Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustaminen aivan alkuraskaudessa??

Vierailija
12.06.2009 |

Olemme suunnittelemassa matkustamista Kreikkaan. Suunnittelemme myös lasten hankintaa. Mahdollinen tuleva lapsi olisi ensimmäinen, joten siksi kyselen kokemuksia.

Jos raskaus onnistuu, olisin mahdollisesti raskaana matkan ajankohtana raskausviikolla 6. Onko ihan kamala pahoinvointi jo tuolloin? Entä riskit kohdun ulkoiselle? Keskenmenolle? Miten tuollaiset asiat sitten hoituvat?

Missä kohtaa esim. kohdun ulkoinen antaa viitteitä olemassaolostaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikassa kannattaa katsoa vähän maitotuotteita, mitä syö. Pastöroimattomassa maidossa on listeriariski, mikä on vaaraksi sikiölle. Noilla viikoilla puhutaan nuppineulanpään kokoisesta alkiosta. Istukka ja verisuoniyhteydet alkavat vasta muodostua. Lääkkeistä kannattaa tarkistaa, voiko niitä käyttää raskauden aikana. Pahoinvointi on kovin yksilöllistä, itselläni se on kolmessa raskaudessa alkanut rv:lla 7, ei sitä ennen. Keskenmenon riski on toki olemassa, mutta noilla viikoilla sitä ei voi estää tai aiheuttaa (paitsi ehkä jokin runsas alkoholinkäyttö tai huumeet). Suurin osa km:sta johtuu kromosomipoikkeavuudesta, jolloin alkiossa on sellainen vika, ettei siitä voi kehittyä tervettä lasta. Km tulee valitettavasti jos on tullakseen. Noilla viikoilla sitä ei hoideta sen kummemmin. Jos vuoto alkaa, voi seurata sen kestoa ja käydä sitten kotona lääkärissä jos se jatkuu pari viikkoa. Yleisesti ottaen eivät tee mitään ellei tule tulehdusta. Kohdunulkoisesta ei ole kokemuksia, mutta liihen liittyy voimakas vatsakipu. Matkavakuutus varmaan korvaa lääkärikäyntejä tai loman keskeyttämisen. Kreikka on kuitenkin ihan sivistysvaltio, ette te mihinkään viidakkoon ole menossa.

Vierailija
2/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sellaisia syödä ja mistä sitä tietää sisältääkö ruuat jotakin "kiellettyä"?

Joo, keskenmenoa en tavallaan pelkää, mietityttää vaan lähinnä, että millainen vuoto on. Mutta mitäänhän sille ei siis voi. Tavallaan siis turvallista matkustaa myös vaikka tulisikin keskenmeno noilla viikoilla (kun on niin alussa)?

Eniten mietin juuri kohdun ulkoista. Että mitä jos sitten käy huonosti ja munanjohdin esim. repeää.. Vai voiko noin käydä tuolla viikolla. Mahtuuko munasolu mihinkä asti kasvamaan munanjohtimessa?

Omaa terveyttäni mietin ja matkustuksen riskejä.. toki lapsen terveyttä myös.

Sikäli kyllä tekee mieleni matkustaa, saattaa jäädä viimeiseksi yhteiseksi matkaksemme pitkään aikaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan kuin vähän reilummat menkat. Itselläni km rv:lla 12 ja se vaati jo sairaalahoitoa, koska se oli tapahtunut jo aiemmin, vuoto ei vain alkanut. Lapsivettä oli ehtinyt jo muodostumaan, joten varmasti olisi vuoto kestänyt pitkään, jos olisi itsestään hoitunut. Mutta mulla se siis hoidettiin sairaalassa kaavinnalla eikä vuoto päässyt kovemmaksi kuin runsaat kuukautiset. Alkuraskaudessa tiputteluvuodotkin ovat yleisiä, eikä niukka vuoto aina tarkoita km:a.

Vierailija
4/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika alussa raskaus oli. Mulla oli ihan törkee pahaolo koko reissun ajan kun oli kuuma! Oksetti kaikki hajut,(ruokien hajut, hajusteet ym) linja-auto matkat kentältä hotelliin ja takaisin oli yhtä tuskaa.

Ravintolassa kun annos tuli pöytään oli lähellä ettei oksu tullut. Mies sai syödä aina 2 annosta :D

Ite lähtisin raskauden puolivälissä kun alkuajan vaivat on ohi.

Vierailija
5/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenoa hoitanut itävaltalaislääkäri sanoi minulle, että matkalla ei ollut mitään tekemistä keskenmenon kanssa. Alkio oli lopettanut kasvun vk 5 niin että kysymys oli vain kohdun tyhjentymisestä. Lääkäri sanoi, että normaali reipas eläminen ei keskenmenoa aikaiseksi saa terveellä ihmisellä.

Kohdun ulkoisia raskauksia lienee jonkun verran, mutta prosentti ei taida kauhean iso olla.

Raskausoireet ja -vaivat ovat ihan naiskohtaisia. Mulla ei ole ollut koskaan mitään mainittavaa.

Jos keskenmeno alkaa, niin ei muuta kuin lähimpään sairaalaan. Itse soitin kotiin ja kysyin, voisiko matkustaa kotiin. Lääkäri sanoi, että on hakeuduttava heti hoitoon.

Vierailija
6/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulen raskaaksi... Ei se välttämättä edes ekalla kerralla nappaa.

Jos raskaus on tiedossa niin ite varaisin matkan niin että siellä oltais vasta vko 12 jälkeen. Oma olo oli ihan hirveä siihen asti ja sittenhän keskenmenonriskikin pienenee. Karibialla oltiin 2vkoa alk. rv 20 ja hienosti meni.

Jos taas raskaus ei oo tiedossa niin jatkaisin elämää ihan niinku ennenkin. Mieti jos kestääkin 2 vee ennen kuin nappaa ja mihinkään ei oo lähdetty jos nyt kuitenkin sattuisin tulemaan raskaaksi...

Mutta kaikki tavallaan!

Vierailija
7/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että jos on pahoinvoiva, niin aika kohtuullista on olla ilmastoidussa tilassa ja huonepalvelun äärellä.

Kohdunulkoiseen raskauteen kuuluu aika kova kipu, joten eiköhän sulle tule mieleen mennä siellä lomakohteessakin lääkäriin.

Vierailija
8/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että jos on pahoinvoiva, niin aika kohtuullista on olla ilmastoidussa tilassa ja huonepalvelun äärellä.

Kohdunulkoiseen raskauteen kuuluu aika kova kipu, joten eiköhän sulle tule mieleen mennä siellä lomakohteessakin lääkäriin.

Matkavakuutus kannattaa olla, mutta niin muutenkin.

Vierailija
9/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mihin matkustaa raskaana ollessaan.Suurin osa matkavakuutuksista ei korvaa mitään raskauteen tai synnytykseen liittyvää hoitoa. Eli jos jotain sattuu, keskenmeno tai myöhemmässä raskaudessa ennenaikainen synnytys niin voi tulla aika kalliiksi, ellei ole toisessa EU-maassa tai esim. Sveitsissä, jonka kanssa Suomella on jonkinlainen sairaanhoitosopimus.

Otin asiasta selvää aikoinaan esikoista odottaessani Suunniteltiin USA:n reissua sellaisilla raskausviikoilla, jolloin vauva olisi tod.näk. pysynyt hengissä, jos olisi päättänyt syntyä ennenaikaisena...Siellä sairaanhoito on kohtuullisen kallista, joten pysyteltiin sitten Euroopassa.

Vierailija
10/10 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut ihan niin onnekas. Matkustin Paraguayihin just plussauksen jälkeen ja alussa kaikki oli hyvin. Kiva juttu oli esimerkiksi kaikkien jonojen ohittaminen lentokentällä ja erityiskohtelu.

MUTTA parin päivän jälkeen pahoinvointi jysähti päälle ja kunnolla. En pystynyt tekemään mitään ja päivät meni sängyssä maaten pahoinvointihorkassa. Hotellissa oli parhaillaan myös remontti käynnissä, joten tunnista toiseen jymisi ja kumisi. Hotellissa oli myös aika suppea ruokalista, ei tehnyt mitään mieli, oksetti koko ajan ja oloa entisestään heikensi jatkuva nälkä. Laskin vain tunteja siihen, että tulisi ilta ja uusi päivä ja lopulta pääsisin paluumatkalle.

Paraguyain pääkaupungissa Asuncionissa oli myös keltakuume lähtenyt vastikään leviämään, kuulin tästä vasta paikanpäällä.

Paraguay on mielenkiintoinen maa ja olen matkustellut siellä ristiin rastiin omallakin autolla, mutta tuo em. reissu oli niin traumaattinen kokemus, etten varmaan koskaan kykene enää sinne matkustamaan ;) Okensin useita kuukausia vielä kotiinpaluun jälkeenkin, kun vain muistelin hotellin ruokia.