Mummo kilahti
Ollaan mummolassa, tultiin 5 päivää sitten junalla 300 km:n päästä.
Meillä on 3 v lapsi, jolla on muutama ruoka-aineallergia (laktoosi & mansikka) ja mullakin on se laktoosi-intoleranssi, ja mummo on 81 v.
Hän ei käsitä sitä allergiaa, vaikka mieheni (siis kyseessä on anoppini) suvussa on paljon allergiaa, mm. mieheni vanhimman siskon lapsi on ollut hyvin allerginen (lähes kaikki mikä yleensä voi vaivata: kala, sitrus, mansikka, keliakia ym.). Tää lapsi jo yli 30 v, koska mieheni on sellainen iltatähti, mummo oli yli 40 v kun hän syntyi.
Joten allergia ei oo uusi asia.
Silti se on olllut aina vaikeaa, jo tää mun hylahomma ennen lasta. Leipoi meille, turhaan, siinä oli tavallista voita ja maitoa... kaatoi maitoa valmiiksi mun kahviin jne. Me ollaan tän takia koetetettu sopia, että täällä ollessa mä tai mies tekee ruuat. Me ollaan oltu yhdessä jo 11 v, joten tää ei voi olla joka kerta niin vaikeaa, mutta se vaan on.
Nyt hän jatkuvasti tarjoilee lapselle tavallista maitoa, pilaa ruuat kun käy yhtäkkiä kaatamassa sinne tavallisen kermapurkin loput sekaan, tarjoaa tavalliseen tuorejuustoon voideltuja leipiä lapselle ym.
Nyt ruokapöydässä lapsi kitisi leipää. Me ei haluttu antaa, ennen kuin on syönyt jonkun verran (että söisi ruokaakin). Mummo viskasi oman leipänsä lapsen eteen. Kun mä sanoin ihan tavallisella ei-korotetetulla äänellä, että se on voideltu sillä tavallisella polar-tuorejuustolla, eikä käy lapselle, niin mummo rupesi huutamaan että ei oo kuin tuolla teidän ostamalla keijulla jne.
Mieskin sanoi, että näkeehän tuon että se on muuta kuin keijua (leivän päällinen oli täysin valkoinen), niin mummo alkoi huutamaan että on kumma kun ei uskota, ja että hänelle ei tarvi koko ajan känistä niistä tarjottavista. Sanoin vain, että mä en ilkeyttäni ole tarkka siitä, mitä lapselle annetaan, vaan kun se aiheuttaa ripulia, niin sen takia.
Huuto vaan yltyi ja mies suuttui ja kummatkin huusi siinä toisilleen ilkeyksiä, koko elämänsä ajalta muistelua ym. Lopulta mies ei aikonut enää tulla ikinä mummolaan ja toinen huusi että ei tarvi tulla hänen haudalleenkaan jne. Mies sanoi, että me lähdetään sitten nyt (meillä on huomiseksi aamupäiväksi paikkaliput junaan) ja meni pakkaamaan.
Lapsi siinä sitten söi ja ihmetteli, miksi mummo ja isi huutaa ja lähdetäänkö me nyt vai ollaanko vielä yksi yö.
Lopulta sain vähän rauhoiteltua miestä ja he menivät ulos lapsen kanssa leikkimään, mummo on mennyt sinne myös.
Että semmoista mummolareissua täällä.
En taida vähään aikaan jaksaa tulla.
Kommentit (119)
kolmantena päivänä vieraat alkaa haista ja neljäntenä ärsyttää jo kovin. Viides päivä on kaikkien kiusaamista.
kohta 2 viikkoa kylässä, eikä kyllä ketään ole ärsyttänyt. Päinvastoin, on hoitanut lapsia meidän ollessa töissä, talo on putsplank, mielettömän hyvät hirvi/poro/lohi ym pöperöt odottaneet valmiina työpäivän jälkeen, leipomuksista puhumattakaan. Isäpuoli kävi tekemässä remontin, mutta lähti jo viikonloppuna omien töiden vuoksi takaisin kotiinsa, harmi.
Ei kaikki ärsyynny vieraista, vaan on mukavaa kun niitä on.
miehellä nousi joku vanha kauna pintaan...
Hänellä on dementiaa ym. mutta ei hän täysin pihalla ole.
Hän on kipakka, mm. välit poikki omiin sisaruksiin ym. Huomasin että alkaa väsymään eilen lapsen kitinään (3 v....), mutta me ollaan oltu poissa. Noiden 2 päivän lisäksi oltiin yksi päivä kaupungilla, syötiinkin siellä + joka päivä ollaan vähintään 4-5 h omilla teillä (uimassa/kaupassa/ulkona leikkimässä).
Koetan tehdä sen ruuan aina, mutta ajaa mua pois ja välillä väkisin pitää tunkea. Joten vaikeaa on täysin viedä anopin keittiö...
kuin hän olisi 5.
Varsinkin jos on dementiaa tms. elämä on hankalaa.
Pitää ajatella että te olette fiksumpia ettekä lähde vanhuksen kanssa riitelemään. Tarjottavat huolehditte niin että ovat semmoisia joita voitte syödä. Voi olla ettei vanhus kestä laspen vinkumista ollenkaan ja hänen sietokykynsä on ylitetty.
Omat vanhempani ovat pian 80 v ja on päätetty että kaksi yötä on maksimi mikä ollaan kerralla vierailulla.
Vastaisuudessa älkää ostako paikkalippuja valmiiksi etukäteen, eläkää tilanteen mukaan.
Tuosta mummosta ei ole enää kauan harmia kyllä kuolo korjaa. Älkää loukkaantuko hänelle sillä ei välttämättä ole "näppäimillä". Oma appi muuttui kun eri ihmiseksi aivohalvauksen jälkeen.
Uskon että mummelilla on ollut joku aivotoiminnan häiriö aiemmin ja kaikki ei ole enää kotona. Jaksamista.
eli teidän pitää nyt vain miettiä miten selviätte parhaiten suhteessa häneen ja noista vaikeista tilanteista.
käydä tuollaisessa mummolassa. En edes viikonloppuina. En veisi lasta sinne, jos ei osata ottaa huomioon allergiaa edes sen verran, että jos ei osaa itse varoa, niin ymmärtää pysyä poissa keittiöstä eikä lisäile mitään ruokiin.
Joku kirjoitti että mummo voi kuolla pian. Tuollaiset kiukkuiset mummot elää varmaan 100-vuotiaaksi.
se tuli selväksi kyllä (mies huusi sitä, että samanlainen kiukkuinen ja äkäinen ämmä oot kuin aina oot ollut, vaikka ootkin nyt esittänyt kivaa mummoa lapselle)...
Ja se on totta, tää mummo on äkkipikainen, ja huonoissa väleissä kaikkien kanssa, aina haukkuu sitä omaa lastaan, joka ei oo paikalla joten tän vierailun jälkeen me ollaan ne. mitä haukutaan.
Hän kun sanoi lasta kovatahtoiseksi ja kipakaksi, niin sanoin kyllä joskus tuossa 3 päivää sitten että sopii sitten teidän suvun jatkeeksi, luonteensa puolesta. Mummo naurahti ja myönsi, että sopii.
Miestä voi olla hyvin vaikeaa saada tänne enää pitkään aikaan. Enkä mäkään halua että lapsi joutuu keskelle tuollaista suusotaa mummolavierailuilla.
Parhaiten me selvittäisiin, jos mummo kävisi meillä kylässä (meidän koti = meidän keittiö = meidän tarjottavat), mutta mummo ei edes tervejalkaisena ollut hyvä kyläilijä itse ja nyt hänen on jo oikeasti vaikeaa matkustaa 300 km.
Joten ehkä on paras totutella, että tää mummosuhde tässä hiipuu vaan.
eli teidän pitää nyt vain miettiä miten selviätte parhaiten suhteessa häneen ja noista vaikeista tilanteista.
Oli mummo tai anoppi sitten 50 tai 80 v, mutta jos omassa perheessä ei ole ollut allergioita, niin on todella työn ja tuskan kanssa saada heidät uskomaan, etteivät jotkut ruoka-aineet joillekin todellakaan sovi. Itse olen yli 20 vuotta yrittänyt anoppiani saada ymmärtämään omat ruokarajoitteesi. Ensin oli 20v vain vaikea laktoosi-intorelanssi ja siitä väännetään vielläkin kättä. Nyt tullut sitten kaupanpäälle mm soija ja soijalesitiini, mansikka, tomaatti, sitrukset jne. Näitä en edes yritä saada häntä muistamaan, vaan vien omat ruuat mennessäni kekseistä ja makkaroista lähtien.
kuin vain jotain entsyymia. annostelukin voi olla hankalaa pikkuiselle.
ymmärrän kyllä että ei kukaan mielellään syötä mitään pillereitä pikkulapselle mummolavierailun takia. kyllä noin kuitenkin helposti väistettävissä olevasta rajoitteesta pitää selvitä muutenkin. mummo pitää saada pois keittiöstä tai ette syö siellä, asutte muualla vaikka siellä viereisessä lomakylässä.
Sehän on se mikä "normaalilla" ihmisellä pilkkoo luonnostaan maitosokerin eli laktoosin.
Oletteko niitä kokeilleet?
-laktoosi-intolerantikkko (minulle ei nuo tabletit käyneet, olen joskus kokeillut, mutta siitä on aikaa ja ne ovat kehittyneet, joten nykyään voisi käydäkin, tosin olen siedättänyt itseäni laktoosittomista ja maidottomista tuotteista hyla-tuotteisiin ja joskus jopa ihan tavalliset maitotuotteet (kunhan ei ole Valion) saattavat käydä ilma pahoja oireita (kipua ja ripulia, ilmavaivoja en lue pahoiksi oireiksi).
Sitä paitsi onkohan ap:n lapsella oikeasti laktoosi-intoleranssi? Se on hyvin harvinainen alle 5-vuotiailla ja ap itsekin ekassa viestissään lukee sen allergiaksi ja sitähän se ei ole. Maitoallergia liittyy proteiineihin ja l-i maitosokerin pilkkoutumiseen.
Heidän omassa suvussaan on niitä todella pahasti allergisia ollut jo kautta aikain, joten mikään uusi juttu ruoka-aineallergiat eivät ole.
Oli mummo tai anoppi sitten 50 tai 80 v, mutta jos omassa perheessä ei ole ollut allergioita, niin on todella työn ja tuskan kanssa saada heidät uskomaan, etteivät jotkut ruoka-aineet joillekin todellakaan sovi. Itse olen yli 20 vuotta yrittänyt anoppiani saada ymmärtämään omat ruokarajoitteesi. Ensin oli 20v vain vaikea laktoosi-intorelanssi ja siitä väännetään vielläkin kättä. Nyt tullut sitten kaupanpäälle mm soija ja soijalesitiini, mansikka, tomaatti, sitrukset jne. Näitä en edes yritä saada häntä muistamaan, vaan vien omat ruuat mennessäni kekseistä ja makkaroista lähtien.
ja mulle ne sopivat kyllä. Nyt en oo ostanut vielä uusia, mutta ei ensi, vaan seuraavan viikonlopun häihin ja siitä parin viikon päähän rippijuhliin meinaan ottaa itselleni.
En oo varma voiko 3-v vielä niitä käyttää, täytyy tutkia, kun ostan apteekista että voiko. Tai kysyä.
Itse en aiemmin oikein uskonut niihin, mutta joku 5-6 v sitten kerran kysyin lääkäriltä, että toimiiko ne todella, ja sanoi, että kyllä, mutta ei niitäkään silti kannata joka välissä popsia, mutta just juhlissa kyllä.
ap
Oletteko niitä kokeilleet?
-laktoosi-intolerantikkko (minulle ei nuo tabletit käyneet, olen joskus kokeillut, mutta siitä on aikaa ja ne ovat kehittyneet, joten nykyään voisi käydäkin, tosin olen siedättänyt itseäni laktoosittomista ja maidottomista tuotteista hyla-tuotteisiin ja joskus jopa ihan tavalliset maitotuotteet (kunhan ei ole Valion) saattavat käydä ilma pahoja oireita (kipua ja ripulia, ilmavaivoja en lue pahoiksi oireiksi).
oikea laktoosi-intoleranssi, ihan lääkärin tutkima ja todistuskin on. Lääkäri sanoi että on harvinainen, muttei tosiaan mahdoton, eli muitakin näin pieniä laktoosia sietämättömiä on kyllä.
Hän voi ilman vaivoja juoda/syödä hyla/into-tuotteita, mutta ei tavallista maitoa tai siitä tehtyä ruokaa. Tai tavallista margariinia, voita sisältäviä ruokia tai leivonnaisia.
Mummo ei kyllä tarjoa tavallista polar-sulatejuustoa piruuttaan siksi, että arkikielessä käytän huolettomasti myös laktoosi-intoleranssista helpompaa termiä allergia... enkä muutenkaan tullut tänne termeistä keskustelemaan.
ap
Sitä paitsi onkohan ap:n lapsella oikeasti laktoosi-intoleranssi? Se on hyvin harvinainen alle 5-vuotiailla ja ap itsekin ekassa viestissään lukee sen allergiaksi ja sitähän se ei ole. Maitoallergia liittyy proteiineihin ja l-i maitosokerin pilkkoutumiseen.
vieras
kun äiti on ollut kylässä 2viikkoa, niin ihan omasta tahdostaan se touhuaa, kun ei kuulemma osaa olla paikallaan. Ja tänään mennään ulos syömään, minä tarjoan, olen myös maksanut hänen matkansa jne. Ja kun ollaan heillä kylässä, niin minä autan kotihommissa, ruoanlaitossa, ostetaan ruoat porukalla jne. Riistoa et tästä löydä, vaikka kuinka kaivaisit.
Kun tulette kylään, menkää ensimmäisenä jääkaapille. Tehkää lista kaikista maitotuotteista, menkää kauppaan ja ostakaa samat hylana tai laktoosittomana.
Tai:
Ottakaa omat eväät mukaan. Kokonaan.
Ja viisi päivää on kelle tahansa 81-vuotiaalle liian pitkä aika kyläillä. Menkää vaikka motelliin ja päiväseltään käytte sitten jutustelemassa.
Sekö tämän jutun pointti oli?
Ei ole ikääntynyt, osaa toimia muutenkin, osaa allergiajutut kyllä, mutta haluaa kiusata teitä?
jollakin olis omakohtaista kokemusta tai näkemystä, että miksi näin on.
Kun mummo ei oo tosiaan dementikko, vaikka on ikää, vaan asuu omillaan ja on ainakin ennen (lapsenlapsensa lapsuudessa) osannut allergia-asiat.
Että miksi on niin löperö ja voiko asiaa auttaa muuten kuin mitä yritimme (eli että ostetaan ja tehdään ne ruuat ym.).
Vai onko vain niin, että asialle ei voi mitään. Parempi pysyä poissa, tai asua tosiaan muualla, jossa voi myös hoitaa syömäasiat, käydä vai käymässä. Tältähän se nyt vaikuttaa, kun puhe ei auta tai se, että ollaan ruokavastuussa.
Tulee vaan kalliiksi, kun nytkin meidän perheelle maksaa ylipäätään 160 e käydä tuolla, lomakylät tai hotellit päälle, niin harvaksi menee käynnit. Hyvä jos kerran vuodessa käymme sitten.
Sori jos oon kiukkuisen oloinen, mutta oon myös raskaana (tosin muut ei vielä tiedä sitä, siis ei mummokaan, miheni vain). Ihan alkuraskaus ja on ollut tässä 3 v synnytyksen ja tän nyt alkaneenm raskauden välissä yksi km.
ap
Sekö tämän jutun pointti oli?
Ei ole ikääntynyt, osaa toimia muutenkin, osaa allergiajutut kyllä, mutta haluaa kiusata teitä?
En ainakaan minä menisi, edes rakkaalle mummolleni. Käyn kylässä max. pari yötä. Kyllä vanhus väsyy näihin vaikeasti passattaviin hyyryläisiin.
että miten me passatettiin? Pedattiin itse pedit ja purin ne pesukoneeseen asti ja laitoin koneen päälle, kun lähdettiin, käytiin kaupassa, tehtiin ruuat, mä tiskasin (ei tiskikonetta), ei pyydetty edes hoitoapua (siis että oltaisiin kahdestaan käyty jossain)...
ap
En ainakaan minä menisi, edes rakkaalle mummolleni. Käyn kylässä max. pari yötä. Kyllä vanhus väsyy näihin vaikeasti passattaviin hyyryläisiin.
siis aina, ei vasta ikääntyneenä. Mies & veljensä ovat perieet häneltä tuon äkkipikaisuuden. + meidän tyttö on myös kipakka.
Mutta on kumminkin törkeää heitellä lapsen eteen leipiä kuin koiralle ja vielä leipä, joka aiheuttaa ripulia.
Ehkä tuo on persoonanpiirre, mitkä vahvistuu kun vanhenee...