Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omistusasuminen ei enää kiinnosta suomalaisia, asuntolainaa pidetään suurena riskinä.

Vierailija
27.05.2026 |

Oma asunto sitoo liikaa nykynuorten elämää siihen asuntoon, mielummin ollaan vuokralla ja ostetaan asuminen palveluna. Kiinnostus omistaa oma asunto on enää boomerien varassa ja kun he kuolevat, se kuihtuu kokonaan pois.

 

https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/s-pankin-tutkimus-kohta-p…

Kommentit (437)

Vierailija
381/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ruotsissa otetaan asuntolainoja, joita ei koskaan edes aikomus maksaa pois? 

Vierailija
382/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuntaus nostaa vuokria, koska vuokra-asuntojen kysyntä kasvaa.

 

Toisaalta vuokra-asunnot kerääntyvät yhä pienemmän äveriään piirin omistukseen mikä mahdollistaa hintojen nostamisen.

Ei. Se meni niin päin, että äveriään piirin varakkuus nousi kasarilta alkaen => etsivät sijoituskohdetta rahoilleen => asuntojen hinnat lähtivät jyrkkään nousuun suhteessa palkkoihin => nuorilla ei ole enää varaa ostaa asuntoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senioritaloissa asuu vuokralla paljon boomereita jotka ovat luopuneet omistusasunnostaan.

Tietenkin vanhemmiten luovutaan. Minäkin myyn talon kun jään eläkkeelle niin eläkerahoja jää vähintään 100t

Jos joutuu palveluiden piiriin, nuo sitten kynitään. 

Vierailija
384/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

1200 on ihan normi vastike

Mulla on 265 euroa. 85 neliötä.

Tämä on normi vastike. Ihmiset ovat tulleet täysin sokeiksi rahalle. Maksetaan tavara levällään mitä sattuu, tekemättä järkeviä valintoja.

Jos satut asumaan eläkeläisvaltaisessa yhtiössä, tulet huomaamaan että kaikki yhtiön rahat hassataan ties mihin rikkaruohon poistoon ja aidan uusimiseen, ja vielä korotetaan vastikkeita näihin höpöhommiin. On aivan eri asia asua yhtiössä jota hoidetaan fiksusti ja yhtiössä jossa hysteeriset mummot hassaavat rahaa.

Sukulsiseni yhtiössä rakennettiin joku hemmetin masnalainen parkkipaikka ja vastike pompahti pariin tonniin. 

Vierailija
385/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

Ovat ikuisesti nuoria, oman elämänsä buumerita kun ei lapsia synny.

Vierailija
386/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan lainaa saman verran kuin maksaisin vuokraa. Kun vähennän korot ja yhtiövastikkeen, varallisuuteeni kasvaa tällä hetkellä 420 e kuukaudessa, tulevaisuudessa koko ajan enemmän. Toki oli säästöjä n. 40 % asunnon hinnasta. Kyseessä uudiskohde omalla tontilla kasvukeskuksessa. Ei ne kaikki ole huonosti rakennettuja. 

 

Korot nousussa? Tasaerälaina, joten voin ilman ylimääräisiä kuluja lyhentää halutessani enemmän tai sitten laina-aika pitenee. 

 

Asunnon arvo laskee? Noh, saan myydessä vähemmän, mutta vuokraa maksaessa käteen ei jäisi mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
387/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä maksan vuokraa ja sijoitan -ajatteluun. 

Vuokran määrästä ei mene euroakaan sijoituksiin. 

Mä sijoitan rahastoihin JA kerrytän varallisuuttani reilu 400 kuussa. Lainan maksu ja sijoittaminen eivät sulje toisiaan pois. 

Vierailija
388/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani oli viisi vuotta sitten lähes höyrypäisenä ostamassa asuntoa. Kun varoittelin aika isosta lainasta tuloihin nähden, hän väitti asunnon arvonnousun joka tapauksessa kuittaavan lainan. 90-luvun laman kokeneena mutisin, että ei se nyt ihan noin taattua ole. Piti minua ajasta täysin jälkeenjääneenä fossiilina.

Onneksi ne asunnonostohaaveet tyssäsivät sillä erää työnantajan konkurssiin.

Nyt asuntojen hinnat ovat laskeneet lähes neljä vuotta putkeen. Nuoret ihmiset kuvittelevat, että näin tulee olemaan aina, eivätkä uskalla ostaa asuntoa, vaikka hinnat reaalituloihin nähden ovat lähes historiallisen alhaalla.

Itse ostin omakotitalon rantatontilla lähellä maakuntakeskuksen keskustaa syvimmän laman aikana vuona 1995. Onneksi sain pankista lainaa. Koskaan ennen sitä tai sen jälkeen en olisi pystynyt palkkatuloillani tällaista taloa ostamaan. Arvonlaskusta tai -noususta en ole huolehtinut. Kaunis ja viihtyisä asuinympäristö on silkkaa elämänlaatua.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
389/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa, Espanjassa ja Italiassahan on ollut jo 10v seksikästä muuttaa viininviljelyalueille pikkukyliin. 

Ehkä Suomessakin tulee trendiksi muuttaa rehukauran ja kesantoviljelyalueille.

Ihania unelmia, mutta sitten sitä olisi motissa siellä...

 

t. Ajokortiton sinkku

 

Bussit ja junat kulkee

Vierailija
390/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistukea vähentävät pääomatulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
391/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

Kuka hitto maksaa 1200 euroa vuokraa? :D

Kannattaa muuttaa halvempaan!

Vierailija
392/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkät, katkeamattomat työurat ovat menneisyyttä. En uskalla sitoutua 20v lainaan, ei ole takuuta, että saan sen maksettua pois. Työttömänä en saa omistusasuntoon asumistukea, joten asunto menisi myyntiin ja pahimmassa tapauksessa menettäisin rahaa. Mieluummin sijoitan.

Monella ei ole tonnin vuokran jälkeen hirveästi sijoitettavaa. Tämä(kin) on ongelma. Maksaf jollekin sijoitusasunnon eläessäsi ja epäröidessi työurasi kestävyyttä.

Ei varmaan olekaan jos on niin tyhmä, että asuu noin kalliissa vuokra-asunnossa. Jos asunnosta maksajia on kaksi, sittenhän se on edullisempaa ja oletettavasti jää säästöihinkin. Mikä ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
393/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiinnostaisi jos YT:et olisi lailla kielletty, sitten voisi keskittyä töihin ja rahojen kuluttamiseen yms.

Vierailija
394/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Luulisi, että pankkien kannattaisi tukea vasemmistolaista politiikkaa, niin lainat menisi paremmin kaupaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
395/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

Kuka hitto maksaa 1200 euroa vuokraa? :D

Kannattaa muuttaa halvempaan!

Mä maksan puolison kanssa 1600 euroa kuussa vuokraa. Ja sekin on kannattavampaa kuin ostaa oma tällä sijainnilla.

Ai niin, onhan meillä omakin asunto. Se on velaton ja vuokralla. Muutamme siihen takaisin, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa. 

Suomalainen ihanne on perinteisesti ollut, että sen talon pitää olla riittävän iso maksimaaliseen käyttöön, ja oikeasti maksimaalista käyttöä ei kestä monta vuotta. Alle 13-vuotias voi hyvin jakaa huoneen. Kannattaa laskeskella näitä ja yllättyä.

Vierailija
396/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aikamoinen ero eläkkeellä jäädessä maksatko 1200 euroa vuokraa vai asut omassa... No eikai nykynuoriso edes eläkkeellä oloa ajattelekaan.

1200 on ihan normi vastike

Mulla on 265 euroa. 85 neliötä.

Tämä on normi vastike. Ihmiset ovat tulleet täysin sokeiksi rahalle. Maksetaan tavara levällään mitä sattuu, tekemättä järkeviä valintoja.

Jos satut asumaan eläkeläisvaltaisessa yhtiössä, tulet huomaamaan että kaikki yhtiön rahat hassataan ties mihin rikkaruohon poistoon ja aidan uusimiseen, ja vielä korotetaan vastikkeita näihin höpöhommiin. On aivan eri asia asua yhtiössä jota hoidetaan fiksusti ja yhtiössä jossa hysteeriset mummot hassaavat rahaa.

En tiedä miten teillä hassataan rahaa, mutta tuosta tuli vaan sellainen mainio muisto omasta taloyhtiöasumisestani, missä mitään ei voitu tehdä riitelemättä jos siihen piti käyttää rahaa. Aidat lahosi taloyhtiön ympäriltä, niiden korjaus oli kuulema turhaa rahanmenoa. Sähkötolppia ei saatu yhteisymmärryksessä hankittua autojen latausta varten yli vuoteen, kun joku änkyrä vastusti ja olisi halunnut teetättää tolppatyön puoli-ilmaiseksi pimeänä työnä jollain serkkupojalla. Salaojat kaivettiin, mutta siitäkin käytiin hitonmoinen vääntö kun sehän korottaa vastikkeita aika reilusti. Tämä kokemus oli nimenomaan eläkevaltaisessa yhtiössä, jossa osaa asukkaista ei kiinnostanut talon arvo ja jossa jokainen sentti piti venyttää äärimmilleen.

Vierailija
397/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso ongelma suoranainen tabu on korruptoituneet kusettaja isännöitsijät joita on suurin osa. Teetetään turhaa remppaa ja kilpailutetaan rempat sille ylihintaisten saneerausfirmojen kesken jokainen saa keikan vuorollaan ja lahjoo isännöitsijää. Näkyy sitten vastikkeiden suuruutena vertailuna muissa euroopan maissa ei vastikkeet ole satoja euroja vaan jopa kymppejä.

Isännöitsijä ei päätä talon remonteista

Vierailija
398/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt, yt, yt, yt… siinä syy.

Vierailija
399/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Jäävätkö grynderit nyt nuolemaan näppejään?

Vierailija
400/437 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi askel kohti ihannetta: et omista mitään ja olet onnellinen.

ei meistä mitään intiaaneja ole tulossa. kyllä joku omistaa ja sää oot sen mailla