Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lasten vaatteet haisevat ihan hirveästi pesuaineelle!

Vierailija
25.06.2009 |

Meinaan saada astmakohtauksen kun tulevat lähelleni. Pari kertaa olen joutunut piipusta vetämään avaavaa lääkettä. Kuinka voisin ystävällisesti sanoa naapuriin että voisiko käyttää vähän vähemmän pesuainetta/tuoksutonta... kun jjotenkin tuntuu että on vähän tungettelevaa.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika sentään, voiko tällaisia idiootteja edes olla! Jos on tarpeeksi paha astma niin hajusteista voi tulla lähtö siaraalaaan pillit soiden kun hengitys ei enää kulje!!

Imppailkaa te vaan sitä wc-ankkaanne ja altistakaa lapsenne turhille kemikaaleille, mikäs siinä, mutta ottakaa nyt sen verran edes selvää, että tajuatte sairauden olevan sairaus - ei mikän itse valittu ongelma.

Vierailija
62/72 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin niitten nenään, jotka ovat tottuneet tuoksuttomaan. Mä käytän jatkossakin hajustettuja pesuaineita. Ei voi mitään, jos joku saa siitä astmakohtauksen. Sitten, jos hajusteet joskus kielletään, niin sitten täytyy siirtyä hajusteettomiin eli pahanhajuisiin.

Jos hajusteettomalla aineella pestyt pyykit haisevat pahalle, vika on koneessa. Luoja tietää mitä hometta ja muuta mömmöä sieltä löytyykään... Ja sitä sinä sitten peittelet hajustetuilla pesuaineilla ja kuvittelet vaatteittesi olevan puhtaita :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteilla peitetään pesuaineitten ominaistuoksu, joka on ainakin mun nenään ihan järkyttävän paha.

Vierailija
64/72 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vaan kuulkaa on. Ihmisiä kuolee Suomessa monia äkillisiin tai pitlkittyneisiin astmakohtauksiin ja sen päälle tulevat vielä erilaiset kuolemaanjohtavat anafylaktiset sokit. Itse olen pahasti allerginen ja kylmän rauhallisesti joudun raakkaamaan lasten kavereista ne, joilla on eläimiä tai jotka haisevatkovasti huuhtelu- tai pyykinpesuaineelle. Olen muutaman kerran joutunut kantamaan tyttäreni mm. teatterista hervottomana ja lähes hengettömänä ambulanssiin hajuongelmien takia. Ihmiset joita aisa ei koske saavat toki elää, mutta sitten tulisi ymmärtää että me jotkut joudumme elämään lähes kuplassa hajujen takia. Ja siitäkös meitä soimataan.

Vierailija
65/72 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nestemäistä Ariel Coloria sekä huuhteluaineena omenantuoksuista... ööö... milloin mitäkin merkkiä. Hajustamattomia käytin kun lapsi oli vauva, sekä huuhtelu- että pesuainetta.

Mutta se on totta että sitä ei itse enää jonkun ajan päästä huomaa, en tiedä tuoksuuko meidän vaatteet miltä, hankala se on itse sanoa.

Vierailija
66/72 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuoksu jää oikein leijumaan huoneeseen kun ne lapset on ollut meillä. Ei sinänsä haittaa meitä, on ehkä vain vähän hupaisaa kun poika alkaa lähestyä murrosikää ja haisee metrien päähän ihan jonkun englantilaisen mummon kylppärille.

Vierailija
67/72 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma on ongelmas. Mä vaan nauraisin jos mun naapuri tulis avautumaan mulle mun pyykinpesusta ja siitä mitä aineita on hyvä käyttää ja mitä ei :)

Vierailija
68/72 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään hajusteettomia pesuaineita, ja naapurin lapsen vaatteet hajustavat koko talon, kun on meillä kylässä...joskus haistan pihallamme heidän pyykinpesuaineensa, tuuli tuo hajun jostain...

Meitä tuo ei haittaa, kun ei ole astmaa tms., mutta tuntuu kyllä vähän hassulta kun noin hajustettua pitää olla. Eivät varmaan itse huomaa asiaa ollenkaan.

Vierailija
69/72 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-lehden keskustelu ja tällaista tietämättömyyttä.

Vaikka hajusteita suosivat eivät välittäisi pätkääkään naapureista, työkavereista tai muusta ympäristöstä, luulisi heidän haluavaan suojella lastaan/lapsiaan haitallisilta aineilta.

Tupakasta puhutaan ja tietoa on suomeksikin.

Siitä tiedetään ja tupakansavusta onkin tullut kaiken pahan alku ja juuri.

Samaa "tupakkatiedettä" harrastaa hajusteteollisuuskin. Lukekaapa pullojen ja pakkausten tuoteseloste! Niin, hajusteita ei tarvitse ilmoittaa kuin sanalla "parfym" tai "fragrance", ellei tuote sisällä eniten ihoallergiaa aiheuttavia raaka-aineita (26 hajustekemikaalia) yli sallitun määrän.

Nuo 26 saatiin rajoitusten piiriin vuosien työn tuloksena, mutta uusia allergisoivia hajusteaineita riittää.

Hajusteiden terveysvaikutuksia ei tutkita hengitystie- tai keskushermostovaikutusten osalta.

Mikään viranomaistaho ei tutki näitä, ei edes ihoherkistymistä, kun aineet tuodaan markkinoille.

Tutkimusta löytyy jo siitä, että hajusteet laukaisevat migreenikohtauksia (erityisesti aura-migreeni) ja aiheuttavat astmakohtauksia.

On myös epäilyjä, että hajusteet voivat aiheuttaa astmaa (Institute of Health/USA).

On tutkimuksia, missä hajusteiden on todettu aiheuttaneen työperäistä astmaa (kosmetiikkaesittelijä/hajusteet, Saksa).

Helsingissä on allergialapsille päiväkoti, missä hajusteiden käyttö on kielletty, myös henkilökunnalta. Miksiköhän?

Ikävää, että kouluun mennessään näitä lapsia ei enää suojella.

Suomeksi tietoa on huonosti, englanniksi löytyy.

Tämä artikkeli on suomennettu, siitä saa hieman enemmän ajateltavaa, kuin hajustemainoksista:

Hajusteet - kasvava terveys- ja ympäristöuhka

Klaus Ferlow – 09/2007

http://www.hajusteyliherkkyys.com/suomtietoa.htm

Vierailija
70/72 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka ahistaisi tai saisi älyttömiä päänsärkyjä (kuten meidän perheessä voisi käydä/käy). Minä sanoin asiasta, kun lapsi (jonka kotona käytetään hajusteellisia pesuaineita) oli meillä koko viikon hoidossa. No, täti haki lapsen viimeisenä päivänä ja sen koommin en ole perheestä kuullut, ei edes kiitosta lapsensa ilmaisesta viikon mittaisesta päivähoidosta. Harmi, tosi mukava lapsi, mutta melko idiootit vanhemmat. Tulee varmasti vaikuttamaan useisiin muihinkin lapsen kaverisuhteisiin.

Vierailija
71/72 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika sentään, voiko tällaisia idiootteja edes olla! Jos on tarpeeksi paha astma niin hajusteista voi tulla lähtö siaraalaaan pillit soiden kun hengitys ei enää kulje!! Imppailkaa te vaan sitä wc-ankkaanne ja altistakaa lapsenne turhille kemikaaleille, mikäs siinä, mutta ottakaa nyt sen verran edes selvää, että tajuatte sairauden olevan sairaus - ei mikän itse valittu ongelma.

Vierailija
72/72 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella outoja ja ymmärtämättömiä. Tottakai, sanot naapurille, että voimakkaat hajut aiheuttavat sinulle astmakohtauksen. Jos olisi kyse jostain muusta sairaudesta, voisi ymmärrystä olla hiukka enemmän. Esimerkkinä, jos jokin ääni tai valo aiheuttaisi epelepsiakohtauksen, olisi aivan ilmiselvää, että asiasta sanottaisiin ja kukaan ei ihmettelisi. Voi jumakauta, tottakai sinulla on kodissasi oikeus pysyä terveenä. Jos kyse olisi lapsestasi, ottaisit varmasti asian puheeksi. Toinen sairaus, josta jotkut ovat puhuneet, on tuoksuyliherkkyys. Se on keskushermostosairaus, jossa ainoa hoitomuoto on tuoksuttomuus ja siinä ei voi todellakaan totutella tuoksuille. Kaikenlaiset tuoksut ja hajuvedet yms. ovat todellinen uhkatekijä asmaatikolle+tuoksuyliherkälle, kun ihmiset eivät ymmärrä, mitä voi tapahtua. Tupakoitsijat on saatu pääasiassa ulos polttamaan, mutta hajuvesipommi saattaa päräyttää sairaalaan katsomaan omaistaan ymmärtämättä mistään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi