Miä Välimeren maissa uskaltaa syödä? Mitä olette syöneet?
Pitsa lienee turvallista ja ranskalaiset perunat, grillatut kasvikset ja kasviskeitot; mutta muuta voi syödä "huoletta"? Ai niin, banaania ja appelsiineja jos ne pystyy itse kuorimaan ja varmaan tuore leipä, mutta aika ankealta tuntuu....
Pelkään turistiripulia ja mahatauteja; kaikki maituotteet, liha, kana, kala, kypsentämättömät kasvikset jne taitaa olla riskielintarvikkeita
Kommentit (30)
Itse syön kaikkea, lihan pyydän well done ja tarkistan aina, että se myös on sitä (joskus tuli pöytään raakaa kanaa), salaatteja ja kalaa en raaskisi jättää syömättä, koska ovat usein lähituotantoa ja houkuttelevat tuoreudellaan, maullaan ja ravintorikkaudellaan! Fastfoodiakin tulee syötyä, mutta ei todellakaan huvita elää pitsa-pasta-ranskis-linjalla koko lomaansa: Minulle iso osa matkan nautintoa koostuu juuri siitä, että voi syödä hyvin valmistettua ruokaa eri ravintoloissa. Pikaruokakulttuuria ehtii harrastamaan kotonakin!
Aloita maitohappobakteerien syönti jo ennen lomaasi ja varaa mukaan imodiumia. Muista huolellinen käsihygienia. Paikallinen raha on bakteeripitoisempaa kuin paikallinen ruoka!
Lapsena matkusteltiin Bulgariassa ja syötiin kaikkea, yleensä oli ripulia kaksi ekaa päivää ja sitten kaikki normalisoitui. Olin jotain 6v. Yleensä naureskeltiin äidin kanssa etukäteen jo koko ilmiölle.
Enpä usko että matkallasi mihinkään hyvätasoiseen ravintolaan edes eksyt vaan menet niihin turistimestoihin, joissa menu on muovikortein kuvitettu kävelykadulla. Välimeren maissa nimenomaan voi nauttia hyvästä ja tuoreesta ruoasta, jos osaa.
Italiassa on todella hyva hygienia noin yleensa. Vesijohtovetta en juonut mutta mies joi, ja kukaan meista ei sairastunut. Tietty noin yleensa kannattaa kayttaa tervetta jarkea ja varoa esim. buffetteja jotka nayttaa etta ruuat ei ole kunnolla kylmia/kuumia. Jaatelo on ihanaa, menetatte tosi paljon jos ette sita syo!!
Ranska on tunnettu huonosta ruokahygieniasta ja siella olen jonkunasteisen ripulin saanut joka kerta, ja esim. yksi tuttu sairastui simpukoista niin pahasti etta joutui siirtamaan kotiinpaluuta.
Espanjasta ei muuta kokemusta kuin Madridista, ja siella en pitkan viikonlopun aikana saanut minkaanlaisia mahavaivoja, soimme pikkuravintoloissa halpoja 'menu del dia' juttuja, mies soi useamman kerran meren elavia, ja oli ihan ok.
Imodiumit mukaan varmuuden vuoksi ettei ainakaan tuhlaannu puolta paivaa enempaa jos sattuu maha menemaan sekaisin! Ja pienet viinit tai kaljat ruuan kanssa auttaa ruuansulatusta :)
ranskiksista eli jätä nekin väliin!
Taivaallisen hyvää. Ihan eri planeetalta kuin nämä suomalaisen plätyt!
Hassua kun me ollaan usein vedetty siellä pizzaa ihan hienoissakin ravintoloissa :)
maininta antaa kuvan siitä miten rajoittunutta syömisesi on Suomessakin. Suomessa pitsa ja ranskis-ruoka luetaan lähinnä roskaruoaksi. Enpä usko että matkallasi mihinkään hyvätasoiseen ravintolaan edes eksyt vaan menet niihin turistimestoihin, joissa menu on muovikortein kuvitettu kävelykadulla. Välimeren maissa nimenomaan voi nauttia hyvästä ja tuoreesta ruoasta, jos osaa.
Kyllä se hygienia on Ranskassa ihan Italian tasolla. Aikamoista mutua koko ao. viesti.
Italiassa on todella hyva hygienia noin yleensa. Vesijohtovetta en juonut mutta mies joi, ja kukaan meista ei sairastunut. Tietty noin yleensa kannattaa kayttaa tervetta jarkea ja varoa esim. buffetteja jotka nayttaa etta ruuat ei ole kunnolla kylmia/kuumia. Jaatelo on ihanaa, menetatte tosi paljon jos ette sita syo!! Ranska on tunnettu huonosta ruokahygieniasta ja siella olen jonkunasteisen ripulin saanut joka kerta, ja esim. yksi tuttu sairastui simpukoista niin pahasti etta joutui siirtamaan kotiinpaluuta. Espanjasta ei muuta kokemusta kuin Madridista, ja siella en pitkan viikonlopun aikana saanut minkaanlaisia mahavaivoja, soimme pikkuravintoloissa halpoja 'menu del dia' juttuja, mies soi useamman kerran meren elavia, ja oli ihan ok. Imodiumit mukaan varmuuden vuoksi ettei ainakaan tuhlaannu puolta paivaa enempaa jos sattuu maha menemaan sekaisin! Ja pienet viinit tai kaljat ruuan kanssa auttaa ruuansulatusta :)
Kyllä niillä etelässäkin on kylmäkalusteet ja säilytyspaikat tuore- ja maitotuotteille joten ne säilyy ihan kuten Suomessakin:D Maalaisjärjellä pärjää, ei ole pakko syödä sitä kalaa mikä on ollut tiskissä näytillä 8h tai lämpimässä muhinutta pullaa...
Btw, mä olen saanut 2 kertaa elämässäni ruokamyrkytyksen - Suomessa, en koskaan ulkomailla ja olen matkustanut viimeisten 20v aikana n. 40-50 kertaa
Hassua kun me ollaan usein vedetty siellä pizzaa ihan hienoissakin ravintoloissa :)