Suomalainen "palveluasenne"
Nyt on pakko purkautua kesäreissun päätteeksi kun alkoi suomalainen palveluasenne nyppimään oikein kunnolla. Mikä siinä on että palveluhommiin otetaan jotain maailmantuskaisia teinejä, jotka eivät osaa edes hyvää päivää sanoa, puhumattakaan että hymyn saisi. Eikö ihmiset todella osaa ihan perussmalltalkkia vai onko tämä maa oikeasti täynnä tahallaan tylyjä kiukuttelijoita? LAPSILLEKAAN ei kukaan sano mitään edes paikoissa jotka ovat ihan selvästi lapsille tarkoitettu. Esim. Särkänniemessä laitteenhoitajat olivat toinen toistaan oudompia tapauksia, ja yhden kanssa jouduin puolustuskannalle kun hän ei olisi päästänyt aikuista 3-vuotiaan kanssa laitteeseen johon ihan selvästi ei voinut lasta yksin laittaa. Oli poika kuulemma yli 100 senttiä pitkä, joten kyllähän sen nyt pitäisi osata istua yksin veneessä (jossa muuten tyhjää tilaa vaikka kuinka paljon). Muutenkin kaikki laitteet pantiin pyörimään puolityhjinä, vaikka jonoa oli. Kaikessa on sellainen ankea kommunistimeininki, jossa ei jousteta yhtään, ihan niin kuin olisi kunnia-asia ettei kellään saa olla hauskaa. Kiitos kun luitte, heti helpotti.
Kommentit (60)
juuri ostamiani kenkiä kun vääntävät jalan ihme asentoon. Keski-ikäinen elämäänsä kyllästynyt nainen,otti heti sellaisen asenteen,että oksat pois. Mulla oli olo kuin olisin tehnyt jotakin suurempaakin vääryyttä kuin vain sattunut osatamaan kengät sieltä. Huuteli sitten kaupassa,että kellä on samankokoinen jalka kuin mulla ja tulee testaamaan jne,otti kyllä päähän tuo negatiivinen asenne
jos vähän hymyilisi välillä? Jotkut ihmiset ovat tosi iloisia ja välittömiä asiakkaita palvellessaan ja varmasti nauttivat työstään, mutta sitten on nämä vässykät, jotka näyttävät olevan ihan muissa maailmoissa... Kuka ne oikein palkkaa töihinsä? Rekrytoijat hoi herätkää. Ehkä ensi kesänä voitaisiin palkata vaikka filippiineiltä kesätyöntekijät palvelukohteisiin että vihdoinkin saisimme hyvää palvelua.
juuri ostamiani kenkiä kun vääntävät jalan ihme asentoon. Keski-ikäinen elämäänsä kyllästynyt nainen,otti heti sellaisen asenteen,että oksat pois. Mulla oli olo kuin olisin tehnyt jotakin suurempaakin vääryyttä kuin vain sattunut osatamaan kengät sieltä. Huuteli sitten kaupassa,että kellä on samankokoinen jalka kuin mulla ja tulee testaamaan jne,otti kyllä päähän tuo negatiivinen asenne
Olen luullut että Suomessa saa vielä kohtalaisen hyvää palvelua versus esim. Viro, mutta näköjään ollaan väistämättä menossa siihen että asiakas saa pyytää, että voinko ostaa tämän ja maksaa, voisitteko olla mitenkään niin ystävällisiä että antaisitte minun tämän tuotteen ostaa?
Jessus. Mitenköhän tähän saisi muutosta?
Katselin juuri yhdessä landiassa kun laitteenhoitaja tervehti laitteeseen tulevia lapsia. Ehkä yksi kymmenestä tervehti tai edes hymyili takaisin!
Todellakin, olen samaa mieltä suomalaisesta palveluasenteesta AP:n kanssa. Oikeastaan on jo tottunut siihen, että myyjät ja muut asiakaspalveluhenkilöt eivät hymyile, katso silmiin ja ole kohteliaita. Sitten, kun joku poikkeus löytyy ja saa kivaa ja miellyttävää palvelua, sitä on melkein kuin ällikällä päähän lyöty.
Olimme pari viikkoa sitten perheeni kanssa (mies ja 1,5 v lapsi) ostoksilla ja päätimme käväistä syömässä nopeasti Rossossa, koska sieltä löytyi myös lasten ruokalista. Elämäänsä kyrpiintynyt tarjoilija tuli vihdoin ja viimein ottamaan meiltä tilauksen, kun oli viuhtonut edestakaisin kuskaamassa ruokalistoja tyhjiin pöytiin yms "tärkeää". Olisin tilannut lapselle lihapullat ja spagettia, mutta lihapullat olivat lopussa. Koska ruokalistalla muut vaihtoehdot näyttivät minusta todella epäterveellisiltä, kysyin, voiko tarjoilija tuoda pienemmän aikuisten annoksen lasagnea, jota oli lounastarjouksena. Ei kuulemma onnistunut millään kauhaista pientä nökärettä lautaselle, kun annokset on niin valmiiksi fiksattuja... Kun kysyin, mitä hän mahdollisesti ehdottaisi tilalle, lävähti lasten ruokalista uudelleen eteeni kananuggetteineen ja nakkeineen, jotka eivät edes maistu lapselleni. Lopulta sain neuvoteltua, että lohiannoksessa ranskanpotut voisi vaihtaa spagettiin... Tietystikään mitään kohteliaita hyvää ruokahalua, yms. kiitoksia ei tarjoilijan puolelta toivoteltu, kun lopulta saimme ruokamme..
Hitaat ja laiskat etelän ihmiset, joiden on tärkeämpää käydä läpi perhesuhteensa, kuin lyödä hintaa koneeseen.
Töykeät itänaapurin ihmiset, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä heiltä ostetaan.
Ranskan nyrppänenät, joilta ei saa palvelua ilman, että osaa täydellistä ranskaa.
Jatkanko vielä?
Mutta eivät palkkaa :D. Aina paikan vie joku muu, haaveeni olisi päästä sellaiseen firmaan jolle on ilo palvella asiakkaitaan ja myös hoitavat sen asiantuntevasti. Stockmann ja Fazerin kahvila ovat toistaiseksi ainoat paikat joissa on palveluasenne ollut kohdallaan; osataan small talk, ollaan samalla ystävällisiä ja asiallisia, neuvotaan heti jos asiakas näyttää vähän hämmentyneeltä jne.
Hitaat ja laiskat etelän ihmiset, joiden on tärkeämpää käydä läpi perhesuhteensa, kuin lyödä hintaa koneeseen.
Töykeät itänaapurin ihmiset, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä heiltä ostetaan.
Ranskan nyrppänenät, joilta ei saa palvelua ilman, että osaa täydellistä ranskaa.Jatkanko vielä?
Ainoastaan Kyproksella ja Latviassa oli huonoa palvelua, muualla olen saanut todella esimerkillistä palvelua niin hotelleissa kuin kaupungillakin!
Hitaat ja laiskat etelän ihmiset, joiden on tärkeämpää käydä läpi perhesuhteensa, kuin lyödä hintaa koneeseen. Töykeät itänaapurin ihmiset, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä heiltä ostetaan. Ranskan nyrppänenät, joilta ei saa palvelua ilman, että osaa täydellistä ranskaa. Jatkanko vielä?
itse olen ottanut tavaksi antaa palautetta, ja välttää paikkaa missä olen saanut huonoa palvelua (niin pitkään kun mahdollista). Muutamaan mestaan ei ole onneksi tarvinnut enää ikinä mennä takaisin, Masku mainittakoon yhtenä esimerkkinä. Sen kaupan palvelusta suivaantuneena soitin ketjun toimarille jonka yhteystiedot netistä kaivoin, ja kerroin kaverille minkätasoista palvelua heidän myymälöistään saa..
silloin sinua ei tarvitse palvella ollenkaan. varsinkaan vaatekaupassa tai kosmetiikkaosastolla.
Esimerkiksi Välimeren maissa turistina olo on ihan mahtavaa kun lapset otetaan ravintoloissa tosi hienosti huomioon. Monta kertaa on henkilökunta suorastaan viihdyttänyt lapsia ihan omasta aloitteestaan. Samoin esim. Kreikassa ruokaa ei ole mikään pakko tilata listalta vaan annoksen voi itse määrätä - vau, eipä tulisi Suomessa mieleen yrittääkään. Eikä olisi tullut mieleen Kreikassakaan ellei tarjoilija olisi asiaa ehdottanut (lapsemme on aika allerginen eikä miltään listalta löydy täysin sopivia annoksia). Muutenkin minusta suomalaisessa asenteessa on juuri se vika, että maalaisjärkeä ei kukaan haluaisi käyttää. Tietenkin on järkevää tilata lapselle annos, jossa kaikki ruuat käyvät, mutta suomalaiseen palveluun tottuneelle tämä oli aivan silmät avaava kokemus! Ja oletteko muka käyneet lasten landioissa ulkomailla ja törmänneet esim. ponin taluttajaan joka ei sano sanaakaan koko kierroksen aikana? Minä en ole.
erittäin hyvää palvelua, oli päällä sitten työkamppeet tai lenkkeilyvermeet.
Kävin siellä pari vuotta sitten katsomassa opunvihreitä nahkaloafereita, ja niissä oli selvä tahra/värivirhe tms. ei iso, mutta virhe kuitenkin. Myyjältä kysyin että olisko toista paria samaa kokoa, jos olisi läikätön, nii myyjä totesi että noeioo, ja en anna alennusta koska kaikissa oli sama virhe, ja sittenhän hän joutuisi antamaan kaikista alennusta. Eli ostat sillä hinnalla mikä lapussa on, tai et osta ollenkaan. Jaha.. Laitoin tästä nettisivujen kautta palautetta johon ei ikinä vastattu.
Toinen kerta sattui kun olimme ostamassa tummaa pukua miehelle meidän häihin. Olisin halunnut merkkipuvun, mutta ei löytynyt istuvaa hyllystä. Kysyin sitten myyjältä että kun tää kaveri ei mitenkään iso ole, niin miten ihmeessä harteikkaammat löytävät sopivaa takkia? Myyjän kommentti oli että no ne teettää puvun. Kaason mies oli käynyt samassa kaupassa, ja hän sai minun haluaman puvun, ja hintaan kuului korjaus missä tehdään takista sopiva. Tästäkin laitoin palautetta, ja taisin saada kympin lahjakortin, mutten pahoitteluja.
Niin metsä vastaa.....
Olin kauan sitten opiskeluaikanani kaupan kassa töissä ja joka kerta tervehdin "uutta" asiakasta. Suurin osa asiakkaista (varmaan 8/10) vastasi tervehdykseeni "yksi kassi" tai "kaksi muovikassia", että sellaista. Arvatkaapa tuntuiko tylsältä. Siitä huolimatta jaksoin tervehtiä kaikkia, sanoa: olkaa hyvä, kiitos ja hei hei.
Sitten on ihan käsittämätön ryhmä asiakkaita, jotka eivät sano sanakaan kassalle tai myyjälle kokoaikana mitään. Ojentavat vain tavarat, rahat ja lähtevät pois. Eivätkä nämä kaikki ole kuuroja.
Yleensä, kun on itse "kiva" myyjälle, niin palveluakin saa.
Usein "palveluasenne" tulee myös kokemuksen myötä. Sellainen joka on esim. ekoja päiviä töissä, ei aina huomaa tervehtiä tai harrastaa muuten smalltalkia, koska koko keskittyminen menee työn fyysiseen tekemiseen.
Miksi et anna palautetta kirjallisesti esim. sinne Särkänniemeen, jos henkilökunnan hymy yms. oli kateissa. Yleensä tehoaa työntekijöihin (ainakin nuoriin) paremmin, kuin sama asia esimiehen sanomana.
ja esimiehet siihen satsaavat. Siis muutenkin kuin palkkaamalla henkilökuntaa.
tuntuu luksukselta. Siellä ne vasta tympeitä ovat, ei tietenkään kaikki mutta suurinosa.
Asenne on se että jos ei kiinnosta meiltä ostaa nii voit mennä muuallekin, uusia asiakkaita tulee kyllä. Kuvittelisin, että varsinkaan tällaisessa taloudellisessa tilanteessa ei olisi asiakkaille varaa vittuilla..
Yrityksiä ei kiinnosta satsata palveluun, koska luottavat siihen että kama liikkuu kyllä.
Usein mietin että kaikenlaisia ihmisiä viitsitäänkin palkata asiakaspalveluammatteihin, kun sitten sellaiset jotka oikeasti haluaisivat tehdä sitä hommaa hymyssä suin jäävät jatkuvasti ilman töitä.
jonkun huuhaatodistuksen perusteella. Joissain töissä sillä vaan ei ole p*****kaan väliä onko valmis tradenomi vai myykö tuotetta ihan palvelun ilosta.
Särkänniemessä "vaivauduin" aina näyttämään kunnolla sitä ranneketta, niin sain joka kerta selkeän kiitoksen siitä. Monihan vaan ryysää sinne nostamatta edes kättään.
Kauppojen tädit, niin nuoret kuin vanhatkin ovat minusta todella mukavaa väkeä ihan järjestään. Myös nuoret naiset mäkkäreissä ja heseissä ovat kuin luotuja asiakaspalveluun, tosin ovat siellä yleensä töissä vain opiskeluaikanaan, mutta kuitenkin.
onko asiakas tyytyväinen ja tuleeko uudestaan ja kehuuko kukaties kavereilleenkin, että nasta mesta ja hieno palvelu. Kaikki saa saman tonnin käteen kattoon syljeskelemällä tai "palvelemalla".