Tyttö ei saanut kutsua siskopuolensa ristiäisiin, outoa?
Siis tyttö on minun aikaisemmasta liitosta ja on nyt 13-v . Erosta on kohta 10 vuotta ja molemmilla vanhemmilla ollut uudet puolisot noin 8 vuotta.
Tytön isä sai uuden puolionsa kanssa vauvan ja ristiäsiin kutsuttiin kaikki muut paitsi tyttö. Vaikkakin tyttö on paljon isänsä kanssa tekemisissä ja tapaavat säännnöllisesti.
Huomasin tytöstä pettymyksen, kun sai isältään tekstiviestin (ei edes soittanut), että siskopuolen nimi on nyt tämä. Pitivät kuitenkin ihan kunnon ristiäiset, jonne isovanhemmatkin menivät. Eli tyttö olisi hyvin voinut mennä yhdessä isovanhempien kanssa, joiden kanssa on myös paljon tekemisissä.
Luulen, että tytölle tuli ihan sama tunne kuin minullekin eli heidän mielestään tyttö ei kuulu perheeseen. Minusta todellä tökeröä käytöstä isältä etenkin herkkää teini-ikäistä kohtaan.
Onko teistä outoa?
Kommentit (82)
sairaita kommentteja täällä.
Niin moni on järjettömän tunteeton korppikotka. En voi käsittää miksi aikuiset naiset kostavat tunnetason pettymyksensä viattomille lapsille.
Toivottavasti se ap:n 13-vuotias ei suostu lapsenvahdiksi tai muihin apuhommiin noin törkeän käytöksen jälkeen.
ole outoa. Kai tämän lapsen vanhemmat itse päättävät ketkä tulee ristiäisiin ketkä ei.
uusperheessäKIN pitää tehdä kompromisseja. Jos vauvan äidille tämä oli tärkeä asia, miksi ei mies voisi kunnioittaa. Edell. liiton lastahan kun ei ole hylätty mihinkään. Hän oli kotonaan äidinsä luona, oman perheensä kanssa. Ehkä uusi vaimo halusi konkreettisesti että koolla olisi HÄNEN PERHEENSÄ johon kuuluu hän, mies ja yhteinen lapsi. ???? Ja siskopuolihan näkee kyllä vauva-siskoaan tapaamisella. Ja ainakin vauva sai juhlansa arvoisen ykkössijan, jota ei ollut viemässä kukaan tai mikään huomionkipeä isoa siskoa leikkivä edellisen liiton kultahippu. Meillä ainakin on käynyt näin, että miehen edell. liiton lapset ovat vieneet ykkösosan meidän yhteisten lasten juhlissa, kun miehen suku / isovanhemmat ovat niin innokkaasti halunneet korostaa etälasten osuutta, kuulumista ja olemista, että meidän yhteiset ovat jääneet kakkosasemaan - omissa juhlissaan.
Tästä voisi tehdä johtopäätelmän, ettet kutsuisi omia lapsiasikaan uuden miehesi kanssa hankkimasi lapsen ristiäisiin?
Kun otat uuden miehen sinun on myös hyväksyttävä hänen aiemman liiton lapset. Sinun perheeseesi kuuluu tällöin siis myös miehesi aiemman liiton lapset, ei ole mahdollista muodostaa mitään omaa uutta perhettä tämän miehen kanssa siten, että jättää miehen aiemman liiton lapset ulkopuolelle. Miksi haluat henkisesti satuttaa oman miehesi lapsia?? Mikä siinä on ongelmana etteivät he
voi olla osa perhettäsi?
Eikä se ole mikään peruste, että lapsi ei ollut hylättynä yksin minnekään. Kun lapsi jätetään kutsumatta niin samalla hänelle annetaan viesti, että hän ei kuuluu isänsä uuteen perheeseen, hänen äitipuolensa ei välitä hänestä, isä ei välitä hänestä (koska ei pidä oman lapsensa puolia) ja siten hän tulkitsee, että hänet on hylätty tästä ns. uudesta perheestä. Ja se sattuu ihan varmasti lapsessa, eikä hän voi hyväksyä tekoa sinun eikä isänsäkään näkökulmasta.
Aikuiset voisivat joskus ajatella lapsen parasta ja tehdä niin kuin on kuuluu tehdä,eikä aina toimia siten, mikä itsestä on mukavinta.
ja mielettömän hauskaa oli! Tapasin ensimmäistä kertaa tytön mummon (eli äidinäidin) ja saatiin kutsu kylään parin viikon päähän. Miehen exän kanssa leivottiin yhdessä osa ruoista, osa tilattiin valmiina. kaikenkaikkiaan onnistuneet ja hauskat juhlat.
13-vuotias poikani on kyllä kutsuttu sisar- sekä velipuolensa ristiäisiin.
Ja me olemme tietysti kutsuneet aina isän (sekä hänen uuden perheensä) pojan synttäreille.
Mutta näitä käy uusperheissä, varsinkin mitä vanhempia aiemman liiton lapset ovat. Äitipuolet (jotka juhlat yleensä järjestää) eivät tajua, että myös isommille lapsille on tärkeää kuulua isänsä perheeseen. Omat vanhempani erosivat, kun isommat sisarukseni olivat jo aikuisia. He kokivat joutuneensa täysin erilleen isästään, kun heitä ei enää kutsuttu perhejuhliin. Perhesuhteet kärsivät aika tavalla.
Minun lapset, sinun lapset! Meidän lapset! Exän lapset! Exän exän lapset! Tulevat exän lapset!
Mites sitten toimitaan tilanteessa joissa yksi lapsi asuu äidillään ja toinen isällään. Toinen siis saa olla ristiäisissä koska kuuluu perheeseen, kun asuu saman katon alla. Toinen ei saa kutsua ristiäisiin koska ei asu samassa osoitteessa? Vanhemmillani siis tällainen tilanne on ollut. Minä asuin äitini kanssa ja siskoni isäni kanssa. Silti siskoni on ollut mukana ristiäisissä.
Eli puolet siitä siskosta on "samaa" ja puolet eriä.
Olen kyllä aikaisemminkin (ex-miehen äidiltä) kuullut, että vanhan kansan mielestä kaikki isän lapset ovat täysiä sisaruksia keskenään. Eli vaikka isän lapsilla olisikin eri äiti, niin silti ovat siskoja ja veljiä.
Mutta taas minun lapset uuden miehen kanssa ovat tämän mummon mielestä velipuolia tytölle.
Ihan oikeasti lapset ovat täyssisaruksia vain jos molemmat vanhemmat ovat samoja ja puolisisaruksia jos vain toinen vanhempi on yhteinen. Tästä oli aikanaan pitkä ketju tällä palstalla.
Kyllä sain kutsun sekä rippijuhliin lapsineni että pojan äidinäidin luo lapsineni seku vaan kyläilemään. Ja pojan äidin kanssa ollaan hyvissä väleissä.
Jos kyseessä olisi minun lapseni ja minun ex-mieheni niin mies saisi kuulla sellaisen läksytyksen ja pakottaisin pyytämään lapselta anteeksi. Painottaisin tytölle, että aikuinen käyttäytyi tyhmästä, eikä hänessä itsessään ole mitään vikaa.
Harvemmin on kuitenkaan halunnut osallistua. Sen sijaan meitä, ei edes miestäni, kutsuttu teinin rippijuhliin. Outoa sekin?
Uusperheilyt on vaikeita.
tosi ilkeää isältä tuollainen. just niin kuin mainitsitkin niin tyttäresi on nyt tosi herkässä iässä.
ei isä saa lasta noin kohdella
ja exällä ei ole munaa tai muuten vaan kiinnostusta sanoa vastaan... Näitä on nähty myös.
Minusta kanssa oli outoa, etenkin kun tyttö on käynyt ihan innoissaan katsomassa uutta siskopuolta ja ollut onnellinen tästä.
Sitten saa vain isältää tekstiviestin, jossa ilmoittaa tytön nimen. Sillä taval minä ilmoitin niille ystäville/tuttavile, joita en ole ristiäisiin kutusunut juuri siitä syystä, että ristiäiset ovat meillä olleet perhejuhla.
HUOH.
Pitää nyt yrittää tytölle jotain lohduttavaa sanoa, Ärsyttää vain aina sen isän tekemisiä selitellä ja puolustella, kun ei viitsisi isästä mitään pahaa sanoa. Voishan tyttö tietysti itse ihan suoraan kysyä isältään, että miksi häntä ei kutsuttu.
Voit sanoa tytölle, että isä toimi ajattelemattomasti ja voit itse kysyä syytä isältä kun näet hänet seuraavan kerran. Kuullostaa kyllä minustakin tosi oudolle käytökselle. Teksiviestillä mekin olemme nimet ilmoittaneet esim. minun ja miehen ystäville jne.
Harvemmin on kuitenkaan halunnut osallistua. Sen sijaan meitä, ei edes miestäni, kutsuttu teinin rippijuhliin. Outoa sekin?
Uusperheilyt on vaikeita.
sulassa sovussa ex-anoppeja myöden minun ja nykyisen mieheni kotona juhlistamassa poikamme ripille pääsyä.
Eli puolet siitä siskosta on "samaa" ja puolet eriä.
Olen kyllä aikaisemminkin (ex-miehen äidiltä) kuullut, että vanhan kansan mielestä kaikki isän lapset ovat täysiä sisaruksia keskenään. Eli vaikka isän lapsilla olisikin eri äiti, niin silti ovat siskoja ja veljiä.
Mutta taas minun lapset uuden miehen kanssa ovat tämän mummon mielestä velipuolia tytölle.
Siskohan tuo on kun on sama isä
Meillä on tytön rippujuhlat parin vuoden päästä ja minusta on ihan selvää, että tytön isän perhe ja hänen vanhempansa. Se on sitten heidän asiansa, että haluavatko tulla vai järjestävätkö omat juhlat. Mutta tervetulleita ovat ehdottomasti.
Harvemmin on kuitenkaan halunnut osallistua. Sen sijaan meitä, ei edes miestäni, kutsuttu teinin rippijuhliin. Outoa sekin? Uusperheilyt on vaikeita.
vaikka olisi ollut pienikin tilaisuus. Olisihan tyttö tosiaan voinut mennä isovanhempien kanssa tai vaikka niin, että sinä viet (kun kuitenkin tytön isä on paikalla!), jos eivät halua sinua kutsua.
Komppaan ap:tä. Tuohon alempaan kommenttiin sanoisin, että äitipuolelta on jäänyt ymmärtämättä, ettei voi olla maailman napa...
Oma äitipuoleni oli inhottava, epäaikuismainen. Ei voinut sietää meitä isäni ekan avioliiton lapsia, ja korosti kaikin mahdollisin keinoin "erilaisuuttamme". Ei mm. saatu hedelmiä siellä, kaivoi vaan kaapista omille lapsilleen välipalaksi. Ei saatu pyytää kavereita viikonlopuksi omalta kotipaikkakunnaltamme. Silti meitä ei viety minnekään, jotta olisimme tutustuneet paikallisiin lapsiin (talo sijaitsi landeböndellä, ilman kuljetusta ei päässyt mihinkään. Polkypyöräilyyn ei tullut lupaa, kun oli muka liian vaarallista vilkkaasti liikennöidyllä tiellä...). Kaikki mitä teimme oli väärin tehty, oli kyseessä sitten hampaittemme pesu tai pöydän kattaminen. Meille ei hankittu leluja, ei kirjoja, ei mitään. Ei ollut edes yhtä lipaston laatikkoa vain omassa käytössä, omasta huoneesta puhumattakaan, vaikka talossa oli huoneita toistakymmentä. Kerran olimme kylässä isänpäivänä, silloin osoitettiin niin monella keinolla, että olemme ylimääräisiä, emme kuulu perheeseen. Arvet jäivät. Nyt isäni ihmettelee, miksi minua ei huvita käydä heillä kylässä... Ihme juttu, miksiköhän ei... Kaiken huipuksi äitipuoleni kuulemma aikoinaan aneli ennen meidän tapaamisviikonloppuja, että isä ei hakisi meitä... Ja tämän isä kertoi meille lapsille teineinä... Pakko oli kuitenkin käydä, isä olisi aiheuttanut äidille vaikeuksia muka tapaamisten estämisestä, jos emme olisi käyneet. Tätä taustaa vasten jotkut palstan äitipuolien kommentit tuntuvat todella kypsymättömiltä, itsekkäiltä, itsekeskeisiltä, idiooteilta. KASVAKAA AIKUISIKSI! JOS SE EI ONNISTU, NIIN ÄLKÄÄ PILATKO VIATTOMIEN LASTEN ELÄMÄÄ, VAAN JÄTTÄKÄÄ NE MIEHENNE!!! LAPSET OVAT SYYTTÖMIÄ AIKUISTEN IHMISSUHDESEKOILUIHIN!!!