Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

omakanta, näkyykö tietojen piilotus lääkärille?

Vierailija
04.09.2025 |

Haluaisin luovuttaa terveystietoni tutkimuksia varten mutta piilottaa pari arkaluonteista merkintää. Näkeekö lääkäri että olen piilottanut merkintöjä?

Eivät siis liity mitenkään kyseiseen ongelmaan jota ollaan hoitamassa.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää, mitä Kantatietojen salaaminen KELA:lle kuuluu, ei KELA:lla ole mitään tekemistä hoitoihin tai resepteihin liittyvissä merkinnöissä, eikä varsinkaan mitään pääsyä asiakkaiden OmaKanta teksteihin. Jokainen voi oman tarpeensa mukaan rajoittaa näkyvyyttä niin paljon kuin katsoi aiheelliseksi ja on syytä. Ja syytähän on. Eikö Vastaamon tietomurto opettanut mitään? Pysyköön KELA  vaan omalla tontillaan ja tehköön omat velvoitteensa asiallisesti, ajallaan ja oikein.

Vierailija
42/48 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta-palvelu on valtion hanke ja siksi valtioon kuuluvan organisaation Kelan ylläpitämä. Sen IT-osasto tai täysin oma osasto kehittää sitä. Siksi Kelan atk- insinööri tms. myös informoi siitä. Toinen vaihtoehto olisi ollut THL, mutta sillä ei ole samanlaista osaamista. Kanta on ehkä Suomen vaativin ja mittavin tietojärjestelmä.

Ei kelalaiset, esim. Kelan korvausosasto, pääse Kantaa lukemaan ja potilaiden terveystietoihin käsiksi. Ainakaan vielä... yhden pykälän muutos joskus tulevaisuudessa eduskunnassa ja pääsy onnistuu 🙄 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö mistään ketkä kaikki katsoneet tietoja?

Joo, voi tilata kirjautumislokit OmaKannasta. En jaksa etsiä linkkejä.

Huvikseni kerran pyysin nämä, mutta ei sieltä mitään dramaattista eli aiheetonta katselua löytynyt. Vain kirjaukset yhteydenotoista ja käynneistä.

 

Vierailija
44/48 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on virheet kertautunut silleen että tunnustettu huumausaineen kertakokeilu on nyt sitten vaikea päihderiippuvuus kannassa ja olen työterveydeltä piilottanut suurimman osan käynneistä kun tätä siellä toitotetaan joka välissä että olisin päihteiden tapakäyttäjä. 

 Myös yksi yhteydenotto psykiatrian tehoavoon sukulaisen itsemurhan jälkeen on kääntynyt epäilyksi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä, mitään muuta hoitohistoriaa ei psyk. puolella ole kun tämä akuutissa stressissä tehty yhteydenotto. 

 

Tää on ihan uskomatonta miten lääkäreillä voi olla valta kirjoitella sinne mitä sattuu ja näitä on kieltäydytty oikomasta ja tämä on aika kohtuutonta jos jää työpaikka välistä koska olen joskus käynyt Amsterdamissa ja veli päätyi lopulliseen ratkaisuun. 

 

Näkyykö tietojen piilotus kun menen työterveyshuollon tarkastukseen?

Vierailija
45/48 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät näy. Linkki ed. puheenvuoroissa: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011493032.html

Vierailija
46/48 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on virheet kertautunut silleen että tunnustettu huumausaineen kertakokeilu on nyt sitten vaikea päihderiippuvuus kannassa ja olen työterveydeltä piilottanut suurimman osan käynneistä kun tätä siellä toitotetaan joka välissä että olisin päihteiden tapakäyttäjä. 

 Myös yksi yhteydenotto psykiatrian tehoavoon sukulaisen itsemurhan jälkeen on kääntynyt epäilyksi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä, mitään muuta hoitohistoriaa ei psyk. puolella ole kun tämä akuutissa stressissä tehty yhteydenotto. 

 

Tää on ihan uskomatonta miten lääkäreillä voi olla valta kirjoitella sinne mitä sattuu ja näitä on kieltäydytty oikomasta ja tämä on aika kohtuutonta jos jää työpaikka välistä koska olen joskus käynyt Amsterdamissa ja veli päätyi lopulliseen ratkaisuun. 

 

Näkyykö tietojen piilotus kun menen työterveyshuollon tarkastukseen?

Eivät näy, ellei työterveyshuollon tarkastusta tee sama taho, jonne piilottamiasi tietoja on kirjattu. Esim. jos työterveyshuoltosi on Terveystalossa, Mehiläisellä tai Aavassa, ne eivät näe esim. julkisella puolella kirjattuja, piilottamiasi kirjauksia.

 

Terveystalo näkee Terveystalossa kirjatut, vaikka olisi piilottanut ne Omakannassa. Samoin näkee Mehiläinen Mehiläisessä kirjatut jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/48 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt en kyllä täysin ymmärrä.

Jos tämä tutkimus eli hoito on saman sairaanhoitopiirin alueella jota yleensä käytät, niin tuo henkilö jos hän on sen sairaanhoitopiirin työntekijä, saa kaiken näkyviin koko sairauskertomusjärjestelmästä. Hän ei käytä Kanta-arkistoa, vaan ko. sairauskertomusjärjestelmää!

 

Eri asia sitten jos ne tiedot, ovat joltakin muulta alueelta kuin tältä sairaanhoitopiiriltä, niin silloin joku kielto voi päteä, siis luovutuskielto.

 

Mutta jos asut esim. Päijät-Hämeessä ja tuo tutkimus tapahtuu vaikkapa Päijät-Hämeen keskussairaalassa, niin he käyttävät sitten kyllä ihan sitä alueen sairauskertomusjärjestelmää kun potilastietojasi katselevat. Mutta jos sulla on jotain tietoja Helsingissä, niiden suhteen tekemäsi luovutuskielto pätee...

kysymys onkin, jos ne Helsingin tiedot on Omakannassa ja olen niihin laittanut luovututuskiellon, näkeekö se Päijät-Hämeen lekuri että olen kieltänyt joidenkin merkintöjen näkymisen?

Näkee. 

Lekuri ynnää 1 1. 

Jaahas. 

Vierailija
48/48 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt en kyllä täysin ymmärrä.

Jos tämä tutkimus eli hoito on saman sairaanhoitopiirin alueella jota yleensä käytät, niin tuo henkilö jos hän on sen sairaanhoitopiirin työntekijä, saa kaiken näkyviin koko sairauskertomusjärjestelmästä. Hän ei käytä Kanta-arkistoa, vaan ko. sairauskertomusjärjestelmää!

 

Eri asia sitten jos ne tiedot, ovat joltakin muulta alueelta kuin tältä sairaanhoitopiiriltä, niin silloin joku kielto voi päteä, siis luovutuskielto.

 

Mutta jos asut esim. Päijät-Hämeessä ja tuo tutkimus tapahtuu vaikkapa Päijät-Hämeen keskussairaalassa, niin he käyttävät sitten kyllä ihan sitä alueen sairauskertomusjärjestelmää kun potilastietojasi katselevat. Mutta jos sulla on jotain tietoja Helsingissä, niiden suhteen tekemäsi luovutuskielto pätee...

kysymys onkin, jos ne Helsingin tiedot on Omakannassa ja olen niihin laittanut luovututuskiellon, näkeekö se Päijät-Hämeen lekuri että olen kieltänyt joidenkin merkintöjen näkymisen?

Näkee. 

Lekuri ynnää 1 1. 

Jaahas. 

Puheenvuorot 47 ja 48 ovat väärää tietoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi