Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omistusasuminen ei enää kiinnosta suomalaisia, asuntolainaa pidetään suurena riskinä.

Vierailija
27.05.2026 |

Oma asunto sitoo liikaa nykynuorten elämää siihen asuntoon, mielummin ollaan vuokralla ja ostetaan asuminen palveluna. Kiinnostus omistaa oma asunto on enää boomerien varassa ja kun he kuolevat, se kuihtuu kokonaan pois.

 

https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/s-pankin-tutkimus-kohta-p…

Kommentit (437)

Vierailija
421/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me luovumme omistusasumisesta kunhan saamme asuntomme myydyksi. Kustannukset ovat karanneet jo niin korkeiksi, että saamme eläkerahaston säästettyä nopeasti: noin 10k per vuosi. Eläkeikään 30 vuotta aikaa, joten kun huomioi sijoituksen 5-6% vuotuisen tuoton, on meillä varaa silloin tehdä kaikenlaisia ratkaisuja. 

Ehkä maailmantilanne muuttuu sillä välin, ja omistusasumisesta tulee jälleen kannattavaa - sitten teemme peliliikkeitä.

Asuntokin on sijoitus ja sijoittaminen ON pitkäkestoista hommaa jos aikoo jäädä voitolle...

Kukaan ei saa voittoja hautaan.

 

Oma asunto on ensisijaisesti koti.

Omistusasuntoa aina kehutaan sijoituksena, mutta jos et koskaan myy siitä, niin ei se niin erinomainen sijoitus ole vaan asuinpaikka, joka nielee jossain vaiheessa rahaa kymmeniä tuhansia euroja korjauskuluihin. Osakkeita tai rahastoja ei tarvitse koskaan putkiremontoida eikä niissä asuta, osuuden voi myydä vaikka samantien, jos tarvitseekin yllättäen rahaa. Miten myyt siitä asunnosta vaikka yhden nurkan pois, kaikki varallisuus on yhtenä könttänä kiinni asunnossa.

Puhut ihan kuin kaikki vuokra-asujat olisivat suuriakin sijoittajahaita. Eivät ole, vaan kuluttavat matkoihin, vaatteisiin, elektroniikkaan, autoihin, sisustukseen, palveluihin, tai jotkut pienituloiset ihan vaan maksavat elämisen kulunsa eivätkä koskaan kykene säästämään merkittävällä tavalla. 

Ja tekoäly vie lopulta työpaikatkin. Ei tässä uskalla riskeerata asunnon ostoon.

Vierailija
422/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla on joka kaupungissa vuokrarajat minkä yli ei makseta. Yksin asuva saa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa eli sähkölämmitteistä asuntoa ei voi vuokrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Ei ole mitään takeita, että työpaikka on paria kk pidempiaikainen,niin kuka silloin sijoittaa asuntoon? 

Vierailija
424/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukaa tuttu yksineläjä osti pari vuotta sitten itselleen asunnon. Nyt kulkee syöpähoidoissa huivi päässä, mietin mitenhän saa hoidettua sen asuntonsa.

Vierailija
425/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi askel kohti ihannetta: et omista mitään ja olet onnellinen.

Juu ylläpidetään verotuksella ja vuokraa maksamalla asunnon omistajien varallisuuden kasvua.

Vierailija
426/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kato olla valmiina lähtemään parin kuukauden työpätkän perään toiselle puolen maata viikon varoitusajalla. Ei siinä mitään omistusasuntoja pidetä kun duunipätkästä teet oikeasti tappiota mutta pakko ottaa kun muita hommia ei ole tarjolla. Työhän kannattaa aina! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
427/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin debiiliä ottaa laina omiin nimiinsä velkavankeuteen. Vuokralainen ja vuokranantaja ovat match made in heaven, valtio maksaa vuokralaisen vuokran ja va saa valtion piikkiin omaisuutta mitä hallinnoida. Vuokralainen voi tehdä mitä haluaa.

Vierailija
428/437 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin debiiliä ottaa laina omiin nimiinsä velkavankeuteen. Vuokralainen ja vuokranantaja ovat match made in heaven, valtio maksaa vuokralaisen vuokran ja va saa valtion piikkiin omaisuutta mitä hallinnoida. Vuokralainen voi tehdä mitä haluaa.

Ja sinä viisaana maksat joka kuukausi sika vuokran mun tilille kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
429/437 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ostan Nasdaq-indeksiä kuin hallinnoin arpapeli-asiakkaille vuokrattuja asuntoja.

 

Eli vuokralla ollaan. Ja vaikka olisi omistusasunto alla, en taatusti alkaisi ostaa sijoitusasuntoja.

Vierailija
430/437 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka kissan risitäisen perässä vaaditaan muuttamaan 400km ristiin rastiin, niin ei kukaan hullu ota asuntolainaa tai sitä perhettäkään perusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
431/437 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vielä hyvin, miten opiskeluaikanani opintolainaa hoettiin "ilmaiseksi rahaksi", ja miten hölmö on jos sitä ei hyödynnä. 

Kun korot alkoivat nousta, niin mietin, että onneksi suhtaudun mihin tahansa lainaan epäilevästi.

Vuokra-asunnosta pääsee helposti vaihtamaan toiseen, jos tilanne muuttuu eikä pystykään enää maksamaan samanlaisia asumiskustannuksia kuin ennen.

Vierailija
432/437 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Blackrock omistaa kaikki asunnot,niin voivat sanella vuokratason.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
433/437 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka kyllä ostaa vielä asuntoja. Asunnon omistamisessa on monia etuja, mutta jos mieluummin haluatte tukea meitä vuokranantajia, niin minulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan.

Vierailija
434/437 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tarvitse asunnon ostoon mitään lainaa. Meillä esimerkiksi oli jo itsellämme se 160 000€, jonka tämä silloin maksoi. Nyt arvo on toki noussut tuosta, kuuden vuoden takaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
435/437 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka kyllä ostaa vielä asuntoja. Asunnon omistamisessa on monia etuja, mutta jos mieluummin haluatte tukea meitä vuokranantajia, niin minulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan.

Ylempi keskiluokka ei osta lainalla. Tai jos tarvitsee lainaa, sitä on alle puolet asunnon myyntihinnasta. Itse olen ostanut elämäni aikana Helsingistä kolme asuntoa. Lainaa ei ole tällä hetkellä yhtään ja olen nelikymppinen.


T. Ylemmän keskiluokan edustaja (nainen)

Vierailija
436/437 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myymme nyt omistusasunnon pois (tappiolla) ja muutamme 2-3 vuodeksi vuokralle. Säästämme asumismenoissa noin 1000€/kk, tämä raha sijoitetaan jolloin meillä on kolmen vuoden kuluttua 5% tuotolla laskettuna 39 000€ säästössä omistusasumiseen nähden. Kun sijoitamme myös asunnon myynnistä saadut rahat kasvamaan korkoa, meillä on kolmen vuoden kuluttua kasassa kuusinumeroinen summa. 

Kun tämän ilmiön laskee siten, että meillä on vielä 20 vuotta työuria jäljellä, niin ei ole omistusasumisessa remontteineen ja muine kuluineen paljon mitään järkeä. Varallisuus kertyy tällä hetkellä paljon nopeammin ilman omistusasumista.

Vierailija
437/437 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä juttu. Omistusasuminen kyllä on ihan jees, jos asunnon saa maksettua esim. 10 vuodessa. 15 vuoden lainaa pitäisin ehdottomana maksimina.

Suomalaisten ei kannattaisi pakkautua yhteen kaupunkiin, missä asuminen maksaa kysynnästä johtuen todella paljon, mutta on silti huonompaa kuin paikassa, missä asunnon saa vuoden säästöillä.

Keskittämispolitiikasta ovat hyötyneet vain omistajat, pankit, keinottelijat ja rakennusyhtiöt - ne, kenellä on valtaa. Kansalaiset ovat olleet vain maksajan asemassa.