ADD-ihmiset
..Minkälaisia olette? ja miten teidän keskittymishäiriö näkyy jokapäiväsessä elämässä? ja koska "poikkeavuus" on todettu? Itse olen miettinyt tässä jo useamman vuoden, että voiskohan mulla olla ADD. Itse asiassa olinkin 20-vuotiaana kunnallisella psykologilla testeissä, jossa tehtävänä oli kooota palapeli ja vastailla erilaiisin kysymyksiin kuten, kuka on Suomen presidentti ym. Tällä syvällisellä testillä ei todettu ADD:Tä. Nyt olen allle 3-kymppinen.
Olen vaan koko elämäni taistellut erilaisten oireiden kanssa, jotka vois viitata ADD:n Esim. olen käyttänyt varmaan puolet elämästäni erilaisten esineiden etsimiseen, aina on hukassa jotain. Mulla on todella huono suuntavaisto. Olen erittäin huono siivoamaan tai siivouksen alottamisessa. Ainut millon oikeastaan pystyn siivoamaan on, kun joku on tulossa kylään. Sotkun saan aikaiseksi ihan hetkessä "huomaamatta" jää tavarat laittamatta paikoillleen, kun alan tehdäki kesken jotain muuta.
En ole koko kouluhistoriani aikana pystynyt keskittymään lukukäksyihin, olen lukenut kokeisiiin/tentteihin aina vain pakon edestä viimeisinä iltoina. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta alempaa korkeakolututkintoa, muutama vaikeampi kurssi on rästissä, joihin en vaan ikinä löytänt tarpeeksi keskittymiskykyä, että olisi asiat saanut käytyä läpi.
Olen ollut hyvä kielissä ja en tiedä voiko sanoa, että on hyvä muisti kun olen kuitenkin aika hajamielinen joissakin asioissa. Mutta esimerksiki joitain tarkkoja keskusteluja tai vanhojen luokkalaisten syntymäaikoja muistan tarkkaaan vielä vuosienkin jälkeen ulkoa. Koulussa olen aina ollut ihan keskikastia, välillä saanut kiitettäviä ja välillä huonompia. Kouluun en ole ikinä mitenkään kovin paljoa panostanut. Olin todella usein myöhässä tunneilta.
Olen todella epäjärjestelmällinen ihminen ja esim. entisessä työpaikassa olen saanut palautetta, kun työpöytä on ollut täynnä tavaraa tai olen merkannut huolimattomasti jonkun asian, vaikka mielestäni olen sillä hetkellä keskittynyt hyvin.
Eikä epäjärjestelmällisyys liitty pelkästään sisiteyteen, vaan esimerkiksi jos aikomuksena on tiskata ja olen valuttanut jo tiskiveden, niin huomaanki että puhelin soi toisessa huoneessa. Puhelun jälkeen jäänkin selailemaan kännykkää tai jotain muuta ja tiskit voi "unohtua" veteen pitkäksi aikaa. Tai jos olen esimerkiksi pesemässä hiuksia, niin voin pesun jälkeeen unohtaa olenko pessyt jo hiukset ja pestä ne uudestaan.
En oo täältä hakemassa diagnoosia mutta jos ADD-ihmisä linjoilla, niin olis kiva kuulla, jos on vastaavia "oireita"? Voisko mulla olla ADD, vai oonko vaan muistihäiriöinen, laiska ja hullu;)
Kommentit (240)
Menen yksityiselle. Oon kuullut että diagnoosi on tappelun takana. Mulla on lspsuudesta lähtien keskittymisongrlmia ja vilkkautta. Onneksi on mustaa valkoisella.
Kämppä on kaaos, opiskelut ei suju ja ajatus lentää liian lujaa. Nyt olen 27v.
Mulla on ADD. YLLÄTTÄEN en ole saanut aikaiseksi mennä lääkäriin todennuttamaan sitä mutta voin allekirjoittaa täällä kaikkien kirjoittaneiden ADD -kuvauksia, ovat suoraan mun elämästä. Myös lähipiiri ja työkaverit jaksaa aina muistuttaa mua huolimattomuudesta.
Näillä jutuilla on yllättävän suuret vaikutukset esim itsetuntoon. Oon aina kokenut olevani jotenkin vajaa ja tyhmä vaikka asia ei varmasti ole niin kurja kuin miltä itsestä tuntuu. Isoihin ongelmiin jouduin yliopistossa kandia (ja tulevaa gradua tehdessä varmasti kanssa) ku mistään ei meinannu tulla mitään.
Onko teitä paljon Helsingissä asuvia ADD:ita? olisi hienoa nähdä kasvotusten ja saada vertaistukea. Mitään vertaistukiryhmiä en ole toistaiseksi löytänyt.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 17:24"]http://karkia.me/adhd/
Tuossa on hyvä suomenkielinen testi, jolla voi vähän kartoittaa itseään.
Mulla diagnosoitu add ja saan testistä reilut 90 pistettä.
[/quote] Epäilen minulla olevan add, sain testistä 98 pistettä.
up. sain yli 100 pistettä tuosta testistä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:30"]
Kuinka aikuisiällä pääsee ADD-tutkimuksiin?
[/quote]
ON aika tiukassa jos haluaa mennä julkiselle. Mutta yksityiselle pääsee aina.
Tutkimuksiin pääsee menemällä vaikka omalääkärille ja kertomalla, että epäilee ADD:tä ja haluaisi lähetteen neurologille tai neuropsykiatrille.
Jos rahaa löytyy, niin helpompi tie on mennä asiaan perehtyneen yksityislääkärin vastaanotolle. Sitä kautta tutkimukset menevät huomattavasti joutuisammin ja tulee vähemmän hutiarviointeja, vääriä diagnooseja yms. Myös lääkityskuviot ovat yleensä yksityisellä helpompia. Julkisella tupataan kouraan kaikenlaisia masennuspillereitä sun muita, mitä pitää kokeilla (usein huonoin lopputuloksin) ennen oikeiden adhd-lääkkeiden saantia.
Kantsii myös lukea tätä ketjua taaksepäin. Tässä on ihan hyviä juttuja monella sivulla. Ja kannattaa myös kysellä, vastailen itse ainakin parhaani mukaan okaikkeen, mihin osaan.
T. 25v. diagnosoitu add-nainen
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:28"]
Huhhuh. En ole koskaan tiennyt ADD:n oireista, mutta hämmästyin ja vähän pelästyinkin aloittajan kuvausta. Tunnistan itseni. Ja etenkin tämä kommentointi miten siivotessa huomio kiinnittyy johonkin, jonka pariin sitten "unohtuu". Itsellä vähän liiankin paha tapa unohtua ja unohtaa, ja etenkin joskus keskusteluun on vaikea keskittyä, kun ajatus harhailee. Lisäksi tuo asioiden suorittaminen on vaikeaa, ellei saa kasvatettua adrenaliiniboostia/inspiraatiota. Siisteyden ylläpito yhtä tuskaa... Lista jatkuu. Mutta eipä ole ikinä tullut ADD mieleen. Tämä antoi paljon ajateltavaa, kiitos!
[/quote]
http://memeblender.com/wp-content/uploads/2012/01/meme-comic-online-self-diagnosis.png
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:45"]
Miten noi lääkkeet sitten "potkii" ei-sairailla vs. Addeilla?
[/quote]
Jos lääkkeet ovat piriä, tai läheistä sukua, niin siitä voit päätellä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:41"]
Kun en edes tiedä auttaisivAtko lääkkeet! Mä en turhaan syö kyseenalaisia lääkkeitä (huumeviittaukset!)
[/quote]
Jos sinulla on ADHD niin ADHD-lääkkeet auttavat. Huumeviittaukset ovat epäasiallisia, kun niiden viihdekäyttö ei ole mahdollista ADHD-henkilölle.
[/quote]
No kyllä on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:52"]
Kun mistä voi tietää mikä on toivottu vaikutus! Jääkö additkin koukkuun siihen?
[/quote]
Eivät, jos lääkeitä käyttää sen verran kuin lääkäri on määrännyt.
[/quote]
Saattaa jäädäkin, kun ei saa enää mitään aikaiseksi ilman lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:23"]Mulla on adhd, mut vastaan silti. Pahin ongelmani on se, etten pysty kuuntelemaan, mitä minulle kerrotaan. Kaikki suulliset ohjeet jäävät ymmärtämättä; usein en edes ymmärrä, mistä muut puhuvat.
Kouluaika oli aika kohellusta, eikä työelämästäkään mitään tullut. Olen vain kiitollinen niistä läheisistä, jotka ovat vuosien myötä jaksanut minua, vaikka olen tällainen vaikea ihminen.
[/quote]
Onko lääkitys kohdallaan?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:00"]Olin nuorten vanhemmille tarkoitetussa huumevalistusillassa. Siellä sanottiin adhd-ihmisten olevan suuressa vaarassa alkaa narkkareiksi. Hoitavat levottomuuttaan huumeilla. Kysyin, että entä add. Huumelääkäri sanoi, ettei heillä.
[/quote]
Tiedätkö mihin tämä perustuu? Siihen että adhd-ihmiset koittavat itse lääkitä eism. alkolla tai huumeilla mahdollisia oireita. Näin ainakin lähipiirissä.
Liittyykö addhen kömpelyyttä? Minä usein esimerkiksi törmäilen kaappeihin kun kävelen ja usein on käynyt niin että teen ruokaa ja sitten koko ruoka lipsahtaa kädestä :S
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 13:25"]
Up. Mistä saitte diagnoosin? Mä kallistun jo yksiyisen puoleen. Mahdotonta vissiin saada julkiselta!
[/quote]
Itselläni on diagnoosi sekä yksityiseltä että myöhemmin julkiselta. Yksityisistä lääkäriasemista suosittelen Mehiläistä ja Veli-Matti Kaupinmäkeä, todella asiantunteva ja nopeasti ongelman ytimeen löytävä lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:00"]Olin nuorten vanhemmille tarkoitetussa huumevalistusillassa. Siellä sanottiin adhd-ihmisten olevan suuressa vaarassa alkaa narkkareiksi. Hoitavat levottomuuttaan huumeilla. Kysyin, että entä add. Huumelääkäri sanoi, ettei heillä. [/quote] Tiedätkö mihin tämä perustuu? Siihen että adhd-ihmiset koittavat itse lääkitä eism. alkolla tai huumeilla mahdollisia oireita. Näin ainakin lähipiirissä.
[/quote]
Varmaan osin totta tämäkin. Nykyään kuitenkin ollaan tieteessä sitä mieltä, että jotkut ihmiset vain ovat (geneettisesti) alttiimpia addiktioille. Tämähän näkyy esim. tupakasta vierottautumisessa. Jotkut vaan lopettavat ja joiltain homma vaatii aivan yli-inhimillisiä ponnistuksia - ja suurin osa sijoittuu johonkin siihen välille. Addit ovat aivoiltaan silläkin tavalla erityisiä, että he ovat keskimääräistä alttiimpia addiktioille.
Add-lääkkeet toimivat samalla tavalla olipa käyttäjällä add tai ei, ja parantavat keskittymiskykyä kaikilla. Samat lääkkeet ovat maailmalla myös suosittuja tenttiinlukulääkkeitä, joita käytetään paremman suorituskyvyn aikaansaamiseksi. Vähän aivojen dopingaineita siis. :)
Lääkärien nimiä ei varmaan kannata julkisesti kertoa.
Diagnoosin saa varmaankin keneltä hyvänsä aiheeseen sopivasti perehtyneeltä neurologilta tai neuropsykiatrilta, jos diagnostiset kriteerit täyttyvät.