Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainan sijoitus

Vierailija
26.05.2026 |

Sain nyt korkeakoulupaikan ja aion sijoittaa kaiken ottamani opintolainan. Kannattaisikohan nostaa lainaa vain maksimi opintolainahyvitykseen oikeuttavaan summaan (n. 18 ke) asti vai kaikki mahdollinen laina?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi nyt muillekin, nämä ovat enimmäkseen ns. ragebait-aloituksia, joiden tarkoitus on provosoida. Äärimmäisen harva opiskelija voi sijoittaa lainansa, useimmilla se menee elämiseen eikä meinaa edes riittää. 

Ei ole mikään ragebait. Asun soluasunnossa, jonka ansiosta asumiskuluni ovat noin 350e/kk. Opintotuki ja asumislisä siis kattavat ihan riittävästi kaikki menot, eikä tarvitse töissäkään käydä. Opintolainan voin siis kokonaan sijoittaa.

 

Ap

Ja menettää sijoituksissa myös.

 

Nykyään oletetaan, että sijoitukset on jonkinlainen tuloautomaatti. Veronmaksajat sitten taas kuittaa tappiot. 

 

Toivon todellakin, että näin ei käy. Olen valmis vaikka barrrikaadeille sen takia. Sijoittaja ottaa riskin, maksakoon tappiot myös, kun seuraava romahdus tulee, ja sehän tulee melko pian, koska Hormuz, tekoälykupla ja Usan eläminen velkarahalla. 

Vierailija
22/26 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi nyt muillekin, nämä ovat enimmäkseen ns. ragebait-aloituksia, joiden tarkoitus on provosoida. Äärimmäisen harva opiskelija voi sijoittaa lainansa, useimmilla se menee elämiseen eikä meinaa edes riittää. 

Ei ole mikään ragebait. Asun soluasunnossa, jonka ansiosta asumiskuluni ovat noin 350e/kk. Opintotuki ja asumislisä siis kattavat ihan riittävästi kaikki menot, eikä tarvitse töissäkään käydä. Opintolainan voin siis kokonaan sijoittaa.

 

Ap

Ja menettää sijoituksissa myös.

 

Nykyään oletetaan, että sijoitukset on jonkinlainen tuloautomaatti. Veronmaksajat sitten taas kuittaa tappiot. 

 

Toivon todellakin, että näin ei käy. Olen valmis vaikka barrrikaadeille sen takia. Sijoittaja ottaa riskin, maksakoon tappiot myös, kun seuraava romahdus tulee, ja sehän tulee melko pian, koska Hormuz, tekoälykupla ja Usan eläminen velkarahalla. 

Kun sijoitushorisontti on 40 vuotta, ei millään pörssiromahduksilla ole yhtään mitään väliä. Muut opiskelijat käyttävät lainan elämiseen tai jopa bilettämiseen, silloin se varmasti menee kaikki. Takaisin sen joutuu maksamaan riippumatta siitä mihin lainan käytti.

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi nyt muillekin, nämä ovat enimmäkseen ns. ragebait-aloituksia, joiden tarkoitus on provosoida. Äärimmäisen harva opiskelija voi sijoittaa lainansa, useimmilla se menee elämiseen eikä meinaa edes riittää. 

Ei ole mikään ragebait. Asun soluasunnossa, jonka ansiosta asumiskuluni ovat noin 350e/kk. Opintotuki ja asumislisä siis kattavat ihan riittävästi kaikki menot, eikä tarvitse töissäkään käydä. Opintolainan voin siis kokonaan sijoittaa.

 

Ap

Ei täysin riskittömästi

Vierailija
24/26 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos käyttäisit sen lainan elämiseen?

On muutakin rahaa

Niinhän sinä luulet!

Vierailija
25/26 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita omiasi, älä lainaa. Ai sulla ole vai?

Vierailija
26/26 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi nyt muillekin, nämä ovat enimmäkseen ns. ragebait-aloituksia, joiden tarkoitus on provosoida. Äärimmäisen harva opiskelija voi sijoittaa lainansa, useimmilla se menee elämiseen eikä meinaa edes riittää. 

Ei ole mikään ragebait. Asun soluasunnossa, jonka ansiosta asumiskuluni ovat noin 350e/kk. Opintotuki ja asumislisä siis kattavat ihan riittävästi kaikki menot, eikä tarvitse töissäkään käydä. Opintolainan voin siis kokonaan sijoittaa.

 

Ap

Ei täysin riskittömästi

Riskinä on että päätyy samaan tilanteeseen kuin se  joka käyttää sen lainan elämiseen. Jotenkin nekin pärjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi