Opintolainan sijoitus
Sain nyt korkeakoulupaikan ja aion sijoittaa kaiken ottamani opintolainan. Kannattaisikohan nostaa lainaa vain maksimi opintolainahyvitykseen oikeuttavaan summaan (n. 18 ke) asti vai kaikki mahdollinen laina?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi nyt muillekin, nämä ovat enimmäkseen ns. ragebait-aloituksia, joiden tarkoitus on provosoida. Äärimmäisen harva opiskelija voi sijoittaa lainansa, useimmilla se menee elämiseen eikä meinaa edes riittää.
Ei ole mikään ragebait. Asun soluasunnossa, jonka ansiosta asumiskuluni ovat noin 350e/kk. Opintotuki ja asumislisä siis kattavat ihan riittävästi kaikki menot, eikä tarvitse töissäkään käydä. Opintolainan voin siis kokonaan sijoittaa.
Ap
Ja menettää sijoituksissa myös.
Nykyään oletetaan, että sijoitukset on jonkinlainen tuloautomaatti. Veronmaksajat sitten taas kuittaa tappiot.
Toivon todellakin, että näin ei käy. Olen valmis vaikka barrrikaadeille sen takia. Sijoittaja ottaa riskin, maksakoon tappiot myös, kun seuraava romahdus tulee, ja sehän tulee melko pian, koska Hormuz, tekoälykupla ja Usan eläminen velkarahalla.
Kun sijoitushorisontti on 40 vuotta, ei millään pörssiromahduksilla ole yhtään mitään väliä. Muut opiskelijat käyttävät lainan elämiseen tai jopa bilettämiseen, silloin se varmasti menee kaikki. Takaisin sen joutuu maksamaan riippumatta siitä mihin lainan käytti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi nyt muillekin, nämä ovat enimmäkseen ns. ragebait-aloituksia, joiden tarkoitus on provosoida. Äärimmäisen harva opiskelija voi sijoittaa lainansa, useimmilla se menee elämiseen eikä meinaa edes riittää.
Ei ole mikään ragebait. Asun soluasunnossa, jonka ansiosta asumiskuluni ovat noin 350e/kk. Opintotuki ja asumislisä siis kattavat ihan riittävästi kaikki menot, eikä tarvitse töissäkään käydä. Opintolainan voin siis kokonaan sijoittaa.
Ap
Ei täysin riskittömästi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos käyttäisit sen lainan elämiseen?
On muutakin rahaa
Niinhän sinä luulet!
Sijoita omiasi, älä lainaa. Ai sulla ole vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi nyt muillekin, nämä ovat enimmäkseen ns. ragebait-aloituksia, joiden tarkoitus on provosoida. Äärimmäisen harva opiskelija voi sijoittaa lainansa, useimmilla se menee elämiseen eikä meinaa edes riittää.
Ei ole mikään ragebait. Asun soluasunnossa, jonka ansiosta asumiskuluni ovat noin 350e/kk. Opintotuki ja asumislisä siis kattavat ihan riittävästi kaikki menot, eikä tarvitse töissäkään käydä. Opintolainan voin siis kokonaan sijoittaa.
Ap
Ei täysin riskittömästi
Riskinä on että päätyy samaan tilanteeseen kuin se joka käyttää sen lainan elämiseen. Jotenkin nekin pärjää.
Ja menettää sijoituksissa myös.
Nykyään oletetaan, että sijoitukset on jonkinlainen tuloautomaatti. Veronmaksajat sitten taas kuittaa tappiot.
Toivon todellakin, että näin ei käy. Olen valmis vaikka barrrikaadeille sen takia. Sijoittaja ottaa riskin, maksakoon tappiot myös, kun seuraava romahdus tulee, ja sehän tulee melko pian, koska Hormuz, tekoälykupla ja Usan eläminen velkarahalla.