Mummo kilahti
Ollaan mummolassa, tultiin 5 päivää sitten junalla 300 km:n päästä.
Meillä on 3 v lapsi, jolla on muutama ruoka-aineallergia (laktoosi & mansikka) ja mullakin on se laktoosi-intoleranssi, ja mummo on 81 v.
Hän ei käsitä sitä allergiaa, vaikka mieheni (siis kyseessä on anoppini) suvussa on paljon allergiaa, mm. mieheni vanhimman siskon lapsi on ollut hyvin allerginen (lähes kaikki mikä yleensä voi vaivata: kala, sitrus, mansikka, keliakia ym.). Tää lapsi jo yli 30 v, koska mieheni on sellainen iltatähti, mummo oli yli 40 v kun hän syntyi.
Joten allergia ei oo uusi asia.
Silti se on olllut aina vaikeaa, jo tää mun hylahomma ennen lasta. Leipoi meille, turhaan, siinä oli tavallista voita ja maitoa... kaatoi maitoa valmiiksi mun kahviin jne. Me ollaan tän takia koetetettu sopia, että täällä ollessa mä tai mies tekee ruuat. Me ollaan oltu yhdessä jo 11 v, joten tää ei voi olla joka kerta niin vaikeaa, mutta se vaan on.
Nyt hän jatkuvasti tarjoilee lapselle tavallista maitoa, pilaa ruuat kun käy yhtäkkiä kaatamassa sinne tavallisen kermapurkin loput sekaan, tarjoaa tavalliseen tuorejuustoon voideltuja leipiä lapselle ym.
Nyt ruokapöydässä lapsi kitisi leipää. Me ei haluttu antaa, ennen kuin on syönyt jonkun verran (että söisi ruokaakin). Mummo viskasi oman leipänsä lapsen eteen. Kun mä sanoin ihan tavallisella ei-korotetetulla äänellä, että se on voideltu sillä tavallisella polar-tuorejuustolla, eikä käy lapselle, niin mummo rupesi huutamaan että ei oo kuin tuolla teidän ostamalla keijulla jne.
Mieskin sanoi, että näkeehän tuon että se on muuta kuin keijua (leivän päällinen oli täysin valkoinen), niin mummo alkoi huutamaan että on kumma kun ei uskota, ja että hänelle ei tarvi koko ajan känistä niistä tarjottavista. Sanoin vain, että mä en ilkeyttäni ole tarkka siitä, mitä lapselle annetaan, vaan kun se aiheuttaa ripulia, niin sen takia.
Huuto vaan yltyi ja mies suuttui ja kummatkin huusi siinä toisilleen ilkeyksiä, koko elämänsä ajalta muistelua ym. Lopulta mies ei aikonut enää tulla ikinä mummolaan ja toinen huusi että ei tarvi tulla hänen haudalleenkaan jne. Mies sanoi, että me lähdetään sitten nyt (meillä on huomiseksi aamupäiväksi paikkaliput junaan) ja meni pakkaamaan.
Lapsi siinä sitten söi ja ihmetteli, miksi mummo ja isi huutaa ja lähdetäänkö me nyt vai ollaanko vielä yksi yö.
Lopulta sain vähän rauhoiteltua miestä ja he menivät ulos lapsen kanssa leikkimään, mummo on mennyt sinne myös.
Että semmoista mummolareissua täällä.
En taida vähään aikaan jaksaa tulla.
Kommentit (119)
voi ottaa ennen vierailua niitä tabletteja, joilla oireet estetään.
Minusta on ikävää vaivata isäntäväkeä joillain laktoosittomuus-pyynnöillään.
mitään laktoosiallergia-sanaa??????
Ja onko ap:n tarkoitus keskustella termeistä vai mummon reaktiosta?
on kyseessä laktoosi-intoleranssi.
Maitoallergia on aivan eri asia. Älä sekoita niitä.
Ja musta satunnainen vierailu jossain tai vaikka häihin meno tms. on eri asia kuin napsia niitä 5 päivää ennen joka ateriaa, kahvittelua (jos käyttää maitoa tai syö jotain pullaa tms) jne.
Musta taas kuuluu asiaan kysyä esim. ennen vierailua tai vaikka synttärikutsua, onko kutsutuilla jotain allergiaa. Että kaikki vieraat saavat jotain syötävää... Ja olen itse huolehtinut keliaakikon vierailusta, maito-ja muna-allergisten tarjoilusta jne.
ap
voi ottaa ennen vierailua niitä tabletteja, joilla oireet estetään.
Minusta on ikävää vaivata isäntäväkeä joillain laktoosittomuus-pyynnöillään.
Eikä se niin iäkäs oo. Eikä ymmärtänyt 70-vuotianakaan.ap
Oikeesti noi allergioita on vaikea ymmärtää, jos ei niitä ole itse kokenut. Nyt on kyse vielä erittäin iäkkäästä vanhuksesta.
MINKÄHÄN ikäinen alkaa olla "iäkäs", ellei _81-vuotias_ ole!?
Moni ei edes elä niin vanhaksi. Oikeastaan taidetaan olla aika lähellä suomalaisten naisten keskimääräistä elinikää, ellei ylikin.
Hyvä, ellei suorastaan äärimmäisen hienoa, että täällä oli monta maito-ongelmien asiantuntijaa paikalla, mutta pointti aiheessa on mummo, jonka kanssa on ongelmia lapsen laktoosi-intoleranssin vuoksi.
Joku sanoi oivallisesti, että mummo ei tule kiusaamaan teitä enää kauaa.
On suoranainen itsestäänselvyys, että vanhusten kanssa toimiessa tulee jossain vaiheessa ongelmia siksi, etteivät he opi uutta, pysty muistamaan kauan sitten opittujakaan jne.
Yksi yleinen juttu on juuri se, että vanhat taidot alkavat rapistua. Pää ei pysy enää mukana. Ei tiedetä, miten pankkikorttia käytetään, tai miten hellaa, ja jossain vaiheessa ei osata käydä enää itse vessassa. Se on sitä elämää.Yleensä tällaisen takana onkin sitten sairaus, kuten dementia tai alzheimer. Vaan kelläpä sitä on tutkittu, kellä ei.
Enivei, ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin teidän yrittää keksiä keinot ruokaongelmiin. Koittakaa olla nolaamatta mummoa, eli osoittamalla sormella juttuja, joissa hän on sotkenut asiat. Olkaa ymmärtäväisiä ja kärsivällisiä. Olkoon kipakka tai ei, on varmasti vaikeaa huomata, ettei itse ole pysynyt taaskaan kärryillä. Ette voi enää mitenkään kouluttaa 81-vuotiasta.
Ehkä kohta olette auttamassa häntä oman ruuan laittamisessa ja vessassakäymisessä. Voi siinä vaiheessa hävettää, että on vielä taannoin vaatinut häneltä lasten erityisruokavalioiden osaamista.
mummo ostaa tuorejuustoa niin kamala raivari.
Ei tällaista ole oikeasti olemassa. Porvoossa vain.
hän oli sitä mieltä, että voi käyttää vähälaktoosista maitoa, kun hän kestää sitä hyvin. (siis sillä ruokavaliolla ei edes piere haisevia pieruja).
Mulle aikoinaan 17-vuotiaana lääkäri sanoi, että jos en tottele ruokavaliota, vaan ärsytän suolta, niin voi kehittyä muitakin imeytymishäiriöitä, mm. keliakia. Ja pahimmillaan paksusuolen syöpä. Tiedä sitten onko totta, mutta uskoin silloin.
Ollaan välillä olosuhteiden pakosta osteltu täysin laktoositontakin (esim. kun hyla-maito on ollut lopussa, tai huonot päiväykset ym.). Ja kun herkutellaan jäätelöllää, mies näyttää aina tuovan sitä laktoositonta vaniljaa, kun olen sanonut, että se kevyt-hyla ei oo hyvästä makeutusaineen takia.
Juustot leikkeleet ym. onkin laktoosittomia. Tyttö ei edes tykkää levitettävistä tuorejuustoista. Jugurttia ei oikein enää syö, pienempänä söi sitä mustikka kidius gefilus-hylaa.
ap
Jos lapsenne on vielä noin pieni, niin kannattaa käyttää niitä laktoosittomia maitojuomia, ei vähälaktoosista maitoa. Siis sellaista missä maitosokeri on kokonaan pilkottu. Sitten kun suoli saa lisää ikää, voi käyttää vähälaktoosisiakin tuotteita. Mulla on paha laktoosinimeytymishäiriö ja kun olin pieni, ei asiasta niin välitetty. Hyla-tuotteetkin tuli vasta myöhemmin. Lopputulos oli se että suoli alkaa tulehtua pikkuhiljaa kun sitä kokoajan kiusataan.
Varoituksen sana, että kakkaa saat niskaan tulevaisuudessakin ymmärtämättömiltä, mutta se on vaan kestettävä. Minä elän tällähetkellä maidottomalla dietillä laktoosin, en proteiinin takia. (Ja voi mitä kaikkea sitä välillä kuuleekaan...)
jos syö muutaman suklaapalan, tai vähän tavallista jäätelöä.
.
käyttää pankkikorttia, hellaa, pesukoneita jne. Hän osaa käydä kaupassa, laittaa ruokansa. Hän muistaa koska jonkun esim. kotisairaanhoitajan piti tulla (käy sepelvaltimotaudin takia). Hän asuu yksin tavallisessa kerrostalossa (ei palvelutalossa ym.) ja pärjää kyllä.
Eikä ole mikään dementikko siis silleen, että toistelisi samoja juttuja, koska ei muista kertoneensa. Mummo muistaa kyllä, esim. tätä edellisen vierailunkin yksityiskohtia (esim. lapsen leluja silloin).
81-v ei oo musta mikään erittäin iäkäs, kuten jokui sanoi. Toki ikää on. Mutta mulla on elossa vielä isäni äiti ja isä, molemmat jo kohta 100 v ja pää leikkaa heilläkin vielä. Asuvat myös itsenäisesti.
Me ei kyllä olla ne, jotka sen päivittäishuollon tekee, jos joskus tarvitsee sitä. Koska asutaan kaukana, ja hänellä asuu 2 lasta lähempänä (samassa kaupungissa). Ja jos hän tarvitsee apua, niin nuokaan työssäkäyvät ihmiset eivät sitä voi tehdä, vaan täytyy löytää paikka, jossa on hoitaja 24h/vrk.
Ja huom! me ei vaadittu, että mummon pitää osata ne erityisruokavaliot, vaan ollaan sanottu moneen kertaan, että juuri sen takia ettei hänen tarvitse miettiä sitä, me hoidetaan vierailuillamme kaikki ruokapuoli. Ollaan kyllä sanottu, että ei antaisi lapselle mitään syömistä tai juomista, me hoidetaan jos on tarvis jotain saada.
ap
Oikeesti noi allergioita on vaikea ymmärtää, jos ei niitä ole itse kokenut. Nyt on kyse vielä erittäin iäkkäästä vanhuksesta.
Moni ei edes elä niin vanhaksi. Oikeastaan taidetaan olla aika lähellä suomalaisten naisten keskimääräistä elinikää, ellei ylikin.Hyvä, ellei suorastaan äärimmäisen hienoa, että täällä oli monta maito-ongelmien asiantuntijaa paikalla, mutta pointti aiheessa on mummo, jonka kanssa on ongelmia lapsen laktoosi-intoleranssin vuoksi.
On suoranainen itsestäänselvyys, että vanhusten kanssa toimiessa tulee jossain vaiheessa ongelmia siksi, etteivät he opi uutta, pysty muistamaan kauan sitten opittujakaan jne.
Yksi yleinen juttu on juuri se, että vanhat taidot alkavat rapistua. Pää ei pysy enää mukana. Ei tiedetä, miten pankkikorttia käytetään, tai miten hellaa, ja jossain vaiheessa ei osata käydä enää itse vessassa. Se on sitä elämää.Yleensä tällaisen takana onkin sitten sairaus, kuten dementia tai alzheimer. Vaan kelläpä sitä on tutkittu, kellä ei.Enivei, ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin teidän yrittää keksiä keinot ruokaongelmiin. Koittakaa olla nolaamatta mummoa, eli osoittamalla sormella juttuja, joissa hän on sotkenut asiat. Olkaa ymmärtäväisiä ja kärsivällisiä. Olkoon kipakka tai ei, on varmasti vaikeaa huomata, ettei itse ole pysynyt taaskaan kärryillä. Ette voi enää mitenkään kouluttaa 81-vuotiasta.
Ehkä kohta olette auttamassa häntä oman ruuan laittamisessa ja vessassakäymisessä. Voi siinä vaiheessa hävettää, että on vielä taannoin vaatinut häneltä lasten erityisruokavalioiden osaamista.
Moni ei edes elä niin vanhaksi. Oikeastaan taidetaan olla aika lähellä suomalaisten naisten keskimääräistä elinikää, ellei ylikin.Hyvä, ellei suorastaan äärimmäisen hienoa, että täällä oli monta maito-ongelmien asiantuntijaa paikalla, mutta pointti aiheessa on mummo, jonka kanssa on ongelmia lapsen laktoosi-intoleranssin vuoksi.
Yksi yleinen juttu on juuri se, että vanhat taidot alkavat rapistua. Pää ei pysy enää mukana. Ei tiedetä, miten pankkikorttia käytetään, tai miten hellaa, ja jossain vaiheessa ei osata käydä enää itse vessassa. Se on sitä elämää.Yleensä tällaisen takana onkin sitten sairaus, kuten dementia tai alzheimer. Vaan kelläpä sitä on tutkittu, kellä ei.Enivei, ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin teidän yrittää keksiä keinot ruokaongelmiin. Koittakaa olla nolaamatta mummoa, eli osoittamalla sormella juttuja, joissa hän on sotkenut asiat. Olkaa ymmärtäväisiä ja kärsivällisiä. Olkoon kipakka tai ei, on varmasti vaikeaa huomata, ettei itse ole pysynyt taaskaan kärryillä. Ette voi enää mitenkään kouluttaa 81-vuotiasta.
missä kirjoitin että syötämme tavallista jäätelöä? Tai suklaata? Mummo antoi tavallista fazerin sinistä, ei me. Ripulia tuli.
Laktoositon jäätelö ei oo tavallista, vaan vielä tiukempaan ruokavalioon kuin hyla/into...
ap
tai mies varmaan kyllä, yksin ollessaan tai ostaessaan vaikka tötterön torilta. Hän voi juoda tavallista maitoa.
Mutta kotona meidän pakkajäätelöt on kaikki hylaa/laktoosittomia, ihan munkin takia.
Mummo on kokeillut lapsen sietokykyä tälläkin reissulla fazerin sinisellä suklaalla ja eka päivänä tavallisella jäätelöllä, jota antoi vielä omalla lusikallaan (jolla oli siis jo itse syönyt) omasta kipostaan, kun oli ostanut valmiiksi jäätelöä meille (ja se oli siis tavallista). Ei sitä varmaan montaa lusikallista mennyt, ennen kuin kerkesin hätiin, mutta ripulikakkaa tuli.
ap
Sehän on se mikä "normaalilla" ihmisellä pilkkoo luonnostaan maitosokerin eli laktoosin.
kolmantena päivänä vieraat alkaa haista ja neljäntenä ärsyttää jo kovin. Viides päivä on kaikkien kiusaamista.
ja vanhahkoille naisille. Miehen äiti, vasta reilu 50v, valehtelee päin naamaa, että on tehty laktoosittomaan. Kun katsotaan roskikseen, niin tavallinen maito/kermapurkkihan siellä nököttää. Ja mies sitten ripuloi... Mä en käsitä kun miehelläkin toi vaiva on ollut jo lapsesta saakka. Varmaan kiusallaan sen tekee :(
Varmaan alkaa jo heittää päässä iänkin puolesta...
kuin hän olisi 5.
Varsinkin jos on dementiaa tms. elämä on hankalaa.
Pitää ajatella että te olette fiksumpia ettekä lähde vanhuksen kanssa riitelemään. Tarjottavat huolehditte niin että ovat semmoisia joita voitte syödä. Voi olla ettei vanhus kestä laspen vinkumista ollenkaan ja hänen sietokykynsä on ylitetty.
Omat vanhempani ovat pian 80 v ja on päätetty että kaksi yötä on maksimi mikä ollaan kerralla vierailulla.
Vastaisuudessa älkää ostako paikkalippuja valmiiksi etukäteen, eläkää tilanteen mukaan.
Tuosta mummosta ei ole enää kauan harmia kyllä kuolo korjaa. Älkää loukkaantuko hänelle sillä ei välttämättä ole "näppäimillä". Oma appi muuttui kun eri ihmiseksi aivohalvauksen jälkeen.
Uskon että mummelilla on ollut joku aivotoiminnan häiriö aiemmin ja kaikki ei ole enää kotona. Jaksamista.
"asiantuntijan" kirjoittaman artikkelin, jonka mukaan siedätyshoito on päivän sana ja tuppaavat sen varjolla antamaa ihan-mitä-vaan.
Siinä ollaankin kusessa sen pikkulapsen kanssa seuraavat kaksi viikkoa eikä valvota varttia pidempiä pätkiä. Appiukko tai mummikulta ei näe reaktioa vierailun aikana, koska se tulee viivästyneenä. Pahimmillaan käydään sairaalasta saamassa apua. jee jee
Ei siis nukuta varttia pidempiä pätkiä..
Me oltiin kesäkuun alussa viikko (!), eikä kukaan kilahtanut, väsynyt, huutanut ym.
On sielläkin omat hommansa, 70-v rutiinit, mutta en oo ikinä omien vanhempien kanssa nähnyt että hermot menisi noin mitättömästä asiasta.
Mummo itse ehdotti että ollaan näin kauan, itse asiassa hän ehdotti että lähdettäisiin vasta ensi viikon ma pois. Mutta meistä tää 5-6 päivää tuntui nyt maksimilta, minkä kaikki jaksaisi (mummo uhmaikäistä ja mä kyylätä sitä ruokahommaa).
Ei käydä täällä usein, ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Mummo kyllä pyytelee jatkuvasti. Tänä vuonna tää on eka kerta, kun mummo oli jalkaleikkauksessa alkuvuonna. Mun vanhemmat asuvat vielä kauempana, mutta käydään silti siellä useammin.
Me ei oo oltu täällä koko aikaa, vaan yksi päivä & yö oltiin miehen siskon mökillä ja eilenkin koko päivä miehen veljellä, tultiin noin 19 aikaan suoraan iltatoimille. Tää että mummo saisi/malttaisi levätä.
Jos tänne vielä tullaan, niin vaan viikonloppureissuja... eikä miestä varmaan kovin pian tänne saa.
ap
kolmantena päivänä vieraat alkaa haista ja neljäntenä ärsyttää jo kovin. Viides päivä on kaikkien kiusaamista.
Miten se voi olla niin vaikeaa??? 50-vuotiaallekin....
50 v varmaan kiusaa kyllä.
Mun äiti tajuaa kyllä tän, vaikka mulla puhkesi kun olin jo 17 v ja äiti on nyt 68 v.
ap
ja vanhahkoille naisille. Miehen äiti, vasta reilu 50v, valehtelee päin naamaa, että on tehty laktoosittomaan. Kun katsotaan roskikseen, niin tavallinen maito/kermapurkkihan siellä nököttää. Ja mies sitten ripuloi... Mä en käsitä kun miehelläkin toi vaiva on ollut jo lapsesta saakka. Varmaan kiusallaan sen tekee :(