En tajua tätä nykyistä "markkinataloutta". Sähkön, ruoan yms. hinta nousee, kuin joku luonnonlaki, mutta samaan aikaan
sähköfirmat ja nyt esim. Kesko tekevät korkeiden hintojen ansioista jättitulosta! Miten...? Kuka sen siis on keksinyt, että nyt hintojen pitää nousta...?
"Keskon tulos jälleen ennätykseen nousevien hintojen ansiosta"
Kommentit (119)
Tämä on hyvä nosto koska tämä keskustelu on avattu 2022 Marin ex viisikko hallinnon aikana jolloin suomalaisten talous ja ostovoima romahti, vuosina 2020-2023...
Milloin loppuu valehtelu siitä että inflaatio tuhosi ihmisten ostovoiman kun todellisuudessa sen teki tuotteiden ja palveluiden hintojen ja katteiden valtava nosto? Suuret yritykset tekivät valtavaa voittoa...
Ei 8% inflaatio ostovoimaa tuhonnut vaan kymmenien ja satojen prosenttien korotukset tuotteiden ja palveluiden hinnoissa / katteissa... ja tätä valehtelua on nyt tehty jo pitkään tarkoituksella... ja Marin ex viisikko hallinto sai siitä omat bonuksensa sitten välistä
Suuryritykset/sähköyhtiöt/keskusliikkeet varastivat siis ihmisten rahat ja tekivät valtavaa tulosta - etenkin jo vuonna 2022 (alkaen) ja hallinto ei tehnyt mitään asialle...
Vierailija kirjoitti:
Jos kansalaiset jättäisivät jauhelihat, kanat, jogurtit, maidot ja leivät kauppaan pilaantumaan ja elelisivät vaikka kuukauden kaurapuurolla, itseleivotuilla sämpylöillä ja halvimmalla kasvisruoalla mitä saa niin hintoja olisi pakko laskea. Mutta ei, ollaan lampaita ja maksetaan tutusta ja turvallisesta mitä kauppias vain keksii pyytää.
Tämähän se on. Ei firmat kuuntele kuin rahaa, kaikki muu kitinä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kunnon ostolakko päälle, niin alkaa tapahtua.
Talous on jo aikoja sitten kääntynyt sellaiseksi, että rahaa valuu enenevissä määrin omistajaportaalle, eli varallisuuserot kasvavat. Johtuu ihan silkasta ahneudesta. Työnteolla et pääse rikastumaan, koska siitä liian pienestä palkastasi napsitaan veroja, minkä jälkeen kulutat loput rahat (maksaen siinäkin välissä kulutusveroja) siirtäen ne yrityksille. Yritykset pärjäävät hyvin, koska ne maksavat työntekijöilleen liian pieniä palkkoja, ja kun ihmisten perustarpeita eli esim. ruokaa voit hankkia vain kartelliyrityksiltä, jotka veivaavat hintoja keskenään ylöspäin. Sinä olet siis vain orja siinä välissä. Teet työtä rikastuttaen omistajatahoja ja kulutat rikastuttaen omistajatahoja. Mitä nuorempi olet, sitä epätodennäköisemmin tulet näkemään minkäänlaista omaa omistusta, säästöjä tai muuta varsinaista varallisuutta. Happy life!
Vierailija kirjoitti:
Talous on jo aikoja sitten kääntynyt sellaiseksi, että rahaa valuu enenevissä määrin omistajaportaalle, eli varallisuuserot kasvavat. Johtuu ihan silkasta ahneudesta. Työnteolla et pääse rikastumaan, koska siitä liian pienestä palkastasi napsitaan veroja, minkä jälkeen kulutat loput rahat (maksaen siinäkin välissä kulutusveroja) siirtäen ne yrityksille. Yritykset pärjäävät hyvin, koska ne maksavat työntekijöilleen liian pieniä palkkoja, ja kun ihmisten perustarpeita eli esim. ruokaa voit hankkia vain kartelliyrityksiltä, jotka veivaavat hintoja keskenään ylöspäin. Sinä olet siis vain orja siinä välissä. Teet työtä rikastuttaen omistajatahoja ja kulutat rikastuttaen omistajatahoja. Mitä nuorempi olet, sitä epätodennäköisemmin tulet näkemään minkäänlaista omaa omistusta, säästöjä tai muuta varsinaista varallisuutta. Happy life!
Ja aiemmin pystyi tosiaan muodostumaan sellainenkin ihme kuin keskiluokka. Eli ei omistajaporrasta ja eliittiä, mutta silti kykenivät kerryttämään työnteolla varallisuutta. Enää se ei ole mahdollista niin suurissa määrin. Mitä tälle sitten voi tehdä? En tiedä.
Sähkön hinta määräytyi mekanismilla joka normaalioloissa toimi.Energiakriisissä sen sijaan halvalla tuotetulla esim. tuulivoimalla pystyttiin rahastamaan koska markkinahinta oli korkealla eri tuotantotapojen(kaasu,öljy) perusteella.
Koska yrityksen tarkoitus on tuottaa VOITTOA, ei pitää huolta yhteiskunnasta, ostovoimasta tai etenkään työllisyystilanteesta. Markkinointi ja hyvesignalointi on tehnyt tehtävänsä.
"Siis eihän sähkönhinta tuosta johdu, vaan ongelma on se, että hinnoittelu perustuu pörssisähköön, jonka hinta määräytyy kalliimman sen hetkisen tuotantotavan mukaan. Tällöin myös esim. vesivoimaa tuottavat firmat voivat nostaa hintansa pilviin, vaikka tuotanto ei maksa yhtään enempää kuin ennenkään."
Kuitenkin Suomessa on tällä hetkellä EU-alueen halvin sähkö. Joten kyllä sillä alalla meillä kilpailu toimii ainakin paremmin kuin muualla.
"Koska yrityksen tarkoitus on tuottaa VOITTOA, ei pitää huolta yhteiskunnasta,"
Nyt puhuttiin markkinataloudesta, ei vain yrityksistä. Markkinatalous on se systeemi jossa yritykset tuota voittoa yrittävät tehdä mutta samalla kilpailevat toistensa kanssa joka taas hillitsee voitontekoa koska joku muu yritys voi tehdä pienemmälläkin voitolla.
Kiitos Käteinen ja kumppanit sähkönsiirtoverkon myymisestä ulkomaille.
"Sähkön hinta määräytyi mekanismilla joka normaalioloissa toimi.Energiakriisissä sen sijaan halvalla tuotetulla esim. tuulivoimalla pystyttiin rahastamaan koska markkinahinta oli korkealla eri tuotantotapojen(kaasu,öljy) perusteella."
Markkinatalous kyllä tietyllä aikavälillä myös korjaa näitä vääristymiä. Jos joku tuotantotapa kannattaa muita paremmin, investoinnit sinne lisääntyvät ja tämä lisää taas tarjontaa ja laskee hintoja.
Vierailija kirjoitti:
"Koska yrityksen tarkoitus on tuottaa VOITTOA, ei pitää huolta yhteiskunnasta,"
Nyt puhuttiin markkinataloudesta, ei vain yrityksistä. Markkinatalous on se systeemi jossa yritykset tuota voittoa yrittävät tehdä mutta samalla kilpailevat toistensa kanssa joka taas hillitsee voitontekoa koska joku muu yritys voi tehdä pienemmälläkin voitolla.
Eli turha puhua elimistä, jos keho sairastuu.
Jos tuote muodostuu kolmesta komponentista joista jokaisen hinta nousee 20% niin paljonko tuotteen hinta nousee? Epäilemättä 3*20% joiden ajatuksenjuoksun mukaan, varmaan hinta nousee tuon mutta kustannukset eivät todellakaan.
Vesi, netti, puhelinliittymä, sähköt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalissa markkinataloudessa kilpailu pitäisi huolen siitä, että yksittäisen firman voitot eivät pääse nousemaan kovin suureksi, koska joku toinen firma pystyy silloin myymään halvemmalla ja kuluttajat menevät sinne.
Miksi ei toimi Suomessa?
Kaikki on keskittynyt Suomessa muutamalle toimijalle. Kulisseissa tehdään sopimuksia, kuten asfalttikartelli aikoinaan osoitti. Samat henkilöt istuvat kauppojen hallituksissa ja kaavoituksesta vastaamassa joten esim. Lidl ei saa kunnon kauppapaikkoja yms.
Lisäksi Suomessa on pääomat verotettu pois joten kotimaista liiketoimintaa ei synny oikeiden markkinatalouksien tahtiin ja muutenkin on tehty kilpailu noita monopoleja tai oligopoleja vastaan kaikin keinoin mahdottomaksi. Jopa valtio on mukana kilpailemassa monilla markkinan osa-alueilla. Tähän päälle Suomi on niin pieni periferia ettei kaikkia kansainvälisiä toimijoita kiinnosta koko maa eikä nähdä investointeja vaivan arvoisina. Tässä mielestäni se soppa jonka takia täällä ei kilpailun normaalit lait toimi.
Höpö höpö. Pääomaa nimenomaan ei Suomessa veroteta. Varsinkaan suhteessa työntekoon.
Monopolit ja kartellit ei kuulu terveeseen markkinatalouteen, mutta neiliberslismi ei sellaista olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitatte? SDP Rinne ilmoitti että tämä hallitus tulee tekemään maailman haasteellisinta ympäristöpolitiikka.
Sitä tehdään nyt. Energian hintoja on nostettu. Se vaikuttaa kaikkeen. Ja mikä parasta tämä on uusi normaali. Ei mikään väliaikainen tilanne.
Vihvas haluaa vähentää kulutusta. Kulusta on helpoin vähentää tekemällä kaikesta kalliimpaa kovemmilla veroilla ja ympäristömaksuilla.
Jos vihvas pääsee kunnolla valtaan ne edistävät julkista liikennettä tekemällä auton omistamisesta ja käyttämisestä sietämättömän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous on jo aikoja sitten kääntynyt sellaiseksi, että rahaa valuu enenevissä määrin omistajaportaalle, eli varallisuuserot kasvavat. Johtuu ihan silkasta ahneudesta. Työnteolla et pääse rikastumaan, koska siitä liian pienestä palkastasi napsitaan veroja, minkä jälkeen kulutat loput rahat (maksaen siinäkin välissä kulutusveroja) siirtäen ne yrityksille. Yritykset pärjäävät hyvin, koska ne maksavat työntekijöilleen liian pieniä palkkoja, ja kun ihmisten perustarpeita eli esim. ruokaa voit hankkia vain kartelliyrityksiltä, jotka veivaavat hintoja keskenään ylöspäin. Sinä olet siis vain orja siinä välissä. Teet työtä rikastuttaen omistajatahoja ja kulutat rikastuttaen omistajatahoja. Mitä nuorempi olet, sitä epätodennäköisemmin tulet näkemään minkäänlaista omaa omistusta, säästöjä tai muuta varsinaista varallisuutta. Happy life!
Ja aiemmin pystyi tosiaan muodostumaan sellainenkin ihme kuin keskiluokka. Eli ei omistajaporrasta ja eliittiä, mutta silti kykenivät kerryttämään työnteolla varallisuutta. Enää se ei ole mahdollista niin suurissa määrin. Mitä tälle sitten voi tehdä? En tiedä.
Ainakin pitäisi estää pääoman liiallista keskittymistä. Esim. Elon Muskin kokoinen omsisuus tuottaa passiivisesti 100 000 joka ikinen minuutti. Tuossa ei ole enää mitään järkeä. Hän omistaa kohta puoli maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä nosto koska tämä keskustelu on avattu 2022 Marin ex viisikko hallinnon aikana jolloin suomalaisten talous ja ostovoima romahti, vuosina 2020-2023...
Milloin loppuu valehtelu siitä että inflaatio tuhosi ihmisten ostovoiman kun todellisuudessa sen teki tuotteiden ja palveluiden hintojen ja katteiden valtava nosto? Suuret yritykset tekivät valtavaa voittoa...
Ei 8% inflaatio ostovoimaa tuhonnut vaan kymmenien ja satojen prosenttien korotukset tuotteiden ja palveluiden hinnoissa / katteissa... ja tätä valehtelua on nyt tehty jo pitkään tarkoituksella... ja Marin ex viisikko hallinto sai siitä omat bonuksensa sitten välistä
Suuryritykset/sähköyhtiöt/keskusliikkeet varastivat siis ihmisten rahat ja tekivät valtavaa tulosta - etenkin jo vuonna 2022 (alkaen) ja hallinto ei tehnyt mitään asialle...
No,ei tuo kyllä Marinin hallityksesta johtunut millään lailla. Ja,sama ilmiö tapahtui muuten muissakin Euroopan maissa.
up