Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuossa dead bug -liikkeessä jotain vaikeaa vai? Sillä testataan keskivartalon kunto. Rapakuntoisena vetäisin kylmiltään huippulukeman

Vierailija
17.05.2026 |

Mä vetäisin tuon vaikeimman liikkeen eli molemmat kädet ja jalat yhtä aikaa ojennukseen ja ylös, niin 13 kertaa vaivatta putkeen. Lisäksi olisin iäisyyden voinut tehdä noita muita helpompia liikkeitä. Ja olen oikeasti rapakuntoinen. Olen vasta pari viikkoa jumpannut itsekseni 10 vuoden sohvalla makaamisen jälkeen. En ikinä edes kävele ulkona, vaan menen autolla joka paikkaan.

"Jos tämä liike sujuu, syvät vatsalihaksesi ovat hyvässä kunnossa

Kuinka monta toistoa pystyt tekemään?

Kylliö neuvoo testaamaan keskivartalon lihasten tilan dead bug -liikkeellä. Hän käyttää liikettä työssään usein kartoittamaan syvien vatsalihasten tilannetta. Suomennettuna nimi tarkoittaa kuollutta ötökkää.

Liike vaatii sekä lantionpohjan että syvien vatsalihasten toimintaa, ja myös selän puolen lihasten käyttämistä.

Katso videolta, kuinka teet liikkeen!

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011870794.html

Kuinka moneen toistoon pystyt? Määrät ovat työikäiselle. Toistoksi lasketaan jokainen yksittäinen puoli.

Erinomainen: Yli 5 toistoa molemmat kädet ja jalat kerrallaan.

Erittäin hyvä: 20 toistoa kaksi kättä ja yksi jalka kerrallaan.

Hyvä: 15–20 toistoa yksi käsi ja jalka kerrallaan.

Peruskunto: 10–15 toistoa yksi käsi ja jalka kerrallaan.

Heikko: Alle 10 toistoa yksi käsi ja jalka kerrallaan."

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on notkoselkä, niin on tosi raskasta pitää selkä lattiassa kiinni liikkeitä tehdessä. Enkä ihan rapakuntoinen ole

Vierailija
2/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on notkoselkä, niin on tosi raskasta pitää selkä lattiassa kiinni liikkeitä tehdessä. Enkä ihan rapakuntoinen ole

Siis kun on selällään, niin siellähän on automaattisesti ihan pieni kolo jo valmiiksi, ennenkuin edes liikettä tehdään

Vierailija
4/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun miettii, ettei nuoriso pääse nykyään edes kyykkyyn tai pysty istumaan selkä seinää vasten jalat suorana, niin tuo liike voi olla joillekin ES-jonneille mahdoton.

Itsellänikin on ylipainoa ja heikot lihakset, mutta ei mitään ongelmaa tehdä kuollut ötökkä tai istua selkä suorana seinää vasten, tai kumartua jalat vierekkäin niin että on nenä polvissa.

Varsinkin nuoret miehet on kankeita kuin rautakanki ja niiden liikeradat on supistuneita. Koneen äärellä köyryssä runkkaaminen kun ei kehitä lihaksistoa eikä liikkuvuutta. Sama asento säilyy kun lähdetään mopolla kylille.

Tytöt liikkuvat paljon.

Vierailija
5/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ja mulla on vielä ristiluu niin iso möykky, että joudun keikkumaan sen päällä. En pysty tekemään oikein mitään vatsalihasliikkeitä ja esim. istumaannousu on mun kropalla täysi mahdottomuus.

Vierailija
6/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin samaa. Täysin kylmiltään joku 15 ja enemmänkin olisi voinut pakon edessä mennä.

Vierailija
7/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pystyin tekemään liikkeen hallitusti. Kädet veit taakse siten, että kopautin aina rystyset lattiaan ja jalat vein noin 10 cm päähän maasta. Siis yhtä aikaa molemmat kädet ja jalat auki tuolla tavoin. Eikä tehnyt tiukkaa. Ja iältäni olen siis 47 v.

ap

Vierailija
8/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
9/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi yhteenkään🤣🤣🤣

Vierailija
10/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dead bug on sieltä helpoimmasta päästä vatsalihasliikkeitä. Kannattaa kokeilla mieluummin vaikka lankuttaa. Jos jaksaa hyvällä tekniikalla yli minuutin, voi olla tyytyväinen.

Vierailija
11/11 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rapakuntoinen pystyy tekemään noi liikkeet vaivatta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi