Kertokaahan karppaajat, mikä ruokavaliossani on vialla.
Olen yrittänyt karpata nyt pari viikkoa, mutta paino ei ole tippunut grammaakaan, ei toki ole noussutkaan. Mikä on vikana? Näin olen syönyt:
- Aamupalaksi rasvatonta maitorahkaa, rasvatonta maustamatonta jogurttia sekä pakastemarjoja (karviaisia, herukoita, mustikoita tai mansikoita, osa lievästi sokeroituja). Muutamana aamuna tämän tilalta kauralesepuuroa voisilmällä.
- Lounaaksi lihaa, kalaa tai kanaa (naudan sisäfilettä, tonnikalaa purkista tai pihvinä, lohta tai kanan rintapaloja pannulla paistettuna) sekä keitettyjä pakastevihanneksia voin kera, keitettyä parsakaalia voin kera tai salaattia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, parmesan, oliiviöljy, balsamico).
- Välipalaksi mangoa ja rasvatonta raejuustoa tai yksi ruisleipäpala voilla, tomaatilla, kurkulla ja joskus myös juustoa tai kinkkua. Joskus ylimääräisenä välipalana appelsiini.
- Päivällinen kuten lounas.
- Iltapala yleensä kuten välipala. Joskus olen syönyt myös yhden keitetyn kananmunan.
Juonut olen pääasiassa vettä sekä 2-4 kuppia kahvia päivässä rasvattomalla maidolla, joskus teetä. Ei alkoholijuomia eikä limppareita. Pari kertaa olen juonut lasillisen appelsiinimehua.
Töissä olen joutunut muutaman kerran syömään makeita leivonnaisia: pari kertaa pienen palan piirakkaa, kerran rahkapullan, kerran yhden lakupatukan ja kerran pari palaa suklaata.
Valitettavasti työni takia ruokailuni on aika epäsäännöllistä, ruoka-ajoista ei pysty pitämään kiinni. Joskus lounas saattaa jäädä kokonaan väliin ja sitten syön illalla enemmän. Kuitenkin olen pysytellyt tämän listan ruoissa koko ajan, vaikka ajankohdat ovat vaihdelleet.
Kommentit (49)
että rasvaa lisäämällä painonpudotus vauhdittuisi.
Olet ollut dietillä vasta kaksi viikkoa ja näyttää siltä, että edelleen mässäilet sokerilla ja huonilla hiilareilla. Syöt liikaa hedelmiä kans. Ja tuoremehu on ehdoton nou-nou!
Laihdut jos jätät kokonaan pois kielettyjä ruokia! Et voi syödä kakkua ja laihtua! Ota ittees niskasta kiinni, biatch....
Olen syönyt keskimäärin YHDEN hedelmän päivässä, yleensä mangon ja joskus appelsiinin.
Appelsiinimehua olen juonut tasan kaksi lasillista koko kahden viikon aikana (työpaikalla kun oli pakko ottaa jotain ja ajattelin että appelsiinimehu on pienempi paha kuin pulla).
Kakkua en ole syönyt ollenkaan, grahamjauhoihin tehtyä "mamman marjapiirakkaa" kaksi kertaa lusikallisen verran, kerran yhden rahkapullan, yhden lakupatukan ja kaksi palaa suklaata.
Oikeastiko tämä on jonkun mielestä mässäilyä? Ei tuosta määrästä voi olla kiinni se, ettei kahdessa viikossa ole lähtenyt grammaakaan!
ap
Onko sinulla nälkä kun aterioit? Entä jos ottaisit aamupalaksi kourallisen pähkinöitä ja vettä/kahvia/teetä?
Minulle dieettiä mainostaneet tuttavat kehuivat, kuinka dieetillä ei tule koskaan nälkä ja saa syödä niin paljon kuin haluaa...
No, minulla kuitenkin on tuolla ruokavaliolla lähes koko ajan nälkä ja varsinkin illalla syön moneen kertaan, kun nälkä tulee tunnissa, parissa syömisen jälkeen. Olen yrittänyt juoda paljon vettä ym., mutta ei auta. Olen kuitenkin yrittänyt mielestäni aika hyvin pitäytyä vain niissä sallituissa sapuskoissa, mutta kieltämättä tuntuu että niitä menee paljon.
Siis onko tarkoitus kuitenkin, että kärsitään nälkää? Sittenhän karppaus ei mitenkään eroa muista dieeteistä, joissa niissäkin kärsitään nälkää.
Ja minä tyhmä uskoin, että voisin nälkää näkemättä laihtua...
ap
Sun kroppasi ei ole oppinut käyttämään rasvaa energiaksi, kun et ole sitä riittävästi tarjoillut. Lisäksi olet karsinut suureksi osaksi hiilarit pois, eli sen tutun ja turvallisen energialähteen, jota elimistösi on ikänsä käyttänyt.
Ota vaikka pari viikkoa, joina mässäät lähinnä vihreällä salaatilla, kasslerilla, possun kylkisiivuilla, kananmunilla ja nauta-sika-jauhelihalla, juot paljon vissyä ja jätät hedelmät sekä viljat kokonaan pois. Katotaan sitten, onko vielä nälkä ja onko paino tippunut...
tehostartti, jossa ei söisi edes ruisleipää ja kaurapuuroa ym. hyviä hiilareita. Kroppa saattaisi alkaa polttaa läskiä tehokkaammin.
Mä olin seitsemän viikkoa ateriankorvikekuurilla, jossa kroppa meni ns. ketoosiin. Nälän tunne hävisi parin päivän jälkeen, sen jälkeen oli vain ruoan himoa parin viikon ajan ennen kuin sekin hävisi. Nyt olen alkanut taas syödä. En syö ollenkaan sokeria, mutta hedelmiä syön lähes päivittäin. Pääpaino on kasviksissa, hyvissä hiilareissa ja vähärasvaisessa lihassa + öljylisässä (usein salaatinkastikkeena).
kaikki hedelmät pois, kaikki, kaikki leivät, pullat ja karkit pois, kaikki, rasvaa koneeseen ja proteiinia, hiilarit alussa mielellään alle 20 grammaan (pari kolme kourallista vihreitä vihanneksia). Täysjyvätuotteita ja hedelmiä voi lisätä sitten vähitellen, kun tuloksia alkaa tulla. Kenties maitotuotteitakin voisi olla alussa vähemmän. Eikä niitä tuloksia tule jos olet vähärasvaisella ja runsashiilarisella "karppikuurilla".
Siellähän niitä on karppaus.infon foorumilla vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka ovat noudattaneet ruokavaliota vuodenkin päivät - laihtumatta grammaakaan.
Mulla ei ollut paljoa pudotettavaa ja karppasin tiukasti kaksi kuukautta - mitään ei lähtenyt. Ei ollut tippaakaan nälkä, eikä tehnyt herkkuja mieli, mutta se ei riittänyt, koska nimenomaan halusin tiputtaa painoa. Vaihdoin toisenlaiseen systeemiin ja sain pois 10 kiloa alle kolmessa kuukaudessa ja lihaksen kasvoi samalla reippaasti (mikä ei tosin johtunut tietenkään ruokavaliosta vaan kovasta treenaamisesta).
kitukuurilla laihtuu kuka tahansa, keskitysleirit siitä esimerkkinä.
Syöt niin paljon, että kuluttaaksesi sen pitäisi harrastaa jotain liikuntaa monta kertaa viikossa.
Voi pois, makeat leivonnaiset pois, päivällinen vois olla jokin puuro tai kevyt keitto tms. Vähennä syömistä iltaa kohden. Lämmin ja terveellinen ateria päivällä olisi tosi hyvä.. Juustot on myös melko rasvaisia, jättäisin varmaan nekin pois. Rasvattomasta maidosta saa tarvittavaa kalsiumia.
Liikuntaa kehiin. Mene ajoissa nukkumaan. Pyöräile töihin tai kauppaan, jos mahdollista. Vältä hissiä.
Alkavat rasvapaastolle, jotta laihtuminen prosessina herää henkiin vuosia väärin ravitussa ruhossa...
ihminen tarvitsee rasvaa! Yleensäkin kannattaa välttää kaikkia vähärasvaisia jugurtteja yms.
Syöt niin paljon, että kuluttaaksesi sen pitäisi harrastaa jotain liikuntaa monta kertaa viikossa.
Voi pois, makeat leivonnaiset pois, päivällinen vois olla jokin puuro tai kevyt keitto tms. Vähennä syömistä iltaa kohden. Lämmin ja terveellinen ateria päivällä olisi tosi hyvä.. Juustot on myös melko rasvaisia, jättäisin varmaan nekin pois. Rasvattomasta maidosta saa tarvittavaa kalsiumia.
Liikuntaa kehiin. Mene ajoissa nukkumaan. Pyöräile töihin tai kauppaan, jos mahdollista. Vältä hissiä.
Raskauden aikana kertyneitä kiloja on tarkoitus pudottaa. BMI nyt 28. Kahden ensimmäisen raskauden jälkeen pudotin ne nutraamalla ja hyvin putosivat eivätkä tulleet takaisin ennen kuin seuraavassa raskaudessa. Nyt sitten useampi tuttava suositteli tätä "ihmedieettiä", jolla saa syödä niin paljon kuin huvittaa, ei ole koskaan nälkä ja silti laihtuu. Olisihan se pitänyt arvata, että todellisuus on tarua ihmeellisempää...
Totta puhuen pysyn samassa painossa ilman tällaista järjetöntä dieettiäkin ja sitä paitsi tämä on työlästä ja ikävää. En todellakaan nauti tästä ruokavaliosta ja sapuskan laittamiseen menee ihan liikaa aikaa verrattuna normaaliin syömiseen tai nutraamiseen. Rasvaa tuskin rupean merkittäviä määriä enempää syömään, en kerta kaikkiaan usko, että rasvaa lisäämällä voisi laihtua ;)
Liikuntaa harrastan sen, minkä työnteolta ja kolmelta lapselta ehdin. Töihin on valitettavasti 50 kilometriä suuntaansa, joten autolla on pakko matkata, mutta hissiä en tietenkään käytä ja yritän käydä lenkillä, uimassa, vesijuoksemassa, pyöräilemässä jne. niin usein kuin vain suinkin pystyn - ihan niinkuin tähänkin saakka.
t. ap, joka taitaa kohta siirtyä siihen nutraamiseen, josta toivottavasti pääsee nopeammin takaisin normaalille ruokavaliolle.
Kirjoitin tuohon listaan suurinpiirtein kaiken, mitä olen syönyt kahden viikon aikana - se ei tosiaankaan tarkoita, että söisin joka päivä tuollaisen määrän. Vähintäänkin yksi ateria jää joka päivä väliin.
Ja niitä hedelmiä olen tosiaankin syönyt sen yhden mangon päivässä, parina päivänä vaihtanut sen appelsiiniin. Yksi ruisleipäpala on mennyt ehkä korkeintaan viitenä päivänä. Kauralesepuuroa olen syönyt muistaakseni kolmena aamuna. Vihanneksia olen kyllä syönyt paljon, salaattia tursuaa jo korvista...
Sitten ovat nuo työtilaisuudet, joille on kauhean vaikea tehdä mitään kun se herättää ihan liikaa vääränlaista huomiota jos kieltäydyn mitään syömästä...en viitisi tehdä ruokavaliostani numeroa.
ap
että nuo marjat ovat itse pakastettuja ja niissä olevalle sokerille en oikein voi mitään, kun ne on sinne aikoinaan laitettu... Tuo yksi mango / appelsiini päivässä taas on sellainen "elinehto", josta en haluaisi luopua, tämä ruokavalio on muuten NIIN ankea!
kun lisätä rasvaa. Tai sit vaihdat muuhun ruokavalioon.
Mutta jos siis haluut jatkaa karpilla niin todellakin enempi rasvaa kehiin ja ruisleivät ym pois. Jos nälkä kurnii kesken aterioiden niin syö pala juustoa ja päälle vielä lusikallinen tai pari oliiviöljyä. Ja jatkat tätä niin kauan kunnes huomaat, että pärjäät hyvin 2 aterialla päivässä ilman nälkää! Sit rupee painokin tippumaan :)
Uskon kyllä ettei karppaus sovi kaikille, eli ehkä sun sit kannattaa koittaa nutrausta tms jos tää ei rasvalisäykselläkään toimi!
mutta tiedän, mitä ohjeeksi saat: lisää rasvaa, kermaa ja muuta. ja rasvaiset jugurtit peliin.