Lyhyestä tytöstäni olen huolissani
ja kysyisin teiltä, jotka olette saman kokeneet, että mitä voisin tehdä lapsen pituuskasvun edistämiseksi vai voinko yhtään mitään.
Ekaluokalle menevä tyttäreni on 109,2 cm pitkä ja painoa 19,5 kg. Lapsi on sievä kuin karamelli, iloinen ja liikkuvaa sorttia.
Huolestunut olen tuosta pituuskasvusta, taitaa olla alle -2,5 käyrällä. Pitäisikö viedä jatkotutkimuksiin? Asiaa on Oys:ssa vuosi sitten tutkittu, mitään ei missään kokeissa ollut vikana. Lonkkanivelpussin tulehdusta on sairastanut nyt vuoden, voiko kasvu hiipua sen vuoksi? Neuvolan tädistä ei ollut sanomaan suuntaan eikä toiseen.
Pystynkö vaikuttamaan lapsen pituuskasvuun ruokavaliolla?
Kommentit (24)
Minä olin itse 7-vuotiaana ja ekaluokkalaisena 110cm pitkä ja painoin 16kg. Lapsestani on muodostumassa samanlainen hippiäinen ja nyt 2-vuotiaana painaa n. 9kg ja on vajaat 80cm pitkä. Olemme käyneet OYSissa lääkärissä, mutta jatkotutkimuksia ei tarvittu, kun lapsi kuitenkin kehittyy tosi hyvin, on iloinen ja sopusuhtaisen näköinen. Ravitsemusterapeutillekin tyttö passitettiin.
Vaan taitaapi olla geeneissä tämä, koska itse olen kasvanut niin samaa vauhtia enkä usko ruokavaliolla voivan hirveästi vaikuttaa. Minustakin tuli mielestäni kuitenkin ihan hyvän mittainen, 162cm pitkä. =)
Meillä ei käyrä ole tasaista, vaan laskusuhdanteinen.
Sillä ilmeisesti "tapa kasvaa" periytyy myös ainakin jossain määrin. Joku on alle kouluikäisenä pieni hippiäinen, mutta sitten venähtää murrosiässä, ja jollain käy juuri päinvastoin.
tyttö menee siis syksyllä ekalle ja on 134cm ja 20kg. Jos kasvu on edelleen yhtä rajua on ehdotettu että murrosikä aikaistetaan hormoonihoidolla jotta tytöstä ei tulisi liian pitkä. Itse en haluaisi tytölle mitään ulkopuolisia hormooneja sotkemaan elimistöä. Ja kuka oikeasti pystyy sanomaan että kuinka pitkä tytöstä vielä tulee. Vanhemmat ollaa äiti 175cm ja isä 195cm.
Missä vaiheessa sinulle tuli pituuskasvu? Murrosiässä vai aiemmin? Syökö lapsesi kaikkea vai nirsoileeko hän ja varmaanki ravitsemusterapautti suositteli ihan tavallista ruokaa ruokaympyrän mukaan? Lisääkö lihan syönti pituuskasvua, sanoiko siitä mitään?
Jalka kasvaa saadessaan kantaiskun, onko tyttäresi kävely estynyt/muuttunut tulehduksen aikana?
Mistä tulehdus on tullut ja voiko tämä syy vaikuttaa kasvuun? Ihan tavallinen tuo lonkkanivelpussin tulehdus ei taida olla?
ja hänelle jäi asiasta aikamoiset traumat. Kuukautiset alkoivat rytinällä, tehtiin sisätutkimuksia jne. hänen ollessaan 11 v.
On kyllä aivan kauheaa että pitkille tyttölapsille ehdotellaan hormoneja jotta eivät kasvaisi. Aivan pöyristyttävää!
Paras kaverini on 182 cm ja sanoo ettei pituudesta ole koskaan ollut mitään haittaa. Päinvastoin, on erittäin menestynyt ihminen ja hyvällä itsetunnolla varustettu. Murrosikäisenä häntä kysyttiin malliksikin mutta ei käynyt edes näyttäytymässä toimistossa kun ei kiinnostanut. Nykyisin kaverini on suuryrityksen johtoryhmässä.
Meillä myös kovasti pituutta kasvava tyttö, täytti nyt 5 vuotta ja on 121 senttiä pitkä ja 22 kiloa. Neuvolasta pyydettiin käymään lääkärillä, ensin neuvolalääkärille ollaan menossa joka katsoo että laittaako lähetteen muualla. Oletteko te käyneet asian tiimoilta tutkimuksissa? Mitä on sanottu?
Lapsi on nirso syömään, mutta tykkää syödä lihaa ja kalaa.
Ravitsemusterapeutti ei ollut sen kummemmin huolissaan, vaikka olen kahdesti kysellyt.
2
Jalka kasvaa saadessaan kantaiskun, onko tyttäresi kävely estynyt/muuttunut tulehduksen aikana? Mistä tulehdus on tullut ja voiko tämä syy vaikuttaa kasvuun? Ihan tavallinen tuo lonkkanivelpussin tulehdus ei taida olla?
ei halua liikkua lonkkanivelien säryn vuoksi. Vaiva on ajottaista mutta ei näytä paranevankaan, en osaa liittää sitä mihinkään asiaan jolloin vaiva pahenisi. Ainoastaan pidemmät pyöräretket näyttävät olevan hankalia. Tavallisuudesta en tiedä. Ehkä minun täytyy ottaa Oysiin yhteyttä ja kertoa huoleni vielä sinne.
Mikä tuo kantaisku on?
mutta sanotaanko että murrosikä alkoi suht myöhään ja rinnat kasvoivat isommiksi vielä lukioiän jälkeenkin (vaikka varsinainen murrosikä oli siinä 8- tai 9-luokalla).
Ravitsemusterapeutti suositteli kevytmaitoa, jäätelöä ja jopa puuron keittämistä kermaan. Ei siis mielestäni mitään kovin terveellisiä neuvoja. Lihaa lapseni alkoi syömään vasta tuolloin 1-vuoden iässä. Ajattelin että jospa ei ollut kasvanut ruokavaliomme takia, johon ei siis kuulunut punainen liha ja linnut. Mereneläviä, munia, maitoa jne olemme kyllä syöneet aina. Vaan eipä tuo kasvu sen kummemmaksi muuttunut lihan jälkeenkään.
Lapsi nirsoilee jonkin verran, esim perunaa ei keitettynä tai muusina tykkäisi syödä lainkaan. Sen sijaan pastaruoat uppoavat hyvin ja tyttö tykkää esimerkiksi oliiveista, pestosta, aurajuustosta, aurinkokuivatuista tomaateista jne. Eli tavallaan ei ole nirso uusille mauille, mutta joitain juttuja ei vain suostu syömään. Salaattia on vaikea saada syömään ja tavallinen ruokakaan ei kovin hyvin uppoa. Puurot, leivät ja jotkut tietyt ruoat taas menevät todella hyvin...
omalla lapsellani on toinen jalka jäänyt lyhyemmäksi, koska varvistaa toisella jalallansa.
lyhytkasvuinen lapsi (siis oikeasti, nk. 'kääpiökasvuinen') ja aivan eri mitoissa mennään hänen kanssaan, joten mistään tällaisesta ei ainakaan ole kyse!
Kasvuhormonin eritys voidaan mitata verestä, ja jos se on heikkoa, sitä voidaan antaa injektioina. Meitä sellainen ei auta, mutta teitä voisikin. Minkään ulkonäköjuttujen takia en tosin rupeaisi lasta pistämään, kun jo 140 cm on normaalipituus naiselle.
olin ekaluokalle mennessä 112cm ja 19kg. Eikä mussa mitään vikaa ollut/ole. Nyt aikuisena olen huimat 154cm ja 47kg. Eikä haittaa, en haluaisikaan olla isompi.
Mun kummatkin veljet on 180-senttisiä, ja tyttäreni on jo nyt 9kk iässä 76cm ja 13kg. Että aina ei vanhempien/sisarusten koosta voi päätellä mitään...
kanssa. Vanhempien pituudestahan se lasketaan oletuspituus aikuisenakin. Ao, jos miehesi ja sinä olette lyhyitä ei ole syytä huoleen. Jos olette pitkiä kannattaa ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa.
kovin erilaiset "mittasuhteet".
Esim. mun isällä on pitkä selkä, äidillä pitkät jalat (suhteessa muuhun vartaloon). Minä sain sekä pitkän selän että pitkät jalat ja olenkin 15 cm äitiäni pidempi, pari senttiä isää lyhyempi.
Kyllä vanhepine pituus korreloi voimakkaasti lapsen pituuden kanssa. Vanhempien pituudestahan se lasketaan oletuspituus aikuisenakin. Ao, jos miehesi ja sinä olette lyhyitä ei ole syytä huoleen. Jos olette pitkiä kannattaa ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa.
Me vanhemmat olemme lyhyitä molemmat mutta lapsi menee käyrällänsä alamäkeä, ei siis ole mitään tasaista viivaa.
Aion vielä soittaa tuonne Oys:iin ja tarkistaa nuo neuvolan puheet, että onko meillä syytä huoleen. Kilpirauhasarvot ja kaikki muutkin kokeet on otettu viime syksynä ja missään arvoissa ei ollut mitään poikkeavaa. Jos eivät varaa meille aikaa lääkärille aion pistää stopin näille pituuskasvu puheille ja sanoa jatkossa tytön olevan aivan oikean kokoinen.
110 senttiä, 16,4 kiloa.
Käyrä on hänellä -2. On ollut aina.
Enpä ole onnistunut ruoalla kasvattamaan yhtään tämän enempää...