Tuottavuuden kasvu vähentää teollisuuden työpaikkoja - näin toteaa Maakuntaliiton kuntakehityspäällikkö
Karjalainen-sanomalehdessä juttu Pohjois-Karjalan työttömyystilanteesta. Jutussa mainitaan myös se tunnettu tosiasia, että teollisuuden työpaikat ovat vähentyneet. Poliitikothan ja talousasiantuntijathan puhuvat kovasti tuottavuuden kasvun tarpeesta, mutta jutussa haastateltu asiantuntija mainitsee teollisuuden työpaikkojen vähentymiseen yhdeksi syyksi tuottavuuden kasvun, jonka myötä työvoimaa tarvitaan aiempaa vähemmän.
Eli mitenkäs tämä tuottavuuden kasvu ja työttömyyden torjuminen sovitetaan yhteen? Aina sanotaan, että tarvitaan niitä, jotka valvoo ja huoltaa tehtaiden koneita, mutta kun asia on niin, ettei näitä kuitenkaan tarvita niin paljon kuin mitä niitä tehtaan työläisiä silloin aiemmin oli.
Kommentit (11)
Jutun linkki:
Ei se tuottavuus ole kasvanut kuitenkaan todellisuudessa enää noin 25 vuoteen. Mutta kun jotain aina pitää sanoa, niin tuo on sellainen helppo vastaus.
Länsimaiden teollisuus siirtyi kilvan Kiinaan, eikä Kiinan tarvinnut kuin seurata katseella. Ainoa porkkana oli se, että Kiina sanoi, että heikäläiset kouluja käymättömät maanviljelijät vois tehdä noi hommat ilmaiseksi, silloin kun eivät ole niillä riisiviljelmillään. Nyt se Läntinen tuotanto, konekanta ja know how on sitten siellä Kiinassa. Ja vaikka tuotteet on paskoja, niin samalla vaivalla ne voi halutessaan tehdä ne myös laadukkaasti.
Tuottavuuden kasvun myötä pystytään tekemään samalla porukalla enemmän ko tuotetta. Tai lisäksi jotain muuta tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tuottavuus ole kasvanut kuitenkaan todellisuudessa enää noin 25 vuoteen. Mutta kun jotain aina pitää sanoa, niin tuo on sellainen helppo vastaus.
Laajemmin pohdittuna varmaan on ainakin krääsän tuotanto kasvanut ihan maailmanlaajuisesti painottuen Kiinaan, mutta seurausten näkyminen muualla.
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuuden kasvun myötä pystytään tekemään samalla porukalla enemmän ko tuotetta. Tai lisäksi jotain muuta tuotetta.
Niinpä. Ja se tarkoittaa vähemmän työpaikkoja.
Onkohan oikeaa tuottavuuden kasvua vai sitä näppärää ylikuormitusta, joka saa ihmiset burnouttiin. Kun joku jää eläkkeelle, niin eläköityneen työt jaetaan niille jotka vielä ovat töissä. Minun ja esihenkilö tehtävät yhdistettiin, sitten piti priorisoida. Kaikkea ei enää tehty.
Tuottavuuden kasvu on talouskasvun lähde. Mutta jos kokonaistuotanto polkee paikoillaan, tuottavuuden kasvu lisää vain työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuuden kasvu on talouskasvun lähde. Mutta jos kokonaistuotanto polkee paikoillaan, tuottavuuden kasvu lisää vain työttömyyttä.
Kone tekee sen minkä 10 henkilöä teki aiemmin, eli tuottavuus kasvaa, kun ei tarvitse maksaa palkkoja.
Niinpä. Jo kehruu-Jenny vei työpaikkoja ihnisiltä 1800-luvun lopus.