Katson tätä uutta Humisevaa harjua, ei ole hyvä
Jotain vuosisadan rakkaustarinaa yritetty tästä vääntää. Ällöä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ylellä ohjelma Emily Brontesta ja muusta perheestä.
Missä, mikä ohjelma?! Joku dokumentti vai? Olen hirveän kiinnostunut koko Brontën perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä oo yritetty vääntää, vaan se perustuu todella vanhaan kirjaan se tarina. Mikä siinä on mielenkiintoista se, että alkuperäisessä kirjassa se mies keneen se nainen rakastu, oli tummaihoinen. Elokuvassa se on valkoihoinen. Toihan olisi samantien väännetty "wokeksi" jos elokuvassa se olisi ollut myös tummaihoinen, mutta joo, kirjassa se oikeasti oli. Siksi se teki siitä rakkaustarinasta entistä "kielletymmän".
Eikös se ollut kirjassa romanitaustainen? Ei varsinaisesti yön musta Timo.
Ei välttämättä. viktoriaanisen ajan Englannissa sanaa "gypsy" voitiin käyttää yleisenä nimityksenä kenestä tahansa, jolla oli tumma iho ja ei-englantilainen ulkonäkö. Siinä myös sanottiin tummaihoinen. Se on luultavasti ollut nimenomaan tummaihoinen, eikä Romani.
Romanit olivat perusbritteihin verattuna tummaihoisia. Wokeltaminen tässäkin on nykyajan päähänpinttymä.
https://travellermovement.org.uk/gypsy-roma-and-traveller-history-and-c…
Miten tämäkin keskustelu meni siihen ihonväriin eikä mistään muusta enää puhuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellä ohjelma Emily Brontesta ja muusta perheestä.
Missä, mikä ohjelma?! Joku dokumentti vai? Olen hirveän kiinnostunut koko Brontën perheestä.
Elokuva Emily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä oo yritetty vääntää, vaan se perustuu todella vanhaan kirjaan se tarina. Mikä siinä on mielenkiintoista se, että alkuperäisessä kirjassa se mies keneen se nainen rakastu, oli tummaihoinen. Elokuvassa se on valkoihoinen. Toihan olisi samantien väännetty "wokeksi" jos elokuvassa se olisi ollut myös tummaihoinen, mutta joo, kirjassa se oikeasti oli. Siksi se teki siitä rakkaustarinasta entistä "kielletymmän".
Eikös se ollut kirjassa romanitaustainen? Ei varsinaisesti yön musta Timo.
Suomessa suhtaudutaan niin paljon paremmin romanitaustaisiin ihmisiin...
En ole katsonut kyseistä elokuvaa mutta en ymmärrä miespääosaesittäjän ulkonäköä. Hänellä on todella omituiset kasvot, joissa kaikki piirteet on keskellä naamaa. Miten tuon näköinen näyttelijä valitaan päärooliin?
Jossain pienemmässä romanttisessa komediassa tuollainen ulkonäkö toimisi hyvin, kun pitäisi esittää tavista joka on hyvä tyyppi.
Leffa oli jättihitti. 242 miljoonaa oli box office.
Epäilen että elokuva on tehty nuoremmalle yleisölle ja vanhoille se ei välttämättä iske.
Vierailija kirjoitti:
Leffa oli jättihitti. 242 miljoonaa oli box office.
Epäilen että elokuva on tehty nuoremmalle yleisölle ja vanhoille se ei välttämättä iske.
Leffa on tehty nimenomaan niille, jotka eivät ole lukeneet kirjaa eivätkä yleensäkään lue kirjoja. Iällä ei ole tämän asian kanssa paljoakaan tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Heathcliffille ilmestynyt lopulta iso korvarengas ja kultahammas tässäkin filmatisoinnissa?
Pikkuhuomioita, mutta korvarengas oli pieni, ei iso. Hammas oli lyöty sisään jo lapsena, siksi kulmahammas?
no ei se alkuperäinenkään filmatisointi kummallinen ollut
Vierailija kirjoitti:
no ei se alkuperäinenkään filmatisointi kummallinen ollut
Kai se sentään jotenkin noudatteli kirjaa?
Jacob Elordin takia sen katsoo vaikka päivittäin
Epäilin aluksi, mutta pidin elokuvan tyylistä ja voisin katsoa uudestaankin. Paljon oli saanut kritiikkiä puvustuksesta ja musiikista, mutta sehän on tarkoituksella fantasia/satu eikä mikään historiakuvaus,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellä ohjelma Emily Brontesta ja muusta perheestä.
Missä, mikä ohjelma?! Joku dokumentti vai? Olen hirveän kiinnostunut koko Brontën perheestä.
Elokuva Emily.
Kiitos vinkkaajalle, katsoin tämän. Hyvä elokuva vaikka en tykännyt siitä että Emily oli laitettu käyttämään päihteitä, kuten veljensä. Joo veli käytti mutta ei ole mitään syytä vihjailla että E tuollaista teki tai edes kokeili. Myös miessuhde elokuvassa meni liiankin pitkälle.
Gypsies, Walters, travellers tuota vähemmistöä Breiteissä kutsutaan.
Oli oikeasti tummaihoinen ja myös homoseksuaali.
Somaliasta peräisin.
Kirja on tylsä ja päähenkilöt typeriä krskenkasvuosia. Leffa oli ihan ok, paikoin jopa hyvä.