Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaan tehdä todella upeita käsitöitä ja vaatteita, miten siitä saisi elannon? ov

Vierailija
05.06.2009 |

Minun elämäntilanteeseeni ja luonteelleni sopisi hyvin oma yritys ja oma työskentelytahti. En haluaisi kuitenkaan ajautua orjapalkalla työskenteleväksi korjausompelijaksi, joka lyhentää lahkeita ympäri vuorokauden. Tiedän pystyväni parempaankin, ja jos en saa tarpeeksi rahaa kohtuullisella määrällä työtä niin sitten teen mieluummin "normaalia" päivätyötä normaalilla palkalla. Toki olen valmistautunut siihen että kovaa työtä pitää tehdä, mutta ei ole järkeä tapattaa itseään raatamalla jollain muutaman euron tuntipalkalla ympäri vuorokauden kuten tiedän parin käsityöyrittäjän tekevän.

Melkein kaikenlaiset käsityöt kiinnostavat minua, ja osaan melkein kaikkea, alan koulutuskin löytyy. Lisäksi minua kiinnostaa muut käsitöihin liittyvät asiat, muoti, materiaalit, työvälineet. kurssien vetäminen jne.

Sen sijaan tiedän olevani vähän huonompi business-puolessa, markkinoinnista en tiedä juuri mitään ja muutenkin tämä puoli on hämärän peitossa minulla. Nyt yritän miettiä että minkälainen yritys kannattaisi, ompelimo, vaateliike, nettifirma, tarvikefirma vai mikä? Mille olisi kysyntää ja mikä olisi helpoin/edullisin aloittaa. Mitään hirmuisia tuloja en alussa tavoittele, mutta toimeen olisi jotenkin tultava. Mikäli oikein hyvä businessidea syntyy, pystyisin saamaan pienen lainan alkuun pääsemiseksi (tarvikkeiden hankintaan yms.)

Onko ihan tyhmä ajatus vai pitäisikö suosiolla miettiä toista uraa? Olen miettinyt opiskelunkin aloittamista/jatkamista, mutta senkin rahoittamiseksi pitäisi töitä olla, opintotukea en enää saisi. Oma yritys veisi paljon aikaa, toisaalta pystyisin sitten suunnittelemaan aikatauluni ihan vapaasti ja joustavasti, toisin kuin jollekin toiselle työskennellessä.

Kaikenlaisia ideoita, vinkkejä ja linkkejä otan kiitollisena vastaan, ja muut yrittäjät/yrittäjyyttä pohtivat kertokaa kokemuksianne :)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa myymään vaatteita, on syytä olla hiton hyvä konsepti JA markkinointitaito. Yksityisyrittäjälle varmaan netin kautta tapahtuva myynti + markkinoilla, messuilla jne tapahtuva myyynti on tehokkainta. Aminonta on tärkein kohta, ihmiset eivät voi ostaa, jos eivät tiedä sinusta ja tuotteista.

Toinen vaihtoehto on ompelija-yrittäjyys. Hyvän ja järjevän hintaisen maineessa oleva saa töitä, mutta siihen asemaan pääsemiseksi tarvitaan työtä ja suhteita. Ompelijana työ on tietysti erilaista, teet sitä mitä pyydetään, jolloin markknoit vain työtä, ei tuotteita. toki nämä voi yhdistääkin, mutta varmaan on mahdoton tehdä molempia täysillä, toinen jää väistämättä sivutyöksi.

Vierailija
22/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

verkostoitumista en ole koskaan osannut, ja tosiaan markkinoinnistakaan en oikein ymmärrä mitään. En tiedä oppisiko niitä taitoja sitten jollain kurssilla, vai mikä auttaisi.

Huonomillakin taidoilla tiedän ihmisten yrityksiä pyörittävän (siis käsityötaidoilla). He vaan osaavat tyrkyttää itseään hyvin ja markkinoida tuotteitaan oikein.

Olisi niin ihana saada tehdä sitä mistä nauttii eniten, tähän asti olen tehnyt sekalaisia töitä laidasta laitaan, osa kivoja ja osa kamalia mutta mikään ei ole ollut se minun juttuni. Pitää nyt yrittää selvitellä tarkemmin mille olisi menekkiä, en kuitenkaan halua tehdä tuotteita/työtä jolle ei ole kysyntää

T:Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensialkuun tekisin tuotteita vapaa-aikana ja yrittaisin saada sitten kaupaksi esim. just messuilla, tarjoamalla tuotteita pikkuliikkeisiin (esim. sisustustuotteet), olen nahnyt myos itsepalvelukirppareilla poytia joissa kasitoita (hinta kuitenkin tietysti sitten ei mikaan 50 euroa mutta jos teet jotain pienta)

katsoisin miten lahtee menemaan ennekuin ottaisin askeleen kohti yrittajyytta.

Vierailija
24/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisyrittäjälle varmaan netin kautta tapahtuva myynti + markkinoilla, messuilla jne tapahtuva myyynti on tehokkainta.

Siis tarkoitatko nyt jossain kesämarkkinoilla ulkona? Enpä kyllä sieltä ostaisi mitään käsitöitä, sinnehän ne hukkuisivat antennipipojen ja vessapaperitelineiden sekaan... Jos aikoo jotain brändiä lähteä kasaamaan ja vieläpä pitää jotain tasoa yllä, ei mihinkään markkinoille missään nimessä. Nettiin ja vähittäismyyjien kautta.

Vierailija
25/25 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene alueesi uusyrityskeskukseen ja kerro ajatuksistasi. Siellä ne ihmisest on ihan sitä varten, että auttavat sua konkreettisesti kaikissa yrityksen starttaamiseen liittyvissä jutuissa. Teette yhdessä analyysejä, mietitte kanavia, strategiaa ym. Voit myös hakea esim. starttirahaa alkuun ja TE-keskuksella on Desing Start -ohjelma, jonka kautta uusi yrittäjä saa ammattilaisen (mainostoimisto, muotoilija tms.) avuksi ja tuotoksena voi olla esim. firmalle nimi/logo/esite/nettisivut. Kannattaa ottaa selvää ja lyödä päitä yhteen sellaisten ihmisten kanssa, jotka näitä asioita pyörittelee työkseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi