Muita, joita masentaa rumat hampaat?
Kaksi vaikeaa masennusjaksoa takana, jolloin lakkasin hoitamasta hampaita. Nyt yksi näkyvältä paikalta poistettu, ei varaa implanttiin, suukirurgin mukaan siltaa varten ei viereisiä ehjiä hampaita kannata hioa pilalle. Ikenet vetäytyneet ja ienrajoissa alkavat reiät pysähtyneet ja muuttuneet tummanruskeiksi, kamalan näköistä. Etuhampaan ja sen viereisen hampaan välissä vanhat paikat värjäytyneet etovan kellertävän ruskeiksi. Samaa odotettavissa kaikissa lopuissakin väleissä, kun alkavia reikiä oli lähes joka hampaassa.
En halua mennä minnekään, en joutua avaamaan suutani kenenkään seurassa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ai luoja. Kyllä se siitä helpottaa kun esim. sairastut vakavasti, sitten on muuta murehdittavaa kuin oma peilikuva
Mulla on sekä rumat vinot hampaat avopurennalla että leukemia. Kyllä ne hampaat silti ärsyttää, vaikka olisi muita vikoja lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä ilkeitä ihmisiä tänään. Olen sun puolella Ap. Tee mitä pystyt tästä edespäin pitääksesi hampaat kunnossa, eli harjaus, lankaus, ehkä xylitolia aterioiden jälkeen riippuen siitä sopiiko se jne. Toivottavasti saat hampaasi vielä kuntoon. <3
Joo, koskaan enää en aio laiminlyödä päivittäistä hoitoa. Ei se näiden ulkonäköä pelasta, mutta jospa nyt ei ainakaan vielä pahemmaksi menisi tilanne. Lämmin kiitos sulle ystävällisestä viestistä ja myötätunnosta <3
Pelottaa että menetän hampaani nuorena, koska ienvetäytymä ja verenvuotoa ajoittain ikenistä ollut jo pitkään.
Minulla on myös muuten rumat hampaat: lohkeilleet, epätasaisen väriset ja ruskeita värjäymiä joita ei saa pois niinvain. Nuo eivät kuitenkaan vaivaa, koska tiedän että saan ne jossain vaiheessa yksityisellä korjattua.. kunhan vaan pysyisivät hampaat suussa eikä tulisi pahaa parodontiittia jonka takia henki haisisi pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Omat hampaat luonnostaan keltaiset, eli nykyään hyvin epätrendikkäät. Mieluummin silti nämä kuin epäluonnolliset legopalikat.
Minulla on myös keltaiset hampaat, ovat aina olleet ja kysyin asiasta hammaslääkäriltä mistä johtuu. Lääkäri kertoi sen johtuvan siitä, että minulla on sellainen hammaskiille josta näkyy hammasluu läpi ja hammasluu on kellertävää. Kertoi myös lisäksi hammaskiilteeni olevan erittäin vahvaa tämä läpinäkyvyys johtuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun hampaat olisivat sinällään ihan nätit, mutta niissä on paljon paikkoja ja alkavia reikiä ja ne ovat huomattavan kellertyneet. Valkaisu pelottaa, jos aiheuttaa lisää tuhoa hampaissa/kiilteessä.
Mä pelkään valkaisua noiden vetäytyneiden ienten takia. Paljastuneet hammaskaulat vihloo jo muutenkin, ja olen lukenut toisten kokemuksia, että ovat valkaisun jälkeen kärsineet pahasta vihlonnasta.
Ja ootte sitå incel-joukkoa. Ette huolehdi edes itsestänne ja kuvittelette, että äippä huolehtii. Ette ole aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ai luoja. Kyllä se siitä helpottaa kun esim. sairastut vakavasti, sitten on muuta murehdittavaa kuin oma peilikuva
Minulla on lähes kaikki todella pahasti päin helvettiä elämässä ollut pitkään ja kyllä vaan mietin paljon omaa rumentunutta peilikuvaani. Kävi niin, että kun on huono olla, niin alkaa pienemmätkin jutut vaivata. Stressaannun muutenkin pienemmistä asioista kuin silloin kun olo oli ihan ok. Ja nyt kun on kuitenkin parempi olla kuin pahimmillaan, huomaan sietäväni ns. pikkujuttujakin paremmin. Menetin osan kognitiivisesta kapasiteetistani, mutta kyllä minä silti kaipaan entistä ulkonäköäni.
Laitatin 4 mielestäni ikävän muotoiseen yläetuhampaaseen muovikuoret ja hyvin on pysyneet vuodesta 1995. Maksoi 300 markkaa, nykyään ehkä 500€.
Asioiden kunnossapitäminen on paljon halvempaa kuin tuhoutuneiden juttujen entisöinti. Ei teiltä keltään ole tietoa puuttunut. Te ette vain viitsineet
Kysynkin: kannattiko?
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa että menetän hampaani nuorena, koska ienvetäytymä ja verenvuotoa ajoittain ikenistä ollut jo pitkään.
Minulla on myös muuten rumat hampaat: lohkeilleet, epätasaisen väriset ja ruskeita värjäymiä joita ei saa pois niinvain. Nuo eivät kuitenkaan vaivaa, koska tiedän että saan ne jossain vaiheessa yksityisellä korjattua.. kunhan vaan pysyisivät hampaat suussa eikä tulisi pahaa parodontiittia jonka takia henki haisisi pahalta.
Mä pelkäsin ihan samaa ennen tätä viimeisintä tarkastusta. Viisi vuotta edellisestä hammaslääkärikäynnistä, ja sinä aikana olin pitänyt niin äärettömän huonoa huolta hampaista, että olin aivan varma, että löytyy pitkälle edennyt parodontiitti ja tulee tekarit ennen kuin olen edes 40... Ne harvat kerrat, kun noiden vuosien aikana puhdistin hammasvälit, se veren määrä, jota syljin sen jälkeen lavuaariin, oli järkyttävää... Mutta kun vihdoin sain varattua ajan tarkastukseen ja aloin pestä hampaat ja langata välit taas päivittäin, verenvuoto ikenistä lakkasi vain muutaman päivän jälkeen ja lääkärin mukaan ikenet näyttivät hyviltä eikä löytynyt edes syventyneitä ientaskuja. En käsitä, miten on mahdollista, mutta valtava helpotus.
Implantti todellakin mätii irti ellei sitä joka ikinen päivä lankaa hyvin. Se on luuhun kiinnitetty vierasesine, jota vastaan immuunijärjestelmä hyökkää.