Kertokaahan karppaajat, mikä ruokavaliossani on vialla.
Olen yrittänyt karpata nyt pari viikkoa, mutta paino ei ole tippunut grammaakaan, ei toki ole noussutkaan. Mikä on vikana? Näin olen syönyt:
- Aamupalaksi rasvatonta maitorahkaa, rasvatonta maustamatonta jogurttia sekä pakastemarjoja (karviaisia, herukoita, mustikoita tai mansikoita, osa lievästi sokeroituja). Muutamana aamuna tämän tilalta kauralesepuuroa voisilmällä.
- Lounaaksi lihaa, kalaa tai kanaa (naudan sisäfilettä, tonnikalaa purkista tai pihvinä, lohta tai kanan rintapaloja pannulla paistettuna) sekä keitettyjä pakastevihanneksia voin kera, keitettyä parsakaalia voin kera tai salaattia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, parmesan, oliiviöljy, balsamico).
- Välipalaksi mangoa ja rasvatonta raejuustoa tai yksi ruisleipäpala voilla, tomaatilla, kurkulla ja joskus myös juustoa tai kinkkua. Joskus ylimääräisenä välipalana appelsiini.
- Päivällinen kuten lounas.
- Iltapala yleensä kuten välipala. Joskus olen syönyt myös yhden keitetyn kananmunan.
Juonut olen pääasiassa vettä sekä 2-4 kuppia kahvia päivässä rasvattomalla maidolla, joskus teetä. Ei alkoholijuomia eikä limppareita. Pari kertaa olen juonut lasillisen appelsiinimehua.
Töissä olen joutunut muutaman kerran syömään makeita leivonnaisia: pari kertaa pienen palan piirakkaa, kerran rahkapullan, kerran yhden lakupatukan ja kerran pari palaa suklaata.
Valitettavasti työni takia ruokailuni on aika epäsäännöllistä, ruoka-ajoista ei pysty pitämään kiinni. Joskus lounas saattaa jäädä kokonaan väliin ja sitten syön illalla enemmän. Kuitenkin olen pysytellyt tämän listan ruoissa koko ajan, vaikka ajankohdat ovat vaihdelleet.
Kommentit (49)
Ja huolehdi että ruisleipä on hyvälaatuista (100% tai Uotilaa)
mutta sen mäkin oon ymmärtänyt, että rasvan lisääminen täyttää mahaa ja pitää nälkää loitolla (ja sitten jotain monimutkaisia aineenvaihdunnallisia tekijöitä). eli karpatessa syödään paljon rasvaa ja proteiinia
nyt sun ruokavalio on normilaihdutusruokavalio.
ohjeita en valitettavasti osaa antaa...
kun lisätä rasvaa. Tai sit vaihdat muuhun ruokavalioon.
Mutta jos siis haluut jatkaa karpilla niin todellakin enempi rasvaa kehiin ja ruisleivät ym pois. Jos nälkä kurnii kesken aterioiden niin syö pala juustoa ja päälle vielä lusikallinen tai pari oliiviöljyä. Ja jatkat tätä niin kauan kunnes huomaat, että pärjäät hyvin 2 aterialla päivässä ilman nälkää! Sit rupee painokin tippumaan :)
Uskon kyllä ettei karppaus sovi kaikille, eli ehkä sun sit kannattaa koittaa nutrausta tms jos tää ei rasvalisäykselläkään toimi!
Mutta enemminkin kannattaa tuijottaa mittanauhaa kuin vaakaa.
vaan syö ihan tavallisia ruokia.
Moni täällä viisastelee, etteivät kaikki suinkaan karppaamalla laihdu ja nyt ymmärrän miksi: moni näköjään _luulee_ karppaavansa vaikka tosiasiassa syö ihan perussapuskaa. Sitten voihkitaan kun ei laihduttukaan viikossa ja toitotetaan muillekin, että ihan ylimainostettua koko karppaus.
Aika huvittavaa!
Ihminen tarvitsee rasvaa joo! Mutta hyviä rasvahappojaeli tyydyttymättömiä rasvoja ei kovia, TYYDYTTYMÄTTÖMIÄ RASVOJA JOITA SAA MAITOTUOTTEISTA JA JUUSTOISTA.
Moni täällä viisastelee, etteivät kaikki suinkaan karppaamalla laihdu ja nyt ymmärrän miksi: moni näköjään _luulee_ karppaavansa vaikka tosiasiassa syö ihan perussapuskaa. Sitten voihkitaan kun ei laihduttukaan viikossa ja toitotetaan muillekin, että ihan ylimainostettua koko karppaus.
Itse laihduin aikoinani 20 kg reilussa puolessa vuodessa näkemättä kertaakaan nälkää. Pidin silloin hiilarit niin vähissä, etten käyttänyt edes kahvimaitoa, en syönyt ainuttakaan hedelmää, en tietenkään viljatuotteita enkä edes maistanut lusikankärjellä perunamuusia, kun tein sitä perheelle. Kypsennetyt juurekset olivat myös pannassa, mutta joskus söin raa'an porkkanan silkkaan mielitekooni.
Sen sijaan vedin ihan hyvällä omallatunnolla rasvaa, sekä oliiviöljyä ja pähkinöitä, että myös rasvasta tiriseviä jauhelihapihvejä pekoniin käärittynä. Kasviksista kelpuutin kaikki kaalit, salaatit, kurkun ja paprikan. Joskus herkuttelin sokeroimattomilla puolukoilla maustamattoman jugurtin kera, mutta en todellakaan päivittäin tai viikottain.
Ei ollut nälkä ja laihduin, voin todella hyvin ja tykkäsin ruokavaliostani. Sitten kyllästyin ja lisäsin ruokavaliooni "terveellisiä kuituja" täysjyväruisleivästä, ja repsahdin täysin. Nyt syön täysjyvää ja maustamattonia maitotuotteita sekä olen karsinut rasvapuolesta. Ruokavalioni on monipuolisempi ja tykkään tästäkin, mutta laihdu en kyllä vaikka mitä tekisin. Lihon kylläkin hitaasti mutta varmasti...
ja käydä netissä http://www.karppaus.info
lukemassa tietoa. Jos olet vielä kiinnostunut, voit aloittaa. Tuo ruokavalio, mitä olet noudattanut, ei ole karppausta, sen kertoo jo sun aamupala heti ensimmäiseksi.
Samaa mieltä.
Ap:lle sen verran että vaikka ei vaikuta mässäämiseltä niin yllättävän pienistä suupaloista kertyy niitä hiilareita yllättävän paljon.Suosittelen käyttämään alkuun kiloklubin sivuja jotta näet syömäsi ruoan sisällön ja alkuun suosittelen että pidät ne hiilarit siellä 20g per päivä ja pikkuhiljaa nostat määrää kunnes huomaat mikä sulle sopivin eli niin että painon lasku jatkuu.
Varo saamasta liikaa proteiiniä,noin 0,5-1g painokiloa kohden on hyvä ja rasvat saisi olla ainakin siellä 130-150g paikkeilla per päivä.
Tee nyt tehostratti! itse söisin muuten samalla lailla kuin sinäkin, mutta puurot ja leivät jättäisin suosiolla pois aluksi. eli leivo itse karppisivujen "leipää" jos sitä tekee mieli. pullaa ei itselläni tee edes mieli. tilalle ottaisin muutaman palan suklaata. Onnea!
voisin antaa muutaman vinkin, elleivät ne ole jo aiemmin tulleet.
Kaksi ensimmäistä viikkoa ainakin pitäisi olla alle 20g/pvä hiilarimäärällä. Sillä lähtisi homma hyvin käyntiin. Näin itse tein, koska pienet hiilarin vähemmykset ei mulla tepsineet. Eli siis ekalla kahdella viikolla unohdat maitotuotteet, juustoa saat syödä... jos hiilareita alle yksi. Myös hedelmät ja ehdottomasti leipä kokonaan pois näin aluksi. Pyrin siihen, että alussa saadut hiilarit tulee kasviksista. On harha luulo, että kuurin alussa saisi mässätä masunsa täyteen. Kokonaan eri asia on, jos liikut paljon. Elimistöhän käyttää ensin hiilihydraatit, jotka ovat helppoja energianlähteitä.
Mutta nyrkkisääntönä tosiaan: yritä ketoosiin ekojen viikkojen aikana eli syö hiilareita vain 20g/pvä! Silloin varmistat näläntunteen katoamisen ja homma lähtee kunnolla alkuun.
Itse olen nyt pudottanut karpaamalla 11kg/puoli vuosi. Alussa takkusin ja pudotus on ollut tarkoituksella verkaista, mutta eiköhän lopussa kiitos seiso :) Onnea yritykselle!
Tuota voita kun näkyy menevän monta kertaa päivässä?
Mä en usko muihin painonpudotuksiin, kuin siihen, että kulutat enemmän kuin syöt.
koska niitä ei tarvita, kun ruokavalio on oikein muodostettu. Jo se, että sinulla on nälkä parin tunnin päästä kertoo, että koostat ateriasi aivan väärin. Karppina on helppo pitää esim. kuuden tunnin tauot ruokailussa.
Eli syö max. 3 kertaa päivässä, älä napostele ollenkaan. Vähennä hiilareita, hedelmät ja sokeroidut marjat pois. Maitotuotteissa (lukuunottamatta juustoja) on aika paljon hiilareita, joten vähennä niiden käyttöä. Ja jos käytät vähärasvaisia maitotuotteita, lisää rasvaa esim. manteleita tai hasselpähkinää, ei esim. cashew-pähkinää, jossa paljon hiilareita.
Jos haluat syödä leipää, niin tee esim. manteli-juustoleipäsiä.
Ja toi nyt on ihan typerää, että töissä _jouduit_ syömään makeita, höpöhöpö mitä selittelyä :D Karppaukseen ei yhdistetä hiilaripommeja noin usein. Epäilisin, että sinulla on kertynyt hiilareita ihan tuhottomasti.
Alla esimerkki oikeasta karppipäivästä:
Aamupalavaihtoehtoja
(kahvi kermalla)+
* kahden munan munakas voissa paistettuna, muutamia viipaleita vähähiilarista nakkia/makkaraa, lisäksi vähähiilarisia kasviksia rajoituksetta (kukkakaali/parsakaalia/kurkkua) tai rajoittaen jonkin verran kaalia/kyssäkaalia/paprikaa/tomaattia
* rasvaista (10 %) jugurttia 2 dl, 1 dl vähähiilarisia _sokeroimattomia_ marjoja kuten vadelmia/mustikoita, n. 10 mantelia/hasselpähkinää
* mantelileipänen voilla, juustolla, meetwurstilla ja kurkulla ja tomaatilla
Lounas/päivällinen
* salaatti prodelisällä, reilu luraus öljyä
* pihvi salaatilla/lämpimillä vihanneksilla
* nepalilainen lihakastike, riisi vaihdettuna lämpimiin vihanneksiin
jne.
Pelkäät varmaan rasvan käyttöä edelleen vai miltä kuulostaisi suosikki nopea lämminruokani.
Höyrytetty pieni parsakaali
Kolme keitettyä kananmunaa
50-70 g voita
Pilko munat silppurilla ja sekoita sulan voin joukkoon. Mausta suolalla ja mahd. tuoreella tillillä. Kaada kypsän parsakaalin päälle :P
Tai lempi fetasalaattini
Siivuta kulhoon mahd. ohuina siivuina varhaiskaalia. Kaada joukkoon apetit-snackfeta _kaikkine_ öljyineen. Nauti porsaankyljyksen kanssa, ei ole nälkä pariin tuntiin. Voisin luvata :D
Jos karppaisit niin et söis sitä puuroa etkä ruisleipää, vaihtaisit jugurtin ja rahkan turkkilaiseen jugurttiin ja jos välttämättä haluaisit hedelmiä syödä niin söisit sen yhden hedelmän heti aamulla ja olisit loppupäivän ilman hiilareita. Sähän ruokit kehoasi nyt jatkuvasti hiilareilla (aamu, väli ja iltapalan leivät, puurot, hedelmät) niin miten se keho muka menisi ketoosiin? Hiilarit pois ja ateria 3xpv.
painon putoamisen jälkeen palata normaaliruokavalioon. Jos haluat pudottaa painoasi karppaamalla, sinun pitää karpata koko loppuelämäsi. Toki hiilihydraatteja voi vähitellen varovasti lisätä, mutta niiden määrän pitää kuitenkin jäädä loppuelämäksi selvästi alhaisemmaksi kuin tavallisessa ruokavaliossa. Esimerkiksi sokeri ja valkoiset vehnäjaudot ovat koko loppuelämän kiellettyjä (toki joskus poikkeustilanteissa voi tehdä poikkeuksen, mutta näitä tilanteita ei saa olla monta kertaa kuussa). Muuten ne karppaamalla pudotetut kilot tulevat väkisin takaisin.
Jos haluat laihduttaa määräajan ja palata sen jälkeen tavalliseen ruokavalioon, valitse jokin muu menetelmä kuin karppaus.
Se että luulee karppaavansa, ei vielä riitä. Hedelmiä, leipää, rasvatonta sitä ja tätä. Ei ihme ettei laihdu.
t: alakarppi -10,1 kg
kaikkia muita vastauksia, joten voi olla että joku jo ehdottanutkin sellaista kirjaa kun Karpin ateriakirja. Sieltä löytyy monia hyviä aamiaisvinkkejä, lounaita, välipaloja, jälkkäreitä.. Suosittelen, itseltä löytyy se jo :)
Tuossa vielä linkki: http://www.suomalainenkirjakauppa.fi/Tuotteet/tabid/470/Default.aspx
Jos sitten lisää kaikki muut päivän hiilarit niin saattavat nousta korkeiksikin....
Syöt liikaa hiilareita: pois leivät, hedelmät ja turhat maitotuotteet. Rasvaton on ehdoton ei, osta aina täysrasvaista. Maitotuotteista parhaita kerma ja smetana. Jos saat liian vähän rasvaa, aineenvaihdunta ei pelaa.
Ps. Vastasin vanhaan viestiin koska tätä luultavasti lukee joku muukin apua tarvitseva jossain vaiheessa.
Rasvattomia maitotuotteita? Miksi ihmeessä? Voi olla, että kuulut siihen joukkoon, jonka täytyy laskea ne hiilarit todella alas, että paino alkaa pudota. Minä en laihdu, jos käytän paljon maitotuotteita. Rasvaa taas saa ja pitää käyttää runsaasti varsinkin alussa. Makeat marjat pois, vähintäänkin sokeroidut pois! Hedelmät pois.Syö aamulla mieluummin vaikka munakas tuon rasvattoman maitomössön sijasta.