Vihaan ajamista
Olen nyt autokoulussa ja tuntuu etten ikinä opi sellaiseksi kuskiksi jonka voi päästää liikenteeseen. Ei onnistu vaihteen vaihtaminen sujuvasti, ei jarruttaminen, peruuttamisesta ja liikenteen seuraamisesta puhumattakaan. Sinnepähän menee nekin rahat ihan turhaan kun en edes halua ajaa jos kortin satun saamaan, mutta kun on vähän "pakko" hankkia kortti jos meinaa pärjätä täällä korvessa. Ajaminen on inhottavaa ja kokemattomien kuskien virheille hermostutaan niin herkästi. Ei voisi ajaminen kyllä vähempää kiinnostaa. P18
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:29"]
Olen nyt autokoulussa ja tuntuu etten ikinä opi sellaiseksi kuskiksi jonka voi päästää liikenteeseen. Ei onnistu vaihteen vaihtaminen sujuvasti, ei jarruttaminen, peruuttamisesta ja liikenteen seuraamisesta puhumattakaan. Sinnepähän menee nekin rahat ihan turhaan kun en edes halua ajaa jos kortin satun saamaan, mutta kun on vähän "pakko" hankkia kortti jos meinaa pärjätä täällä korvessa. Ajaminen on inhottavaa ja kokemattomien kuskien virheille hermostutaan niin herkästi. Ei voisi ajaminen kyllä vähempää kiinnostaa. P18
[/quote]
Automaattivaihteet niin yksi ongelma vähemmän. Jääratoja ei nyt ole mutta kait sieltä joku soramonttu tai vastaava löytyy. Ajele semmoisella niin kyllä se siitä alkaa sujua. Nykyään ei sentään uuden kuskin tarvi pitää sitä punaista vaatetta eli 80 kympin lätkää. Siinä oli kestämistä kun kaikkien piti ohittaa sama mikä oli rajoitus kun oli se lätkä takaikkunassa.
Vaihdekepin käyttöä voi opetella ilman että kone käy. Katse eteenpäin, ote kepistä ja vaihdat niin kauan että tiedät mitä teet. Itse opettelin harjoitusluvalla ja se oli parempi kun siinä sai ajaa enemmän. Koomista oli että harjoittelun aikana sai ajaa rajoituksen mukaan. Siisi satasen alueella sataa mutta kun kortin sai ei saanut ajaa kuin sitä max 80 km/h.
Jäärata olisi kyllä paras kun siellä voi kokeilla milloin se auto lähtee lapasesta. Sitä osaa ajaa paljon paremmin liukkaalla kun on kokeillut sitä reippaalla tavalla. Ja onhan se radalla kaahaaminen hauskaa. Se on myös se oikea paikka ajaa lujaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:33"]
Pyydä joku autollinen ihminen auttamaan ja menkää yhdessä ajelemaan kahdeksikkoa vaikka soramontulle. Parikymmentä ylimääräistä tuntia ilman mitään paineita ja takana roikkujia voi tehdä ihmeitä. Ja kortin saatuasi sitten harjoittelet etkä ajattele, että myöhemmin myöhemmin.
[/quote]
Olen joskus kokeillut ajaa, mutta ei siitä tule helvettiäkään kun minulle aletaan huutamaan jostain virheestä, mutta ei sitten oikeasti osata neuvoa ihan alusta alkaen miten se homma menee. Esimerkiksi minua käsketään peruuttaa tai käynnistää auto, mutta sitten ei joko neuvota tai osata neuvoa miten se tehdään, ja sitten huudetaan ja kerrotaan etten hallitse kun en osaakkaan. Ketään en varmasti kuskaa autolla yhtään mihinkään jos kortin saan, vaan ajelen ihan yksin jos on välttämtön päästä jonnekkin. P18
[/quote]
Tarkoitin sitä, että kun olet oppinut nuo perustaidot autokoulussa, voit tuntien välillä käydä jonkun kanssa harjoittelemassa niitä sujuvammiksi. Jollet vielä saa autoa käyntiin tai et osaa peruuttaa, paikkasi on ehdottomasti ajo-opettajan vieressä, ei kiljuvan kaverin tai sukulaisen.
Ajaminen ei ole helppo juttu, joten älä hermostu äläkä lyö hanskoja tiskiin. Minä näen päivittäin pikkuteillä ja Helsingin keskustassa epätavallisella tyylillä liikkuvia autokoulun autoja, joiden kuski tuijottaa lasittuneesti suoraan eteenpäin, kun ei uskalla liikutella edes silmiään. Et sinä ole yksin kauhusi kanssa.
Ja sitten vertauksiin. Ota hiiri esille ja käyttele sitä sillä kädellä, jolla et käytä sitä koskaan. Jos olet oikeakätinen, hiiren käyttö vasurilla tuntuu hyvin vaikealta, kömpelöltä ja luonnonvastaiselta. Siirrä hiiri sitten parempaan käteen ja ihastele kätösesi sujuvaa liikettä ja lihasmuistiasi. Harjoittelukysymys sekin on sinulle ollut. :)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:15"]
Itse ajoin ajokortin vuosi sitten, nyt 34v. En vaan kokenut tarpeelliseksi kun asunut elämänsä kaupungissa. Kuunnellut vittuilua monta vuotta miten ajokortti olisi hyvä hankkia. Menin autokouluun vaan pakosta koska esikoiseni syntyi ja pienen lapsen kanssa olisi helpompi liikkua. Koin koko autokoulun ajan että en osaa ajaa, pelkäsin että jos insdi menee läpi niin joudun ajamaan liikenteessä. Tästä syystä inssi meni 6kerralla läpi, kun pääsin peloistani yli. Näin jälkikäteen voin sanoa, olisinpa käynyt aikaisemmin koska auto tuo vapautta. Tykkään ajella ja ajankin lähes joka päivä. Jos nyt menisin autokouluun uudestaan niin en luottaisi niin paljoa opettajaan eli en odottaisi hänen kertovan mitä teen väärin vaan käyttäisin päätäni jolloin oma luottamus ratin takana kasvaisi ja pelot olisivat pienempiä.
[/quote]
Itselläni ei ole minkäänlaista luottoa siihen omaan tekemiseen. Vituttaa niin rankasti kun auto sammuilee, valuu, nopeusrajoitukset yms jää huomaamatta eikä mistään tule mitään. Jos ei olisi "pakko" hankkia korttia niin en edes kävisi koko autokoulua, koska kiinnostus autoilua ja autoja kohtaan on ihan 0. En varmasti osta mitään lisätunteja ja jos inssi ei mene ekalla läpi niin autoiluni olivat sitten siinä. P18
Mulla oli ihan samat fiilikset autokoulussa ja juuri inssin suorittaneena! Kaikki keskittyminen ja energia meni siihen että saa pidettyä auton keskellä kaistaa ja suurinpiirtein katottua koska saa vaihtaa kaistaa.
Autokouluauto oli niin erilainen, niin se lähti pelkästään kytkintä nostamalla (ei tarvinnut kaasua). Tähän mun lähtötapaan ajo-opettaja ei puuttunut ikinä vaikka sanoin että nostan vaan kytkintä lähtiessä. Oli iso shokki inssin jälkeen kun mun isän auto (jolla ajelin harjoituksen takia) ei lähtenytkään vain niin, vaan piti opetella kaasu mukaan siihen lähtemiseen. Auto sammui joka ikisessä liikennevalopysähdyksessä ja se oli todella noloa. Onneksi vaan pakotin itseni ajamaan, niin kyllä se lähti sitten pikkuhiljaa sujumaan.
Sitten kaikki vaihteidenvaihtot, liikenteen seuranta ja nopeudet tuotti isoja ongelmia. Nyt mulla on oma auto ollut 2 vuotta ja ihan hyvin menee. Autokoulusta mulla on jo n. 8 vuotta, joten olen ilonen että pidin ajotaitoa yllä tällä välillä vaikka aina vähän jännittikin hypätä rattiin. Sovin itseni kanssa että ajan vähintään puolen vuoden välein edes pienen matkan niin ei ehdi tulla väli liian isoksi, kuten on käynyt siskollani. Siskollani on ajokortti, muttei uskalla ajaa. Tätä omaa autoa ennen olin ajanut ehkä yhteensä 10 tuntia inssin jälkeen, joten vähän hirvitti. Mutta kyllä se päivittäisellä ajamisella ja siihen yhteen autoon tutustumalla saa hyvän ja varman olon itelleen. Mäkilähdöt vähän jännittää vieläkin, niitä en ole päässyt treenaamaan. Mäkilähdöistäkin opin vasta inssin jälkeen, että käsijarru auttaa paljon.
Mulla oli huono ajokoulu ja ehkä opettajakin (vaikka ihmisenä ihana). Älä tee samoja virheitä kun minä vaan pyydä sitä ajo-opettajan opetusta. Kysele paljon tyhmältäkin tuntuvia kysymyksiä, oppimassahan sinä olet. Ei kannata luovuttaa vaikka inssi ei mene ekalla läpi. Se on sen arvosta ottaa ne lisäajotunnit ja uusi inssi. Mä pääsin läpi vasta kolmannella inssillä ja olen todella iloinen että vasta silloin. Sain noilla lisätunneilla varmuutta siihen ajamiseen lisää, jota tarvitsin.
N27
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:33"]
Pyydä joku autollinen ihminen auttamaan ja menkää yhdessä ajelemaan kahdeksikkoa vaikka soramontulle. Parikymmentä ylimääräistä tuntia ilman mitään paineita ja takana roikkujia voi tehdä ihmeitä. Ja kortin saatuasi sitten harjoittelet etkä ajattele, että myöhemmin myöhemmin.
[/quote]
Olen joskus kokeillut ajaa, mutta ei siitä tule helvettiäkään kun minulle aletaan huutamaan jostain virheestä, mutta ei sitten oikeasti osata neuvoa ihan alusta alkaen miten se homma menee. Esimerkiksi minua käsketään peruuttaa tai käynnistää auto, mutta sitten ei joko neuvota tai osata neuvoa miten se tehdään, ja sitten huudetaan ja kerrotaan etten hallitse kun en osaakkaan. Ketään en varmasti kuskaa autolla yhtään mihinkään jos kortin saan, vaan ajelen ihan yksin jos on välttämtön päästä jonnekkin. P18
[/quote]
Tarkoitin sitä, että kun olet oppinut nuo perustaidot autokoulussa, voit tuntien välillä käydä jonkun kanssa harjoittelemassa niitä sujuvammiksi. Jollet vielä saa autoa käyntiin tai et osaa peruuttaa, paikkasi on ehdottomasti ajo-opettajan vieressä, ei kiljuvan kaverin tai sukulaisen.
Ajaminen ei ole helppo juttu, joten älä hermostu äläkä lyö hanskoja tiskiin. Minä näen päivittäin pikkuteillä ja Helsingin keskustassa epätavallisella tyylillä liikkuvia autokoulun autoja, joiden kuski tuijottaa lasittuneesti suoraan eteenpäin, kun ei uskalla liikutella edes silmiään. Et sinä ole yksin kauhusi kanssa.
Ja sitten vertauksiin. Ota hiiri esille ja käyttele sitä sillä kädellä, jolla et käytä sitä koskaan. Jos olet oikeakätinen, hiiren käyttö vasurilla tuntuu hyvin vaikealta, kömpelöltä ja luonnonvastaiselta. Siirrä hiiri sitten parempaan käteen ja ihastele kätösesi sujuvaa liikettä ja lihasmuistiasi. Harjoittelukysymys sekin on sinulle ollut. :)
[/quote]tää menee nyt kyllä ihan ohikseks, mutta käyttääkö joku muka hiirtä vasemmalla kädellä? Oli sitten oikea- vai vasenkätinen?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:33"]
[/quote]
[/quote]
En mäkään aio ottaa ketään kyytiin, en ainakaan iskää tai poikakaveria koska ammattilaiskuskeja molemmat ja se on kihahtanut niin pahasti hattuun molemmilla :D T: se aiempi N18
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:45"]
Aloittajalle on muodostunut väärä käsitys ajamisen helppoudesta. Se, miksi esimerkiksi minä ajoin hyvin autokoulussa, johtui siitä, että ajoin ensimmäisen kerran 7-vuotiaana ja 10-vuotiaana minulla oli jo oma auto. Takana oli siis satoja tunteja pelloilla, metsäautoteillä, jääradoilla ja ehkä vähän jossain muuallakin.
Nykyään istutetaan täysin kokemattomana suoraan auton rattiin ja ihmetellään, kun joutuu vähän harjoittelemaan. Ei siinä ole mitään ihmettelemistä: aja 100 tuntia, niin alkaa vähän sujua. Aja 1000 tuntia, niin ei tarvitse asiaa enää paljoa miettiä ja voit keskittyä liikenteen seuraamiseen.
[/quote]
Olen kyllä eri mieltä. Menin autokouluun viittä vaille 18-vuotiaana enkä ollut aiemmin autoa ajanut. En silti muista ajotunteja laisinkaan vaikeina. Heti kun olin saanut kortin kävin ajelemassa jotta opin ajamaan liikenteessä. Nimenomaan auton hallinta oli helppo oppia, mutta vaikeinta oli oppia seuraamaan liikennettä. Eniten peottivat kaistanvaihdot ja hankalia olivat myös kaikki ahtaiswn katujen tasa-arvoiset risteykset. Ajoin kortin Helsingissä ja muistan, miten harjoittelimme Punavuoren ahtailla kaduilla ja sekin sujui ihan hyvin, kun oli rauhallinen ja vakaa ajo-opettaja kyydissä.
Olen aina tykännyt ajaa, mietin miten ajan, enkä vain körötä menemään. Väittäisn, että mietin ajoani (vaikka mietin muutakin) enemmän kuin 60-70% kuskeista tekee, ihan omien havaintojeni perusteella. Ajan ennakoivasti ja ennakoitavasti. Varsinkaan jälkimmäiseen eivät miehet oikein taivu, huonoja kuskeja. Toki poikkeuksia on, mm. monet taksit. Koska ajavat niin paljon niin heidän kanssaan ei "ylläreitä" tule. Rakastan ajamista, vaikka en aja ekologista syistä kuin järkiajoa :)
N42
Niin ja sain sen kortin Helsingissä alle miesten keskimääräisten autokoulun ajotuntimäärien. Niistähän pidettiin sellaista tilastoa. Naisilla oli vähän korkeampi lukema. Se ei silti näy liikenteessä enää, kun kokemusta karttuu molemmille sukupuolille, siis ei näy naisten tappioksi.
Koskaan en ole (ainakaan vielä! kop kop) kolarissakaan ollut.
N42
Itse ajoin ajokortin vuosi sitten, nyt 34v. En vaan kokenut tarpeelliseksi kun asunut elämänsä kaupungissa. Kuunnellut vittuilua monta vuotta miten ajokortti olisi hyvä hankkia. Menin autokouluun vaan pakosta koska esikoiseni syntyi ja pienen lapsen kanssa olisi helpompi liikkua. Koin koko autokoulun ajan että en osaa ajaa, pelkäsin että jos insdi menee läpi niin joudun ajamaan liikenteessä. Tästä syystä inssi meni 6kerralla läpi, kun pääsin peloistani yli. Näin jälkikäteen voin sanoa, olisinpa käynyt aikaisemmin koska auto tuo vapautta. Tykkään ajella ja ajankin lähes joka päivä. Jos nyt menisin autokouluun uudestaan niin en luottaisi niin paljoa opettajaan eli en odottaisi hänen kertovan mitä teen väärin vaan käyttäisin päätäni jolloin oma luottamus ratin takana kasvaisi ja pelot olisivat pienempiä.
Olen miettinyt nyt tätä autokouluhommaa ja alan kallistua siihen, että lopetan sen. En vain opi siellä mitään vaikka ne asiat on minulle moneen kertaan opetettu. Muutanpahan vaikka jonnekin isompaan kaupunkiin jossa pääsee bussilla kaikkialle. Saako autokoulusta sitten ne ylimääräiset rahat itselleen jos on maksanut etukäteen tunteja? Siis saako käymättömistä tunneista rahat takaisin. P18
Nostan tämän 8 vuotta vanhan ketjun purkaakseni sydäntä siitä, miten perseestä on ajaminen ja autokoulu. On kyllä niin luulot pois-meininkiä enkä ole tainnut kuulla kehuja opettajalta kuin kaksi tai max kolme kertaa mutta moitteita senkin edestä. Ihan kaikki on väärin mitä ratissa teet ja missä järjestyksessä teet ja jos et aja liian hitaasti ("liikenteen sujuvuus") ajat liian noeasti. Aivan järkyttävää paskaa ja harmittaa että tuli edes aloitettua ja maksaa siitä yli 1500e summan. Olisinpa lähtenyt koko summalla lomalle :D
Vierailija wrote:
Nostan tämän 8 vuotta vanhan ketjun purkaakseni sydäntä siitä, miten perseestä on ajaminen ja autokoulu. On kyllä niin luulot pois-meininkiä enkä ole tainnut kuulla kehuja opettajalta kuin kaksi tai max kolme kertaa mutta moitteita senkin edestä. Ihan kaikki on väärin mitä ratissa teet ja missä järjestyksessä teet ja jos et aja liian hitaasti ("liikenteen sujuvuus") ajat liian noeasti. Aivan järkyttävää paskaa ja harmittaa että tuli edes aloitettua ja maksaa siitä yli 1500e summan. Olisinpa lähtenyt koko summalla lomalle :D
Lopeta siellä ja vaihda toiseen autokouluun, tai ainakin opettajaan. Pyydä todistus niistä tunneista, jotka ole jo suorittanut, jotta seuraavassa ei tarvitse ajaa täyttä tuntimäärää.
Itse kävin autokoulua samaan aikaan kaverin kanssa, ja hänen opettajansa oli aivan erilainen.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:35"]
No tolleenhan naiset ajaa. Aja kortti vaan, kyllä me huonommat kuskit varotaan sua.
[/quote]
Ai, tutkimusten mukaan naiset ajaa paremmin kuin miehet: http://www.hs.fi/autot/a1431657660189
AP:lle: tosi monesta tuntuu autokoulussa tuolta. Rauhoitu ajotilanteessa ja luota opettajaasi! Häneltä saat parhaat niksit eri tilanteisiin. Hän on nähnyt vaikka millaista tulevaa kuskia.