Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla lievästi aspergi/ asperger-piirteitä omaava lapsi?

Vierailija
05.06.2009 |

Millainen hän on?

Minulla on 8,5 -vuotias poika. Vuosien varrella olen ajatellut, voisiko hän olla lievästi asperger. Joskus kun olen tällä palstalla hänen puheitaan referoinut, on minulta kysytty sitä suoraankin. Mutta ihan "normaali" hän on.

Millainen on siis lievästi asperger?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä asperger oireita

jonkinlainen pakollinen"liike" (esim. naputtelu, jalalla "jammailu"

Vierailija
62/67 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta kirjoitelkaa  uusia juttuja ihanista as-lapsistanne.

Kiinnostaa kovin yhden as-lapsen omaista.

Vierailija
64/67 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

lueskelin tätä vanhaa ketjua ja tuli mieleen. Että täytyykö olla huippulahjakas matemaattisesti ja analyyttisesti, jotta voi olla Asperger?

Onko se siis jokin diagnoosikriteeri?

Vierailija
65/67 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lääkäriä on eri mieltä tehtyjen Asperger ja ADHD- testien tuloksesta. Pitkään lasta seuranneen mielestä ei selvää oiretta, uuden lääkärin mielestä paperien perusteella saattaa olla lievää Aspergeria.

Kumpaa nyt uskoisi? Lääkkeetön hoito vai pillerit? Onko kellään kokemuksia ristikkäisistä diagnoseista?

Vierailija
66/67 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millainen on nyt?

Vierailija
67/67 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, nyt jo täysi-ikäinen, käy vakitöissä ja viimeistelee yliopisto-opintojaan. Ei enää näy niin selvästi mutta lapsena

- mieletön muisti, oppi lukemaan aikaisin

- oppi kieliä itsestään ja saattoi osata kääntää jo alle kouluikäisenä selkä päin tv:tä mitä joku sanoi englanniksi, osasi siis kääntää, mutta ei välttämättä ymmärtänyt lausetta

- puhe monotonista, toisti lukemaansa, saattoi muistaa kokonaisia lastenkirjoja ulkoa

- tautofoniaa

- ehdoton säännöissä, mm. päiväkodissa hermostui niille, jotka eivät osanneet hiekkalaatikolla mennä oikeiden liikennsääntöjen mukaisesti

- karkeamotorista kömpelyyttä

- sanoo välillä suoraan mitä ajattelee, on oppinut onneksi iän myötä hillitsemään tätä

Puhumaan oppi kyllä ihan normaalissa ajassa, ts. sanoja alle 1-v, alle 2-vuotiaana lauseita, 3-vuotiaana muutoin täysin sujuva puhe, mutta käytti pitkään itsestään kolmatta persoonaa, oppi käyttämään minä-muotoa vasta ehkä joskus neljävuotiaana.