*** Elokuiset Leijonanpennut ja viikko 24 ***
Tässä uusi pino tälle viikolle, ja vanhat jutustelut linkkinä:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/998400/_elokuiset_le…
Kommentit (31)
Soittelin tänään Terveystalolle ja sain ultra ajan ilta seitsemäksi. Saan kuulema sitten sopia lääkärin kanssa mitä katellaan ja miten tarkkaan kun aikaisemmin kirjoittelinkin että ihan vaan vilkasta haluan että kaikki ok että ei sen perusteellisempaa. Mutta ajan varasi kuitenkin rakenneultraan. Hihii, nyt sitten odottelen innolla iltaa. Kaveri lähtee mukaan. Neuvola onkin keskiviikkona.
Ja jotain muutakin IHANAA.. enää 6 työvuoroa jäljellä lomaan!!
Mukavaa viikon alkua!
Mag-gie 28+1
En vieläkään ole saanut aikaiseksi sitä uutta tunnussanaa palveluun.. Eli Penne täällä päivää vaan :)
Mag-gielle tsemppiä illan ultraan! Tulehan sitten kertomaan, mitä siellä näkyi. Aiotko kysellä sukupuolta?
Auringonkukka: ole onnellinen vaan, jos olet ruumiinrakenteeltasi sellaista sorttia ettet pullistu ja paisu :) Helpompi varmasti ollakin mahan kanssa, kun ei ole jättiläinen. Itsellä tullut varmasti yli 10 kg jo painoa lisää ja se alkaa jo tuntua. Liikkuminen tahtoo olla pingviinikävelyä ja liitoskivut siihen päälle tekee "terää". Maha on aikas iso. Eiköhän Auringonkukka se vaavi siellä ihan hyvin voi, jos kerta on ultrissa jne. vastannut viikkoja. Kropat vaan tahtoo olla kovin erilaiset eri naisilla.
Tänne ei kuulu uutta, väsymystä ja väsymystä vaan, sekä niitä liitoskipuja. Eilen tuli nukuttua päikkärit, pohdin juuri, että pitäisikö nytkin lähteä ottamaan pikku nokoset. Pakko seuraavalla neuvolakäynnillä pyytää ottamaan hb, varmasti rauta-arvot ovat laskeneet. Joka kerta kun eivät sitä mittaa.
Pian alkaa kesälomat elokuisilla, kivaa! Onko teillä suurempia lomasuunnitelmia, vai aiotteko olla kotona tai lähistöllä?
Penne ja pieni 29+4
joku kyseli viime viikon ketjussa noista mun napanuoran solmuista. Ei niille juu mitään voi oikeen tehdä... Virtaukset oli ihan hyvät eli solmut löyhiä, joten vauva ei ainakaan nyt niistä mitenkään kärsi. Toki heti ultrataan jos liikkeitä ei kuulu, mutta sama se on kaikilla vaikka oliskin ihan normaalimittainen napanuora. Ainoa mikä mua pelottaa, on jos pieni menee pahasti kietomaan itsensä tuohon liekaan, mutta sitä ei parane ajatella kun ei se mitään hyödytä.
-Nala-
Minä täällä taas :)
Tosi kiva et Mag-gie pääset sinne ultraan, kyl se vaan on kiva saada varmistus tässäkin vaiheessa siitä, että kaikki on hyvin :) Varoitan vaan et jos et sukupuolta halua nähdä, niin kannattaa kyllä sanoa heti sille lääkärille, jotta osaa varoa kuvaamasta sinne päin. On meinaa näillä viikoilla jo hyvin selkeästi nähtävissä, vaikkei kummemmin osaiskaan ultrakuvaa tulkita (nim. Viime viikolla ultrattu) ;)
Kateeks ihan käy Auringonkukkaa, mulla kun maha huitelee ihan omilla käyrillään... ;P Ole onnellinen vaan, kyllä säkin ehdit valastella vielä viimeisillä viikoilla kyllästymiseen asti ;D
Sitten taas sitä omaa napaa... Minä kävin juuri neuvolassa. Olen täällä jo valitellutkin naurettavan harvoja neuvolakäyntejä, mutta jotenkin kuvittelin koko ajan että eiköhän niitä sitten loppuraskaudessa ole useammin. Tänään oli siis neuvola nro 3 ja ensimmäinen kerta kun näin mun oman neuvolatädin. Seuraava neuvola onkin sitten rv 38, ja se on ihan viimeinen, ja sitten mulla on taas joku eri hoitsu kun oma on lomalla. Eli 4 neuvolakäyntiä, 4 eri terveydenhoitajaa. Et näin täällä puksussa päin.
Juup, neuvolassa meni kyl ihamn mukavasti. Kaikki oli oikeen hyvin, paitsi mun sf-mitta joka huitelee ihan omilla käyrillään. Oli nyt 33cm... Vauvakin on kyllä paljon isompi kuin kirjasten mukaan pitäisi olla. Ja tästä johtuen mun nlatäti veikkailikin että kyllä ne mut sektioi jo ennen viikkoa 39+0, ja kuulemma varmasti huomioivat vauvan koon lasketun ajan sijaan, kunhan vaan ovat pelotelleet ettei sillä olisi merkitystä. Mulla on nyt sit rv 36 aika sinne ä-polille, ja siellä katotaan vauvan koko uudestaan ja päätetään lopullisesti sektiopäivä. Ja tosiaan tuo mun neuvolantäti oli ihan varma ettei ne jätä leikkausta niin myöhään kuin kättärillä viimeksi sanoivat jättävänsä. Eli en nyt ainakaan vielä ala mitään sairaalaa vaihtamaan, katotaan minkä tuomion sieltä sairaalasta sitten saan.
Vauvahan siis painoi viikko sitten jo 2020g, eli nyt jo toki taas enemmän (neuvolan vauvakirjan mukaan painon olisi viime viikolla pitänyt olla n. 1750g, ja tällä viikolla n. 1850g).
Jännää sinäänsä ettei tuosta vauvan koosta ja korkeasta sf-mitasta olla kummastakaan huolissaan, ei ole tullu mitään sokerinrajoitusohjeistusta tai muutakaan. Painoakin mulla on jo tullut lähdön päälle hilkkua vajaat 10kg, mutta silläkään ei kuulemma ole väliä kun bmi oli alunperin 20.6. Itse kyllä ajattelin että pitäis taas alkaa hiukka kattomaan mitä syö... :P
Nyt mä taidan kyniä pojan tukkaa lyhyemmäksi. Mun isä on tulossa huomenna ajamaan sille kesätukan, eli siilin, ja nyt on kutrit olkapäille asti. Hiukan helpompi ajella kun on vähän lyhyempi lähtökohta :) Meillä on joka vuosi sama juttu, kesällä vedetään ihan lyhyeksi, ja talven ajan annetaan kasvaa niin pitkälle kun ehtii. Ollaan rock-henkistä porukkaa, joten pitkä tukka pojalla ei kummastuta ;D Mutta juup, pitäkäähän huoli itsestänne ja matkalaisistanne :)
-Nala rv 31+5-
Heipähei.
Aamulla kävin jo pitkät pätkät kirjoittamassa, joten tässä tiivistetty uusinta.
Nala: Ei tosiaan ole niin, että tarvis sektioita jättää viikolle 39+0. Meidän esikoinen tuli suunnitellulla sektiolla rv 36+4 kun rv 36+3 otetun lapsivesinäytteen mukaan keuhkot olivat jo täysin kypsyneet. Toinen poika tuli maailmaan rv 35+2, vaikkei keuhkonäyte ollutkaan ihan täysin selvä. Tämä johtui siis pojan koosta (painoi syntyessään 3790 g) ja siitä, ettei haluttu ottaa sitä riskiä, että pojalle ehtisi kehittyä jotain ongelmia viikon aikana joka yleensä odotellaan ennen seuraavaa lapsivesinäytettä. Toinen poikamme sai lisähappea ensimmäisen vuorokautensa aikana ja glukoosia ensimmäiset 3 vrk, koska sokerit hänellä tuppasi laskemaan. Molemmat pojat syntyivät naistenklinikalla, jossa ehkä suhtaudutaankin aikaisempiin sektioihin eri tavalla, koska heillä todella hyvät edellytykset hoitaa pienokaisia joko siellä vastasyntyneiden valvonta-osastolla tai lastenklinikalla, joka on vian muutaman maanalaisen käytävän päässä. Hyvä kuitenkin, että näyttäisi tulevan asiallista kohtelua myös kättärillä sulle.
Jaha loput kommetit myöhempään, pikku-kakkonen heräsi.
Nalalle: Asut siis Helsingissä? Onko sulla siksi noita neuvolakäyntejä niin harvoin, kun käyt useammin siellä Kättärillä kontrollissa? Vai miksi neuvolakäyntejä on näin vähän? Laskin juuri, että itselläni on ollut tähän mennessä normikäyntejä neuvolassa + neuvolalääkärissä 5 kpl ja tähän päälle Kättärin np- ja rakenneultra. Seuraavat 4 kpl neuvoloita (sisältäen 1 lääkärikäynti) on jo varattuna kalenteriin, ja sen jälkeen varaillaan lisää. Ja tosiaan en odota esikoista, tässäkin on jo kuulemma karsittu käyntejä. Vantaalla siis asustelen, mutta silti outoa, että menee näin eri tavalla käyntien määrät! Nä Kättärillä ne kait katsastavat kaiken aina tarkemmin? Normineuvoloissahan ei meillä ainakaan ultrailla.
Penne 29+4
Penne: Juu, Helsingissä asustelen. Täälläkin vaihtelee hirveesti neuvolakäyntien määrä sen mukaan missä kaupunginosassa asuu, vissiin just malmi-pukinmäki alueella kaikkein vähiten käyntejä. Mulla on kaikki suositusten mukaiset neuvolakäynnit, yhtään ei ole karsittu ä-poliseurannan vuoksi, kun siellä ei katella samoja juttuja ku neuvolassa (paino, virtsa, sf-mitta, hb...) vaan ihan muita juttuja, just noita ultria vaan. Malmin terveysasemalla on siis neuvolat viikoilla 10, 23, 32 ja 38 kaikille. Lääkärikäyntejä esikoista odottavilla 2, muilla 1. Kaupunki säästää... :/
Moikka. Floora tässä, en jaksanut selvitellä omaa tunnustani tuolta sähköpostistani :)
Mullakin huomenna neuvola, saa nähdä, mitä siellä. Maha tuntuu jo aika isolta ja pikkuinen liikkuu kovasti. tämä viikko enää töitä, sit alkaa kesäloma ja sen jälkeen äippäloma. Kovasti ja välillä kipeesti supisteli viime viikolla, mutta tää viikko (siis eilinen ja tää päivä) on alkanutkin paremmin jo, ei kipeitä supistuksia. Ihan kiva, kyllä jotenkin oli koko ajan sellanen pieni pelko, kun välillä tuli kipeenä supistukset vaikka ei onneks montaa päivässä. Mutta maha "koko ajan" pinkeenä, ja ainakin jos jotakin vähänkin tekee. Mutta kyllä tää siis tästä :)
Mun piti kommentoida tota sektiojuttua. Ihan oman ammattini puolesta tiedän, että tavoite ei missään nimessä ole sektoida lasta 36 viikolla vielä, ellei tietysti ole lapsen tai äidin terveyden kannalta tarpeellista, kuten ememin tapauksessa on ollutkin. Tavoite on, että lapsi olisi kypsempi ja valmiimpi syntymään, ihan sokeriarvojensa ja esim keuhkojensa kypsyyden suhteen. Lisäkshän pienemmät kellastuu helpommin ja imeminenkään ei lähde välttämättä niin helposti käyntiin. Mutta eipä siinä mitään voi, jos se terveyden takia on ajoissa leikattava/ käynnistettävä tuo synnytys. Ja syntyyhän niitä ihan spontaanistikin jop noilla viikoilla. Eikä siinä periaatteessa useinkaan tule mitään ihmeellistä, mikä ei olis hoidettavissa ja joillakin vauvoilla ei tule mitää vaan ovat ihan virkkuja. Mutta eipä sitä sektiota tarvis ihan tonne 39 viikollekaan venyttää, ainakaan jos on tausta kuten Nalalla. Mutta eivätköhän ne siellä äippäpolilla tee silloin 36 viikolla ihan järkeviä päätöksiä, jos vauvasi vaikuttaa isolta ja esim kohdunsuun tilantees on edennyt tms. Tsemppiä!
No juu, se siitä. Kamalan kamalan kamalan harvoin neuvolakäyntejä Nalalla!! Onkohan toi minkään suosituksen mukaista!!!!?? Ihme säästökohde!Ihan järkkyä oikeesti....
floora
Kyllä tuo eilinen ultra käynti teki hyvää mielialallekin. Kaikki oli hyvin ja lääkäri tosi mukava ja kertoi paljon asiaa. Ystäväni joka oli mukana oli yhtä innoissaan kuin minä.
Vauvalla oli painoa reilut 1300g. Lääkäri tarkasteli aivoja, sydäntä, sisäelimiä, raajoja ja napanuoraa. Ja kaikki näytti olevan kohdallaan. Istukka on oikealla ja vauvan selkä vasemmalla ja pää alaspäin. Ristiistunnassa kökötti. Kerroin alussa heti etten halua sukupuolta tietää niin näpsästi lääkäri kiersi ultralla vauvan selän kautta. Lisäksi teki sisätutkimuksen ultralla ja käsikopelolla. Kaikki sielläkin oli hyvin joku 4cm kohdunkaulaa, hieman pehmennyt. Päiviä oli arviolta hieman enemmän.
Mulle tuota painoa on tullut jo 15kg, kerroin että neuvolan täti miettiny sokerirasitusta ja lääkäri oli ihan sen kannalla. Huomenna mulla onkin neuvola ja se on mulla kans viides kerta.
Pari vapaapäivä tässä, toivottavasti olisi kivat ilmat. Aamusta alkoi kestovaippojen pesu :)
Mag-gie 28+2
Kiva että Maggie sai mielenrauhansa takaisin ultrakäynnin jälkeen :) kyllähän tuo kannatti, kun äiti voi henkisestikin hyvin eli ei stressaa niin vauva voi hyvin :) Näin mulle perusteli jopa Turkissa yks myyjä kun tinkasin yhden tunikan tosi halvalla, niin syy sitten siihen että möi sillä hintaa oli se että kun äiti on onnellinen, vauvakin on onnellinen :D juups...
Mulla oli tänään toinen lääkärineuvola, kaikki ok. Painoa on tullut lähtötilanteeseen itselläni tasan 5kg, hb:tä ei katottu kun viimeks oli niin hyvä, kohdunkaulaa on vielä 2 cm (lyhyemmästi kyllä kuin viime raskaudessa viimeisessä lääkärintarkastuksessa). Paineet oli 113/73 ja vauvan painoarvio 1330g. Vähän sai pienempiä mittoja viikkoihin nähden, minä siihen sitten sanoin että epäilisin kyllä itse että ovis on ollut viikkoa laskennallisesta myöhemmin niin eipäs siitä sitten mitään. Esikoistakin pidettiin noin viikkoa pienempänä näillä paikkeilla raskaudessa, mutta sitten kun la lähestyi niin katsottiin että isohko vauva olisi tulossa! Painoarvio kyllä piti paikkansa aika hyvin silloin, viimeinen arvio oli kuitenkin 3,6kg ja tyttö painoi syntyessään 3760g.
Täällä meinaa flunssaa pukata, on niin ilkeät ilmat olleet kun ei ole tiennyt että onko siellä ulkona lämmin vai kylmä, tuulen viima on ollut vilpoinen mutta aurinko kuitenkin lämmittää jo kovasti. Kai se yksi päivä sitten tuli laitettua pyörälenkille vähän liian kevyesti päälle. Ei nyt kovin paha olo ole kuitenkaan, mietin että pitäisikö käydä tytön kanssa pieni lenkki iltapäivällä heittämässä, kun sadetta on loppuviikolle kuitenkin taas luvattu.. pitää katsoa miltä se olo vaikuttaa päivän mittaan. Turha kuitenkaan itseään yhtään ylimääräistä rasittaa...
Meillä on vieläkin tekemättä tuo huonejärjestelyn muutos, pitäisi tyttö saada omaan huoneeseen nukkumaan reilusti ennen kuin vauva syntyy ettei sitten tule mitään ongelmia... Pikapikaa siis pitäisi saada sänky siirrettyä! Kun ei meidän makkariin millään mahdu kahta pinnasänkyä ja hoitopöytää meidän sängyn lisäksi. Ja minä en osaa nukkua vauva kainalossa.
Joo mutta nämä omakohtaiset löpinät tällä kertaa, toivon oikein mukavia viimeisiä työpäiviä niille jotka sillä saralla vielä ponnistelevat ja ihania lomapäiviä muille :) itselläni alkoi tänään sitten se lomautus, saa nähdä miten kauan sitten vie että liitosta rahaa saa.
Näihin kuviin ja tunnelmiin lopettelee
Tolleroinen rv 30+4
kirjautua noilla uusilla tunnuksilla.Mulla oli 6.neuvolakäynti tänään tähän mennessä ja 2 vkon päästä taas seuraava.Oliko se Nalalla ku oli vähän niitä käyntejä ja siellä stadissa vielä?Meillä täällä Turussa sillai et nyt mulla 2 vkon välein ja vkosta 36 lähtien joka viikko.Olen siis ekakertalainen,et kait se sit vaikuttaa.Lääkärissä täällä käydään 3 kertaa eli kerta joka trimesteria kohden.Mut mä joudun ramppaamaan niin paljon siellä tyksin ä-polilla,et mä en enää kait neuvolalääkärillä käykään.Se synnytystapa-arviokäynti tulee siellä ä-polilla sit joskus vkolla 36.
Neuvolassa oli kaikki ok,mutta vauva sais jo kuulemma ruveta kääntymään siihen rt:hen.Neuvolantäti tunnusteli mahasta, et vauva oli melkeinpä poikkitilassa siellä!Hän sanoi,et vauva hakee tilaa sieltä mun kohdun sivuilta vaik niiden ennakoivien supistusten (niitä ku maha vetää kovaks) pitäis vähän niinku "yllyttää"vauvaa hakeutumaan oikeaan asentoon.Tiedä sitten,koska mahtaa kääntyä.En kyllä haluis joutua sektioon.Suunnitelmissa ois ihan luonnonmukainen synnytys ilman lääketieteellistä apua,vesialtaassa kellien (ainakin avautumisvaihe).Onko teillä vauvat jo RT:ssä,jotka ootte lähiakoina olleet ultrassa?Tai onko neuvolassa tunnusteltu?Milloin sit pitäis kääntyä?Voi h...tti,jos joudun vielä kaiken lisäksi sektioon!No,ei kait kannata panikoida vielä etukäteen sellaista.Taas torstaina tyksiin ja varmasti ultraankin.Saa nähdä,mitä siellä sanotaan.
Toivotaan,et ne ulkoiluilmat vielä koittais
T:maria ja vesseli 30+4
Eve täällä, mullakaan ei tunnuksia ole ja en ole vielä jaksanut hakeakaan. Ei ole ulle vaan sähköpostiin uusia tullut.
Nalalla tosi ikävä tilanne sen lääkärin kanssa. Ja tosi vähän neuvola käyntejä. Mä olisin tullut hulluksi jos en olisi useammin päässyt, sen verran vainoharhainen oon heti jos jotakin erikoista. Mulla siis tähän mennessä ollut 7 käyntiä, joista 2 lääkärillä.
Eilen oli lääkärineuvola ja hyvin oli asiat. Vauva vaan edelleen hieman poikittain. Pää jopa ylempänä kuin viimeksi ja tuntuukin tuolla ylhäällä se pää. Kumartaminen on aika inhottavaa kun pää painaa vastaan. Ja kovasti vauva potkii sitten tuonne alas kohdunsuulle ja virtsarakkoon.
Seuraava neuvola viikolla 32+ ja silloin kuulemma aletan miettimään mitä tehdään jos ei ole vielä kääntynyt. Ja mulla sama kuin Maria-S:llä en halua sektioon vaan olen haaveillut ihan normi synnytyksestä. Mutta minkäs teet jos noin päin on hauskempaa kölliä.
Mullakin painoa tullut reilu 10 kg nyt, mutta maha kulkee ihan keskikäyrällä. Hirvittää vaan tuo painonnousu. Olen kyllä kieltämättä melko hyvä syömään...
Mutta nyt vielä hetkeksi pihalle.
Voikaa hyvin.
-Eve- rv 28+6
Marialle: muistaakseni esikoista odottaessa ei vauva kääntynyt raivotarjontaan vielä näillä viikoilla. Köllötteli yleensä poikittain masussa, oli tosi hassun näköistä ja tuntuista. Mulla ei neuvolassa olla vielä edes tunnusteltu tarkemmin, että miten päin vauva on. Katsotaankohan seuraavalla kerralla? Ultrassa pari viikkoa sitten vauva oli rt:ssa, mutta pian sen jälkeen tuntui ihan hullu muljahdus, ja veikkaan että vauva vaihtoi asentoa. Itse en osaa yhtään sanoa, että millä se mihinkin kohtaan potkii ja tökkii. Ainoastaan hikan perusteella voi vähän ottaa tuntumaa, että missä se pää on. Tämä vauva ei kyllä paljoa edes hikkaile. Esikoinen hikkaili jatkuvasti.
Mutta älä vielä hätäile siitä kääntymisestä ja sektiosta. Ei se sinne poikittain jää, ja perätilassakin on nykyään aika yleistä synnyttää, jos vaan kaikki näyttää suotuisalta. Toivotaan kuitenkin, että vauva menisi oikein päin. Se olisi mukavin tapa synnyttää.
Penne ja pieni 29+5
Ketkä ette ole saaneet uutta salasanaa niin kannattaa kattoo onko menny roskapostin puolelle. Mulla on hotmail ja kirosin sillon, että on ihme ku oon tilannu jo monesti eikä tuu. Sit kurkkasin roskapostiin ja siellä olikin monta salasanaa. Kannattaa vaihtaa salasana heti - uusi salasana ei toimi kuin kerran.
Kirjoittelin tuossa viime viikon lopulla niin tais jäädä monelta lukematta. Kyselin, että minkälaista patjaa suosittelette vauvalle ostettavaksi? Oon tässä miettinyt, mutta vaihtoehtoja on ja ensimmäistä, kun odottelen niin vaikea tietää mikä olisi pikkuiselle hyväksi.
Kärsin täällä aikamoisista selkäsäryistä. Viime viikon reissu ei tainnu tehdä kovin hyvää. Väsymyksestä olen kyllä kärsinyt koko raskauden ajan eikä siihen taida ihan pian helpotusta löytyä ;).
Nyt koiran pesuun. Mukavaa viikkoa mammoille :)!
Paala+pikkuinen 31+0
että ite ajateltiin ekaks Ikeasta semmoista joustinpatjaa (7 cm paksu+siihen petari)koko se 60x120 eli pinnasänkykoko.Mutta meillä kävi sit lopulta tuuri ku saatiin pinnasängyn mukana ihan siisti ja hyvä superlonpatja ja silläkin oli paksuutta se 7 cm.Eli säästettiin rahassa n.60 e.Se on aika kallis se Ikean joustinpatja,mut se me oltais kyl ostettu.Ku me on saatu vaatteita hirmuiset määrät + äitiyspakkaus (tuli viime vkolla)ni mä ajattelin et satsataan sit vauvan patjaan rahaa.Se petari me kyl ostetaan sieltä ikeasta ton superlonin päälle et väliin sais patjansuojuksen pissavahinkoja estämään.Saahan niitä patjoja varmaan halvemmallakin ku tuolta ikeasta.Mut ei oo tullu tutkittua tarkemmin muista paikoista.oiskohan lastentarvike.fi -sivuilla jotain patjoja?Sieltähän voi tilatakin tavarat.
niin ja jostain neuvolan antamasta oppasta luin et vauvan patjan pitäis olla vähintään 4 cm paksu.Mulle on sänky niin pirun tärkeä, et sen pitää olla kunnollinen ku siinä viettää kolmasosan ajastaan ja vauva vielä enemmän.
kiitos teille kaikille kovasti,jotka ootte rohkaisseet mua tän vauvan "merkillisen" oleiluasennon kanssa!Kaipa se siit sit kääntyy,niin mutsikin mua rauhoitteli tänään...Evelle kans jaksamista vauvan asentojen kanssa.Ollaan samassa toistaiseksi!
nyt täytyy mennä ruokaa sulattelemaan,kuudelta ois pesutupa!
Maria ja poikittain köllöttelevä vesseli 30+5
Tuolla ketjun alkupäässä Auringonkukka mietiskeli pientä mahaansa. No, pieni se on minullakin. Painoa ei ole tullut lähtöpainoon kuin pari kiloa lisää, eikä tuo mahakumpu kovin kummoinen ole. Jos oikein vedän vatsaa sisään, ei kukaan arvaisi että raskaana ollaan. Ruokahalu on kyllä tähtitieteellinen ja kun lääkäri on kieltänyt kaikenlaisen riehumisen, niin tuskinpa tuota energiaakaan paljoa kuluu muuhun kuin vauvan kasvattamiseen ja omiin peruselintoimintoihin. Luulisi että paino alkaa vähitellen nousemaan kohisten, koska nassutan aivan hervottomia määriä ruokaa ja herkkuja. Jäätelöä on viimeisen parin viikon aikana mennyt varmaan saavillinen. Onneksi sokerirasituksen tulokset olivat sitä luokkaa, että saan herkutella jatkossakin. :D
Miehen kanssa ollaan mietiskelty uudelle tulokkaalle jo nimiäkin. Päänvaivaa tuottaa meidän omituinen sukunimemme, jonka seurauksena perinteiset suomalaiset nimet, joista itse pidän kovasti, kuulostavat ihan hölmöiltä. Mikäli poika tulee, on nimi jo valmiina, mutta tytön kohdalla joudutaan kyllä vielä varmaan vääntämään kättä oikein urakalla, mies kun tahtoisi nimetä tytön äitinsä mukaan ja miehen äidin näkemyshän on allekirjoittaneesta jotain aivan painokelvotonta. En välttämättä tahtoisi vauvalleni sen hirviön nimeä...
Muuten menee varsin leppoisasti. Raskausmyrkytyksen oireet ovat hieman helpottaneet ja sen verran tasautuneetkin, että jos vaan onnistun viikolle 35 saakka sinnittelemään, niin pääsen Hyvinkäälle synnyttämään. Muussa tapauksessa joudun kääntymään Naistenklinikan puoleen. Hyvinkää on kuitenkin kymmenen minuutin ajomatkan päässä, kun taas Naistenklinikalle menee ikä ja terveys, jos on vähänkin liikennettä.
Tällaista tällä kertaa.
kativilliina rv 29+4
Pinnasängyn patjasta... Meillä tuli sängyn mukana kunnollisen oloinen ja paksu jousitettu patja, jonka ympärillä on muovi, eli patja on täysin turvassa "vesivahingoilta". Meidän pinnis on 130cm pitkä, ja semmoinen malli jossa lapsi nukkuu vielä monta vuotta pinnasänkyiän jälkeenkin, joten meille kans patjan kunnollisuus on ihan kynnyskysymys. (Tosta sängystä tulee ikäänkuin sohvaa muistuttava sänky kun siitä ottaa etulaidan kokonaan pois ja laskee pohjan alas, joten hyvin menee vielä 3-vuotiaallakin). Tuon patjan päällä meillä on sitten erikseen hommattu petari, ja toinen hiukan ohuempi kirppikseltä hankittu petari kaapissa jos nyt sattuu jokin pissa/oksennus/mikälie vahinko sattumaan suojalakanasta huolimatta niin ei tarvii pelkällä runkopatjalla nukkua.
Mulla on jotenkin helpottunut olo kun on tuo nimiasia jo lyöty lukkoon. Nimikoidut tutitkin tuli jo pari viikkoa sitten tilattua, että ei parane enää mieltä muutella ;) Oletteko ajatellu kertoa muille lapsen nimen vasta ristiäisissä/nimijuhlissa? Me aiotaan pitää salassa, mutta nyt on alkanut mietityttämään että miksi, kun kerran päätös on jo ihan vakaa eikä se siitä mikskään muutu. Ja toisekseen tuntuis tyhmältä jos joku tuttu nyt nimeäisi oman lapsensa meidän vauvalle tulevalla nimellä, ja sitten epäilisi että ollaan niiltä "varastettu" se nimi. Juuri kaverin lapsella oli ristiäiset, ja sama toinen nimi kuin meillekin on tulossa. En sanonut mitään kun kerran salassa pidetään toistaiseksi, mutta aloinpahan miettimään että mitäköhän se sitten ajattelee kun meidän pojalla on ristiäiset? Joo, ehkä mä mietin ihan turhia :D
Mites muut olette ajatelleet?
Kiva Kativiliina et sulla on raskausmyrkystyoireet vähentyny, toivottavasti pysyy homma hallussa ja pieni matkassa mahdollisimman pitkään :)
Mut hei, mie meen taaaas, heippa hei!!!
-Nala rv 32+0-
Oli pakko tulla kommentoimaan nimi asiaa, kun siitä on ollut puhetta... Eli me ollaan kans jo nimi löyty poitsulle lukkoon. Miehen kanssa jo kutsutaan vauvelia tulevalla nimellään, mutta muille puhutaan vaan poitsusta. :) Mutta heti kun poitsu putkahtaa maailmaan, niin kerrotaan kaikille pojan nimi jotta kaikki voi alkaa kutsua häntä oikealla nimellään. Ei tarvitse sitten keksiä muita vauva nimiä. Mielestäni se on vaan sitten helpompaa. :DD
Eilen oltiin tutustumassa Kättärillä Haikaranpesään, oli siis eka synnytysvalmennus. Oli aikas jännää nähdä synnytyssali ja kaikki paikat ja systeemit ihan livenä. Alko jännitys taas lisääntymään kummasti. Jäiks! Tämmöstä täältä...
Nyt täytyypi valmistautua iltatoimiin. :)
jondis rv 32+1
Nimi asioista olette puhuneet paljon. Meilläkin alkaa olla nimi valmiina tytölle mutta jos poika tulee niin se on vielä vähän hakusessa, ei oikein olla miehen kanssa päästy vielä yhteisymmärrykseen, mutta eiköhän se sitten viimeistään tule kun pieni syntyy ja tietää ensinnäkin että kumpi sieltä tulee.
Me saadaan sellainen pinnasänky joka on ollut yhdeellä lapsella ja siinä on sellainen ihme patja että kun sen kääntää toisin päin niin se on lämmin ja toisin päin viileä, et jotenki ilmeisesti kesälle ja talvelle voi kääntää patjan "oikein" päin.. en ole vielä ihan tarkkaan tutustunut siihen, kun meillä on muutto parin viikon päästä edessä niin sitten laitetaan vasta kaikki valmiiksi vauvalle.
Tänään oli neuvola, jotkut ovat harmitelleet vähäisiä neuvola käyntejä ja se on tosiaan harmi kun tuollaisissa säästetään. Itse asun pienellä paikka kunnalla, jossa luulin että ei pääse paljon käymään neuvolassa mutta tammikuusta asti olen käynyt kerran kuussa, nyt pari viimeistä kertaa olen käynyt kahden viikon välein ja seuraavan kerran menen jo ensi viikolla. Varmaankin nyt pitää sen takia lyhyemmän välin kun pissassa oli vähän proteiinia, joten joudun nyt keräämään vuorokauden pissat ja ne katsoo että ei sitten ole mitään sen vakavempaa. Turvotustakin on jonkin verran niin kai ne vaan haluaa sulkea raskausmyrkytyksen pois. Nyt oli neuvolan täti iloinen kun painoa oli tullut vain 100g/vko, parilla viimeisellä kerralla on nimittäin tullut vähän liikaa.
Minulla on nyt ruennut olemaan oikea käsi puutunut ihan melkein koko päivän niin nyt pitää varata aika lääkärille jos vaikka saisin hierotukseen lähetteen, ei ole kiva jos loppuun asti vaivaa tämä käsi ja kun oikea kätinen on niin tuntuu tosi hassulta ettei käsi tunnu oikealta. Ei kellään olisi muita vinkkejä tuohon käden puutumiseen? Tulipas kirjoiteltua taas pitkät höpinät, pitänee lähteä katsomaan kun miehen pojat on nyt meillä niin mitä ne tuolla ulkona ovat saaneet aikaan, majaa kuulemma rakentavat. hyvä vointeja kaikille mammoille :)
Miltsi ja vaavi 32+1
Nalako se oli joka oli saanut kummia kommenttejä lääkäriltä suunniteltua sektiota koskien. Olen samaa mieltä kuin muutkin, hae ihmeessä toinen mielipide, toiminta kuulostaa kyllä kovin oudolta.
Mä nyt olen ensikertalainen, joten omaa kokemusta ei ole alatiesynnytyksestä eikä sektiosta, mutta mun mielestä on muutenkin ihme, miksi sitä sektiota ei tahdota tehdä sitten millään? Mun mielestä äidin pitäisi kyllä nykypäivänä saada itse päättää ko. asia, ainakin jos hiukan viitsii edes perustella asiaa.
Omaa napaa tähän väliin, olen toiseksi viimeistä päivää töissä ennen kesäloman alkua, jippii!! Olo on raskauden osalta mitä loistavin, mulla ei kyllä kremppoja ole ollut kuin muutamia satunnaisia kolotuksia silloin tällöin.
Nyt tosin alan hiukan jo ihmetellä, kun oma paino ei tuppaa nousemaan ja mahakin pysyttelee melko pienenä. Olin siis n. 65 kg lähtötilanteessa ja pituutta löytyy 172 cm, viime neuvolassa vaaka näytti 67,1 kg eikä nousua kyllä kotivaa'an perusteella ole tullut kolmessa viikossa kuin maksimissaan muutamia satoja grammoja, jos sitäkään. Mahan ympärys on suurimmasta kohtaa n. 91 cm. Syön kuin hevonen, enkä ole tosiaan sitä herkkulakkoakaan saanut pidettyä, vaan päivittäin on kyllä pieniä määriä keksejä, karkkeja tms uponnut. Ehkäpä vaan kulutan kuitenkin sitten niin paljon, kun tulee touhuttua tuon remontin parissa. Varsinainen liikunta on kyllä kaiken kiireen vuoksi jäänyt lähes kokonaan, kerran viikossa olen koittanut jumpalla käydä.
Aluksi olin vain tosi tyytyväinen asiasta, mutta nyt aloin miettimään että jos vauva ei kasvakaan riittävästi? Ultrassa tosin reilu kaksi viikkoa sitten koko vastasi täysin viikkoja, joten en nyt kuitenkaan ihan päästä hysteriaa valloilleen ;0)
Neuvola on keskiviikkona, joten eiköhän sieltä passiteta meikäläinen jatkotutkimuksiin jos epäilevät jotakin häikkää olevan. Tuolta toiselta keskustelupalstalta jota käyn lueskelemassa löysin kyllä muitakin pienimahaisia, että ei kai tämä tosiaan ole mikään outo juttu. Pakko vaan jotakin huolehtimista keksiä, ettei nyt liian helppoa ole tämä odotus ;0)
Se siitä omasta olosta, oikein mukavaa viikkoa teille kaikille!
Terkuin
Auringonkukka, RV 29+6