Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joita masentaa rumat hampaat?

Vierailija
25.05.2026 |

Kaksi vaikeaa masennusjaksoa takana, jolloin lakkasin hoitamasta hampaita. Nyt yksi näkyvältä paikalta poistettu, ei varaa implanttiin, suukirurgin mukaan siltaa varten ei viereisiä ehjiä hampaita kannata hioa pilalle. Ikenet vetäytyneet ja ienrajoissa alkavat reiät pysähtyneet ja muuttuneet tummanruskeiksi, kamalan näköistä. Etuhampaan ja sen viereisen hampaan välissä vanhat paikat värjäytyneet etovan kellertävän ruskeiksi. Samaa odotettavissa kaikissa lopuissakin väleissä, kun alkavia reikiä oli lähes joka hampaassa.

En halua mennä minnekään, en joutua avaamaan suutani kenenkään seurassa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit harjannut. Hampaiden mädättäminen suuhun kertoo ettei pysty laittamaan implanttia kun sä et sitä hoida. Se märkii irti.

Implantti todellakin mätii irti ellei sitä joka ikinen päivä lankaa hyvin. Se on luuhun kiinnitetty vierasesine, jota vastaan immuunijärjestelmä hyökkää.

Vierailija
42/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai luoja. Kyllä se siitä helpottaa kun esim. sairastut vakavasti, sitten on muuta murehdittavaa kuin oma peilikuva

Mulla on sekä rumat vinot hampaat avopurennalla että leukemia. Kyllä ne hampaat silti ärsyttää, vaikka olisi muita vikoja lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä ilkeitä ihmisiä tänään. Olen sun puolella Ap. Tee mitä pystyt tästä edespäin pitääksesi hampaat kunnossa, eli harjaus, lankaus, ehkä xylitolia aterioiden jälkeen riippuen siitä sopiiko se jne. Toivottavasti saat hampaasi vielä kuntoon. <3

Joo, koskaan enää en aio laiminlyödä päivittäistä hoitoa. Ei se näiden ulkonäköä pelasta, mutta jospa nyt ei ainakaan vielä pahemmaksi menisi tilanne. Lämmin kiitos sulle ystävällisestä viestistä ja myötätunnosta <3

Vierailija
44/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa että menetän hampaani nuorena, koska ienvetäytymä ja verenvuotoa ajoittain ikenistä ollut jo pitkään.

Minulla on myös muuten rumat hampaat: lohkeilleet, epätasaisen väriset ja ruskeita värjäymiä joita ei saa pois niinvain. Nuo eivät kuitenkaan vaivaa, koska tiedän että saan ne jossain vaiheessa yksityisellä korjattua.. kunhan vaan pysyisivät hampaat suussa eikä tulisi pahaa parodontiittia jonka takia henki haisisi pahalta.

Vierailija
45/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat hampaat luonnostaan keltaiset, eli nykyään hyvin epätrendikkäät. Mieluummin silti nämä kuin epäluonnolliset legopalikat.

Minulla on myös keltaiset hampaat, ovat aina olleet ja kysyin asiasta hammaslääkäriltä mistä johtuu. Lääkäri kertoi sen johtuvan siitä, että minulla on sellainen hammaskiille josta näkyy hammasluu läpi ja hammasluu on kellertävää. Kertoi myös lisäksi hammaskiilteeni olevan erittäin vahvaa tämä läpinäkyvyys johtuu siitä.

Vierailija
46/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hampaat olisivat sinällään ihan nätit, mutta niissä on paljon paikkoja ja alkavia reikiä ja ne ovat huomattavan kellertyneet. Valkaisu pelottaa, jos aiheuttaa lisää tuhoa hampaissa/kiilteessä.

Mä pelkään valkaisua noiden vetäytyneiden ienten takia. Paljastuneet hammaskaulat vihloo jo muutenkin, ja olen lukenut toisten kokemuksia, että ovat valkaisun jälkeen kärsineet pahasta vihlonnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ootte sitå incel-joukkoa. Ette huolehdi edes itsestänne ja kuvittelette, että äippä huolehtii. Ette ole aikuisia.

Vierailija
48/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai luoja. Kyllä se siitä helpottaa kun esim. sairastut vakavasti, sitten on muuta murehdittavaa kuin oma peilikuva

Minulla on lähes kaikki todella pahasti päin helvettiä elämässä ollut pitkään ja kyllä vaan mietin paljon omaa rumentunutta peilikuvaani. Kävi niin, että kun on huono olla, niin alkaa pienemmätkin jutut vaivata. Stressaannun muutenkin pienemmistä asioista kuin silloin kun olo oli ihan ok. Ja nyt kun on kuitenkin parempi olla kuin pahimmillaan, huomaan sietäväni ns. pikkujuttujakin paremmin. Menetin osan kognitiivisesta kapasiteetistani, mutta kyllä minä silti kaipaan entistä ulkonäköäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatin 4 mielestäni ikävän muotoiseen yläetuhampaaseen muovikuoret ja hyvin on pysyneet vuodesta 1995. Maksoi 300 markkaa, nykyään ehkä 500€. 

Asioiden kunnossapitäminen on paljon halvempaa kuin tuhoutuneiden juttujen entisöinti. Ei teiltä keltään ole tietoa puuttunut. Te ette vain viitsineet  

Kysynkin: kannattiko?

Vierailija
50/55 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa että menetän hampaani nuorena, koska ienvetäytymä ja verenvuotoa ajoittain ikenistä ollut jo pitkään.

Minulla on myös muuten rumat hampaat: lohkeilleet, epätasaisen väriset ja ruskeita värjäymiä joita ei saa pois niinvain. Nuo eivät kuitenkaan vaivaa, koska tiedän että saan ne jossain vaiheessa yksityisellä korjattua.. kunhan vaan pysyisivät hampaat suussa eikä tulisi pahaa parodontiittia jonka takia henki haisisi pahalta.

Mä pelkäsin ihan samaa ennen tätä viimeisintä tarkastusta. Viisi vuotta edellisestä hammaslääkärikäynnistä, ja sinä aikana olin pitänyt niin äärettömän huonoa huolta hampaista, että olin aivan varma, että löytyy pitkälle edennyt parodontiitti ja tulee tekarit ennen kuin olen edes 40... Ne harvat kerrat, kun noiden vuosien aikana puhdistin hammasvälit, se veren määrä, jota syljin sen jälkeen lavuaariin, oli järkyttävää... Mutta kun vihdoin sain varattua ajan tarkastukseen ja aloin pestä hampaat ja langata välit taas päivittäin, verenvuoto ikenistä lakkasi vain muutaman päivän jälkeen ja lääkärin mukaan ikenet näyttivät hyviltä eikä löytynyt edes syventyneitä ientaskuja. En käsitä, miten on mahdollista, mutta valtava helpotus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/55 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän aloittajan tilannetta.  Itselläni on ollut luontaisesti todella rumat hampaat, kouluaikoinani maaseudulla ei tehty esim.oikomishoitoja.  Olen saanut elämäni aikana montakin törkeää kommenttia hampaistani, sellaisia ihmiset ovat.  Lopulta  päätin korjata tilanteen, luultavasti olen itsekin kärsinyt masennuksen aiheuttamasta välinpitämättömyydestä koska lykkäsin hammasremonttia.  Kävin yksityisellä hammaslääkärillä jolta sain hinta-arvion. Monta tuhatta euroa kaikkiaan  maksoin, sillä ei ole merkitystä koska nyt voin puhua ja nauraa niin, ettei tarvitse peittää suuta.  Ota selvää maksamisvaihtoehdoista, hammasproteeseja voisi olla syytä harkita. 

Hammasproteeseja? Siis tekareita? Ei kai kolmekymppiseltä kaikkia hampaita revitä vain, koska näyttävät rumilta.

Oletko tuo aloittaja?  Ikäsi  ei tullut ilmi. Jos kruunuja ei voi laittaa, osaproteesit  ovat mahdollisia.  Mahtaako olla todellinen tilanne, yleensä mennään hammaslääkärin tai -hygienistin puheille, jotka arvioivat kaikki mahdolliset hoitotoimenpiteet.  Miksi hammaskirurgi oli tuo asiantuntija joka mainittiin?

Vierailija
52/55 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka asutte hammaslääkispaikkakunnilla. Kysykää mahdollisuutta päästä opetuspotilaiksi tuleville hammaslääkäreille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/55 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneusvirhe hampaissa häiritsi sen verran paljon, että korjautin asian. Rahaa meni rutkasti, mutta kyllä on jo useamman vuoen ajan ollut päivittäinen ilo kauniista hampaista.

Vierailija
54/55 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rumat hampaat, pienet, harvat ja oudon väriset hyvästä suuhygieniasta huolimatta, mutta "hoidin" ne laminaateilla, mitä nyt kadun. Kun nään ihmisillä diasteeman, joka minullakin oli, olen kateellinen. 

 

Luulis, että ap:n ienrajojen pysähtyneet reiät hoidettaisiin julkisella? Kerro syyksi vakavat psykososiaaliset syyt miksi on hoidettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/55 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatin 4 mielestäni ikävän muotoiseen yläetuhampaaseen muovikuoret ja hyvin on pysyneet vuodesta 1995. Maksoi 300 markkaa, nykyään ehkä 500€. 

Asioiden kunnossapitäminen on paljon halvempaa kuin tuhoutuneiden juttujen entisöinti. Ei teiltä keltään ole tietoa puuttunut. Te ette vain viitsineet  

Kysynkin: kannattiko?

Sanoisitko saman syöpäpotilaille? Syövistäkinhän vain pieni osa, alle 10 %, geneettisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi