Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsilla velvollisuus hoitaa vanhempiaan?

Vierailija
30.06.2009 |

Tuli miehen kanssa tästä juttua, että onko aikuisilla lapsilla velvollisuus hoitaa vanhempiaan sitten kun nämä ovat vanhoja. Miehen mielestä totta kai on velvollisuus, minun mielestäni ei. Tietenkin mielelläni autan, mutta mikään ei minua siihen velvoita. Vanhempani ovat tietysti hoitaneet minut lapsena, mutta minä en ole pyytänyt syntyä, ja vanhemmilla on kyllä velvollisuus hoitaa lapsensa täysi-ikäisiksi asti!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni autan niin paljon kuin voin ja kykenen, mutta esim. kotiimme emme ota kummankaan vanhempia asumaan sitten kun eivät enää itsenäisesti kykene asumaan.

Tosin meillä molempien vanhemmat ovat myös olleet varsin tiukasti sitä mieltä, että kenenkään "riesaksi" eivät halua tullakaan.

Vierailija
2/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei, mutta ihan rakkaudesta kyllä hoidin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään velvollisuus on vain moraalinen.

Vierailija
4/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hoitaa ihan sanan varsinaisessa merkityksessä. Auttaminen on eri asia. Auttamiseen ja vanhuksen puolien pitämiseen saa jokainen omainen nykyisessä vanhustenhoidon tilanteessa varautua. Ja sekin voi olla erittäin sitovaa ja raskasta.

Monet arvostelevat omaisia, jotka "laittavat" vanhuksensa laitoksiin. Harvoin nämä ihmiset kuitenkaan ymmärtävät, miten rankkaa oikeasti on ottaa omaan kotiinsa (joka harvoin soveltuu huonosti liikkuvan ihmisen tarpeisiin) esim. dementoitunut vanhus, joka vaatii hoitoa vuorokauden ympäri.

Vierailija
5/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ei hoidakaan, tuleeko sakkoja?

Vierailija
6/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tiettyyn rajaan asti on, mutta se raja on vaihteleva... Minusta riippuu esim. siitä mikä on lapsen tilanne (onko omaa perhettä, onko isoja ongelmia kuten työttömyyttä, sairauksia jne) sekä vanhemmista (kuinka paljon apua tarvitsisivat, ovatko aikoinaan olleet normaalit vanhemmat vai esim. väkivaltaisia yms.).

Vierailija
7/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulot on riittävän suuret.

Vierailija
8/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta itse hoitaa perushoitoa, lääkkeiden annostelua, syöttämistä ja vaipanvaihtoa tms. mikä nyt tarpeellista onkaan. Mutta on minusta velvollisuus huolehtia - vaikka hakemalla vanhainkotipaikkaa tai soitella kotiapua vanhuksille.

Mutta, vanhojen ihmisten lähin omainen on oma lapsi. Jos vanhus ei enää itse kykene, päätösvalta siirretään vanhuksen lapselle. Ja lapsi on velvollinen huolehtimaan vanhemmistaan siten ettei jätä heitteille. Kuten ei ketään muutakaan saa jättää heitteille.

Toivottavasti ap mietit myös, että olet varmasti saanut vanhemmiltasi jotain muutakin kuin pelkän velvollisuuden täytettäväksi. Sinulla oli varmaan katto pään päällä, kohtuulliset asumisolot (pehmeä alusta nukuttavaksi ja peseytymismahdollisuus..), vaatetta ja ruokaa. Mutta: saitko halauksia? Kehuja, seuraa, oikean ja väärän opetusta, hyödyllisiä taitoja, leikkipuistoretkiä, huvittelua ja herkuttelua, lahjoja synttärinä/jouluna, leluja, harrastusvälineitä ja harrastusmahdollisuuksia, ulkoilua, merkkejä siitä että olet tärkeä ja rakastettu, muutakin kuin pelkkä velvollisuus?

Vierailija
9/9 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole saanut vanhemmiltani kuin kylmää kohtelua, henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Sain kärsiä koko lapsuuteni mielivaltaisten diktaattorien käsittelyssä, joten turha toivoa että minä heitä kovin paljoa vanhana auttaisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä