Kotiäidit: Teettekö kaksi lämmintä ateriaa päivässä perheellenne?
Siis toisen lounaaksi ja eri ruokalajin päivälliseksi? Vai teettekö esim. ison kattilallisen soppaa, josta pupellatte 2pv?
Kommentit (31)
näin oli mulla itsellä jo lapsuudenkodissa.. eli ihan normaalia meille syödä näin
enkä syötä vanhaa ruokaa lapsillekkaan
.. Mitä muuta meillä kotiäideillä on kun aikaa tehdä ruokaa? Lastenhoidon lomassa :)
Siis lounaalla syödään edellisen illan päivälliseltä jäänyttä/pakastimesta/tms. Ja meillä ainakin arkisin ulkoillaan juuri ennen ruokaa, ulkoa käsin on hiukan hankala tehdä ruokaa. Me kun ei ulkoilla yleensä omassa pihassa vaan leikkipuistossa.
Joskus kyllä laitan laatikkoruoan uuniin aamulla, annan kuumentua kunnolla ja ulos lähtiessä sammutan uunin ja ruoka hautuu siellä valmiiksi. Sosekeitonkin teen välillä näin.
Paitsi viikonloppuisin koska mekin reissaamme silloin paljon. Eli viikonloppuisin yksi lämmin ateria päivässä iltapäivästä ja lisäksi varsinkin näin kesäaikaan makkaran grillausta tms.
mutta viikolla aamupäivästä lounas, myös mies käy ruokatunnillaan kotona syömässä sekä myöh. päivällinen. Joskus hyödynnetään lounaalla edellisen päivän ateriaa kuten tekemällä paistinperunoita tai syömällä edellisen päivän tavoin soppaa. Jos jostain syystä kiireempi niin tehdään jotain nopeaa eineksistä tai syödään esim. vain lihapiirakat jos vaikka meno neuvolaan tms. Päivällinen valmistetaan yleensä aina joka päivä eri eli ei syödä lounaalla ja päivälliseksi samaa vaikka aamupäivän ateriasta olisikin jäänyt.
Lounaaksi on jotain helppoa, tyyliin pakastepinaattikeittoa ja kananmunia tai tortilloja tai vaikka kalakeitto pakastejuureksista ja -kalakuutioista.
Nyt kun koululaiset on lomalla, tuntuu etten muuta teekään kuin ruokaa tai siivoan ruuanlaiton jälkiä! Olen pannut lapset töihin, siivoavat keittiötä ja kattavat pöytää, käyvät kaupassa ym ja silti tuntuu, että olen keittiössä koko ajan. Kone pyörii jatkuvasti ja tiskaan monta kertaa päivässä kattiloita. Teen joka päivä yhä isompia annoksia, että jäisi jotain yli seuraavaksi päiväksi ja ipanat vaan vetää koko satsin :-O
Tuu jo syksy! Ei vaan.Tietysti olen onnellinen, että minulla on lapsia, että he ovat terveitä ja omaavat hyvän ruokahalun ja minulla on varaa ruokkia heidät. Silti... :)
Meillä on vain yksi lämmin ruoka päivässä. Mies syö sen töissä, minä ja lapsi kotona.
Yritän tehdä ison annoksen ruokaa illaksi, mutta yleensä mies sen syö kuitenkin iltapalaksi loput.Lounaaksi teen joskus esim. makaronilaatikkoa jota syödään kaksi päivää ja sitten illalliset eri ruokaa.
Nyt en voisi kuvitellakaan, että omien lasten kanssa toimisin samoin. Tulisi syötyä paljon epäterveellisemmin, jos kahden lämpimän aterian sijaan syötäisiin yksi lämmin ja monta välipalaa (koska ei kukaan lapsi pärjää esim. aamupalalla, lounaalla ja iltapalalla). Leivän ja jugurtin pupeltamisen sijaan kannattaisi tarjota ihan oikeaa ruokaa.
näin oli mulla itsellä jo lapsuudenkodissa.. eli ihan normaalia meille syödä näin
Yleensä lapsille laitan lounaaksi jotain edellispäiväistä, koko perheelle sitten päivällisen. Jos mitään "lämmitettävää" ei löydy niin toki sitten teen lounaankin. Periaatteena on että samaa ruokaa ei ole sekä lounaalla että päivällisellä kuitenkaan.
Viikonloppuisin meillä syödään vain yksi lämmin ateria päivässä. On kuitenkin muutakin tekemistä elämässä kuin ruuanlaitto ja syöminen...
mutta harvoin valmistan alusta loppuun yhden päivän aikana kahta lämmintä ateriaa. Esim. edellisenä iltana tehty ja syöty makaroonilaatikko riittää vielä seuraavan päivän päiväruoaksi. Ja keitosta riittää kahteen ruokailukertaan.
Yleensä syödään päivälliseksi ja lounaaksi eri ruokia.