukaan. Kaikki ruuat on teidän ruokia ja teidän tahdon mukaan. Vanhus ei saa elää omien rutiinien ja tottumusten mukaan ja kun hän yrittää, sitten kiukuttelette.

Maassa maan tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä e huutanut mitään tai kiukutellut. Mummo kyllä huusi, niin että tänäänkin sain sitä selitellä tuolle 3-vuotiaalle. Ja mun mies reagoi siihen huutoon ja leivän nakkeluun.

Jos se leivän nakkelu pöytään oli hänen omia rutiineja ja tottumuksia, niin niitä en halua omalle lapselleni näyttää.

Mitä itse ehdotat? Ei saa (eikä voidakaan) mennä passattavaksi eikä myöskään saa olla liian omatoiminen.

Me ollaan 11 v ostettu ne ruuat ja huom! enimmäkseen sen takia, ettei syödä mummon vähiä eläkerahoja.

Joten ei vissin sun mielestä kannata mennä ollenkaan eikä varsinkaan tän masuvauvan kaa, jos tästä toinen lapsi meille tulee.

ap

Menette kylään ja haluatte, että kaikki toimii teidän toivomusten mukaan. Kaikki ruuat on teidän ruokia ja teidän tahdon mukaan. Vanhus ei saa elää omien rutiinien ja tottumusten mukaan ja kun hän yrittää, sitten kiukuttelette.

Maassa maan tavalla.

Vierailija
64/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee kyläilemään noin vanhan vanhuksen luokse oikein yökylään, minusta kukaan ei ole oikeutettu narisemaan hänestä tai hänen tekemisistä.

Vierailija
65/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä omia ruokiaan 3 päivää viidestä, kun oltiin poissa koko päiväy ja yksi yökin.

Sinusta lapsen olisi pitänyt antaa syödä vaikka mummon tekemää kakkua, jossa on mansikkaa ja tavallista kermaa kermavaahdotettuna, koska ollaan maassa maan tavalla, vaikka kaikki taipeet aukeaa mansikasta ja ripuloisi koko päivän siitä kermasta? Koska maassa ollaan maan tavalla, niinkö?

ap

Vierailija
66/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee kyläilemään noin vanhan vanhuksen luokse oikein yökylään, minusta kukaan ei ole oikeutettu narisemaan hänestä tai hänen tekemisistä.

Vierailija
67/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikka juottaisi lonkeroa lapselle? Hän yritti sitäkin, mies ehti väliin. Mummo oli etukäteen ne lonkerot itse ostanut ekan illan saunajuomaksi itselleen ja meille (mä en juonut, kun oon raskaana, mutta valehtelin että ei nyt huvita).

Tuli vaan mieleen, että onkohan käyttänyt tuota keinoa omiin lapsiinsa joskus... (tää mummo ei oo alkkis, mutta ei oo myöskään sylkenyt kuppiin).

Sinusta sitten on parempi, että ei käydä koskaan tai max 1 krt vuodessa, jolloin on varaa asua muualla hotellissa tai lomakylässä.

ap

Vierailija
68/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teräsmummo tarjosi varmaan allergiselle kullannupullenne myös kossuvissyt.

Vierailija
69/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä nousi joku vanha kauna pintaan... Hänellä on dementiaa ym. mutta ei hän täysin pihalla ole.

Vierailija
70/119 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut itse paikalla, olin kuivattamassa tukkaa, mutta mies kertoi tuon. Naureskellen että ei taida mummo erottaa limua ja lonkeroa. Mulla ei oo syytä epäillä.

kossua en nähnyt, mutta olen joskus lähes 10 v sitten juonut mummon tekemään kotiviiniäkin. Nyt ei oo kyllä tehnyt varmaan 8 vuoteen.

ap

Vierailija
71/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän siis. unohtaa vaikka mihin laittoi avaimensa ym.

mutta ei kovin pahasti, koska elää täysin yksin ja pärjää, eikä jutut kulje samaa uraa.

ap

miehellä nousi joku vanha kauna pintaan... Hänellä on dementiaa ym. mutta ei hän täysin pihalla ole.

Vierailija
72/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei ap, paha paha mummo ja te ihanat kullannuput hyvää hyvyyttään kyläilette hänen luonaan oikein monta yötä. Ja tyhmä ilkeä mummo tekee koko ajan väärin ja kiusaa teitä.

Vierailija
73/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo tekee omiaan? Oi, mikä ylläri.

Vierailija
74/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo halusi...

mutta turhaa sun on mulle ilkeillä, oo onnelinen jos itelläs on vähän kivemmat mummolareissut.

Meiltä ne jää kyllä nyt väliin, ihan käytännön syistä. Meen nyt heinäkuun lopulla töihin ja lapsi päiväkotiin ja en usko että jaksan viikonloppuna reissailla, ja jos raskaus kestää, tammikuussa jään äitiyslomalle.

Joten aikaisintaan ensi kesänä mennään sinne mummon vaivoiksi, jos sittenkään (voi olla ettei silloinkaan vaan seuraavan kerran nähdään, jos mummo pääsee ristiäisiin tänne).

Okei ap, paha paha mummo ja te ihanat kullannuput hyvää hyvyyttään kyläilette hänen luonaan oikein monta yötä. Ja tyhmä ilkeä mummo tekee koko ajan väärin ja kiusaa teitä.

Vierailija
75/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
76/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko huonoja mummo-kokemuksia vai ei mummoa ollenkaan?

kaikkien ei tarvi pomppia, eikä mummo taida jaksaakaan pomppia enää, eikä siellä asu kuin mummo.

ap

Vierailija
77/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noista nuijista jotka tänne aina kirjottelee. Mahtaakohan edes lukea koko ketjua... Pidät huolen siitä, että sinä ja lapsesi syötte sellaista, mistä ei tule oireita. Piste. Muu on muiden ongelma. Kenenkään ei tarvii turhaan kärsiä kipuja. Ymmärtämättämät tänne näyttää kirjoittelevan.

Terv. Perheellinen nainen, jonkä isä on laktoosi-intolerantikko ja jonka itsekin kärsii turhan usein ripuleista ja polttavista vatsakivuista. Ei ole kivaa ei.:(

Vierailija
78/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vanhuus ja mummous todella näin pyhää, ettei saa arvostella?

itse ymmärrän ap:n ärsytyksen. varmaan harmittaa kun ei voi olla hyvä mummo-lapsenlapsisuhde, kun joutuu vahtimaan mummon syöttämisiä.

meillä on vaan 1 mummo, oma äitini. ja hän on sellainen ettei voida vierailla. on kääntynyt vanhalla iällään helluntailaiseksi, oli ennen alkoholisti (kotiäiti kaappijuoppo). nyt paasaa sitä uskontoaan koko ajan. en tiiä kumpi vitutti enemmän, se kaappijuoppous ja sen aiheuttamat epäluotettavuudet vai tää uskonnon tuputus.

ja on myös lähes 80 v. eipä näe näitä lapsenlapsia enää.

Vierailija
79/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai edes vähälaktoosista.

Joskus esim. kutsuvat joulun alla puurolla. Riisipuuroa täyslaktoosiseen maitoon tehtynä. Viimeksi oli hankittu mulle oma kakku, mutta se oli myös tavalliseen kermaan tehty. Varsinaisessa kakussa oli marsipaanikuorrutus. Se ei minua haittaa, vaikka pähkinästä saankin allergiaa.

Itse luulen, että syy tähän ei-laktoosiseen ruokavalioon on hinta. Venytetään penniä. Tosi kiva olla juhlissa syömättä mitään tai ripuloida jo jälkiruoan aikana vessassa. Mulla ei niistä kapseleista juurikaan ole apua ollut.

Vierailija
80/119 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin yhdelle lapsistaan, joka on nirso tehdään erikseen kakut, leivotaan piirakat ja jopa pääruoat, koska on nirso. Mutta tämä laktoosijuttu vaan ei mene jakeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä