Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin on niin negatiivinen asenne kestovaippoihin?

Vierailija
10.06.2009 |

Tällä en nyt tarkoita, että minusta kaikkien tulisi käyttää kestoja,mutta mutta..

Itse tutustuin kestovaippoihin töissä päiväkodissa. Meidän alle 3v ryhmässä parhaimmillaan 4/12 lapsella oli kestot ja tämä toimi tosi hyvin. Eivät aiheuttaneet lisätöitä eikä hajuhaittoja tms. mitä toiset tuntuvat esim. täällä AV:lla väittävän.

Nyt itsekkin käytän omalla lapsella kestoja ja olen ollut tosi tyytyväinen. Itse olen kyllä tarkka vaippojen pesusta, säilytyksestä ja huollosta eikä mitään hajuja, ohivuotoja tai muutakaan ole ilmennyt. Mieskin tykkää lapsella kestoja käyttää. Pyykkikone meillä nyt muutenkin pyörii ja vaipat kuivuvat narulla nopsaan. Joten en ole kokenut pesupuoltakaan raskaaksi.

En siis tajua miksi joistakin kestovaippailu tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta tai inhottavalta ja epähygieeniseltä.

Enemmän minun nenään se roskis haisee. (ja myöskin se pissa siinä kertisvaipassa)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei ole kokemusta nykyaikaisista kestovaipoista.

Vierailija
2/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIO:t ovat sellaisia että niille ei tarvitse tehdä yhtään mitään, sen kun pukee päälle.

Meillä kyllä taitellaan harsoja, kun käytetään taskuvaippoja joihin sisälle tulee imuksi harso ja muuta. Mut se taittelu on ihan kivaa. :) Makuasia tietysti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jaksa vaippojen taittelua, onko pakko sitten valita ne taiteltavat vaipat? Miksei vaikka taskuvaippoja täytteillä joita ei tarvitse taitella? Tai jos ei jaksa täyttääkään, niin All-In-Oneja, joissa kaikki samassa?

Meillä kyllä edelleen käytössä taiteltavat harsot taskuvaippojen lisäksi, vaikka tyttö jo 1v9kk. Nyt vasta uskon että harsoillakin voi vaipattaa koko vaippaiän (lisäksi toki tarvitsee hieman lisäimuja ja kunnollisia kuoria, eikä ehkä onnistu päivähoidossa, mutta kotihoidettuna kyllä).

Vierailija
4/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näille ihmisille on yleensä tuputettu ja tyrkytetty tökerösti ja syyllistämällä kestovaippoja. Ei ole esitetty että "tämmöinenkin vaihtoehto on olemassa ja se on muuten omalla tavallaan ihan kiva" vaan että "sinäkin saaplarin ääliö tuhoat maailman etkä ymmärrä että sun laiskuutes kostautuu sun lapsilles".

Kyllä tuolla lailla esitettyyn asiaan kuka vaan suhtautuu negatiivisesti. Silti uskomattoman monet käyttäytyy just noin. Mulle kerran jopa puhelinliittymäkauppias aloitti että "sähän nyt tyhmä olet kun sulla tommoinen liittymä on." En sitten ostanut häneltä uutta. Enkä kestovaippojakaan. Mutta itse käytän kestositeitä...

Vierailija
5/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis tajua miksi joistakin kestovaippailu tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta tai inhottavalta ja epähygieeniseltä.

Vaan voisitko sieltä ylemmyytesi korkeasta pilvilinnasta yrittää TAJUTA sen että monet ovat kokeilleet ja pettyneet. Ei nuo kestot kaikille sovi, kuten eivät kertiksetkään. Silloin kun jotain asiaa kokeilee ja toteaa sen epämiellyttäväksi niin silloin ei ole kyse ASENTEESTA. Sinulla puolestaan on selkeästi olemassa oleva asenne kun et TAJUA toisin toimivia ihmisiä.

Vierailija
6/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en vain jaksa, pyykkiä on riittävästi, tilaa vähän säilytykseen (pesua odottavat vaipat), muita kotitöitä paljon jne...

Mitäpä vastaat kun tuon kerron ja sanon käyttävän kertiksiä siksi, koska MINUN elämää helpottaa kun ottaa vaipan, laittaa roskiin ja uudet päälle.

Roskis sitten menee kerran päivässä ulos niinkuin ennenkin.

Se armoton syyttely ja toisen valintojen mollaaminen ottaa päähän. Ok, SINULLE sopiva vaihtoehto on kestot, nostan hattua kun jaksat niitä käyttää. MINÄ taas mieluummin käytän aikani johonkin muuhun

Vierailija
7/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä syy miksen kestoile.

Vierailija
8/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon kone on loistava, mutta niin iso ja suosittu, saan ajan 2 vkon välein. Ei kellään taida olla niin paljon kestovaippoja että ne kestäis ton ajan ?

Lisäksi vaipat ei maksa juuri mitään ja ei tule ohivuotoja. Nyt pienen lapsen kanssa en matkusta, käytän säästyneen ekojäljen tähän.

Vierailija
9/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä muuten tule oikein mitään (muuta kuin työlästä ja tuskaisaa). Jos se innostus löytyy, niin kestoilu on tosi kivaa, harrastus :)

Kestovaipathan on söpöjä, on kiva perehtyä erilaisiin malleihin ja pukea lapsi söpöihin kuvioituihin, kivan värisiin kestoihin.

Mutta mutta...

Ennen kuin pääsee vauhtiin niin täytyy kyllä jonkin verran lukea asiasta, erilaisista vaipoista, imuista, niiden pesusta, säilytyksestä jne.

Jos tahtoo päästä edullisesti alkuun, niin etenkin silloin on oltava innostusta! Kätevät all-in-one -vaipat kun ei todellakaan ole mitään halpoja!

Jos intoa löytyy ja LISÄKSI tahtoo säästää rahaa, voi vaikka ommella vaippoja itse, kutoa hahtuvia jne.

Mutta jos ei intoa löydy ja väsyttää jo entuudestaan ja ällöttää hieman jo sen kertiksen vaihto jos siellä on kakkaa, niin kyllä se on aika iso kynnys siinä vaiheessa ostaa se ensimmäinen 25 euron all-in-one -vaippa, kun sillä hinnalla saisi kestojakin jo pari isointa mahdollista pakkausta (joista riittää kuitenkin melko pitkään).

Vierailija
10/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että negatiiviseen asenteeseen vaikuttaa se, että osa kestoihin hurahtaneista SYYLLISTÄÄ valmisvaippojen käyttöä -> aiheuttaa vitutusta ja negatiivisen asennoitumisen koko aiheeseen.

Vähän niinkuin vähähiilihydraattiset dieetit -> kaikenmaailman karppaajat ovat lyöneet idioottileiman sisänsä järkevälle ja KOHTUULLISELLE hiilareiden rajoittamiselle, mutta vältän kuin ruttoa kaikkia vhh-keskusteluja, koska siellä pyörii näitä mustavalkoisia uunoja joilla on vain yksi, kapea totuus.

Vierailija
11/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kait itse haistakaan, kun siihen hajuun on tottunut, mutta tosiasia on, että kestovaippailijoiden huushollissa haisee kestovaippailulta.

Pesua odottavien vaippojen muhiminen joko sellaisenaan, pesuaineliemissä tai jopa "ilmavassa astiassa" kuulostaa kuvottavalta ja kaikkea muuta kuin hygieeniseltä.

Vierailija
12/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kait itse haistakaan, kun siihen hajuun on tottunut, mutta tosiasia on, että kestovaippailijoiden huushollissa haisee kestovaippailulta. Pesua odottavien vaippojen muhiminen joko sellaisenaan, pesuaineliemissä tai jopa "ilmavassa astiassa" kuulostaa kuvottavalta ja kaikkea muuta kuin hygieeniseltä.

Vierailija
13/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa pestä vaippojen lisäksi vaatteita + petivaatteita, kun pissat valuvat kestosta ympäriinsä. Ei ole kuin pieni pesukone ja kuivatusteline ei mahdu kaupunkikylppäriin. Muutakin pyykkiä on tarpeeksi. Kestovaipat on tosi kalliita eikä kiinnosta ostaa kahtakymmentä erilaista vaippaa sen testaamiseksi, että mikähän niistä nyt meidän vaaville sitten olisi se sopivin. Kertiksistä kaikki ovat olleet suht sopivia. Ja harsojen taittelu... juu ei :) Inhottaa myös se, että pitäisi lähmätä sieltä vaipasta sitä kakkaa pönttöön ja vielä pestä lavuaarissa loput ja sitten johonkin vesiastiaan tai kuten joku sanoi "ilmavaan" astiaan vaipat lemuamaan ja pesua odottamaan. Lisäksi "yksi kestovaippa päivässä on 365 kertavaippaa vuodessa vähemmän kaatopaikalle" on höpönlöpöä. Kestoja pitäisi olla vaihtamassa koko ajan, että olisi vaavilla suht mukava olla. Yhtä kertistä vastaa ehkä noin kolme kestoa ja sitä pyykkimäärää (+ märkien vaatteiden pesua) ei vaan tästä ilosta todellakaan jaksa. Summa summarum, kestot eivät meille sovi. Ekoillaan sitten muissa asioissa.

Vierailija
14/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden ekan kohdalla olin sitä mieltä, että niitä yököttäviä haisevia kestoja meille ei tule. Rumia, kamalan vaivalloisia ja haisevia ja sellaisia, joita sai vaihtaa koko ajan. Sellaisia mitä yhdessä tuttavaperheessä oli.

Kolmatta odottaessa toinen kaverini alkoi kestoilla. Siellä tutustuin toisen tyyppiseen kestoiluun. Nättejä, toimivia, ei vuoda eikä haise! Se haiseminen on kyllä hoidosta kiinni. Täytyy myöntää, että kyllä se astia haisi toisena päivänä kantta raottaessa, kun kippasi pesuun, kun oli lämpimämpiä ilmoja. Mutta ihan tasan tarkkaan kodinhoitohuoneen vieressä olevassa keittiössä olevat ihmiset eivät tiedä meillä käytettävän kestoja.

Harsoja en ole taitellut kuin ekan kuukauden, kunnes kyllästyin siihen hommaan ja ostin kunnon imut. Ei tarvi taitella.

Kakka kippasin kertiksestäkin pönttöön, joten se osuus ei ole muuttunut miksikään. Nopea huuhtominen käsisuihkun alla ja roskiksen sijasta kestoille varattuun astiaan. Ihan kamalan vaivalloista.

Kestoja vaihdan noin 2-2,5 tunnin välein, niin ja tiestysti aina kun tulee kakka. Kertiksiä vaihtelin muistaakseni 2-3 tunnin välein, että ei se paljon ole muuttunut. Keston takia olen vaihtanut lakanan viimeksi pari kuukautta sitten. Aluksi tietysti meni useammin ohi, kun en osannut täyttää vaippoja sopivasti. bodyvahinkoja sattuu usemmin, ehkä viikon-kahden välein, mutta muistaakseni kertiksilläkään ei aina niiltä vältytty.

Pesukaan ei ole kuormittanut minua kamalasti. Joka toinen ilta kippaan vaipat koneeseen ja ohjelma päälle. Parin tunnin päästä seuraa inhottavin osuus. Narulle ripustaminen. Se meinaa joskus tympiä, kun ei millään viitsisi.

Mutta kukin tekee tyylillään.

Vierailija
15/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa pestä vaippojen lisäksi vaatteita + petivaatteita, kun pissat valuvat kestosta ympäriinsä. Ei ole kuin pieni pesukone ja kuivatusteline ei mahdu kaupunkikylppäriin. Muutakin pyykkiä on tarpeeksi. Kestovaipat on tosi kalliita eikä kiinnosta ostaa kahtakymmentä erilaista vaippaa sen testaamiseksi, että mikähän niistä nyt meidän vaaville sitten olisi se sopivin. Kertiksistä kaikki ovat olleet suht sopivia. Ja harsojen taittelu... juu ei :) Inhottaa myös se, että pitäisi lähmätä sieltä vaipasta sitä kakkaa pönttöön ja vielä pestä lavuaarissa loput ja sitten johonkin vesiastiaan tai kuten joku sanoi "ilmavaan" astiaan vaipat lemuamaan ja pesua odottamaan. Lisäksi "yksi kestovaippa päivässä on 365 kertavaippaa vuodessa vähemmän kaatopaikalle" on höpönlöpöä. Kestoja pitäisi olla vaihtamassa koko ajan, että olisi vaavilla suht mukava olla. Yhtä kertistä vastaa ehkä noin kolme kestoa ja sitä pyykkimäärää (+ märkien vaatteiden pesua) ei vaan tästä ilosta todellakaan jaksa. Summa summarum, kestot eivät meille sovi. Ekoillaan sitten muissa asioissa.

Kyllä kertikset tulee paljon kalliimmaksi! Mulla ei ole muuten koskaan kestot "pettäneet", enkä muutenkaan koe niiden käytön olleen "työlästä". Samalla tavalla kuin kertisvaippa - kestovaippa voi olla vauvalla märkänäkin, koska sekin on pintakuiva, eikä villahousu päästä kylmäksi. Mun käsitys hautovasta muovivaipasta on kaikkea muuta kuin "mukava vauvan kannalta". Kestot voi pestä tavallisen pyykin seassa. Itse pyöräytin yhden koneellisen joka toinen päivä, onko se sitten paljon pyykkiä (kolme kertaa enemmän jopa?), ei minusta.

Meitä on moneen junaan. Itse ekoilen aina, kun vain voin.

Vierailija
16/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tutustuin mm. vauva-lehden kestovertailuihin ja luin nettipalstoja ja kuuntelin tuttavien suosituksia. Ostin yhtä merkkiä - ja loisto-ostos olikin. Lisäksi "vääränlaiset" saa helposti myytyä eteenpäin + käytetyistä kestoista saa vielä hyvän hinnan. Minusta ei kallista, kun vertaa kertakäyttöisiin (ihan tutkitusti tulee kalliimmaksi, kun suurin osa lapsista tarvitsee vaippoja kuitenkin sen pari vuotta).

Vierailija
17/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monilla on negatiivinen asenne kestovaippailuun jos kokevat sen hankalana ja eivät käytä kestovaippoja, ihan kun se olisi jonkinlainen kansalaisvelvollisuus tai normi. Vastaavaa olisi, jos kysyisit, miksi joillakin on niin negatiivinen asenne kasvissyöntiin ja sitten kertoisit, miten Sinulle kasvissyönti on sopiva juttu, mutta niille jotka ei ole kasvissyöjiä niin se varmaan johtuu jostain negatiivisesta asenteesta. Oletko tullut ajatelleeksi, että kaikkien ei ole pakko tehdä samoja valintoja tai jos joku ei ole tehnyt samaa valintaa kuin Sinä niin se ei välttämättä johdu negatiivisesta asenteesta. Se ei välttämättä johdu mistään erityisestä syystä.

Vierailija
18/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu olevan käsittämättömän vaikea uskoa. Tai sitten jotkut säilyttävät vaippoja tavalla, josta tulee hajuhaittoja. Pesua odottaville kestovaipoille löytyy kuitenkin täysin hajuttomia säilytysvaihdoehtoja!

KErrottakoon vielä, että minä käytän sekaisin kerta- ja kestovaippoja vähän sen mukaan, että tympiikö pyykinpesu enemmän vai vähemmän kuin kauhealta haisevan kertakäyttövaipparoskiksen tyhjääminen... Meillä käytetään AIO-vaippoja, enkä todellakaan jaksaisi taitella harsoja yms.

Pesua odottavien vaippojen muhiminen joko sellaisenaan, pesuaineliemissä tai jopa "ilmavassa astiassa" kuulostaa kuvottavalta ja kaikkea muuta kuin hygieeniseltä.

Vierailija
19/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monilla on negatiivinen asenne kestovaippailuun jos kokevat sen hankalana ja eivät käytä kestovaippoja, ihan kun se olisi jonkinlainen kansalaisvelvollisuus tai normi. Vastaavaa olisi, jos kysyisit, miksi joillakin on niin negatiivinen asenne kasvissyöntiin ja sitten kertoisit, miten Sinulle kasvissyönti on sopiva juttu, mutta niille jotka ei ole kasvissyöjiä niin se varmaan johtuu jostain negatiivisesta asenteesta. Oletko tullut ajatelleeksi, että kaikkien ei ole pakko tehdä samoja valintoja tai jos joku ei ole tehnyt samaa valintaa kuin Sinä niin se ei välttämättä johdu negatiivisesta asenteesta. Se ei välttämättä johdu mistään erityisestä syystä.

Vierailija
20/22 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on joko negatiivinen tai tyhmä? Eli mistähän se negatiivinen asenne voisi johtua? Uskovaisiin on joskus hankala suhtautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän