Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin on niin negatiivinen asenne kestovaippoihin?

Vierailija
10.06.2009 |

Tällä en nyt tarkoita, että minusta kaikkien tulisi käyttää kestoja,mutta mutta..

Itse tutustuin kestovaippoihin töissä päiväkodissa. Meidän alle 3v ryhmässä parhaimmillaan 4/12 lapsella oli kestot ja tämä toimi tosi hyvin. Eivät aiheuttaneet lisätöitä eikä hajuhaittoja tms. mitä toiset tuntuvat esim. täällä AV:lla väittävän.

Nyt itsekkin käytän omalla lapsella kestoja ja olen ollut tosi tyytyväinen. Itse olen kyllä tarkka vaippojen pesusta, säilytyksestä ja huollosta eikä mitään hajuja, ohivuotoja tai muutakaan ole ilmennyt. Mieskin tykkää lapsella kestoja käyttää. Pyykkikone meillä nyt muutenkin pyörii ja vaipat kuivuvat narulla nopsaan. Joten en ole kokenut pesupuoltakaan raskaaksi.

En siis tajua miksi joistakin kestovaippailu tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta tai inhottavalta ja epähygieeniseltä.

Enemmän minun nenään se roskis haisee. (ja myöskin se pissa siinä kertisvaipassa)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, miten vaipoista voi saada näin raivokkaan keskustelun? Ne on VAIPPOJA, ei sen enempää.

Itse asiassa: jos kestovaippafundamentalisti ja kertavaippafundamentalisti kumpikin alkaisivat sekakäyttäjiksi, ja käyttäisivät edes yhden keston enemmän kuin kertavaipan, olisi se ekologista. Pointtini: kummankaan "leirin" ei kannattaisi olla ehdoton.

Ja ihmisiähän tässä kaikki ollaan, ja sekä jätteen vähentäminen että jätteiden hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ovat kaikkien etu - samalla pallolla tässä nyt elellään.

Kehotan kestovaippojen epäilijöitä ostamaan yhden tai kaksi hyvää tasku- tai all-in-one-vaippaa, mikrokuitusisuksella. Ja kestovaippaintoilijoita kehotan tekemään käännytystyötään mieluummin kokeilemisen ja osakestoilun puolesta kuin kertavaippoja vastaan.

Tosin luulen, että moni syyllistyy kertavaippojen käyttämisestä myös siksi että tuntee ihan itse hiukan syyllisyyttä, ei siksi että joku toinen liputtaa kestovaippojen puolesta.

Itse olen sitä mieltä, että rätti on rätti ja vaippa on vaippa - meidän vauvalla on siis ihan oikeita, hyvistä materiaaleista valmistettuja ja vartavasten suunniteltuja kestovaippoja ja lisäksi käytämme yhden kaksi kertavaippaa päivässä. Fiiliksen ja tilanteen mukaan. Kestovaipoissakin on tehty ihan kunnollista tuotekehitystä, joten kandee kokeilla muuta kuin äitiyspakkauksen vanhanaikaisia vaippoja.

Varmin tapa epäonnistua kestoilussa - tai siitä tiedottamisessa - on olla ehdoton! Jokainen tekee valintansa elämäntilanteensa mukaan: ehkä kandee kokeilla kaikenlaisia vaippoja ja valkata sitten. Ei siinä mitään menetä!

Ja toisaalta on ihan hassua, jos ei edes kokeile hyvää modernia kestovaippaa, jos sillä vois vähentää perheensä jätemäärää. Sehän olis vain hyvä asia!

Vierailija
22/22 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestoiltiin niin kauan kun olin kotona, nyt kun kolmivuorotyötä teen ja ajankäyttö hankalampaa on siirrytty kertiksiin työpäivinäni ja vapaillani sitten kestoillaan, mutta en koe tätä mitenkään huonona vaihtoehtona suuntaan enkä toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi