Kotimaan Energia. Kokemuksia? Onko oikeasti halvempi?
Mulle siis soitteli viime viikolla joku nainen kotimaan energiasta ja lupaili halvempia sähkölaskuja. Sähköstä maksan siis pörssihinnan (tai siis siitä ymmärtääkseni kuun keskiarvon) sekä 3,99e/kk perusmaksua (kun kulutus meillä pysyy alle tuon 5000 kWh/vuosi). Tein sopimuksen sinne vuoden määräajalla mutta nyt olis vielä mahis peruuttaa kun 2 viikkoa oli perumisaikaa.
Ja entäs hintaturva? Tätä systeemiä en ymmärtänyt. Juuri tulleessa sopimuskirjassa lukee siitä että maksaa siis 3,99 kuussa ja sillä voin "suojautua korkeilta sähkön hinnoilta hintojen noustessa sähkömarkkinoilla". Eli mitähän se oikein tarkoittaa? Onko kannattavaa esim talvisin? Tarkoittako se siis että hinta sidotaan johonkin tiettyyn ja sitten makselen sitä oli se oikea hinta sitten yli tai alle?
Auttakaahan nyt hömöä ja tietämätöntä.. Onko kellään av:laisella Kotimaan Energian sähköä? Mitä olette olleet mieltä? Me siis asutaan kaukolämmitteisessä (lämmityskulut kuuluu vuokraan) kerrostalo kolmiossa (70neliötä). Meitä on kaksi henkeä taloudessa. Käytännössä sähköä menee siis vain valoihin, pyykin- ja astianpesukoneen käyttöön sekä telkkariin ynnämuihin laitteisiin. Vanhalla firmalla laskut olleet kahden kuun välein noin 80e.
Kommentit (101)
Ei tuntihinnoiteltu pörssisähkö ole enää edullista,ladatkaa puhelimeen ilmainen tuntihinta sovellus niin näettä itse tilanteen.Viimmetalvena sähkön hinta meni 0.30 senttiä/kWh parhaimillaan.Itse olen pörssisähköä ylivuoden verran käytelly mutta on se vaan hankalaa säätää kaikki toiminnot silloin kun se olis halpaa.
nyt otin 24kk sopparin kotimaan energialta,saa nähdä jatkos menikö tämä ihan reisille...
Hei, huono kokemus Kotimaan energialta -joka ei sitten olekaan kotimainen. Sähkösopimuksen piti alkaA 25.10.16. Menin asunnolleni kyseisenä päivänä, sähköjä ei kuulu eikä näy. lähetin mailia ja kuinka ollakaan, olen perunut sopimuksen 19.10.160 en tosiaankaan ole perunut sopimusta. Outo firma.
Minulle soitti naishenkilö,hän vakuutti että kaksi(2) ensimmäistä kuukautta on ilmaisia!! Kysyin että voiko olla totta että saan kahden kuukauden sähköt ilmaiseksi, hän vastasi että KYLLÄ, ja että olisi hölmöä jättää tälläinen tarjous käyttämättä!! Sorruin , sitten tuli lasku, ja se olikin se Turva-maksu,eli 3.99€, mikä olil ilmainen!!
Entinen huijattu kirjoitti:
Entinen Suomen energiayhtiö. Jäivät kiinni lukuisista huijauksista. Älkää luottako.
Mulla on tuon Kotimaan Energian kautta sähkölaskut tosi pienet 21,90/2kk eikä mitään erillisiä kuukausimaksuja, tämä sopimus on voimassa kaksi vuotta, mutta, sen jälkeen tulee kk-maksu lisäksi, joten yritän sitten kilpailuttaa sähköfirman, joka ei ota tuota kk-maksua.
Meillä mies meni ottamaan kotimaan energialta sopparin kysymättä multa ja sehän oli paljon kalliimpi kuin mitä maksettiin nykyisellä yhtiöllä vaikka myyjä oli sanonut et on halvempi, sopimus oli siis miehen nimissä.
No, tehtiin semmoinen juttu että "leikittiin" et mies muuttaa meidän asunnosta pois ja sähkösopimus mun nimille. Siis hänen määräaikaisuus kotimaan energian kanssa saatiin lopetettua :D
Vierailija kirjoitti:
Entinen huijattu kirjoitti:
Entinen Suomen energiayhtiö. Jäivät kiinni lukuisista huijauksista. Älkää luottako.
Mulla on tuon Kotimaan Energian kautta sähkölaskut tosi pienet 21,90/2kk eikä mitään erillisiä kuukausimaksuja, tämä sopimus on voimassa kaksi vuotta, mutta, sen jälkeen tulee kk-maksu lisäksi, joten yritän sitten kilpailuttaa sähköfirman, joka ei ota tuota kk-maksua.
Miten voi olla? Minulla sama sopimus ja tänään tulleessa ensimmäisessä laskussa ja tilausvahvistuksessa perusmaksu on 3.10 €/kk. Lisäksi sitten käytön mukaan tuleva maksu.
Taisin tehdä typeryyden, kun otin puhelimessa tällaisen 24 kk:n määräaikaisen sopimuksen, taitaa tulla kalliimmaksi loppujen lopuksi kuin entinen sopimus.
Itse en osta koskaan yhtään mitään puhelinmyynnin kautta.
On siis sentään edes oikea sähköfirma? Minulle soitteli joku 17-vuotias kesätyöntekijä, jonka melkein aioin antaa laittaa minulle sähköpostia, kun tilauksen olisi saanut peruttua 14 vuorokauden sisällä kuulemma. Ajattelin, että ehdin tehdä hieman vertailua ja tutkimusta. En kuitenkaan uskaltanut antaa vieraalle tyypille puhelimessa henkilötunnusta. Tuli mieleen, että tuolla saisi taitava huijari jo turhan paljon tuhoa aikaiseksi, alkaen pikavippien ottamisesta minun nimelläni. En kyllä ala tekemään sopimuksia puhelimitse. Nyt näen, ettei ollut sillä tavalla huijaus, kuin luulin...
Se hinta turva tarkoittaa sitä että se sitoo sen hinnan 3kuukaudeksi esim jos sähkön hinta nousisi vaikka 5snt/kwt nii sieltä tulee sulle lappu että haluatko sitoa 3kuukaudeksi 4,5snt/kwt ja maksat vaan siitä 4,5snt/kwt sen kolmen kuukauden ajan kun muut jotka ei sitä sido kolmeksi kuukaudeksi nii maksaa sitten sitä sitomatonta hintaa
"Diili"
Varsin reipasta toimintaa Kotimaan Energian puoleta. Soittelivat vaimon puhelimeen, kun omani numero ei puhelinmarkkinoinnin piirissä. Vaimo käsitti, jotta soittavat meidän tämänhetkiseltä sähkön toimittajalta ja antoi puhelimen minulle. Myös minulle aluksi ei selvinnyt, mistä puhelu tulee.
Puhelinmyyjä kertoili laveasti sähkösopimuksesta / eduista. En mielestäni missään vaiheessa sopinut, että olisin tekemässä sopimusta ko. yhtiön kanssa. Kerroin myös, että meillä tällä hetkellä määräaikaista sopimusta vielä reilu puoli vuotta jäljellä.
Sovimme, jotta lähettävät sopimuksen / ehdot sähköpostilla ja minulla on pari viikkoa aikaa ilmoittaa otanko sopimuksen.
Ko. sähköposti tuli hetimmiten. Lueskelin läpi ja vastasin sähköpostilla samantien, että heidän lähettämänsä "Diili" ei kiinnosta ja toivon asian olevan loppuun käsitelty.
Päivää myöhemmin vaimon kännykkään tuli tekstiviesti, jossa onnitellaan erinomaisesta uudesta asiakkuudesta.
Soitin välittömästi ko. viestissä olleeseen numeroon ja kohtuullisen odotusajan (n. 6min) jälkeen heidän palveluneuvojansa vastasi. Kerroin melko napakasti, jotta en ollut tehnyt sopimusta ja puhelinmyyjän ilmoittamasta kahden viikon harkinta-ajasta.
Kerroin myös lähettäneeni sähköpostin jossa kerroin että halua ko. Diiliä.
Palveluneuvoja kertoi, jotta sähköpostit käsitellään viiveellä.
Vaadin heiltä sähköpostilla vahvistuksen, että meillä ei ole sopimusta ja toivottavasti eivät ota tämän jälkeen yhteyttä.
Sain sähköpostin, jossa ilmoittivat: "Pyynnöstäsi olen tänään perunut Kotimaan Energian kanssa solmitun sähkösopimuksen"
Koin Kotimaan Energian myynti- / sopimustyöskentlyn olevan todella harhaanjotavaa / törkeää.
Puolisoni oli ottanut ennen yhteenmenoa kotimaan energialta sähkösopparin ensiksi tuli helenin lasku ja sen jälkeen tuli tasauslaskuja kotimaanenergialta koko ajan. Ei mukavaa. Ja tästä lähin olemme ottaneet yhden laskun vantaan energialta ja se on toiminut erittäin hyvin tästä opimme että otamme vain tunnetulta toimijalta. Fortum on kiskuriyritys samoin kuin kotimaan energiakin. Ei enää näiltä.
Tein sopimuksen kyseisestä firmasta.Sulkivat entisen asunnon sähkön kuten pitikin.Uuteen asuntoon ei tullut mitään sopimusta.Isännöitsiä soitti huomenna loppuu sähkö kun teillä ei ole sopimusta.Kiire hommata uusi sähkösopimus kss.Meillä sähkölämmitys😊
Sähköyhtiöiden kilpailutuksesta seuraavaa: älkää vertailko mitään "edellisessä yhtiössä laskut oli noin 80 euroo" -tyyliin.
Erilaisista tarjouspaketeista, kuukausi- ja perusmaksuista ym. johtuen yhtiöitä ei voi laittaa pelkän laskun perusteella vertailuun. Se mikä on aukotonta on kilowattitunnin hinta, kattaen sitten ihan kaiken ja määrä. Nämä kyllä selviävät laskusta, ja määrä parhaiten itse mittaamalla tai muuten arvioimalla. Laitteiden tyyppikilvessä tai vastaavassa lukee wattimäärä, mikä jakamalla tuhannella antaa kilowatit. Se kerrotaan käyttötunneilla. Tuhannen watin laite tunnin päällä tekee yhden kilowattitunnin. Ei ole vaikeaa tai pyytää vaikka apuja naapurilta.
Sitten päälle tulee siirtokuluja kilowattituntien perusteella paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöstä johon ei voi vaikuttaa. Sen rinnalla erilaiset "3 senttiä kilowattitunti, hintatakuulla" -tarjoukset voivat olla silmänlumetta jos paikallinen monopoli pilaa muuten hintatietoisen valinnan. Se mihin kuluttaja voi vaikuttaa on aina kilowattituntien lukumäärä, ts. kulutukseensa. Kukaan ei voi vaatia kuluttamaan tarpeettomasti. Se, että kampaamon likat vertailevat sähkölaskujaan ei kerro sähkön hinnasta, ainoastaan kulutuksesta. Olettaen että ollaan samalta paikkakunnalta.
Samaan tapaan muu kuin pakollinen auton liikennevakuutus on markkinointimielessä räätälöity erilaisia paketteja joilla pyritään houkuttelemaan asiakas sopimukseen. Tämä on kai selvää. Jotkut sopimukset sopivat toista paremmin toiselle muttei kaikille. Mutta on kai selvää ettei millään sopimuksella yhtiö ota takkiinsa vaan yrittää saada erilaiset kulutusmieltymykset tai vastaavat haavinsa tällä peukaloinnilla ja sitouttaa päälle määräaikaisuudella.
Kotimaan Energiasta ei suoranaista kokemusta, mutta tässä pyritään kai mielikuvamarkkinointiin kotmaisuudesta. Olen kyllä ymmärtänyt että pohjoismaiden alueella vallitsee sähköpooli ja joku sähköpörssin hinnoittelu. Sähköä myös tuodaan ja viedään riippuen mm. Norjan vesivarannoista. Samaan tapaan kuin ostaisi ekosähköä samasta ämpäristä johon valuu myös ydinsähköä. Muutoin kyllä ymmärrän kulutuksen myös kannanottona sille mihin haluaa rahaansa laittaa ja mitä tukea. Jos raha lopulta menee edes oikeaan paikkaan. Voi leikkiä ajatuksella että jos joku markkinoisi rehellisesti ja avoimesti oikein kunnolla roisisti saastuttavaa, lyhytnäköisen kestämätöntä energiaa tms. vaikka hintoja polkien nähtäisiin kuinka ihmiset jaloillaan äänestävät. Tätä ihmisryhmää ei erikseen vielä palvele joten markkinarako on olemassa?
Kotimaan energia on FORTUMIN FIRMA. Kusettavat asikkaita sen kuin kerkiävät.
Jos soittavat niin lyökää luuri korvaan.
savukone kirjoitti:
Sähköyhtiöiden kilpailutuksesta seuraavaa: älkää vertailko mitään "edellisessä yhtiössä laskut oli noin 80 euroo" -tyyliin.
Erilaisista tarjouspaketeista, kuukausi- ja perusmaksuista ym. johtuen yhtiöitä ei voi laittaa pelkän laskun perusteella vertailuun. Se mikä on aukotonta on kilowattitunnin hinta, kattaen sitten ihan kaiken ja määrä. Nämä kyllä selviävät laskusta, ja määrä parhaiten itse mittaamalla tai muuten arvioimalla. Laitteiden tyyppikilvessä tai vastaavassa lukee wattimäärä, mikä jakamalla tuhannella antaa kilowatit. Se kerrotaan käyttötunneilla. Tuhannen watin laite tunnin päällä tekee yhden kilowattitunnin. Ei ole vaikeaa tai pyytää vaikka apuja naapurilta.
Sitten päälle tulee siirtokuluja kilowattituntien perusteella paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöstä johon ei voi vaikuttaa. Sen rinnalla erilaiset "3 senttiä kilowattitunti, hintatakuulla" -tarjoukset voivat olla silmänlumetta jos paikallinen monopoli pilaa muuten hintatietoisen valinnan. Se mihin kuluttaja voi vaikuttaa on aina kilowattituntien lukumäärä, ts. kulutukseensa. Kukaan ei voi vaatia kuluttamaan tarpeettomasti. Se, että kampaamon likat vertailevat sähkölaskujaan ei kerro sähkön hinnasta, ainoastaan kulutuksesta. Olettaen että ollaan samalta paikkakunnalta.
Samaan tapaan muu kuin pakollinen auton liikennevakuutus on markkinointimielessä räätälöity erilaisia paketteja joilla pyritään houkuttelemaan asiakas sopimukseen. Tämä on kai selvää. Jotkut sopimukset sopivat toista paremmin toiselle muttei kaikille. Mutta on kai selvää ettei millään sopimuksella yhtiö ota takkiinsa vaan yrittää saada erilaiset kulutusmieltymykset tai vastaavat haavinsa tällä peukaloinnilla ja sitouttaa päälle määräaikaisuudella.
Kotimaan Energiasta ei suoranaista kokemusta, mutta tässä pyritään kai mielikuvamarkkinointiin kotmaisuudesta. Olen kyllä ymmärtänyt että pohjoismaiden alueella vallitsee sähköpooli ja joku sähköpörssin hinnoittelu. Sähköä myös tuodaan ja viedään riippuen mm. Norjan vesivarannoista. Samaan tapaan kuin ostaisi ekosähköä samasta ämpäristä johon valuu myös ydinsähköä. Muutoin kyllä ymmärrän kulutuksen myös kannanottona sille mihin haluaa rahaansa laittaa ja mitä tukea. Jos raha lopulta menee edes oikeaan paikkaan. Voi leikkiä ajatuksella että jos joku markkinoisi rehellisesti ja avoimesti oikein kunnolla roisisti saastuttavaa, lyhytnäköisen kestämätöntä energiaa tms. vaikka hintoja polkien nähtäisiin kuinka ihmiset jaloillaan äänestävät. Tätä ihmisryhmää ei erikseen vielä palvele joten markkinarako on olemassa?
Että osaa joku esittää asian vaikeasti.
Sähkön hinta ja siirtohinta on kaksi eri asiaa. Ihan sama kuin auto/ auton bensat. Aika pönttö pitää olla että ei saa niitä erotettua toisistaaan.
Sähköä kilpailutetaan siten että katsotaan nykyinen hinta ja kuukausimaksu (muutama euro) ja sitten katsotaan se tarjoushinta ja kuukausimaksu.
Sinaloah kirjoitti:
Puolisoni oli ottanut ennen yhteenmenoa kotimaan energialta sähkösopparin ensiksi tuli helenin lasku ja sen jälkeen tuli tasauslaskuja kotimaanenergialta koko ajan. Ei mukavaa. Ja tästä lähin olemme ottaneet yhden laskun vantaan energialta ja se on toiminut erittäin hyvin tästä opimme että otamme vain tunnetulta toimijalta. Fortum on kiskuriyritys samoin kuin kotimaan energiakin. Ei enää näiltä.
Fortum omistaa kotimaan energian. Fortum haluaa suojella mainettaan, siiksi on ostanut toisen firman jonka nimissä voi kusettaa asiakkaita vapaammin. Yhteiskunta myös sallii tämän ihmisten huijaamisen, koska "tyhmien rahat menee hyvään tarkoitukseen".
Ei kannata olla missään tekenisissä ko firman kanssa.
Hei! Mitä minun pitäisi tehdä - pitäisikö olla yhteydessä jo poliisiin,kun en itse pysty ratkaisemaan tilannetta. Olen 2 kertaa yrittänyt tilata sähkösopimusta Fortumille,mutta se ei onnistu,koska minulla Carunan mukaan on toistaiseksi jatkuva sähkösopimus Kotimaan Energian kanssa ja Kotimaan energia ei suostu katkaisemaan sopimusta.Soitin Kotimaan Energialle ja he väittävät,että mitään sopimusta ei ole vaan se on peruttu jo ajat sitten.Olen soittanut Carunalle jo 3 kertaa ja he vakuuttavat että sähkö tulee Kotimaan energialta.Laskuja ei ole tullut ainakaan tänä vuonna Kotimaan Energialta. Fortumissa ollaan tilanteesta ihmeissään.Just äsken tuli ilmoitus,että sähkösopimuksen teko ei heiltä onnistu,kun edellinen sähkösopimus ei katkea.Pelottaa,että kotimaan Energialta tulee jotkut hirveät laskut tai sähkö katkeaa,jos mitään sopimusta ei kerran ole.Yritän huomenna soittaa kuluttaja-asiamiehelle. Please neuvokas mitä minun pitäisi tehdä.
MarjaL kirjoitti:
Hei! Mitä minun pitäisi tehdä - pitäisikö olla yhteydessä jo poliisiin,kun en itse pysty ratkaisemaan tilannetta. Olen 2 kertaa yrittänyt tilata sähkösopimusta Fortumille,mutta se ei onnistu,koska minulla Carunan mukaan on toistaiseksi jatkuva sähkösopimus Kotimaan Energian kanssa ja Kotimaan energia ei suostu katkaisemaan sopimusta.Soitin Kotimaan Energialle ja he väittävät,että mitään sopimusta ei ole vaan se on peruttu jo ajat sitten.Olen soittanut Carunalle jo 3 kertaa ja he vakuuttavat että sähkö tulee Kotimaan energialta.Laskuja ei ole tullut ainakaan tänä vuonna Kotimaan Energialta. Fortumissa ollaan tilanteesta ihmeissään.Just äsken tuli ilmoitus,että sähkösopimuksen teko ei heiltä onnistu,kun edellinen sähkösopimus ei katkea.Pelottaa,että kotimaan Energialta tulee jotkut hirveät laskut tai sähkö katkeaa,jos mitään sopimusta ei kerran ole.Yritän huomenna soittaa kuluttaja-asiamiehelle. Please neuvokas mitä minun pitäisi tehdä.
Tarkista sähkölaskustasi onko sinulla määräaikainen sopimus. Loppupäivämäärä lukee laskulla. Jos muu yhtiö ei pysty tekemään sinulle sopimusta, se viittaisi juuri siihen että sinulla on määräaikainen Kotimaan Energialle. Sitten voit kertoa sen Kotimaan Energian asiakaspalvelulle jos vielä toista väittävät. Ja voit kyllä saada melkoisen laskun jälkeenpäin jos huomaavat että jotain on jäänyt laskuttamatta. Kahdesta tapauksesta olen kuullut, ettei laskuja kyseiseltä firmalta ollut tullut, toisella puoleen vuoteen ja toisella pidemmältä ajalta. Sähkön katkaisusta saat katkaisuvaroituksen jos tulee ajankohtaiseksi, mutta sitä ennen saat kyllä perintätoimistolta yhteydenottoa.
Ihan sama kokemus. Myivät kyseenalaisessa tilanteessa 24 kk sopparin hömppävakuutuksineen 18 v tyttärelleni. Emme saa edes kuunnella koko puhelinkeskustelua, pitää vaan maksaa.