Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan lahja. :(

Vierailija
27.05.2015 |

Mistä tämä lahjavillitys on tullut? Meikäläisten aikaan vaan persiinnuolijat toi kukkapuskat keväisin. Iltapäivälehdissä opet arvostelevat inhokki lahjojaan ja toivelistat näkyy myös olevan siellä. Voi helvetti sentään.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse tykkäänkään viinistä lahjana, ei se ole sopiva lahja opettajalle lapsen antamana.
Kaikki opettajatkaan eivät pidä viinistä, eikä asiaa ole sopiva tiedustella.
Yhteislahjojen keräämisestä en pidä, koska aina löytyy perheitä, jotka haluavat kaikkien osallistuvan isolla summalla ja lahjaksi jotain kallista ja mahtipontista.
Ajatus on tärkein ja vähemmän on enemmän:)
Kiitos ja kortti riittänee.

Vierailija
22/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi lahjaa, ellei opettaja olisi tehnyt jotain erityistä. Yhden lahjan olen ostanut ja siloin kyseinen opettaja oli hienosti sovitellut talven aikana yhden kiusaamistapauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... niin ja se itse poimittu kedonkukka-kimppu tai lapsen askartelema kortti ovat nimenomaan hienoja tapoja kiittää. Muistamisen ei tarvitse maksaa mitään!

-22-

Vierailija
24/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:13"]

Kerätkää yhteislahja! Minusta opettajaa on mukava kiittää hyvin tehdystä työstä. Hän kuitenkin viettää aika paljon aikaa päivässä meidän lapsiamme opettaen. Se on kaunis ele. Mutta ei mielestäni jokaisen lapsen tarvitse opettajalle viedä omaa lahjaa. Muutama euro/oppilas ja sillä saa jo jonkun fiksun lahjan opettajalle, joka voidaan sitten yhteisesti antaa vaikka kevätjuhlan jälkeen/todistusten jaossa tms. Opettajaa kiitetään, kaikkien ei tarvitse keksiä pientä/halpaa lahjaa ja ope välttyy niiltä tuikkukipoilta ja koriste-esineiltä. Ei tietenkään ole pakko lahjoa mutta tämä tapa on minusta kiva ja toimiva.

[/quote]

Tähän tulokseen minäkin olen tullut vuosien varrella, olen siis äiti ja meillä useampi lapsi.

Mutta nyt tuokin on riistäytynt käsistä, meillä keräillään jo 10e /lapsi 

Mielestäni on liian iso summa, yhteensä tuosta tulee riippuen osallistuja määräsät jo parisen sataa , ylikin.

Eikä kyseessä ole edes tilannetta, että ope vaihtuisi vaan jatkuu seuraava luokka taas syksyllä

Kaiken kukkuraksi nimen saa korttin ne , jotka rahaa laittaa. Itselläni ei ole ongelmaa, mutta tiedän luokalta lapsia, joilla on monta lasta ja vanhemmat työttömiä, ei heillä ole rahaa laittaa keräykseen tuota 10e, sitten ei pääse yhteislahjaan ja nimeä korttiin saa. Ei ole oikein, vaikka toki nuokin lapset voivat piirtää itse kortin, mutta silti minusta tuntuu pahalta heidän puolestaan, jätetään ulkopuolelle :( 

[/quote]

Skippaan tuollaiset jo ihan periaatteen vuoksi.

Vanhempainyhdistys keräsi yksi vuosi rahaa rehtorin lahjaan ja sitten ne osti joku helvetin kalliin poppanan jonka oli tehnyt yksi vanhempainyhdistyksen jäsen. Minusta tuo oli jo mautonta oman edun tavoittelua.

Vierailija
25/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ostaisi mitään tavaraa, varsinkaan mitään hajustekynttilöitä yms.

Lapsen tekemä kortti on varmasti parhaimmistoa. Aikuinen voi puolestaan kiittää ihan vain suoralla kiitoksella ja muutamalla positiivisella sanalla. Välillä tuntuu, että kiittäminen on yhtä kuin tavaran ostaminen.

Toki meitä ihmisiä on niin moneen junaan, mutta kun 20 lasta tuo hajustekynttilöitä ja tuikkukippoja niin alkaa opettajan hyllyt aika pian täyttymään...

Vierailija
26/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:21"]

Aina on sivistyneet ihmiset opettajaansa kiittäneet. En edes viitti kuvaille milaiset ihmiset ei arvosta toisen tekemää työtä. Mutta kannattaa miettiä mitä itse joutusit tekemään jos lapsesi olisi kotikoulussa. Jos opettajaa ei olisi ja itse opettaisit lastasi, onnistuisikko yhtä hyvin.

[/quote]

Tämähn riippuu aivan opettajan ammattitaidosta.

Meillä opettaja on laiskanpuoleinen, kovin on paljon ns itsenäistä työskentelyä, ope sanoo tyyliin tehkää sivut ne ja ne. Kyseessä kolmasluokkalaiset. Ei opeta , vaan itse joutuvat tekemään, osa ei osaa, hälinää tulee, ja jokainen tietää mitä siitä seuraa. Sitten videon katselua, yllin tunnilla, äikäntunnilla ruotsintunnilla.... Loppu aika menne tietokoneilla.

Kysyin lapseltani mitä ope tekee, kun te katselette videoita ja olette koneelle, vastaus oli ope on tietokoneella :)

Arvatkaapa onko minusta ilo muistaa tuota opettajaa ? 

Mielestäni on naurettavaa lahjoa tavan vuoksi.

Ja kyllä olen täysin varma, että lapseni oppisi paremmin kotona rauhassa opiskellen 
[/quote]

No ota vuodeksi kotiin. Laita sitten vertailuksi tämän kevään todistus ja ensi kevään!

Vierailija
27/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:56"]Minäkään en ostaisi mitään tavaraa, varsinkaan mitään hajustekynttilöitä yms.

Lapsen tekemä kortti on varmasti parhaimmistoa. Aikuinen voi puolestaan kiittää ihan vain suoralla kiitoksella ja muutamalla positiivisella sanalla. Välillä tuntuu, että kiittäminen on yhtä kuin tavaran ostaminen.

Toki meitä ihmisiä on niin moneen junaan, mutta kun 20 lasta tuo hajustekynttilöitä ja tuikkukippoja niin alkaa opettajan hyllyt aika pian täyttymään...
[/quote]

Toki alkaa olla täynnä, mutta eihän niitä ole pakko säilyttää, jos ei tykkää.
Itse sain kerran hajustekynttilän, jonka hajua en voi haistaa saamatta migreeniä. Annoin ystävälleni. Jos ei ole ketään jolle antaa, voi viedä myöa kierrätykseen yms. Kyllä ne aina jollekin kelpaa. En jaksa pitää ongelmana tällaista kun sanon vain kiitos. Ajatus tärkein ja sitten voi laittaa lahjan pois, jos ei tarvitse.

Vierailija
28/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja pitää olla iloinen asia. Kaunis, hyvä tai hyvän makuinen. 

Vierailija
29/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ihminen jaksaa vuodesta toiseen tehtailla näitä "opettajan kiittäminen on lahjontaa/oman edun tavoittelua/täysin turhaa, koska opettaja saa työstään palkkaa"?

Joku tuossa sanoikin osuvasti: epäilen ap:n kaltaisten kyynikoiden mielenterveyttä. Oikeasti, suhtaudutteko te omiin lahjoihinnekin noin epäluuloisesti "toi antoi mulle synttärilahjan, sillä on joku ikävä taka-ajatus!"??

Jos teillä ei ole rahaa, kiittää voi kortilla. Jos ette halua jostain syystä ketään kiitellä tai teistä vain oma napa on tärkeä, niin kukaan ei pakota antamaan mitään kenellekään.

Mutta noloa tuollainen epäluulo kaikkien muiden motiiveja kohtaan.

PS: meilläkin on parhaimmillaan annettu pienet lahjat kymmenelle opettajalle/tarhantädille/harrastusohjaajalle/toimintaterapeutille jne. Onhan se urakka, mutta välttämättä ei tarvitse muuta kuin vuokkokimppu tai nätti lapsen tekemä kortti.

Vierailija
30/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne yhteislahjat hoitaa, keräyksen ym. Meillä ei edes vanhempien sähköistä jakelulistaa, vaan lappu mailiosoitteista, jossa vaan osan vanhemmista osoite, ja sekin hukassa... Enkä itse arvaisi tehdä aloitetta kun kaikki ei tykkää, vaikka mielestäni hyvä idea tuo yhteislahja.

Vierailija
31/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokka osti yhteislahjana peruskoulun vikana keväänä luokanvalvoja/opelle(+hänen vaimolle) viikonloppukylpyläreissun. Meillä oli sama porukka 1-9 luokilla ja tämä kyseinen ope kanssamme 2 luokalta lähtien.
Joka vuosi on turha lahjoja viedä.

Vierailija
32/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihtuu opettajat joka vuosi. Kortistoon joutuvat kaikki raukat. Kiva niille jokin muisto on antaa 

Vierailija
33/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä että jo vuosikymmeniä on ollut tapana kiittää opettajaa kuluneesta vuodesta. Ei kaikkia opettajia vaan omaa luokanopea tai luokanvalvojaa. Joskus lapset ovat halunneet kaveriporukalla kiittää jotain suosikkiopeansa lisäksi (esim. jonkun aineen opettajaa) ja siinä tapauksessa vanhempien tuki on tullut siihenkin. Harrastusopeille sun muille ei, muuta kuin korkeintaan vuosia kestäneen harrastuksen loppuessa.

Opelle on annettu yleensä kukkakimppu ja lapsen tekemä kortti.

Vierailija
34/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:21"]

Aina on sivistyneet ihmiset opettajaansa kiittäneet. En edes viitti kuvaille milaiset ihmiset ei arvosta toisen tekemää työtä. Mutta kannattaa miettiä mitä itse joutusit tekemään jos lapsesi olisi kotikoulussa. Jos opettajaa ei olisi ja itse opettaisit lastasi, onnistuisikko yhtä hyvin.

[/quote]

Sivistyneillä ihmisillä on sivistyneempiäkin tapoja kiittää kuin työntää jotain tyhjänpäiväistä krääsää, ah-niin-ihanaa viiniä tai pakkokerätä kolehtia yhteislahjakorttiin, että on tarpeeksi kallis.

Ehdottomasti väärin, että hyväosaiset vanhemmat päättävät keskenään, minkä verran kaikkien pitää laittaa, että saa nimensä korttiin. Jos meillä olisi ollut tuollaista, olisin ehdottomasti kieltänyt omaa lastani osallistumasta ja opettajana olisin kieltäytynyt ottamasta lahjaa vastaan.

Vierailija
35/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:46"]

[/quote]

Sivistyneillä ihmisillä on sivistyneempiäkin tapoja kiittää kuin työntää jotain tyhjänpäiväistä krääsää, ah-niin-ihanaa viiniä tai pakkokerätä kolehtia yhteislahjakorttiin, että on tarpeeksi kallis.

Ehdottomasti väärin, että hyväosaiset vanhemmat päättävät keskenään, minkä verran kaikkien pitää laittaa, että saa nimensä korttiin. Jos meillä olisi ollut tuollaista, olisin ehdottomasti kieltänyt omaa lastani osallistumasta ja opettajana olisin kieltäytynyt ottamasta lahjaa vastaan.

[/quote] 

Mitäköhän vanhemmat tuumais jos opettaja kieltäytyis lahjasta? Vois olla aika nolo paikka 

Vierailija
36/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:32"]Jotta näitä kippoja ja kuppeja ei tulisi liikaa, olemme ratkaisseet asian niin, että koko luokka antaa aina yhteisen muistamisen. Kun jokainen laittaa kassaan muutaman euron, saadaan jo ihan hyvä summa kasaan. Kun yhteisesti luokassa lahja annetaan, ei tule myöskään sitä fiilistä kellekään, että toiset lahjoo ja toiset ei ja oisko munkin pitänyt, kun noikin antaa jotain.

[/quote]

Tässäkin hyvä tapa olisi se, että luokassa olisi suljettu lipas, johon itse kukin laittaa jotain omantuntonsa ja varojensa mukaan, ja nimen kohdalle rasti kun kassa on kilahtanut. Kun kaikki ovat osuutensa tuoneet, lasketaan rahat ja katsotaan, mitä niillä saa.

Vierailija
37/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:46"]

[/quote]

[/quote] 

Mitäköhän vanhemmat tuumais jos opettaja kieltäytyis lahjasta? Vois olla aika nolo paikka 

[/quote] 

Ja lapsille tulis paha mieli. Sais jokainen perhe käydä kotonaaan syviä keskusteluita asiasta että miksi opettaja teki tällaisen liikkeen ja pahoitti kaikkien mielen 

Vierailija
38/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:32"]Jotta näitä kippoja ja kuppeja ei tulisi liikaa, olemme ratkaisseet asian niin, että koko luokka antaa aina yhteisen muistamisen. Kun jokainen laittaa kassaan muutaman euron, saadaan jo ihan hyvä summa kasaan. Kun yhteisesti luokassa lahja annetaan, ei tule myöskään sitä fiilistä kellekään, että toiset lahjoo ja toiset ei ja oisko munkin pitänyt, kun noikin antaa jotain.

[/quote]

Tässäkin hyvä tapa olisi se, että luokassa olisi suljettu lipas, johon itse kukin laittaa jotain omantuntonsa ja varojensa mukaan, ja nimen kohdalle rasti kun kassa on kilahtanut. Kun kaikki ovat osuutensa tuoneet, lasketaan rahat ja katsotaan, mitä niillä saa.

[/quote] 

Mä en oo ikinä laittanut mitään niihin keräyksiin, joten kyllä se vapaaehtoinen on. 

Vierailija
39/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] 

[/quote]

Mitä opettaja tuumais, jos kortista puuttuisi oppilaiden nimiä ja lahja olisi silmin nähden niin kallis, että kaikilla ei vaan ollut varaa osallistua?

Minäpä kerron: en ottaisi sitä lahjaa periaatteesta, koska se on väärin toisia kohtaan. En piittaisi vähääkään siitä, mitä vanhemmat ajattelevat vaan ajattelisin heidän olevan pienen opetuksen tarpeessa. Opettajana olisin sopiva henkilö antamaan sen heille.

Vierailija
40/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:55"]

[/quote] 

[/quote]

Mitä opettaja tuumais, jos kortista puuttuisi oppilaiden nimiä ja lahja olisi silmin nähden niin kallis, että kaikilla ei vaan ollut varaa osallistua?

Minäpä kerron: en ottaisi sitä lahjaa periaatteesta, koska se on väärin toisia kohtaan. En piittaisi vähääkään siitä, mitä vanhemmat ajattelevat vaan ajattelisin heidän olevan pienen opetuksen tarpeessa. Opettajana olisin sopiva henkilö antamaan sen heille.

[/quote]

Et sinä opettaja ole. Jos olisit, ymmärtäisit, ettei tuollaisilla lahjoilla ketään opettajaa ole korruptoitu. Arvosanat on annettu jo viikkoa aikaisemmin, ja jos iso osa luokkalaisista on joka tapauksessa mukana lahjassa, ei sieltä nyt ketään senkään takia tulisi kenellekään mieleen alkaa suosia.

Jos sinulla on joku omakeksimä raja lahjojen arvolle, varmaan ymmärrät sanoa sen jo heti syksyllä vanhempainillassa julki, ettei sinun tökerö käyttäytymisesti tule sitten yllärinä.

PS: kirkonrotalle viitonenkin voi olla liian kallis, mutta normaaleille töissäkäyville vasta yli pari kymppiä alkaa tuntua isolta kontribuutiolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi