Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla lievästi aspergi/ asperger-piirteitä omaava lapsi?

Vierailija
05.06.2009 |

Millainen hän on?

Minulla on 8,5 -vuotias poika. Vuosien varrella olen ajatellut, voisiko hän olla lievästi asperger. Joskus kun olen tällä palstalla hänen puheitaan referoinut, on minulta kysytty sitä suoraankin. Mutta ihan "normaali" hän on.

Millainen on siis lievästi asperger?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin olisit pojastani kertonut, ihan kävelytyyliä myöten. Hänkin oppi muuten lukemaan 3-vuotiaana. Itse olen vuosia epäillyt, että hänellä on asperger tai ainakin vahvasti asperger-piirteitä. Lukioaikana hän masentui, mutta tervehtyi niin hyvin, että pystyi käymään armeijan. Sen hän otti taas hyvin tunnollisesti ja se oli suorastaan hänen intohimonsa.

Vierailija
22/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis minkälaisia laskuja laskee? Ihan mielenkiinnosta kyselen...

Joo, kyselen paaaaljon lievemmistä tapauksista :-). Ei minun poikani ikipäivänä saisi diagnoosia, asia vain vaivaa minua. Koska minulla on veli, joka on "omituinen". Eli huippulahjakas matikassa eikä osaa pelata sosiaalisten sääntöjen mukaan. Eli lievästi asperger.

Tourettea ei minun lapsellani ole.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias poika. Piirteet ovat:

-huippulahjakas matematiikassa

-musikaalisesti lahjakas

-kapeat kiinnostuksen kohteet (nyt Harry Potter)

-ei kavereita

Vierailija
24/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei sulje pois ne lukemisen vaikeuedet. Mutta uskonpa, että koulussa lapsesi oli open silmätikku jos olisi as ja asia otettu puheeksi kanssasi.

Vierailija
25/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita edellä roimasti matikassa. Osaa jo jakolaskuja jne. Osasi jo eskarissa nyt käsitellyt aiheet.

Vierailija
26/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei ole puhunut mitään, enkä ole häneltä suoraan kysynytkään. Minä itse olen kasvatustieteilijä ja olen puhunut kaverini kanssa, joka on koulupsykologi. Kaverini on myös pohtinut asiaa.

Pojallani on paaaljon muitakin pikkupiirteitä, jotka kuuleman mukaan liittyvät asiaan. Kuten se, että vuosia sitten hän totesi, että "pää on niin täynnä ajatuksia, että ihan päätä särkee".

Ei tätä tarvitse ottaa esille koulussa. Kunhan pohdin, enkä tiedä ketään muutakaan kenen kanssa tässä pohdin kuin te.

Tietääkö joku enemmän tästä kielellisistä vaikeuksista? Meneekö tämä läpi elämän?

Poika on hyvin puhelias, analysoi paljon ja pohtii asioita. Se on vain se lukeminen, mikä tökkii.

Vierailija
27/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Päässälaskuja tuhansilla (vaikka 3654+2786 tai 5540-670)

- Ymmärtää että nollan toisella puolella on negatiiviset luvut ja osaa laskea esim. 40-55

- Laskee "huvikseen" kakkosen potenssit 2^13 saakka (eli 8192)

- Sanallisia laskuja, esim. jos auto kulkee 90km/h kuinka pian on perillä 30km päässä jne.

- Kaupassa hintoja yhteen sentteineen

- Yhteen- ja vähennyslaskuja myös allekain paperilla

- Kertolaskuja tyyliin 6 x 13

Mietin onko hän "huippulahjakas" vai vain lahjakas... ;-)

Vierailija
28/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään en noita osaa...

Vierailija
29/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aina ole super-lahjakas. Eivät kaikki assit ole "sademiehiä" kiinnostuken kohteita köytyy kyllä meidänkin pojalta.

Vierailija
30/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ymmärtää että nollan toisella puolella on negatiiviset luvut ja osaa laskea esim. 40-55

- Sanallisia laskuja, esim. jos auto kulkee 90km/h kuinka pian on perillä 30km päässä jne.

Vierailija
31/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli asseille puheenkehitys usein myöhäistä ja hän käsittää kaikki kirjaimellisesti, mikä ilmenee vaikeuksina luetun ja kuulluun ymmärtämisenä aikuisenakin.

Vierailija
32/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin olisit pojastani kertonut, ihan kävelytyyliä myöten. Hänkin oppi muuten lukemaan 3-vuotiaana. Itse olen vuosia epäillyt, että hänellä on asperger tai ainakin vahvasti asperger-piirteitä. Lukioaikana hän masentui, mutta tervehtyi niin hyvin, että pystyi käymään armeijan. Sen hän otti taas hyvin tunnollisesti ja se oli suorastaan hänen intohimonsa.

että pojallesi kuuluu taas hyvää! Ja että viihtyi armeijassa. Veljeni on jo monta vuotta höpöttänyt ja kironnut armeijaa, saa nähdä muuttuuko mieli ennen kuin sinne pitää lähteä:) on kyllä mielenkiintoista huomata miten paljon samoja piirteitä as-henkilöissä on.

Muutaman kerran olen kiinnittänyt esim. kaupassa huomiota kun vieras poika on ollut AIVAN samanlainen kuin veljeni.

Vierailija
34/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypotoniaa ihan pienenä, alkoi kävelemään kuitenkin 1v 7kk.

Nyt eskari- ikäisenä kirjoittaa tarinoita, satuja. Piirtää kuin koululainen, musikaalinen.

Mutta lapseen on vaikea saada kontaktia. Kaikki täytyy toistaa moneen kertaan että hänen huomion saa heräämään. Ulkopuolisten mielestä hän on paljon omissa maailmoissaan.

Leikit sujuvat vuoden- kaksi nuorempien lasten kanssa. Oman ikäisten kanssa hän ei halua olla.

Voi yhtäkkiä lähteä pihalta vaeltelemaan kun aikuisen selkä kääntyy. Ei sano minne menee ja etsitty on moneen kertaan.

Vessa- asioiden kanssa on ongelmia. Hän ei käy pissalla koskaan itse. En tiedä. Tukitoimienkin piirissä olemme jo olleet mutta nyt ajatellaan että kaikki on niin kuin pitääkin. Aika näyttää.

Vierailija
35/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni poika on 8-v ja hänellä todettu asperger. Ei ole mitään "pahinta", koska on koulussa normaalissa luokassa. Tosin opettaja on kyllä tietoinen asiasta.

Niin ja ihan aluksi täytyy mainita, että pojasta ei ihan heti näitä oireita huomaa, ja on suhte' samanlainen kuin muutkin pojat, mutta tiettyjä piirteitä on:

Mutta näihin piirteisiin:

Ensimmäisiä oireita ihan pienenä oli se, että huusi ja itki jatkuvasti. Aluski ajateltiin, etä itki sitä, kun koki tulevansa väärinkohdelluksi, kun joku otti juuri sen lelun mitä halusi tms. Ja on keskimmäinen ja luultiin vain kaipaavan huomiota. Puheen aloitus kesti aika kauan ja aluksi pojalla oli ns. oma kieli, jota puhui ihan tosissaan ja luuli mieädnkin ymmärtävän. Turhautui ja tuskastui helposti, koskä hän ei ymmärtänyt helposti sitä mitä muut sanoivat ja toisaalta muut eivät ymmärtäneet sitä, mitä hän sanoi.

Ei osaa hyvinkään tulkita ilmeitä ja saattaa helposti "suorasanaisuudellaan" loukata toista. Ei tavallaan kykene empatiaan, vaikka tietä, että miten pitäisi olla, mutta ei vain pysty. Joutui myös usein ja vieläkin tulee pieniä kärhämiä toisten kanssa.

Lukemaan muistaakseni oppi ekan luokan alussa, mutta lulkeminen ei kiinnosta, eikä millään jaksaisi tehdä töitä sen eteen. Poika on hyvin lahjakas matemaattisissa asioissa ja juuri kaikenlaisessa nippelitiedoisssa (avaruus ja dinosaurukset suurin mielenkiinnon kohde)

Viihtyy porukassa, mutta toisaalta myös kyllästyy helposti isossa porukassa ja viettää välillä aikoja mielellään yksin.

Mitähän vielä...

Paljon pieniä asioita, joista huomaan, mutta kuitenkin ulkopuolisen silmin ihan normaali poika.

mites kun ap:n poika oppi lukemaan myöhään ja vaivalloisesti? Sulkeeko tämä pois aspergerin? Koulutodistuksessa lukeminen ja kirjoitaminen olivat "vaihtelevasti" (skaala erinomainen, hyvä, vaihtelevasti ja on vaikeaa"). Matikka oli sekä erinomainen että hyvä. ap

Vierailija
36/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan siskosi :-)?

Meillä on ollut aivan silmittömiä raivokohtauksia. Ja kyllästyy porukoissa. Ja nuo jatkuvat kärhämät...huoh.

ap

Vierailija
37/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin siskon pojalla on asberger ihan diagnosoitu ja hyvä niin. Siksi nimenomaan, että aluksi epäiltiin hyvinkin vaikeaa asbergeria, mutta parin vuoden terapialla ym. hoidolla tilanne koheni huomattavasti.

Eli vaikka voisi ajatella, että mitä sillä diagnoosilla tekee, mutta ainakin on oikeutettu saamaan juuri näitä terapioita, ryhmäterapioita tms.

Mutta tiedän kyllä "sivusta" katsoneena, että vaatii hermoja aika lailla. Poika joutuu vaikeuksiin tämän tästä. Tajuaa kyllä tehneensä väärin, mutta monesti tuntuvat olevan ns. väärinkäsityksiä, kun poika on ymmärretty väärin ja pinnaon tunnetusti aika lyhyt.

Jaksamista sinulle. Ja jos vain jaksat, niin pyydä lisäselvityksiä. Siskoni joutui niitä vaatimalla vaatimaan, koska kukaan ei oikein ottanut tosissaan siskoani. Poika oli muistaakseni 4 v, kun pääsi ekan kerran lääkärille ja siellä sanoi, että asberger-diagnoosi tehdään aikaisintaan 5-vuotiaille. Silloin ehdotteli, että tehdään parhaat mahdolliset terapiat ym. jotta päästään selville, että miten koulun alkuun mennessä on tilanne. Vielä vuosi ennen koulun alkua ehdotteli erityisluokkaa, mutta poika eteni sen verran, että pääsikin tavalliselle luokalle, jossa on tosin vähemmän oppilaita kuin "tavallisessa" luokassa.

Vierailija
38/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin 6-vuotias on matemaattisesti lahjakas ja yltää samoihin laskutoimituksiin. Hänellä ei ole aspergerisia piirteitä.

(oppi kirjaimet 2-vuotiaana, lukemaan vajaa 4-vuotiaana)

- Päässälaskuja tuhansilla (vaikka 3654+2786 tai 5540-670) - Ymmärtää että nollan toisella puolella on negatiiviset luvut ja osaa laskea esim. 40-55 - Laskee "huvikseen" kakkosen potenssit 2^13 saakka (eli 8192) - Sanallisia laskuja, esim. jos auto kulkee 90km/h kuinka pian on perillä 30km päässä jne. - Kaupassa hintoja yhteen sentteineen - Yhteen- ja vähennyslaskuja myös allekain paperilla - Kertolaskuja tyyliin 6 x 13 Mietin onko hän "huippulahjakas" vai vain lahjakas... ;-)

Vierailija
39/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huippulahjakas-luokkaa.

Minusta meidän poiak on matemaattisesti aika lahjakasa, mutta ei nyt mitään tuollaista kuin sinä kuvasit.

Ole vain onnellinen, ei tuosta ainakaan mitään haittaa ole =).

- Päässälaskuja tuhansilla (vaikka 3654+2786 tai 5540-670) - Ymmärtää että nollan toisella puolella on negatiiviset luvut ja osaa laskea esim. 40-55 - Laskee "huvikseen" kakkosen potenssit 2^13 saakka (eli 8192) - Sanallisia laskuja, esim. jos auto kulkee 90km/h kuinka pian on perillä 30km päässä jne. - Kaupassa hintoja yhteen sentteineen - Yhteen- ja vähennyslaskuja myös allekain paperilla - Kertolaskuja tyyliin 6 x 13 Mietin onko hän "huippulahjakas" vai vain lahjakas... ;-)

Vierailija
40/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin yllä on kuvattu, ovat jo aikuisellekin poikkeuksellisia. Itse olen matemaattisesti kohtuullisen hyvä (koulussa aina 10, lukiossa 9), enkä kyllä pysty päässäni laskemaan 3654+2786 kovinkaan helposti. Mieluummin otan laskimen.