Omistusasuminen ei enää kiinnosta suomalaisia, asuntolainaa pidetään suurena riskinä.
Oma asunto sitoo liikaa nykynuorten elämää siihen asuntoon, mielummin ollaan vuokralla ja ostetaan asuminen palveluna. Kiinnostus omistaa oma asunto on enää boomerien varassa ja kun he kuolevat, se kuihtuu kokonaan pois.
https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/s-pankin-tutkimus-kohta-p…
Kommentit (437)
Itselläni suurin syy siihen, etten ole koskaan ostamassa asuntoa, on se että olen ollut aina vailla turvaverkkoja.
Monella tutulla vanhemmat ovat olleet takaamassa sitä ekaa asuntolainaa, plus mukana asuntonäytöillä kysymässä ne oikeat kysymykset, josta selviää asunnon todellinen kunto.
Laskeskelin tuossa yksi päivä, että pitäisi säästää se 10% käsirahaa, päälle varsinsiirtovero, ja lisäksi vielä todnäk ostaa asiantuntija mukaan tekemään arvio asunnosta, itse kun en ehkä osaa kaikkea olennaista tarkistaa ja kysyä.
Tulin laskelmissa siihen lopputulokseen, että vastaus itselleni oli: antaa olla.
Luultavasti tuo 10% ei edes riittäisi lainalupaukseen, kun ei ole mitään vanhempia takaamassa tai laittamassa omistamaansa kiinteistöä vakuudeksi. Niin ihan turhaa edes lähteä koko hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me luovumme omistusasumisesta kunhan saamme asuntomme myydyksi. Kustannukset ovat karanneet jo niin korkeiksi, että saamme eläkerahaston säästettyä nopeasti: noin 10k per vuosi. Eläkeikään 30 vuotta aikaa, joten kun huomioi sijoituksen 5-6% vuotuisen tuoton, on meillä varaa silloin tehdä kaikenlaisia ratkaisuja.
Ehkä maailmantilanne muuttuu sillä välin, ja omistusasumisesta tulee jälleen kannattavaa - sitten teemme peliliikkeitä.
Asuntokin on sijoitus ja sijoittaminen ON pitkäkestoista hommaa jos aikoo jäädä voitolle...
Kukaan ei saa voittoja hautaan.
Oma asunto on ensisijaisesti koti.
Omistusasuntoa aina kehutaan sijoituksena, mutta jos et koskaan myy siitä, niin ei se niin erinomainen sijoitus ole vaan asuinpaikka, joka nielee jossain vaiheessa rahaa kymmeniä tuhansia euroja korjauskuluihin. Osakkeita tai rahastoja ei tarvitse koskaan putkiremontoida eikä niissä asuta, osuuden voi myydä vaikka samantien, jos tarvitseekin yllättäen rahaa. Miten myyt siitä asunnosta vaikka yhden nurkan pois, kaikki varallisuus on yhtenä könttänä kiinni asunnossa.
Varaa vielä olisi muttei halua omistaa täällä Asumme vuokralla ja pistämme "kesä"paikan parantamiseen. Se jos seisoisi seuraavatkin sata vuotta.
"Ranskassa, Espanjassa ja Italiassahan on ollut jo 10v seksikästä muuttaa viininviljelyalueille pikkukyliin."
Kuinka moni oikeasti toteuttanut? Pariisissa asuu kaksi miljoonaa ihmistä. Kourallinen heistä muuttaa pikkukyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me luovumme omistusasumisesta kunhan saamme asuntomme myydyksi. Kustannukset ovat karanneet jo niin korkeiksi, että saamme eläkerahaston säästettyä nopeasti: noin 10k per vuosi. Eläkeikään 30 vuotta aikaa, joten kun huomioi sijoituksen 5-6% vuotuisen tuoton, on meillä varaa silloin tehdä kaikenlaisia ratkaisuja.
Ehkä maailmantilanne muuttuu sillä välin, ja omistusasumisesta tulee jälleen kannattavaa - sitten teemme peliliikkeitä.
Asuntokin on sijoitus ja sijoittaminen ON pitkäkestoista hommaa jos aikoo jäädä voitolle...
Kukaan ei saa voittoja hautaan.
Oma asunto on ensisijaisesti koti.
Omistusasuntoa aina kehutaan sijoituksena, mutta jos et koskaan myy siitä, niin ei se niin erinomainen sijoitus ole vaan asuinpaikka, joka nielee jossain vaiheessa rahaa kymmeniä tuhansia euroja korjauskuluihin. Osakkeita tai rahastoja ei tarvitse koskaan putkiremontoida eikä niissä asuta, osuuden voi myydä vaikka samantien, jos tarvitseekin yllättäen rahaa. Miten myyt siitä asunnosta vaikka yhden nurkan pois, kaikki varallisuus on yhtenä könttänä kiinni asunnossa.
Puhut ihan kuin kaikki vuokra-asujat olisivat suuriakin sijoittajahaita. Eivät ole, vaan kuluttavat matkoihin, vaatteisiin, elektroniikkaan, autoihin, sisustukseen, palveluihin, tai jotkut pienituloiset ihan vaan maksavat elämisen kulunsa eivätkä koskaan kykene säästämään merkittävällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni suurin syy siihen, etten ole koskaan ostamassa asuntoa, on se että olen ollut aina vailla turvaverkkoja.
Monella tutulla vanhemmat ovat olleet takaamassa sitä ekaa asuntolainaa, plus mukana asuntonäytöillä kysymässä ne oikeat kysymykset, josta selviää asunnon todellinen kunto.
Laskeskelin tuossa yksi päivä, että pitäisi säästää se 10% käsirahaa, päälle varsinsiirtovero, ja lisäksi vielä todnäk ostaa asiantuntija mukaan tekemään arvio asunnosta, itse kun en ehkä osaa kaikkea olennaista tarkistaa ja kysyä.
Tulin laskelmissa siihen lopputulokseen, että vastaus itselleni oli: antaa olla.
Luultavasti tuo 10% ei edes riittäisi lainalupaukseen, kun ei ole mitään vanhempia takaamassa tai laittamassa omistamaansa kiinteistöä vakuudeksi. Niin ihan turhaa edes lähteä koko hommaan.
Ekana sun pitää katsoa taloyhtiön tilanne. Onko kaikki taloyhtiön rempat jätetty tekemättä edelliset 50v. Onko oma tontti.
Vasta sitten voi miettiä, että näyttääkö asunto kivalta, onko pohjaratkaisu hyvä, mihin suuntaan ikkunat ja monesko kerros jne.
Sitten alkaa pohtia, onko neliöhinta kohdallaan.
Kaverit asuvat KASin kämpässä. Kysyin vuokraa. Halpa oli. Kiva sisäpihan asunto, ei liikenteen ääniä. Saunakin löytyy. Kelpaisi itsellekin, mutta varallisuusrajat esteenä. Myynnissä olevat asunnot tällä pikkupaikkakunnalla lähes poikkeuksetta heikkolaatuisia ja 2020-luvulla rakennetut törkyhintaisia, eli kaksiot 3000-4500€/neliö.
Nykyinen vuokra-asunto on 49m2 ja kustantaa 640€/kk. Aiempi oli 42m2 ja verotti kukkaroa 700€/kk (ja oli vetoinen kuin mikä, vaikka oli 2017 rakennettu).
Vierailija kirjoitti:
omistusasunnossa olet kusessa työttömänä, koska omistusasuja ei saa tukia.
vuokralainen saa työttömänä täyden elätyksen yhteiskunnalta.
Se on elatus eikä elätys.
Toisekseen kuvitteletko että ei -mikään omistaminen vaikkapa mökki, vene tai asunto- on kovin ihmisarvoista tai tavoiteltavaa elämää? Buumereilla ja heillä jotka asunnot ovat jo ennen korkojen nousua ehtineet maksaa on satojen tuhansien omaisuus.
Maailma on muuttunut paljon epävarmempaan suuntaan. Tuo pitäisi muotoilla niin että asunnon osto on epävarmempaa ja pelkona omaisuuden menetys tms. Kuka nyt jollain vuis hunttisella haluaisi elää, haloo! Ja osa vuokralla asuvista on työssäkäyviä, unohtuiko se?
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan lainaa saman verran kuin maksaisin vuokraa. Kun vähennän korot ja yhtiövastikkeen, varallisuuteeni kasvaa tällä hetkellä 420 e kuukaudessa, tulevaisuudessa koko ajan enemmän. Toki oli säästöjä n. 40 % asunnon hinnasta. Kyseessä uudiskohde omalla tontilla kasvukeskuksessa. Ei ne kaikki ole huonosti rakennettuja.
Korot nousussa? Tasaerälaina, joten voin ilman ylimääräisiä kuluja lyhentää halutessani enemmän tai sitten laina-aika pitenee.
Asunnon arvo laskee? Noh, saan myydessä vähemmän, mutta vuokraa maksaessa käteen ei jäisi mitään.
Totta ja sekin asumisen aika maksaisi jotain kun vertaa siihen että takkiin tulisikin vähän asuntoa myydessä. Esim 3 vuoden asuminen kustantaisi jokatapauskessa määrän x verran rahaa. Jos sen verran ottaa takkiin asuntoa myydessään, ei ole hävinnyt yhtään mitään oikeestaan. Etenkin jos asunto on mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me luovumme omistusasumisesta kunhan saamme asuntomme myydyksi. Kustannukset ovat karanneet jo niin korkeiksi, että saamme eläkerahaston säästettyä nopeasti: noin 10k per vuosi. Eläkeikään 30 vuotta aikaa, joten kun huomioi sijoituksen 5-6% vuotuisen tuoton, on meillä varaa silloin tehdä kaikenlaisia ratkaisuja.
Ehkä maailmantilanne muuttuu sillä välin, ja omistusasumisesta tulee jälleen kannattavaa - sitten teemme peliliikkeitä.
Asuntokin on sijoitus ja sijoittaminen ON pitkäkestoista hommaa jos aikoo jäädä voitolle...
Kukaan ei saa voittoja hautaan.
Oma asunto on ensisijaisesti koti.
Omistusasuntoa aina kehutaan sijoituksena, mutta jos et koskaan myy siitä, niin ei se niin erinomainen sijoitus ole vaan asuinpaikka, joka nielee jossain vaiheessa rahaa kymmeniä tuhansia euroja korjauskuluihin. Osakkeita tai rahastoja ei tarvitse koskaan putkiremontoida eikä niissä asuta, osuuden voi myydä vaikka samantien, jos tarvitseekin yllättäen rahaa. Miten myyt siitä asunnosta vaikka yhden nurkan pois, kaikki varallisuus on yhtenä könttänä kiinni asunnossa.
Kyllä se asunto on meille ensisijaisesti koti, jota huolletaan sen tarpeiden mukaan. Kymmenet tuhannet eurot menee myös vuokra-asuntojen remontteihin, mikä tarkoittaa vuokran nousua pitkällä aikavälillä. Joku ne remontit aina tekee ja vuokralainen siitä maksaa, jos haluaa asua remontoidussa talossa. Meillä ei ole aikomusta myydä asuntoamme, vaan asutaan tässä sen aikaa kun pystytään. Tuosta sun viestistä näkee, että varallisuuden ja rahan kerryttäminen on se pääjuttu, mutta meillä kun ei ole edes lapsia joille säästää perintöä niin itse olen ihan tyytyväinen jos saan asua hyväkuntoisessa ja omassa talossa. Remontoitu talo myös ylläpitää arvonsa paremmin, ainakin täällä kaupungin liepeillä missä on paljon omakotitaloasujia ja hyvät kulkuyhteydet. Jos yllättäen tarvitaan iso määrä rahaa mihin ei ole säästöjä, niin sitten ei varmaan auta kuin ottaa lainaa niin kuin normaalit ihmiset tekevät.
Ja sanottakoon nyt vielä, että on minullakin osakkeita ja rahastoja. Ei tietenkään sellaisia määriä mitä olisi jos en olisi tehnyt kaikkia remontteja ym. mutta kyllä ok-asujanakin voi säästää.
-eri kuin jolle vastasit
Meillä on yli 50 sijoitusasuntoa. 1.n asunto ostettiin 95 ja olikohan 2002 asti vuokralainen maksoi lyhennykset
Ollaan mietitty aletaan n 10 v päästä realisoimaan asuntoja, sikäli hinnat ovat hyvässä tasossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.
Siinä on kuitenkin melko tarkat asumismenot joka kuukausi tiedossa, toisin kuin omistusasunnossa. Vuokralla asuva maksaa osittain myös mielenrauhasta ja välttää ikävät yllätykset.
Omistusasunnossa maksat itse kaikki remontit ja korjaukset, joita matkan varrella eteen tulee. Ja niitähän kyllä tulee.
Mitä mielenrauhaa saa siitä, että muutto voi olla edessä jo huomenna kun asunto on myyty?
Muutto päivän varoitusajalla kuulostaa lähinnä laittomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni suurin syy siihen, etten ole koskaan ostamassa asuntoa, on se että olen ollut aina vailla turvaverkkoja.
Monella tutulla vanhemmat ovat olleet takaamassa sitä ekaa asuntolainaa, plus mukana asuntonäytöillä kysymässä ne oikeat kysymykset, josta selviää asunnon todellinen kunto.
Laskeskelin tuossa yksi päivä, että pitäisi säästää se 10% käsirahaa, päälle varsinsiirtovero, ja lisäksi vielä todnäk ostaa asiantuntija mukaan tekemään arvio asunnosta, itse kun en ehkä osaa kaikkea olennaista tarkistaa ja kysyä.
Tulin laskelmissa siihen lopputulokseen, että vastaus itselleni oli: antaa olla.
Luultavasti tuo 10% ei edes riittäisi lainalupaukseen, kun ei ole mitään vanhempia takaamassa tai laittamassa omistamaansa kiinteistöä vakuudeksi. Niin ihan turhaa edes lähteä koko hommaan.
Ekana sun pitää katsoa taloyhtiön tilanne. Onko kaikki taloyhtiön rempat jätetty tekemättä edelliset 50v. Onko oma tontti.
Vasta sitten voi miettiä, että näyttääkö asunto kivalta, onko pohjaratkaisu hyvä, mihin suuntaan ikkunat ja monesko kerros jne.
Sitten alkaa pohtia, onko neliöhinta kohdallaan.
Niin, vähän juuri nyt ensisijassa mietin noita remontteja ja muita.
Koska ekassa asunnossa nyt ei voi oikein lähteä uudesta lukaalista liikkeelle, niin väkisinkin hintatasossa olisi ne vanhat kerrostalo-osakkeet. Joista sitten epäilen, että osaanko tulkita oikein kuinka kallis remontti on ihan kulman takana odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.
Siinä on kuitenkin melko tarkat asumismenot joka kuukausi tiedossa, toisin kuin omistusasunnossa. Vuokralla asuva maksaa osittain myös mielenrauhasta ja välttää ikävät yllätykset.
Omistusasunnossa maksat itse kaikki remontit ja korjaukset, joita matkan varrella eteen tulee. Ja niitähän kyllä tulee.
Mitä mielenrauhaa saa siitä, että muutto voi olla edessä jo huomenna kun asunto on myyty?
Et oo vissiin selvillä, että vuokralaisella on puoli vuotta aikaa muuttaa sen jälkeen, kun asunnon omistaja irtisanoo vuokrasopimuksen.? Mikäli siis kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja vuokralainen on ehtinyt asua asunnossa yli vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa pitää olla säästöjä tilillä työttömyyttä tai sairastumista varten.
Vuokralaisella rahanpuute iskee nopeammin asumiseen. Omistusasuntoa vastaan voi aina nostaa lisää lainaa, miten teet sen vuokra-asuntoa vastaan?
Noin oli vielä muutama vuosi sitten. Meillä on yksi asunto Vantaalla, jota vastaan pankki ei suostu antamaan senttiäkään lainaa, kun haluaisimme sen remontoida tätä päivää vastaavaksi. Kyseessä on 70-luvun asunto länsi-Vantaalla ja pitäisi olla ihan ok asuinaluetta kaikkien taulukoiden mukaan. Edes sijainti ei näköjään takaa, että pankista saa enää asuntoa vastaan lisää lainaa nostettua.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista joutuu odottamaan kaksi kuukautta, kun irtisanotaan. Sinä aikana ei saa muuta tukea tilalle.
Se on miltei 3 kk jos arkipäivät vain lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.
Siinä on kuitenkin melko tarkat asumismenot joka kuukausi tiedossa, toisin kuin omistusasunnossa. Vuokralla asuva maksaa osittain myös mielenrauhasta ja välttää ikävät yllätykset.
Omistusasunnossa maksat itse kaikki remontit ja korjaukset, joita matkan varrella eteen tulee. Ja niitähän kyllä tulee.
Mitä mielenrauhaa saa siitä, että muutto voi olla edessä jo huomenna kun asunto on myyty?
Et oo vissiin selvillä, että vuokralaisella on puoli vuotta aikaa muuttaa sen jälkeen, kun asunnon omistaja irtisanoo vuokrasopimuksen.? Mikäli siis kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja vuokralainen on ehtinyt asua asunnossa yli vuoden.
Ei päde myyntitilanteessa kun omistaja vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.
Nykynuoriso ei eläkejärjestelmästä tule nauttimaan.
Kuka parikymppinen muka edes saa asuntolainaa tänä päivänä? Hyvä kun luottokorttia saa, kun kaikki työt on määräaikaisia ja osa-aikaisia.
Meillä asunnot lämpiää kaukolämmöllä, jonka kulut maksetaan vastikkeessa