Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaan tehdä todella upeita käsitöitä ja vaatteita, miten siitä saisi elannon? ov

Vierailija
05.06.2009 |

Minun elämäntilanteeseeni ja luonteelleni sopisi hyvin oma yritys ja oma työskentelytahti. En haluaisi kuitenkaan ajautua orjapalkalla työskenteleväksi korjausompelijaksi, joka lyhentää lahkeita ympäri vuorokauden. Tiedän pystyväni parempaankin, ja jos en saa tarpeeksi rahaa kohtuullisella määrällä työtä niin sitten teen mieluummin "normaalia" päivätyötä normaalilla palkalla. Toki olen valmistautunut siihen että kovaa työtä pitää tehdä, mutta ei ole järkeä tapattaa itseään raatamalla jollain muutaman euron tuntipalkalla ympäri vuorokauden kuten tiedän parin käsityöyrittäjän tekevän.

Melkein kaikenlaiset käsityöt kiinnostavat minua, ja osaan melkein kaikkea, alan koulutuskin löytyy. Lisäksi minua kiinnostaa muut käsitöihin liittyvät asiat, muoti, materiaalit, työvälineet. kurssien vetäminen jne.

Sen sijaan tiedän olevani vähän huonompi business-puolessa, markkinoinnista en tiedä juuri mitään ja muutenkin tämä puoli on hämärän peitossa minulla. Nyt yritän miettiä että minkälainen yritys kannattaisi, ompelimo, vaateliike, nettifirma, tarvikefirma vai mikä? Mille olisi kysyntää ja mikä olisi helpoin/edullisin aloittaa. Mitään hirmuisia tuloja en alussa tavoittele, mutta toimeen olisi jotenkin tultava. Mikäli oikein hyvä businessidea syntyy, pystyisin saamaan pienen lainan alkuun pääsemiseksi (tarvikkeiden hankintaan yms.)

Onko ihan tyhmä ajatus vai pitäisikö suosiolla miettiä toista uraa? Olen miettinyt opiskelunkin aloittamista/jatkamista, mutta senkin rahoittamiseksi pitäisi töitä olla, opintotukea en enää saisi. Oma yritys veisi paljon aikaa, toisaalta pystyisin sitten suunnittelemaan aikatauluni ihan vapaasti ja joustavasti, toisin kuin jollekin toiselle työskennellessä.

Kaikenlaisia ideoita, vinkkejä ja linkkejä otan kiitollisena vastaan, ja muut yrittäjät/yrittäjyyttä pohtivat kertokaa kokemuksianne :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä aikoo tehdä ja kenelle, on ihan turha lähteä jonnekin yrityskeskukseen kysymään palveluja. Kyllä konsepti yms. pitää olla jo jollain tolalla ja yrittäjällä selkeä käsitys mille kohderyhmälle suunnittelua ja tuotteita tekee, siis minkälaisia tuotteita tekee ja miten ne on asemoitu, ellei sitten itse toimi vain alihankinnassa toteuttamassa jonkun toisen suunnitelmia. Sehän on juuri sitä osaamista ja asiantuntijuutta, mitä suunnittelijuus sisältää, ei mikään irrallinen lisä käsitöiden tekemisen lisänä.

Ellei sitten ole tosiaan todella taitava jossain sellaisessa käsityötekniikassa (kuten vaikka kirjonnassa, jota hyödynnetään suurissa muotikeskuksia houte-couture-tuotteissa), jolle löytyy kysyntää ja markkoinoita ja josta ollaan valmiita maksamaan työn vaativuuden mukaisesti. Ei siis mitään pelkkiä karkkirahoja.

Suomesta valmistuu kymmeniä ammattitaitoisia suunnittelijoita tekstiili- ja vaatetusalalle, aina Taikia myöten, joista vain osa pystyy ikinä saamaan kaupallisen malliston aikaiseksi ja jotka elävät sillä, että tekevät itse tuotteita.

Kaupallinen osaaminen, tuotteistaminen, konseptointi ja markkinointi ovat asioita, joiden perusteiden hallinta on edellytys tekstiilialalla pärjäämiselle. Ne ovat alalla menestymisen perusehtoja, eivätkä nekään aina riitä.

Vierailija
2/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjydestä yhtään mitään,mutta pakko oli tulla kommentoimaan.

On valitettavaa ettei nykyään arvosteta käsityötä. Ihmiset kuvittelevat raaka-aineiden olevan ilmaisia eikä itse työtä lasketa "sehän on käsityötä,jonkun itse tekemä,hyi kuinka köyhää". Tämän olen huomannut juurikin markkinoilla tai kirppareilla.Ihmiset tulevat kyllä kiinnostuneina katsomaan,mutta kauhistuvat kuullessaan hinnan. Jonkun kerran olen kertonut mistä hinta koostuu. Tuolloin suurin osa heistä ovat ihmetelleet materiaalien hintaa...

Autuaita ovat tietämättömät.

Toivon sinulle tsemppiä tulevaisuudessa mitä nyt ikinä päätätkin ruveta tekemään!

-M.-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusiyrityskeskuksessa saatetaan juurikin tietää mitä käsityialan palveluja alue on vailla! (minä sain juuri tälläista neuvontaa sieltä) Rohkeasti vain kysymään!

Vierailija
4/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tahtovat uniikkia H&M ja Ikea -hinnoilla. Mutta kun hintaan lasketaan ammattilaisen tuntipalkka, se saattaa tosiaan hieman yllättää.

Kuten joku jo täällä kirjoittikin, käsityötaidolla on pyrittävä upmarket-segmenttiin, jos aikoo elantonsa hankkia. Lisäksi on tietysti se yksinkertainen tosiasia, että työn pitää olla upeaa myös OSTAJIEN mielestä, ja tässä kohtaa on se ensimmäinen ja syvin sudenkuoppa.

Vierailija
5/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhot ovat tosi kalliita ja ihmiset ovet sisustusinnostuksessaan valmiita maksamaan niistä tosia kovia hintoja.

Vierailija
6/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstiilipuolen opettajaksi.

Vierailija
7/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä hinta olisi minusta silloinkaan mitenkään korkea- laatu maksaa!

T. Olinkohan 2

Vierailija
8/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uniikista, käsintehdystä iltapuvusta?

Ei minusta! Pelkästään kankaisiin saa uppoamaan helposti toista sataa (enemmänkin), jos ihan oikeasti hienosta iltapuvusta puhutaan.

Vierailija
9/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoo jotain brändiä lähteä kasaamaan ja vieläpä pitää jotain tasoa yllä, ei mihinkään markkinoille missään nimessä. Nettiin ja vähittäismyyjien kautta.

nimenomaan käsitöihin keskittyneitä. Googleta vaikka Kädentaitomessut. Eihän pelkästään tuolla tavalla saa myyntiä mutta se on yksi tapa. Asiakkaat ostaa usein vakimyyjältään ja oikein odottaa että pääsee taas näkemään uudet tuotteet.

Tunnen kymmeniä tuolla alalla työskenteleviä, ja voin vakuuttaa että se toimeentulo on todella vaikeaa. Jos joku markkinointitoimenpide maksaa satoja euroja (eli siis suhteellisen vähän) niin senkin rahan ansaitsemiseen pitää tehdä hirveästi töitä. Töissä pitää olla joku idea, pelkkä käsin tehty ei valitettavasti myy. Onhan noita menestyneitäkin, kannattaa katsella vaikka esim Taito shopeista yms. Omia suosikkejani ovat Riiminka, Globe Hope, Kimperi... onhan noita :)

Vierailija
10/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juuri ne markkinat, joille ei kannata lähteä, jos aikoo elantonsa hankkia.

Vierailija
11/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valitettavan moni ei itse osaa/ehdi/jaksa. Jos esim. käyt kotimaisi nettikauppoja läpi, niin lastenvaatteissa ainakin tuntuu "itsetehty" olevan melko trendikästä. Samoin kaikenlaiset sisustusjutut.

Vierailija
12/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teet ?

kenelle teet ?

Onko paikkakunnallasi tai lähiseudulla kauppataloa jossa paljon käsityöliikkeitä.

Sinuna miettisin tämäntyyppistä mahdollisuutta, esimerkki tulee Joensuusta

http://www.taitokortteli.fi/yritykset.html

http://www.taitopohjoiskarjala.fi/index.html

On kunnostettu vanha iso puutalo ja talo on täynnä erilaisia putiikkeja ja heillä tuntuu menevän hyvin. Kaikilla ei ole omaa kauppaa, niiden tuotteita on jonkun toisen kaupassa myytävänä.

Vastaavanlaisia löytynee ympäri Suomea.

Vierailija
13/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoittaa elämänstä jollain muulla kuin tuotteiden tekemisellä, kuten vaikka opetustöillä, muilla töillä, miehen palkalla, kotihoidontuella tms. tai sitten saa vanhemmiltaan taloudellista avustusta. Tai sitten asuu jossain perähikiällä ja kituuttaa vähäisin tuloin miten taitaa.

Jos haluaa elää käsin tekemisellä, on tosiaan päästävä luksus-luokkaan. Millään käsityömessutasoisella tuotannolla (okei, siellä on myös laadun tekijöitä eli sellaisia, jotka voivat hinnoitella työnsä niin että sillä myös elää, mutta sanoisin että 90 prosenttia on harrastelijatasoista tuotantoa, status ja hinnat sen mukaisia) harva elää.

Jotta käsin tekemisellä elää, markkinoita pitää löytää kotimaan ulkopuolelta.Kaikilla menestyvillä ((= kunnolla toimeentulevilla) käsityöyrittäjillä on vientiä, josta tulee pääosa tuloista. Se vaatii aktiivista markkinointia, esiintymistä kansainvälisillä messuilla Suomen ulkopuolella yms, joten verkostuminen ja yhteistyö on usein välttämätöntä.

Uskaltaa kannattaa, mutta pitää olla realisti. Käsityöyrityksistä (mihin vaatevalmistus kuuluu) 80% lopettaa toimintansa ensimmäisten toimintavuosien jälkeen.

Vierailija
14/25 |
06.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapuku verrattavissa hääpukuun. Niidenkin teettäminen maksaa useamman satasen, monesti tonnin. 300e teetetystä iltapuvusta kuulostaa jo melkein ilmaiselta.

Vierailija
15/25 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä toivoisin, että joku perustaisi firman, joka ompelisi irtopäällisiä sohviin ja nojatuoleihin kohtuuhinnalla pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
16/25 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kokeilla ensin vähän pienemmällä putiikilla ja myydä myös netissä? Entäpä jos ostaisit kirppareilta vanhaa (esim. pelastusarmeijalta tms.) ja muokkaisit niistä uutta? Materiaalikustannukset olisi pienet ja kaikenlainen kierrätys ja vintage on nyt in.Ks. esim. Epäonnistunut tyttö -nimistä vaatekauppaa (löytyy Googlesta ekana). Voisin kuvitella, että juttu missä tahansa lehdessä antaisi hyvää julkisuutta.

En ole ompelija enkä yrittäjä, mutta trendejä jonkin verran seuraava ihminen. Itse haaveilen uniikista kierrätyshääpuvusta, mutta kun en osaa ommella niin en tiedä saanko sellaista sitten kun aika koittaa... Usko unelmaasi, toivottavasti pääset pitkälle!

Vierailija
17/25 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoituminen ja netti ovat avainsanoja, voit myös myydä netin kautta.

Vierailija
18/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin heti.

Vierailija
19/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativaa, jos siitä haluaa saada sellaisen palkan ,jolla tulee toimeen.

Vaikka olisit kuinka taitava, se ei riitä. Olennaista on nimenomaan se bisnespuoli - miten tuotteistaa oma osaaminen ja miten luoda brändiä. Suomessa ei elä keskivertotuotteiden tekijänä vaan ainoastaan asemoituminen laadun tekijäksi on mahdollista, jos käyttää käsityömäisiä menetelmiä. Siis on tehtävä tuotteita, jotka puhuttelevat ihmisiä, joilla on varallisuutta. Se vaatii suunnittelultakin laatua.

En tiedä mikä kannattaisi. Yleensä kannattaa verkostuminen ja yhteiset ponnistukset, sillä yksin yrittämisessä aika ei riitä kaikkeen tarvittavaan - suunnittelu ja toteutus kun ovat vain pieni osa työtaakasta, asiakkaiden hankinta ja bisnekseen sekä byrokratiaan liittyvät asiat vievät todella paljon resursseja. Tai sitten jäät jonkun pikkupitäjän pikkunäpertelijäksi ja elät kahden sadan euron tuloilla.

Toisaalta, pitää uskaltaa jos aikoo yrittää. Kyllä joku elää vaikka goottipukujen tai keskiaikapukujen (roolipelaajille ja keskiaikaharrastajille) tekemisellä.

Ensiksi sinun pitäisi kartoittaa, mille osaamiselle olisi tarvetta - millaisia tuotteita (ei tarvitse olla edes materiaalinen tuote!)ihmiset kaipaavat ja joilla tuotanto ei ole vielä kovin kilpailtua - siis aika rajattu tuoteryhmä tms. - ja missä olisi riittävä asiakaspohja - ei mahdollisimman laaja vaan riittävä.

Kustomointi on päivän sana.

Vierailija
20/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmis maksamaan mittatilaustöistä?

Kokeilin joskus mainostaa ompelutöitä, ja ihmiset kun kyselivät hintoja niin eivätpä sitten olisi juuri mitään maksaneet. Kokopitkästä, hienosta iltapuvusta ei edes sataa euroa olisi kukaan maksanut. Tuosta ei jäisi tuntipalkaksi kuin jotain pennosia, kun kuitenkin pitäisi verot maksaa yms. kulut vähentää

T:ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän