G: Puhelinmyyjien parhaat kommentit?
No Heeei Niina, ihan lähdin sinulle soittelemaan tällaisella mukavalla asialla (Ai niinkö? Ihan minulle vain?). Me täällä Piip-lehdessä olemme huomanneet, että 10 vuotta sitten tilasit tätä meidän iki-ihanaa Naapurin hima-lehteä (tilasinko? En kyllä muista. Voi vee, miten pääsen tuosta paperista lukevasta häiriköstä eroon?)...
Kommentit (51)
vuosia sitten soitti miesmyyjä - vanhempi sellainen ja oli todella aktiivinen ja innokas myyjä. Eli joka kysymys kysyttiin todella kuivasti ja innostuneisuus lehdenmyyntiin oli kaukana..
Myyjä; olet tilannut tätä piip lehteä tässä jokin aika sitten.
Minä; joo, kyllähän tuota tuli tilattua.
Myyjä; oli varmaan ihan luettava ja hyvä lehti?
Minä; no kyllähän sitä luki..
*hetken hiljaisuus*
Myyjä; no tulisikohan sitä tilattua...(?)
Minä; emmä nyt tiijä...
*hetken hiljaisuus*
Myyjä; no jos katsellaan sitten joku toinen kerta uudestaan..
Minä; no jos me sitten tehdään niin...
ja puhelu loppui.
Miettikääpä tilanne, kun mies kyselee tuolla tavalla ympäripyöreästi niin siihen on todella helppo mennä mukaan ja myönnellä jotain ympäripyöreää.
Ei ainakaan kannata myyjän valittaa, että kun ei kauppa käy.
muinoin minulle tuli Cosmo ja noin vuosi sitten soittivat, että kiinnostaisiko, kun on nyt tosi hyvä tarjous. :)Sanoin, että on nyt vähän eri elämäntilanne ja toisenlaiset kiinnostuksen kohteet. Yritti vielä muutamaa muutakin lehteä kaupitella, mutta en ollut kiinnostunut.
Siinä samassa kuopus rysäytti jotain niin, että paukaus kuului puhelinmyyjälle asti. Sanoin pojalle: "mitäs nyt hajotit?" ja yritin siinä sitten lopetella puhelua ja nauroin myyjälle, että täällä poika vähän riehuu. Myyjä oli hetken hiljaa ja luulin, että jo lopetti niin sanoi vielä: "Olisikos tällainen Meidän Perhe -lehti teidän elämäntilanteeseen sopiva?" Juu, juu, olisi toki, mutta kun se tulee meille jo.. :)
Elle-lehden myyjä. Sanoin heti, etten tilaa mitään. Annoin myyjän kuitenkin pitää palopuheensa. Lehti on kuulemma niin laadukas, kun iso osa jutuista kirjoitetaan ulkomailla ja käännetään suomeksi. Sanoin suoraan, että haluan tukea suomalaista työtä ja ostaa lehden, jonka sisällön tekevät edes pääosin suomalaiset toimittajat suomalaisille lukijoille. Ulkomaalaiset lehdet ostan sitten alkuperäiskielellä. Myyjä ryhtyi heti vakuuttelemaan, miten laadukas Suomen toimitus lehdessä on... :) Varmasti onkin, en sitä kiistä, mutta huvittavaa, miten nuo myyntiargumentit vaihtui salamana täysin päinvastaisiksi.
Opiskeluaikana kävi kerran niin, että olin tilannut 2 lehteä ja sitten alkoi harmittaa, kun tuntui, että niillä rahoilla olisi voinut tehdä muutakin. Sanoin suoraan silloin yhdelle lehtimyyjälle, ettei nyt ole rahaa tilata enempää lehtiä. Myyjä ihan suuttui ja kivahti, että kai nyt aina 20 euroa on rahaa (oli joku oikein hömppäjuorulehti). Se oli minusta tosi törkeää, ryhtyä räyhäämään asiakkaalle puhelimessa.
Yhdelle hömppäjuorulehden myyjälle sanoin, että en voi sietää juorulehtiä. Sitten hän ehdotti tyypillistä naisten viikkolehteä, ilmoitin, ettei kiinnosta nekään. Teilasin myös kevyemmän tiedettä popularisoivan julkaisun. Sitä ammattilheteä, jonka olisin halunnut tilata, ei valikoimissa ollut.
jankkasi vaikka olin ties kuinka monta kertaa sanonut Ei kiitos, en osta mitään. Sitten suljin puhelimen. Kohta puhelin soi, vastasin ja se sama lehtimyyjä löi minulle ilmeisesti kostoksi luurin korvaan...
ymmärtääkseni ilmoittaa jos ei halua puhelinmarkkinointia. Ainakin aiemmin on ollut sillä nimellä. Googlaa, toimiiko vielä
heti puhelun alussa.. siis keskeytää se palopuhe ja sanoa: "anteeksi, onko tämä markkinointipuhelu ja mikäli on, ilmoitan etten tee milloinkaan kauppaa puhelimessa."
vaihtoehto on tilata lehti, lukea tyytyväisenä ilmaiset lehdet ja peruuttaa 14vrk tilausvahvistuksen sisällä koko tilaus.
En tiedä onko parhaita, mutta pari mitä äkkiä tulee mieleen:
- Olin n. 19v. kun käsityölehden myyjä kyseli, että etkö edes lapsille tai lapsenlapsille tee mitään käsitöitä?!
- Lehtitilaus, Et-lehti, minkä olin ihan huomaamattani tehnyt (eivät uskoneet kun peruin, että en ole tilannut) ja vielä samana päivänä kun toinen lapsemme syntyi ("hauska" yhteensattuma, mutta melkovarma olin kyllä, että en salissa lehtiä tilaillut ;-)).
jouduin tekemään puhelinmarkkinointia opiskeluaikanani. Ei ollut vanhempia makselemassa opintojani ja puhelinmarkkinointi oli ainut työ jota pystyin tekemään opiskelun ohessa, sillä sain itse päättää työajat.
En myynyt mitään vaan kyseesssä oli hyväntekeväisyyskohde, jossa kerättiin varoja tietylle ihmisryhmälle.
Tässä muutamia kommentteja joita ASIAKKAAT sanoivat minulle, nuorelle opiskelijatytölle:
-"vi*un huo*a saa*ana"
-"antaisitko piparia jos tulisin sinne"
-"ÄLÄ S*ATANA SOITTELE TÄNNE"
-"vi*tu en tilaa yhtään mitään!"
-monesti puhelin jätettiin avonaisena pöydälle ja annettiin puhua
-kerran kun soitin eräälle miehelle sanoi hän ivallisesti "puhu vaan oiiikein pitkään", no minä kerroin millä asialla olen ja mies esitti jaaritellen kysymyksiä. Puhelu kesti ainakin 15-20 min. Lopuksi hän nauroi mielestään näppäränä "ha-ha olen ulkomailla saattepa maksaa kunnon laskun". Ei tainnut tämä näppärä setä tietää että vastaanottaja maksaa puhelusta myös...
esim. just opiskelijoille. Itse olin kuukauden työssä ja lopetin, kun ei ollut yhtään mun juttu ja pystyin tekemään oman alan työtäkin.
hieman asiasta poiketen. Yksi asiakasryhmä oli "yksinäiset mummelit". Saattoivat jutustella mielellään puolikin tuntia ja osa jopa tilata (avustaa kohdetta). He olivat aina ystävällisiä :)
Nykyään olen itse hoitoalalla ja yksi ilmiö on se että dementoituneille vanhuksille myydään puhelimitse lehtiä. Ja kun se mummu ei muista että on tilannut jo 6 lehteä joista ei myöskään muista lukea yhtäkään.. Tämä on mielestäni hyvin vastuutonta myyjiltä! Tietysti aina ei voi tietää onko vanhus dementikko, mutta kyllä se on usein kuultavissa jo yhden puhelun perusteella. Juu vähän alkuperäisen aiheen vierestä :)
Siksi en koskaan lyö luuria myyjän korvaan ja annan hänen rauhassa puhua palopuheensa, jonka jälkeen joko tilaan tai en tilaa. Jos myyjä on kanssani samalla aaltopituudella, eikä lue paperista mietin mitä lehteä tarvitsisin ja kysyn tarjousta. Jos tarjous on oikeasti hyvä (minulla kyllä jonkinlainen käsitys hinnoista) saatan tilata.
Lehtimyyntiä tein yht. 2 viikkoa 2 eri firmassa. Toisessa firmassa oli eräs myyjä, joka aloitti puhelun: "Onneksi olkoon olette voittaneet (olkoon nyt vaikka A-Lehtien) arvonnassa ja voittaneet ilmaisen lehden. Hetken päästä pyöritetään arpapyörää uudelleen ja katsotaan minkä lehden saatte ilmaiseksi." Sitten hän kysyi asiakkaalta mitä lehtiä toivoisi. Sitten hän otti pitkän viivoittimen ja pyöräytti "arvontapyörää" eli veteli viivoittimella sälekaihtimia :D Kas kummaa aina sattui pyörä pysähtymään jonkun asiakkaan valitseman lehden kohdalle. Juju oli siinä, että asiakas sai tyyliin 6 lehteä ilmaiseksi ja maksoi vain toisesta kuudesta lehdestä....
Toisessa firmassa taas oli sellainen yli-imelä myyjä, jolta en ikinä olisi itse ostanut mitään, mutta jostain syystä hänen kaupankäyntinsä sujui. Just sellainen: Oikein aurinkoista päivää!! - tyyppi. Hän oli firman paras myyjä ja tienestit sen mukaiset.
Toissapäivänä soi puhelin:
Matti Meikäläinen piip-lehdestä päivää!
Vastasin vain: Päivää ja kuulemiin. Suljin luurin.
antamaan joko plussaa tai miinusta lehdille? Tällaine soitti ja sanoin heti että nyt en tilaa mitään lehteä, tulee jo 4 lehteä tällä hetkellä. Myyjä siihen että no vastaisitko pariin kysymykseen kuitenkin. Sitten piti antaa plussaa tai miinusta ja sen jälkeen ilmoitti että nyt saat valita palkinnoksi ilmaisen lehden puoleksi vuodeksi. No sitten kun olin sanonut minkä lehden haluan ilmoitti että puoli vuotta tulee ilmaiseksi, eli saat vuoden lehdet puolen vuoden lehtien hinnalla. Siis oikein huijausten huijaus. Löin luurin korvaan.
Hyvästi ois ollu oikea vastaus sulta.
en ole eläissäni kokenut niin hyvää puhelinpalvelua. Nuori mies flirttaili minka kerkes. Lopuksi heitti jopa, että laitettasko vaikka vauva lehteä, jos se ei aivan nyt ole ajankohtaista, pistetäänkö se ajankohtaiseksi. Ja silleen tosi positiivisesti sanoi nuo heitot, jonkun muun sanomana se olisi tuntunut ällöttävältä, hän todellakin osasi. Aivan ihana myyjä. :D
No kuitenkaan en häneltä tilannut, vaikka mieli teki :)
"Hei! Vauva-lehdestä hyvää päivää (tai mikä se lehtitalo nyt olikaan, joka Vauva-lehteä markkinoi..). Nyt olisivat onnittelut paikoillaan, niin että onneksi olkoon! (oikein iloisesti)"
Tiedustelin, että mitäs nyt onnitellaan, johon myyjä vastasi, että "No perheenlisäyksestä! Te olette hiljattain saaneet toisen lapsenne.... (ja heti perään:) Meillä oli teille tällainen hyvä tarjous, ihan vain tuoreille äidelle soitetaan tämän erinomaisen edun suhteen..."
Tässä vaiheessa keskeytin ja kerroin, etten todellakaan ole saanut toista lasta - minulla on vain yksi lapsi ja hän on 6-vuotias. Vauva-lehti ei oikein nyt sovi meidän perhekuvaa...
Myyjällä meni hetkeksi jauhot sekaisin ja alkoi änkyttämään, että kyllä hänen tiedostoissaan lukee, että meillä on syntynyt hiljaittain vauva. Johon minä vakuutin, että kyllä tietäsin, jos meille olisi syntynyt vauva...
Hetken hiljaisuuden jälkeen myyjä löysi taas ne jauhot sieltä pussin pohjalta ja ryhtyi kauppaamaan Meidän Perhe -lehteä. Se lehti meille sattui jo tulemaankin.
Aku Ankka on muuten sellainen lehti, josta meille soitetaan jatkuvasti! Ja mikä huippua, meille on ainakin 2 vuotta jo tullut Aku Ankka...
-kerran kun soitin eräälle miehelle sanoi hän ivallisesti "puhu vaan oiiikein pitkään", no minä kerroin millä asialla olen ja mies esitti jaaritellen kysymyksiä. Puhelu kesti ainakin 15-20 min. Lopuksi hän nauroi mielestään näppäränä "ha-ha olen ulkomailla saattepa maksaa kunnon laskun". Ei tainnut tämä näppärä setä tietää että vastaanottaja maksaa puhelusta myös...
Tuo oli hauska, meni kyllä pilkka niin totaalisesti omaan nilkkaan. Toivottavasti oli oikein kaukana! ;o)
-Minna, soitan sinulle erittäin miellyttävällä asialla. Nyt kun ajattelet että tämä on joku myyntipuhelu, niin sanon heti ettei tämä ole sitä. Olet tilannut piip-lehteä joskus, ja siitä palkkioksi haluamme antaa sinulle, Minna, kuusi numeroa lehteä ilmaiseksi. Meillä on monia lehtiä, mikä kiinnostaisi?
- me naiset
- eli saisit ilmaiseksi puoli vuotta lehtiä VAIN postimaksun hinnalla, eli vain 3 e/lehti ja lehti jatkaisi tulemista kestotilauksena tämän jakson jälkeen!
- kiitos hei!
tosi halpaa, eikä mitään myyntiä, ei..meneekö joku oikeesti tollaseen halpaan, epäilen.
siis tarjosi kuusi kuukautta, ei kuusi numeroa..
ja tuon tekstin oon kuullut ko. taholta jo aika monta kertaa...