Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musiikkiharrastus päiväkodin kanssa yhtäaikaa?

Vierailija
05.06.2009 |

Tyttöni (syksyllä 4 v, kotihoidossa + päiväkerhossa tähän asti ollut) itse haluaisi jatkaa musiikkiharrastustaan eli musiikkiopiston muskarissa. Meitä vähän mietityttää asia, kun se päiväkotikin alkaa, ja varmaan se riittää kyllä menoksi (siis että minusta muuta tuollaista viikottaista harrastusta ei mitenkään tarvita ainakaan näin pienelle, jos käy kokopäivähoidossa).

Mutta kun tyttö itse tahtoo, niin pitäisikö antaa koettaa,hän jaksaako päiväkodin lisäksi kerran viikossa 45 min. Hän haluaisi ruveta soittamaan kanteletta ja/tai pianoa/koskettimia. Se on musiikkiopistossa mahdollista 5-6-vuotiaana eli vuoden parin päästä. Joten jos ei jaksa, ja syyslukukausi jää lyhyeksi, niin vaikka vuoden tauko ei haittaa mitenkään.

Ja oletteko koettaneet muita metodeita kuin tuo perinteinen? Niitä missä soitetaan jo aiemmin. Olen joskus miettinyt tykkäisikö tyttö niistä enemmän kuin tuosta musiikkiopistometodista, kun niissä saisi soittaa enemmän.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vain kerran viikossa, niin tuskin se käy tytölle liian raskaaksi. Voitte aina tarvittaessa lopettaa, jos harrastus tuntuu liian rankalta.

Minulla on kolma musiikkiopistossa opiskellutta lasta. En kovasti suosittele varsinaisten soitto-opintojen aloittamista alle 6-vuotiaana (joku muskarin kantele/piano on vähän eri asia, sillä se ei vaadi kotiharjoittelua). Varsinainen soittamisen opiskelu vaatii jo aika paljon kärsivällisyyttä ja sitä, että jaksaa noudattaa opettajan ohjeita. Se käy helposti liian raskaaksi alle 6-vuotiaalle.

Lisäksi kovin nuorena aloittamisesta ei ole yleensä merkittävää hyötyä, sillä tyypillisesti vanhempana aloittaneet etenevät aluksi selvästi nopeammin. Oma tyttäreni aloitti soitto-opinnot 7-vuotiaana. Jos 3-4 vuoden kuluttua hän oli selvästi edellä saman opettajan 5-6-vuotiaana aloittaneita oppilaita.

Vierailija
2/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitinkin enemmän näitä jamkidzzejä ja mitä näitä on, missä soitetaan tunneilla jo 3-4 vuotiaina, mutta ei oo läksyjä. Mutta musiikkia opetetaan jotenkin eri tavalla kuin perinteisesti.

Olen itse soittanut altto-ja poikkihuilua, aloitin myös kouluikäisenä. melkein sain musiikkiopiston käytä ennen kuin muu elämä voitti :-). Siinä jäi musiikkiopisto & hevostalli kun pojst ja rockmusiikki vei :-).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni osallistuu musiikkiopiston pk:ssa pitämään muskariin. Aivan loistava juttu lapsen ja vanhempien kannalta.

Vierailija
4/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko. päiväkodissa sellaista, täytyy kysyä.

Hän on siis käynyt samaa muskaria vauvasta asti,joten tietää, mitä toivoo :-).

Vierailija
5/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin muskari on lauantaisin, joten illalla ei ole tarvinnut lähteä mihinkään. Mutta jos lapsi on normaali, luulisi sen jaksavan kerran viikossa arkenakin...

Syksyllä alkaa sitten soitinryhmä. Sekin on lauantaisin, mutta jännittää kuitenkin vähän, miten lapsi jaksaa. Mutta musiikki on tärkeä juttu sekä lapselle että vanhemmille, joten kyllä me aiotaan yrittää kovasti:)

Vierailija
6/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se mitenkään rankkaa ollut pk:n jälkeen, jos vain jaksaa kiinnostaa.

Vierailija
7/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti jaksaa harrastaa mieleistään lajia.

Vierailija
8/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaista tarvitsee edes pohtia? Yhtenä iltana viikossa varmasti jaksaa harrastaa mieleistään lajia.

Ne on niitä _parempia lapsia_, jotka pärjää elämässä...:)

Vierailija
9/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei sairas tai vammainen ym. Energinen pakkaus.

Vierailija
10/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan tarhan lisäksi muskarissa eli 2,5-vuotiaasta (meni silloin tarhaan, muskari perua jo vauva-ajalta). Muskari on yhtäaikaa tarhan kanssa, mummo vie. Hakee siis lapsen aiemmin ja päivästä ei tule normaalia tarhapäivää pidempi. Tämä on toiminut hyvin...

Vierailija
11/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen sitten keskeyttää jos ei vaikka jaksakaan.

Vierailija
12/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 3-5v ryhmässä ja valtaosa muskarilaisista on myös päiväkotihoidossa.

Meillä muskari on viikon kohokohta, jotei sitä ei todellakaan lopeteta. Poika on harrastuksestaan aivan innoissaan.

Pari kertaa ollaan jätetty muskari väliin väsymyksen vuoksi. Meillä muskari alkaa klo: 17.30 ja ollaan kotona esim. talvisin jos on ollut huono keli ajaa töistä, vasta 17 aikaan, joten pidän sääntönä, että jos on väsynyt niin jätetään väliin. Harvemmin näin kuitenkaan on, vaan muskaria on ehditty odottaa jo monta päivää ennen kuin h-hetki koittaa.

Nyt on muskari kesätauolla ja voi sitä kyselyä, että "koska mä taas pääsen muskariin" :)

t. iloisen muskaripojan äiti (poika nyt 3v7kk)

Vierailija
13/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on ollut kotihoidossa ja viimeisen vuoden pari kertaa viikossa päiväkerhossa ihan siitä luonnollisesta syystä, että meillä on 2 lasta, jotka kummatkin menee syksyllä päiväkotiin. toinenkin on jo 2,5 v ja hän ei oo niin kiinnostunut muskarihommista, että sitä olisi vauvavuoden jälkeen jatkettu hänen kanssaan :-).

Miksi tällaista tarvitsee edes pohtia? Yhtenä iltana viikossa varmasti jaksaa harrastaa mieleistään lajia.

Ne on niitä _parempia lapsia_, jotka pärjää elämässä...:)

Vierailija
14/14 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin minä tai isi viedä, joten tulee päivän päälle,

koko ajan tarhan lisäksi muskarissa eli 2,5-vuotiaasta (meni silloin tarhaan, muskari perua jo vauva-ajalta). Muskari on yhtäaikaa tarhan kanssa, mummo vie. Hakee siis lapsen aiemmin ja päivästä ei tule normaalia tarhapäivää pidempi. Tämä on toiminut hyvin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme