Lapsilisät pitäisi ehdottomasti olla tulosidonnaisia.
Samoin omaisuus voitaisiin laskea siihen mukaan.
Kun lukee tuota paljon rahaa 5v.-ketjua, ei voi kun ihmetellä.
Mitä hittoa valtio maksamaan tollasille rikkaille lapsilisiä. Ja samaiset itkee ja valittaa tarhamaksuista. tarhamaksuihin myös roima korotus tulojen ja omaisuuden mukaan.
Rupean ajamaan asiaa nyt todella voimakkaasti eteenpäin, että tähän saadaan muutos.
Jos vanhemmilla on varaa seisottaa rahastoissa ja tileillä lapsilleen isoja summia eivät tosiaankaan tarvitse siihen enää lapsilisiä.
Lapsilisät vain niille joille se on tarpeen, eli köyhille. Kaikilla ei ole edes niitä mummoja, pappoja, setiä yms jotka sitä rahaa heittelevät lapsille.
Ei ihme että suomessa rikkaat vaan rikastuu ja köyhät köyhtyy....
Kommentit (56)
että maksamme mieheni kanssa vuodessa pyöreät 40 000 euroa vuodessa veroja, vaikka emme todellakaan olla rikkaita, en sanoisi edes erityisen hyvätuloisia, joten taidamme elättää useampaakin tukien varassa kelluttelijaa, ja siitä hyvästä talletamme lapsilisät rahastoihin hyvällä omalla tunnolla. Niin omatkin vanhempamme aikanaan tekivät, ja haluamme mahdollistaa omille lapsillemme yhtä hyvän alun elämään, kun aikanaan lähtevät kotoa.
Niitä joilla on pienimmät menot pitäisi joko rangaista/palkita (poliittinen päätös tästä).
Ei pelkkien tulojen perusteella selviä perheen kokonaistilanne.
Vaikka ap:n kanssa olen samaa mieltä siitä, että yhteiskunnan varoilla ei pitäisi rahoittaa kenenkään säästämistä/pesämunan keräämistä.
Lapsilisä ei ole mikään sosiaalietuus, vaan yhteiskunnan maksama palkkio siitä että tuotetaan lisää yhteiskunnan jäseniä. Köyhienkö lapet siis olisivat arvokkaampia jos heistä maksettaisiin enemmän. Tosiasia kuitenkin on että rikkaat ovat yleensä älykkäämpää ja paremmilla geeneillä varustettua väkeä, ja he muutenkin lisääntyvät aivan liian vähän. Heillä kun on muutakin sisältöä elämässään kuin lasten pykääminen.
Sitä paitsi porraastetun lapsilisän vaatimaan byrokratiaan uppoaisi taas mielettömästi rahaa.
Tämän kirjoittaja on todella köyhä suurperheen äiti, joten oma lehmä ei ole ojassa ;)
minä maksan joka kk reilut 2900€ pelkkää tuloveroa valtiolle, samoin yritykseni tuottaa useamman tonnin kuussa alv-tuloja valtion kassaan. Meinaat siis että minä toimisin pelkästään maksumiehenä sinun lapsilisillesi saamatta niitä itse? Ja juu, meillä lapsilisät menevät elämiseen, niitä ei talletella mihinkään tileille...
ne saa kuitenkin opintotukea ja asumistukea, ei nyt koko perheen tarvi tukien varassa elää, voi sitä tehdä töitäkin.
Mitä enemmän saa palkkaa, sitä enemmän maksaa veroja. On kiva katsoa aina verotietoja, kun näkee kuinka paljon sitä on valtiolle maksanut.
Totta se on, lapsilisät eivät hetkauta yhtään mitään meidän perheessä, siksi ne menee lasten tileille suoraan ja saavat sitten pääoman johonkin omaan juttuun.
Kyllä sitä kaikilla on ollut mahdollisuus kovempituloisempaan ammattiin.
Olin pari v sitten luokkajuhlissa ja ne jotka meni peruskoulun jälkeen suoraan töihin, ovat kyllä niin pienipalkkaisissa ammateissa. Järjestäin kaikilla oli vähintään 3 lasta ja vähintään 2 eri isän kanssa. No, tämähän ei köyhyyteen liity.
Suurempi ongelma kuin lapsilisät ovat työttömät, jotka vievät lapsia hoitoon. Se vasta kallista yhteiskunnalle on.
Älkää nyt jaksako valittaa, olkaa tyytyväisiä, että lapsinlisiä maksetaan. Joku fiksu voi pian hoksata, että poistetaan koko lisä, koska siinähän valtio säästää suuren summan!!!
Ja eikös se ole jokaisen oma asia minne ne lapsinlisät laittaa, säästöön tai käyttöön... mitä se kellekkään kuuluu, jokaisen oma valinta!!
nimim. lisät menee viimmeistä senttiä myöten käyttöön.
mutta edelliselle kysymys: sinulla ei ilmeisesti ole kokemusta (akateemisista) pätkätöistä? Sanot tuossa että lapsia hoitoon vievät työttömät ovat ongelma, mutta tiedätkö että kaikki työttömät eivät ole kotona loputtomiin makailevia pitkäaikaistyöttömiä tms. vaan meitä on ihan akateemisia pätkätyöläisiä iso joukko! Aktiivinen työnhaku vaatii aikaa, itse olen ollut useammissa päivän, parin soveltuvuuskokeisssa, ja lapset ovat luonnollisesti olleet hoidossa heille tutussa päiväkodissa, jossa myös heidän tutut leikkikaverinsa (lapset 4- ja 5-vuotiaat). Olen myös tehnyt työttömyyspätkinä opettajan sijaisuuksia, ja tämäkään ei olisi ollut mahdollista ilman lasten hoitopaikkoja.
Ja tosiaan aina työttömyyspätkän jälkeen olen työllistynyt. Jos olisin välillä luopunut kokonaan lasten hoitopaikoista, heidän hoitopaikkansa olisi vaihtunut pahimmillaan usean kerran vuodessa. Tuskinpa se olisi ollut lasten etu?
tosin niin että mitä pienemmät tulot sitä pienemmät lapsilisät ;) Pientä motivointia vanhemmille...
parempituloiset maksetaan jo ihan tarpeeksi huonosti kouluttautuneiden (valintakysymys!) menoja! Ja lisää pitäisi, mikään ei teille riitä jotka melkein ilmaiseksi saavat kaiken meihin verrattuna, hävetkää!
kuuluu JOKAISELLE ALLE 17-VUOTIAALLE! Lapsilisän poistuessa rikkailta olisi oikeudenmukaista poistaa kaikilta ja keksiä tilalle parmempi ratkaisu esim. lapsivähennys takaisin verotukseen, tällöin se kohdistuisi oikein jokaiseen perheeseen.
Perustelu:
perhe hakee sosiaalivirastosta rahaa, otetaan lapsil. huomioon tulona
Perhe tienaa itse elantonsa rehellisellä työllä, tällöin verotuksessa se etu kohdistuisi aina oikein tuloihin nähden.
Meillä esim. tällä hetkellä bruttotulot yhteensä n. 90 000€, eivätkä lapsilisät mene säästöön vaan ihan käyttöön. Perheessä kolme lasta ja iso asuntolaina.
mies työttömänä ja minä vanhempainrahalla ja meilläkin 3lasta. Bruttotulot n. 24 000€ vuodessa ja maksetaan vuokraa 720€/kk ja silti lapsilisät menee säästöön.
Ja lapset pysyy silti hyvässä ruuassa ja vaatteet saadaan päälle.
Mihin teidän rahat menee? Ilmeisesti kaikki asuntolainaan, vai?
Meillä esim. tällä hetkellä bruttotulot yhteensä n. 90 000€, eivätkä lapsilisät mene säästöön vaan ihan käyttöön. Perheessä kolme lasta ja iso asuntolaina.
mies työttömänä ja minä vanhempainrahalla ja meilläkin 3lasta. Bruttotulot n. 24 000€ vuodessa ja maksetaan vuokraa 720€/kk ja silti lapsilisät menee säästöön. Ja lapset pysyy silti hyvässä ruuassa ja vaatteet saadaan päälle. Mihin teidän rahat menee? Ilmeisesti kaikki asuntolainaan, vai?
Meillä esim asumiskustannukset tällä hetkellä 3 100 euroa + sähkö 80 + puhelimet noin 100 lasten päivähoito 540 euroa lasten harrastukset 250 euroa kk on 4070 tähän tulee vielä ruoka ja vaatemenot sekä muut pakolliset maksut...
mies työttömänä ja minä vanhempainrahalla ja meilläkin 3lasta. Bruttotulot n. 24 000€ vuodessa ja maksetaan vuokraa 720€/kk ja silti lapsilisät menee säästöön. Ja lapset pysyy silti hyvässä ruuassa ja vaatteet saadaan päälle. Mihin teidän rahat menee? Ilmeisesti kaikki asuntolainaan, vai?
Mitä väliä sillä on mihin ne rahat menee? Ihmiset kouuttautuu taitojensa tai tahtonsa mukaan ja see sitten palkaa sen mukaan. Väsyttää tuo loputon kateus. Kuka käskee olemaan siellä kotona tai menenään peruskoulun jälkeen töihin, tai olla ottamatta riskiä yrittäjänä??
Ainainen progressiiivisuus ärsyttää myös. Jos nyt ns. rikkaat maksavat kaikki ns. köyhien tuet! Ja näiden valittajien mukaan kaiken pitäsi olla progressiivista. Olisiko se ainoa ratkaisu, että esim. ruokakaupassa maito ja leipä olisi kailliimpaa rikkaille??
Jos ns. rikkaat jäisivät kotiin tai menisivät kaupan kassalle töihin, niin paljonko luulette lapsilisien tai tarhamaksujen olevan sen jälkeen kun kukaan ei maksaisi kun 5% veroa..
Ajatele Ap ennen kuin kirjoitat.
Mitä väliä sillä on mihin ne rahat menee? Ihmiset kouuttautuu taitojensa tai tahtonsa mukaan ja see sitten palkaa sen mukaan. Väsyttää tuo loputon kateus. Kuka käskee olemaan siellä kotona tai menenään peruskoulun jälkeen töihin, tai olla ottamatta riskiä yrittäjänä??
Ainainen progressiiivisuus ärsyttää myös. Jos nyt ns. rikkaat maksavat kaikki ns. köyhien tuet! Ja näiden valittajien mukaan kaiken pitäsi olla progressiivista. Olisiko se ainoa ratkaisu, että esim. ruokakaupassa maito ja leipä olisi kailliimpaa rikkaille??
Jos ns. rikkaat jäisivät kotiin tai menisivät kaupan kassalle töihin, niin paljonko luulette lapsilisien tai tarhamaksujen olevan sen jälkeen kun kukaan ei maksaisi kun 5% veroa..
Ajatele Ap ennen kuin kirjoitat.
Mä en kyllä kirjoittanut kateuksissani tuota tekstiäni vaan ihan vertauskuvana.
Ja ei ap kirjoittanut, josta keksit tuon kateusjutun.
Hyvätuloisia tuntuu nyppivän se, ettei rahat riitä mihinkään vaikka olis kuin koulutettuja ja hyvässä työssä. Ja pienituloiset pärjäävät, kun ei tartte olla esim. asuntovelkoja ja kahta autoa maksettavana.
Pienituloiset osaavat suhteuttaa tulot ja menot toisiinsa eikä tartte esittää parempaa kuin on.
Ja mehän vaan kituutetaan hikisessä vuokrakämpässä, johon nämä rikkaat eivät astuisi varpaallakaan.
että maksamme yli puolet veroa tuloistamme.
verorahoista eikö? Eli SE ON TULOSIIRTOA samoin kun 90-luvulla oli kunnollinen lapsivähennys verotuksessa. Lapsivähennys poistui ja lapsilisät nousi muutamalla kympillä markka-aikaan. Rikkaat maksavat jo nyt muutenkin "köyhien" menoja. Miksi me emme saisi tuota pientä avustusta? Maksamme kuukausittain HUOMATTAVASTI veroja, viime kuussa yhteensä mieheni, minä ja murkku tyttäremme maksoimme yhteensä yli 4 000 euroa eli enemmän kuin sinä tienaat!Tästä summasta SAAMME TAKAISIN 110 EUROA kuukaudessa, kennen pitäisi olla kateellinen??
Me emme myöskään käytä muita julkisia palveluita kuin tyttären koulunkäynti vaatii. Tässäkin asiassa "köyhät" käyttävät varmasti enemmän kunnan/ valtion rahaa esim. julkiset terveydenhuollot, neuvolat, sosiaalityöntekijän palkat, kelan viemän aijan ym. Pienistä puroista syntyy isoja jokia. Voin vannoa, että tuotamme valtiolle ja kunnalle huomattavasti enmmän kuin mitä kulutamme.
Laskepa huviksesi paljonko suhteellisesti ottaen teillä jää käteen pienemmistä tuloista ja paljonko jää käteen "isoista" tuloista. Tulet hämmästymään kuinka se progressio puree ja käteen jäävä summa ei niin iso olekaan kuin bruttotuloja vertailemalla voisi luulla.
Mitä asumiseen tulee, niin meillä on kokemusta kaikesta alkaen vuokrakerrostalosta nyt omaan taloon, ja kyllä asumismukavuus ja vapaus omakotitalossa vähän eri luokkaa on kuin siellä betonikuutiossa oli! BTW, suurin osa suomalaisista haaveilee omakotiasumisesta, eli siinä sen kummempaa "esittämistä" ole. Maksamme mielellämme talostamme, ja verojakin kyllä, MUTTA jos joku tulee sanomaan että lapsilisät pois ja "rikkaat" maksakoon kaiken, niin..
Muuten näihin tuloihin on pitänyt opiskella vuosia yliopistossa ja meidän kohdallamme myös ottaa opintolainoja, jotka onneksi on jo nyt maksettu takaisin. Ne, jotka menivät töihin aikanaan alle parikymmpisinä, ovat ehtineet niistä pienemmistä tuloista jo makselemaan asuntoja jne. pidemmän aikaa. Korkeakoulutettu yleensä alkaa tienata vasta valmistuessaan siinä n. 25-vuotiaana.
Mitä väliä sillä on mihin ne rahat menee? Ihmiset kouuttautuu taitojensa tai tahtonsa mukaan ja see sitten palkaa sen mukaan. Väsyttää tuo loputon kateus. Kuka käskee olemaan siellä kotona tai menenään peruskoulun jälkeen töihin, tai olla ottamatta riskiä yrittäjänä?? Ainainen progressiiivisuus ärsyttää myös. Jos nyt ns. rikkaat maksavat kaikki ns. köyhien tuet! Ja näiden valittajien mukaan kaiken pitäsi olla progressiivista. Olisiko se ainoa ratkaisu, että esim. ruokakaupassa maito ja leipä olisi kailliimpaa rikkaille?? Jos ns. rikkaat jäisivät kotiin tai menisivät kaupan kassalle töihin, niin paljonko luulette lapsilisien tai tarhamaksujen olevan sen jälkeen kun kukaan ei maksaisi kun 5% veroa.. Ajatele Ap ennen kuin kirjoitat.
Mä en kyllä kirjoittanut kateuksissani tuota tekstiäni vaan ihan vertauskuvana. Ja ei ap kirjoittanut, josta keksit tuon kateusjutun. Hyvätuloisia tuntuu nyppivän se, ettei rahat riitä mihinkään vaikka olis kuin koulutettuja ja hyvässä työssä. Ja pienituloiset pärjäävät, kun ei tartte olla esim. asuntovelkoja ja kahta autoa maksettavana. Pienituloiset osaavat suhteuttaa tulot ja menot toisiinsa eikä tartte esittää parempaa kuin on. Ja mehän vaan kituutetaan hikisessä vuokrakämpässä, johon nämä rikkaat eivät astuisi varpaallakaan.
Mitähän tämä palsta sanoisi, jos Suomessakin siirryttäisiin Luxin malliin, jossa paikalliset (siis ei maahanmuuttajat) perheet, joissa on vähintään kaksi alaikäistä lasta, saavat vapautuksen tuloveroista kokonaan niin kauan kuin lapset alaikäisiä. Ja riippumatta vanhempien tuloista. Voisi nousta parku taas monella kuinka hyvätuloisia suositaan. Tässä mallia, miten lapsiperheitä tuetaan muualla Euroopassa.
sen jälkeen voidaan poistaa lapsilisä muilta kuin köyhiltä.