ADD-ihmiset
..Minkälaisia olette? ja miten teidän keskittymishäiriö näkyy jokapäiväsessä elämässä? ja koska "poikkeavuus" on todettu? Itse olen miettinyt tässä jo useamman vuoden, että voiskohan mulla olla ADD. Itse asiassa olinkin 20-vuotiaana kunnallisella psykologilla testeissä, jossa tehtävänä oli kooota palapeli ja vastailla erilaiisin kysymyksiin kuten, kuka on Suomen presidentti ym. Tällä syvällisellä testillä ei todettu ADD:Tä. Nyt olen allle 3-kymppinen.
Olen vaan koko elämäni taistellut erilaisten oireiden kanssa, jotka vois viitata ADD:n Esim. olen käyttänyt varmaan puolet elämästäni erilaisten esineiden etsimiseen, aina on hukassa jotain. Mulla on todella huono suuntavaisto. Olen erittäin huono siivoamaan tai siivouksen alottamisessa. Ainut millon oikeastaan pystyn siivoamaan on, kun joku on tulossa kylään. Sotkun saan aikaiseksi ihan hetkessä "huomaamatta" jää tavarat laittamatta paikoillleen, kun alan tehdäki kesken jotain muuta.
En ole koko kouluhistoriani aikana pystynyt keskittymään lukukäksyihin, olen lukenut kokeisiiin/tentteihin aina vain pakon edestä viimeisinä iltoina. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta alempaa korkeakolututkintoa, muutama vaikeampi kurssi on rästissä, joihin en vaan ikinä löytänt tarpeeksi keskittymiskykyä, että olisi asiat saanut käytyä läpi.
Olen ollut hyvä kielissä ja en tiedä voiko sanoa, että on hyvä muisti kun olen kuitenkin aika hajamielinen joissakin asioissa. Mutta esimerksiki joitain tarkkoja keskusteluja tai vanhojen luokkalaisten syntymäaikoja muistan tarkkaaan vielä vuosienkin jälkeen ulkoa. Koulussa olen aina ollut ihan keskikastia, välillä saanut kiitettäviä ja välillä huonompia. Kouluun en ole ikinä mitenkään kovin paljoa panostanut. Olin todella usein myöhässä tunneilta.
Olen todella epäjärjestelmällinen ihminen ja esim. entisessä työpaikassa olen saanut palautetta, kun työpöytä on ollut täynnä tavaraa tai olen merkannut huolimattomasti jonkun asian, vaikka mielestäni olen sillä hetkellä keskittynyt hyvin.
Eikä epäjärjestelmällisyys liitty pelkästään sisiteyteen, vaan esimerkiksi jos aikomuksena on tiskata ja olen valuttanut jo tiskiveden, niin huomaanki että puhelin soi toisessa huoneessa. Puhelun jälkeen jäänkin selailemaan kännykkää tai jotain muuta ja tiskit voi "unohtua" veteen pitkäksi aikaa. Tai jos olen esimerkiksi pesemässä hiuksia, niin voin pesun jälkeeen unohtaa olenko pessyt jo hiukset ja pestä ne uudestaan.
En oo täältä hakemassa diagnoosia mutta jos ADD-ihmisä linjoilla, niin olis kiva kuulla, jos on vastaavia "oireita"? Voisko mulla olla ADD, vai oonko vaan muistihäiriöinen, laiska ja hullu;)
Kommentit (240)
Ai psykiatrille? Mä luulin että adhd on neurologinen sairaus.
Kannattaako olla lääkärille ihan rehellinen?
Nykyään en käytä alkoholia paljon yhtään. Ennen käytin ja meni aina överiksi, käyttäydyin tosi huonosti kännissä ja oksesin ja filmi meni yleensä poikki. Ensikännistä lähiten alkoholi tuntui tosi kivalta alussa. Krapulat oli kamalia, pari päivää pahimmillaan ja se morkkis!
Lisäksi kolhin aina itseäni, varpaat lyön lattialistoihin ja sormet jää helposti väliin joka paikkaan.
Mut leimataan alkoholistiksi ja saan sanoa hyvästi mun tapaturmavakuutukselle? Tai ainakaan en saa korvauksia jos jotain saattu, koska mä kohellan.
Alkoholi tuntui niin hyvältä ja se "kirkasti" ajatukset ja sitten en osannutkaan loppettaa juomista ajoissa. En koskaan juonut edes kahta päivää putkeen, mutta kerta-annokset oli isoja.
Addit, mikä on teidän ruumiinrakenne ja oletteko ilta-vai aamu-unisia?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:29"]
Olen aina tiennyt olevani erilainen. Näen maailman eri tavalla kuin muut. Menin myöhemmällä iällä psykologille selvittämään asiaa, vaikka olen aina tiennyt syyn outouteeni: Olen nero. Jo pienenä hahmotin asiat paremmin kuin muut. Diagnoosi oli seuraavanlainen: Lievä add ja lievä epäluuloinen persoonallisuus asperger- ja määrittelemättömillä ahdistuneisuuspiirteillä höystettynä. Psykologi kertoi tämän liittyvän usein nerouteen. Tein Mensan nettitestin, mikä kertoi ÄO:ni olevan keskimääräistä korkeampi, joten kyllä nämä asiat liittyvät toisiinsa. Lisäksi ainakin Mv-lehdessä ja magneettimediassa on ollut uutinen, jonka mukaan nämä liittyvät toisiinsa.
[/quote]
Heh heh.
Ihan paras addin "hoitomuoto" on kodin tavaramäärän radikaali vähentäminen. Suosittelen lämpimästi! Addeille järjestyksen ylläpito voi olla ihan mahdotonta, mutta kun järjestyksessä pidettävää on puolet entisestä, homma useimmiten muuttuukin ihan helpoksi hommaksi. Addit kun monesti ovat vielä aika kovia hamsteroijia, joilla usein on hurjan paljon järjestyksessä pidettävää. Minimalistinen (tai semi-minimalistinen) elämäntapa saa monen addin kukoistamaan ja helpottaa jokaisen elämää.
Addit taitavat olla lähes kaikki iltavirkkuja ja yökukkujia. :)
Olen 8. Halusin vielä jakaa pohdintojani add:stä.
Olen aina tuntenut itseni hieman ulkopuoliseksi, olen tarkkailija, mutta tarkkailen "vääriä" asioita jolloin paljon olennaista infoa menee ihan ohi ja olen aina ollut hieman pihalla koulussa sovituista asioista. Joka vuosi aloitan uuden kalenterin, mutta parin ekan viikon jälkeen sen käyttö vain jää, vaikka kuinka hoen itselleni sen tärkeyttä. Nykyään käytän lehtiötä, jossa ei ole viivoja, koska huomasin, että kaikki 'ennaltamäärätyt' lokerikot ja viivat saavat vain ahdistumaan. Toistot saavat minut fyysisesti voimaan pahoin. Päässäni on jatkuva vapaiden assosiaatioiden sekamelska, joka parhaimillaan tuottaa hienoja oivalluksia, pahimmillaan harhauttaa minut ihan sivupoluille. Ajantajuni on surkea, ja vaikka tiedän tämän, niin joka kerta häkellyn siitä taas uudelleen. Saatan ikäänkuin tipahtaa ihan ulkopuolisena ja uutena tilanteeseen, jossa on selkeä jatkumo. Ja samaanaikaan saatan ristiriitaisesti kyllä, hahmottaa isojakin kokonaisuuksia -kunhan ne ovat ikäänkuin itseni ulkopuolella. Pystyn esim. todella hyvin järjestämään jonkun paperiasiat, mutta omiini sotkeudun täysin.
Jostain luin, että ad(h)d ihmisten aivosähkökäyrä on poikkeava. Kun 'normaalilla' on yllättävässä tilanteessa 'valpas -käyrä', normaali arjessa 'normaali vireystila -käyrä', nukkuessa 'uni -käyrä' ja koomassa 'kooma -käyrä', niin ad(h)d ihmisillä normaalissa arjessa 'uni -käyrä' ja vain välillä 'normaali vireystila -käyrä' (sori kömpelöt termit). Adhd ihmiset hakeutuvat luonnostaan jatkuvasti uusiin ja haastaviin ärsykkeisiin päästääkseen adrenaliinin voimalla pois siitä unitilasta. Add ihmiset taas 'mielellään' jäävät kellumaan siihen tahmeaan unitilaan. Monesti tuo jatkuva adrenaliinin tavoittelu aiheuttaakin ad(h)d ihmisille keskimääräistä enemmän loppuunpalamisia...
-8
Ja vielä:
Ainakin itselleni selvisi lääkityksen myötä miksei esim siivous vain kertakaikkiaan suju. Jokainen kapine ja tahra aiheuttaa erilaisten huomioiden ja merkityksien ryöpyn, kun taas lääkkeiden avulla saatoin ikäänkuin ottaa etäisyyttä ja vain suorittaa. Saman huomasin lasten äänistä. Olen tavallaan koko ajan valppaana ja rekisteröin kaikki liikehdinnät ja äänet ja minulla olisi tarve reagoida jollakin tavoin niihin kaikkiin, mutta ne reaktiot jäävät ikäänkuin kihisemään hermostoon, kunnes 'lataus' on tarpeeksi suuri ja pystyn reagoimaan vain hermostuneesti, enkä rakentavasti. Lääkkeet antoivat minulle ikäänkuin ihon, enkä ollut jatkuvasti niin vereslihalla, jolloin pystyin suhtautumaan hälinään paljon rauhallisemmin, se ei tunkeutunut sisääni.
-8
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:52"]
UP.
Miksi diagnoosi on niin vaikea saada? Onko se epäedullinen jollain tavalla vai mikä siinä on?
VRT että masennusdiganoosin saa tosta noin vain?
[/quote]
ADHD-lääkkeet on vähän stydimpiä kuin masennuslääkkeet. Diagnosointi tehdään kunnolla, jotta terve ei saa lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:54"]..Minkälaisia olette? ja miten teidän keskittymishäiriö näkyy jokapäiväsessä elämässä? ja koska "poikkeavuus" on todettu? Itse olen miettinyt tässä jo useamman vuoden, että voiskohan mulla olla ADD. Itse asiassa olinkin 20-vuotiaana kunnallisella psykologilla testeissä, jossa tehtävänä oli kooota palapeli ja vastailla erilaiisin kysymyksiin kuten, kuka on Suomen presidentti ym. Tällä syvällisellä testillä ei todettu ADD:Tä. Nyt olen allle 3-kymppinen.
Olen vaan koko elämäni taistellut erilaisten oireiden kanssa, jotka vois viitata ADD:n Esim. olen käyttänyt varmaan puolet elämästäni erilaisten esineiden etsimiseen, aina on hukassa jotain. Mulla on todella huono suuntavaisto. Olen erittäin huono siivoamaan tai siivouksen alottamisessa. Ainut millon oikeastaan pystyn siivoamaan on, kun joku on tulossa kylään. Sotkun saan aikaiseksi ihan hetkessä "huomaamatta" jää tavarat laittamatta paikoillleen, kun alan tehdäki kesken jotain muuta.
En ole koko kouluhistoriani aikana pystynyt keskittymään lukukäksyihin, olen lukenut kokeisiiin/tentteihin aina vain pakon edestä viimeisinä iltoina. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta alempaa korkeakolututkintoa, muutama vaikeampi kurssi on rästissä, joihin en vaan ikinä löytänt tarpeeksi keskittymiskykyä, että olisi asiat saanut käytyä läpi.
Olen ollut hyvä kielissä ja en tiedä voiko sanoa, että on hyvä muisti kun olen kuitenkin aika hajamielinen joissakin asioissa. Mutta esimerksiki joitain tarkkoja keskusteluja tai vanhojen luokkalaisten syntymäaikoja muistan tarkkaaan vielä vuosienkin jälkeen ulkoa. Koulussa olen aina ollut ihan keskikastia, välillä saanut kiitettäviä ja välillä huonompia. Kouluun en ole ikinä mitenkään kovin paljoa panostanut. Olin todella usein myöhässä tunneilta.
Olen todella epäjärjestelmällinen ihminen ja esim. entisessä työpaikassa olen saanut palautetta, kun työpöytä on ollut täynnä tavaraa tai olen merkannut huolimattomasti jonkun asian, vaikka mielestäni olen sillä hetkellä keskittynyt hyvin.
Eikä epäjärjestelmällisyys liitty pelkästään sisiteyteen, vaan esimerkiksi jos aikomuksena on tiskata ja olen valuttanut jo tiskiveden, niin huomaanki että puhelin soi toisessa huoneessa. Puhelun jälkeen jäänkin selailemaan kännykkää tai jotain muuta ja tiskit voi "unohtua" veteen pitkäksi aikaa. Tai jos olen esimerkiksi pesemässä hiuksia, niin voin pesun jälkeeen unohtaa olenko pessyt jo hiukset ja pestä ne uudestaan.
En oo täältä hakemassa diagnoosia mutta jos ADD-ihmisä linjoilla, niin olis kiva kuulla, jos on vastaavia "oireita"? Voisko mulla olla ADD, vai oonko vaan muistihäiriöinen, laiska ja hullu;)
[/quote] minulla on ADD ja ADHD mutta minua kuvaillaan usein rauhallisena ihmisenä. Eli ADHD on todella lievä ja ADD näkyy etten voi keskittyä työhön tai sellaiseen asiaan mikä ei kiinnosta.
Mulla varmaan on ADD, kuulostaa nämä jutut sen verran tutuilta. Lapsena olin hiljainen ja ajatuksiin uppoutunut. Aikuisena vihaan rutiineja enkä tahdo saada niitä millään suoritettua, kaikki tavarat ovat täysin levällään ja kotona vallitsee kaaos. Asiaa ei auta että lapsillakin taitaa olla samanlaista taipumusta.
Tuossa on hyvä suomenkielinen testi, jolla voi vähän kartoittaa itseään.
Mulla diagnosoitu add ja saan testistä reilut 90 pistettä.
Kannattaako add: tä mainosraa opettajille, vai muuttuuko asenne kannustavasta sellaiseksi, että ei tuosta kannata välittää, kun sillä on add, ei siitä mitään kumminkaan tule?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:07"]Oisko jollain halua perustaa vaikka FB:n jotain 'tukiryhmää' ADD-aikuisille ja ihmisille, jotka epäileee olevansa ADDeja. Ehkei välttämättä tukiryhmä nimellä mutta jotakin paikkaa, jossa voisi vapaasti keskustella omista tuntemuksista. Vai meneekö nimellisenä keskustelu liian henkilökohtaiseksi.
[/quote] En tiedä onko enää Adhd aikuiset keskustelupalstaa. Sellainen ainakin on ollut.
mulla todettiin ADHD muutama vuos sitten mut oireet on enemmän add tyyppiset eli keskittymisessä ongelmaa ja sellasta muuta höseltämistä ilman sitä ylivilkkautta,minkä oletetaan olevan adhd:n tai add:n ainoa oire...lääkityksen sain ja elämä helpottu huomattavasti ku ei enää oppitunneilla ajatukset ollu pilvilinnoissa,ja kärsivällisyys ja kiinnostuneisuus tylsiinkin askareisiin kestää pidempään kuin ennen.