Kotimaan Energia. Kokemuksia? Onko oikeasti halvempi?
Mulle siis soitteli viime viikolla joku nainen kotimaan energiasta ja lupaili halvempia sähkölaskuja. Sähköstä maksan siis pörssihinnan (tai siis siitä ymmärtääkseni kuun keskiarvon) sekä 3,99e/kk perusmaksua (kun kulutus meillä pysyy alle tuon 5000 kWh/vuosi). Tein sopimuksen sinne vuoden määräajalla mutta nyt olis vielä mahis peruuttaa kun 2 viikkoa oli perumisaikaa.
Ja entäs hintaturva? Tätä systeemiä en ymmärtänyt. Juuri tulleessa sopimuskirjassa lukee siitä että maksaa siis 3,99 kuussa ja sillä voin "suojautua korkeilta sähkön hinnoilta hintojen noustessa sähkömarkkinoilla". Eli mitähän se oikein tarkoittaa? Onko kannattavaa esim talvisin? Tarkoittako se siis että hinta sidotaan johonkin tiettyyn ja sitten makselen sitä oli se oikea hinta sitten yli tai alle?
Auttakaahan nyt hömöä ja tietämätöntä.. Onko kellään av:laisella Kotimaan Energian sähköä? Mitä olette olleet mieltä? Me siis asutaan kaukolämmitteisessä (lämmityskulut kuuluu vuokraan) kerrostalo kolmiossa (70neliötä). Meitä on kaksi henkeä taloudessa. Käytännössä sähköä menee siis vain valoihin, pyykin- ja astianpesukoneen käyttöön sekä telkkariin ynnämuihin laitteisiin. Vanhalla firmalla laskut olleet kahden kuun välein noin 80e.
Kommentit (101)
Puhelinmyynnin osalta voi aina irtisanoa 14 pv sisällä
Rikosilmoitus tekeillä kirjoitti:
Syyllistyvät rikokseen soittaessaan ihmisille. Heillä ei ole etukäteen pyydetty lupaa soitella. Kts GDPR.
muuten jees mutta GDPR ei sääntele lainkaan suoramarkkinointia kuten puhelinmyyntiä.
VAROKAA PUHELINMYYJÄT YRITTÄVÄT HUIJAAMALLA SAADA SINUT SOLMIMAAN SÄHKÖSOPIMUKSEN. OLIN JO SUOSTUMASSA "21% ALENNUKSEEN", KUNNES TAJUSIN MYYJÄN YRITTÄVÄN SAADA MINUA SOPIMAAN KOKONAAN UUTTA SÄHKÖSOPIMUSTA. SUOSITTELEN TEKEMÄÄN VAKITUKSEN KULUTTAJAVIRASTOON, KOSKA TÄTÄ TOIMINTAA ON JATKUNUT JO MUUTAMAN VUODEN JA KYSEINEN YHTIÖ ON KULUTTAJAVIRASTON VALVONNASSA.
Minä erehdyin puhelimitse jokunen kuukausi sitten tekeen sähkösopimuksen, koska luvattiin että sähkösopimus olisi halvempi kuin aiempi, joka oli n. 20 €
Noh, katsoinpa äsken tiliäni ja siellä on sähkölasku automaattisena e-laskuna ja hinta oli n. 30 €.
Joten on kyllä huijattu fiilis itselläni ja enkä tiedä yhtään mistä tuo 30 € sähkölaskulle tulee. Ellei tuossa sitten ole useamman kuukauden laskut putkeen, mutta e-lasku on kyllä siitä huono, kun ei näe että miltä ajalta sähkölasku on.
Itse myin joitain vuosia sitten kuukauden puhelimitse Suomen Energiayhtiön sähkösopimuksia. Jonkin ajan päästä yhtiön nimi siis vaihtui Kotimaan Energiaksi. Minun työsopimukseni oli siis jonkun onnettoman puhelinmyyntifirman kanssa.
Meillä luonnollisesti oli sellainen valtavan pitkä myyntipuhe jossa mainostettiin miten ekologista, helppoa ja ennen kaikkea halpaa tämä sähkö on. Sopimuksia ei myöskään saanut tehdä vanhusten kanssa, ellei esimieheltä saanut lupaa siihen sillä perusteella että kyseinen henkilö on poikkeuksellisen selväjärkinen...
Täytyy kyllä sanoa että tuo työ oli ihan suoraan sanoen ihmisten huijaamista. Itsekin sen kyllä melko pian tajusin, mutta silti jatkoin sitä vielä vähän aikaa. Ensinnäkin yli puolet niistä ihmisistä joiden kanssa minä sopimuksen tein oli selkeästi vanhuksia. Näihin siis sain esimieheltäni luvan. Niitä jotka eivät olleet selväjärkisiä ei ”urallani” tullut montaa vastaan, ehkä 0-5. Esimies siis ilmeisesti kuunteli noita puheluja samalla kun osasi antaa luvan. En tarkkaan muista miten tuo oli. Yhden kerran muistan kun painostin jonkun yli vanhuksen lopulta tekemään kaupat ja hän oli puhelun lopussa niin surullisen ja epävarman oloinen että se on jäänyt mieleeni.
Asiakkaat siis todella tekivät sopimuksen suullisesti puhelimessa jonka jälkeen heille meni paperillinen sopimus postissa ja heillä oli tämän paperin tulon jälkeen joku tietty aika irtisanoa sopimus. En tiedä miten tuo juttu käytännössä onnistui, muistan lukeneeni netistä jo silloin että usein tuo peruminen ei kuitenkaan jostain syystä ollutkaan onnistunut. Suuri osa asiakkaista ei käsittääkseni ymmärtänyt tekevänsä ihan käypää sopimusta puhelimitse, vaan uskon että he olettivat että se on se tarjous minkä he saavat kotiin postissa ja sitten he päättävät että hyväksyvätkö sen. Moni pyysikin tarjouksen kotiin ja muistaakseni itse puhelimessa sanoinkin että ”joo kun hyväksyt nämä ehdot ja annat sotun niin kotiisi tulee tarjous”. Tässä oli siis paljon epäkohtia ja suoraansanoen valhe. Näin oli kuitenkin ohjeistettu vastailemaan. Asiakas selkeästi siis sanallisesti hyväksyi uuden sopimuksen, mutta hänelle oli ennen tätä kerrottu että tämä hyväksyminen ei ole sitova. Nämä puhelut siis tallennettiin.
Sitten hinnasta. Asiakkaalle luvattiin aina 5 prosentin alennus hintaan verrattuna sen hetkiseen yhtiöön. Heille sanottiin siis että saavat 5 prosenttia halvempaa sähköä kuin ennen. Tuo 5 prosenttia otettiin kuitenkin pois muiden sähköyhtiöiden perushinnoista. Jos sinulla oli jo kilpailutettu sopimus jossa hinta oli alle tuon perushinnan, niin ei siitä lähtenyt enää tuota 5 prosenttia pois. Todennäköisesti monille ihmisille tuo uusi sopimus tuli jopa kalliimmaksi vaikka toista luvattiin. Tätä ei asiakkaille ikinä kerrottu kun aina puhuttiin vain että saavat 5 prosenttia nykyisestä hinnastaan pois. Tämä oli koko jutussa se kaikkein selkein valhe.
Tällaiset kokemukset minulla on kyseisestä yrityksestä. Tuostahan on siis jo aikaa ja olen jostain lukenut että uuden johdon myötä asiat olisivat muuttuneet mikä voi olla täysin mahdollista. Lisäksi tuo saattoi olla vain puhelinmyyntifirman taktiikka, mikä ei ollut itse tuon sähköyhtiön toimintatapa. Eli mahdollisesti siellä päässä oltiin jo silloin syyttömiä tuohon härskiin toimintaan. Ja kyllä, myös minun olisi pitänyt lopettaa ihan samantien tuo ihmisten huijaaminen kun se kävi itselleni ilmi. Tuosta vanhusten ”huijaamisesta” olen ihan oikeasti kokenut huonoa omaatuntoa ja koen sitä edelleen, mutta olin nuorempi ja tyhmempi tuolloin. Kaiken lisäksi koin kyllä itsekin tulleeni puhelinmyyntifirman toimesta pahasti huijatuksi monillakin tavoilla.
3,99e / kk kotimaan energia veloittaa aina. Sillä saisi 5000kwh sähköä paikasta, jolla on 0€ kiinteä maksu/kk.
Sain itseni irti vihdoin. 24kk maksoin 10-20€ enemmän kuin normaalisti.
Kiertäkää kaukaa, valitkaa sähkönmyyjä jolla ei ole kk- maksua ja kWh- hinta on alhainen.
Pp888 kirjoitti:
3,99e / kk kotimaan energia veloittaa aina. Sillä saisi 5000kwh sähköä paikasta, jolla on 0€ kiinteä maksu/kk.
Sain itseni irti vihdoin. 24kk maksoin 10-20€ enemmän kuin normaalisti.
Kiertäkää kaukaa, valitkaa sähkönmyyjä jolla ei ole kk- maksua ja kWh- hinta on alhainen.
Nyt on taas joku mestarimeikäläinen laskenu itelleen sähkön hinnan kuntoon. Jos ymmärsin oikein niin vertasit 24kk*3,99€/kk ja sen jakaa 5000kWh tulisi yhdelle kWh hintaa 1.91snt/kwh? Kerro mullekkin heti mistä nuin halvalla sähköä saa varsinkin yhtiöltä ilman perusmaksuja niin ostan välittömästi.
Ongelmahan näissä Vauva.fi palstoissa on se, että ihmiset heittää tänne päättömiä lukuja milloin mistäkin ilman mitään perusteluita, eli tunnepohjalla jauhetaan järkyttävää paskaa, ilman mitään logiikkaa.
No sitten Kotimaan Energiaan yhtiönä. Olin asiakkaana pari vuotta sitten ja ei ollut ongelmia. Hinta oli 2 vuotta se mikä luvattiinkin (muistaakseni 5,1 snt/kWh) Vaihdoin sitten pois kun muutin pienempään asuntoon ja tosiaan sain myös eri yhtiöltä 2 vuotta ilman perusmaksuja, jolloin minun 2500kwh vuosikulutuksella halvin soppari on aina ilman perusmaksua, tietenkin maltillisella kWh hinnalla.
Ei huonoja kokemuksia. Valot syttyi kun katkaisijasta painoi, mutta sehän on lähtökohtaisesti siirtoyhtiön heiniä saada hommat pelaamaan.
Sähkön pörssi hinta on joskus yöllä alle tuon 1.91 sent. Eli jos on tuntisopimus voi joskus saada tuohon hintaan.
Mutta, joo. Kusetushan tuo kotimaan energia on. Mulle laittoivat jotain green energy ja hintavakuutuksen mukaan sopimukseen. En pyytänyt eikä ne maininneet asiasta. Eli toivovat ettei asiakas huomaa ja niille tulee ekstra kymppi tsjp kuukaudessa. Eli se tuo niille 480e tuon kahden vuoden aikana.
Meni gigantti boikottiin kun tuollaisia kusettajia päästävät liikkeeseen.
Gigantissa minuakin huijattiin kodinkoneostoksen yhteydessä. Kotimaan Energian piti saada lupa lähettää tarjous, mutta yhtäkkiä olinkin muka solminut sähkösopimuksen. Onneksi oli kuitenkin miltei kaksivuotta toista määräaikaista sopimusta jäljellä, joten pääsin Kotimaan Energiasta irti. En varmasti solmi heidän kanssaan mitään nykyisen sopimuksen päättyessäkään. Valitettavasti pieni epäluulo jäi Giganttiakin kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön pörssi hinta on joskus yöllä alle tuon 1.91 sent. Eli jos on tuntisopimus voi joskus saada tuohon hintaan.
Mutta, joo. Kusetushan tuo kotimaan energia on. Mulle laittoivat jotain green energy ja hintavakuutuksen mukaan sopimukseen. En pyytänyt eikä ne maininneet asiasta. Eli toivovat ettei asiakas huomaa ja niille tulee ekstra kymppi tsjp kuukaudessa. Eli se tuo niille 480e tuon kahden vuoden aikana.
Meni gigantti boikottiin kun tuollaisia kusettajia päästävät liikkeeseen.
Ei ole sähköyhtiön vika jos gigantti ei osaa kouluttaa myyjiänsä/kouluttaa myyjänsä myymään tuotetta jota ei osaa myydä? Rahan/provision perässä nämä gigantin myyjät niitä sopimuksia samalla tavalla laittavat ja itse ovat vastuussa, jos myyvät sopimuksen väärin, ei sähköyhtiö. Boikottiin menee gigantti minullakin, mutta en siitä Kotimaan Energiaa syytä, vaan suoraan giganttia itsessään.
Samaa gigantissa yrittivät minulle tyrkyttää, mutta kun kysyin tarkemmin oli myyjä varsin epätietoinen mitä on myymässä joten en lähtenyt mukaan vaikka 50€ alennus houkuttelikin. Sähköstä hyvin tietäneenä Kotimaan Energian pörssisopimus ei ole ollenkaan huono (on myös paljon huonompiakin suuremmalla marginaalilla) ei vain tosin määrä-aikaisuus pörssisopimuksessa minua kiinnostanut.
ÄLKÄÄ SORTUKO.... NIIN HUIJAREILTA VAIKUTTAVAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Minut Kotimaan energian ärsyttävän päällekäyvä myyjä pysäytti kotikadullani, olin tulossa syöpähoidoista ja olo sen verran huono että halusin vain päästä tyypistä eroon joten suostuin siihen että lähettävät tarjouksen sähköpostiin, jonka jälkeen minulla olisi myyjän sanojen mukaan kaksi viikkoa aikaa päättää hyväksynkö tarjouksen. No valmis sopimushan sinne sähköpostiin sitten tuli. Ja roimasti kalliimpi kuin silloinen sopimukseni, vaikka piti olla ”puolet halvempi”. Sain onneksi peruttua sopimuksen suht helposti.
ei kyllä mitään lakia riko :D faktat kuntoon
kukaan näistä sähkön myyjistä ei sano sitä tosiasiaa että maksat edelleen sille samalla paikalliselle sähköntoimittajalle siirtomaksua. nämä kaupustelijat kuorivat kermat päältä. eivätkä he ylläpidä ja kunnosta Suomen sähköverkkoja. esim. nordic green energy on täysin ulkomaalaisten omistuksessa. heillä ei ole mitään tekemistä suomalaisten sähköverkkojen kanssa.
Kotimaan energia on kansainvälinen yhtiö joka kuului (eivät kai kuulu enää) Fortumin tytäryhtiöihin. Toimipaikkoja ympäri maailman. eli se siitä kotimaisuudesta.
Eli kannattaa miettiä mistä sitä sähkönsä ostaa. Ekologisempaa on ostaa paikallisilta tuottajilta suoraan. asia erikseen jos haluat maksaa ulkomaalaisille liikemiehille ylimääräistä. Ai niin, on Gigantillakin ulkomaiset omistajat eli ihan luonteva "kaupanlisä" myydä uusi sähkösopimus samalla.
Vierailija kirjoitti:
Nää kotimaan energiat ja moit ovat verkkoloisia, jotka eivät pätkän vertaa piittaa verkkojen kunnossapidosta ja säännöistä. Voitot menee ties mihin bulvanian veroparatiisiin. Puhelinmyyjät soittelee maltoilta nälkäpalkalla.
Nuo firmat vain edistävät siirtohintojen kasvua. Siinä ohessa työllistävät kuluttaja-asiamiestä ja oikeuslaitosta. Samat hemmot omistavat perintäfirmat, joten jokainen perintään mennyt lasku on heille pelkkää bonusta, oikeammin tärkeä osa bisneslogiikkaa.
Hyvä kommentti!
Käsittääkseni nämä pörssihintaan sidottua sähköä myyvät yritykset keräävät voittonsa sähköllä lämmittäviltä, koska talvella hinta on sitä kovempi mitä enemmän pakkasta, siis silloin kun sähköä tarvitaan. Tämä koskee suoran sähkölämmityksen lisäksi myös lämpöpumpulla (ilp ja mlp) lämmittäviä.
AP:n tapauksessa tämä _saattaa_ olla järkeväkin diili, mutta minulle noiden firmojen hinnoittelu haiskahtaa huijaukselta jolla vedetään hurjat tuotot niiltä jotka eivät ymmärrä sopimusehtoja.
tty Tein sähkösopimuksen kyseisen yhtiön kanssa reilut yli vuosi sitten, jossa luvattiin
24kk kiinteä diilihinta sopimus päivä 4,90 yö 3,90
helevetti kun katsoo laskuja ei sinne päinkään
laskussa lähes tuplahinnat
Täysi huijaus ainakin minun kohdallani mitä ko yhtiö lupas
kun kysyin asiakaspalvelusta ko asia sanottiin meillä pörssisähkö
joten hinta johtuu siitä kun on korkeampi
jos on sovittu tietty hinta eikö sen pitaisi olla sitova
Tulin tehneeksi mainospuheiden seurauksena sähkösopparin Kotimaan Energiaa myyvän puhelinmyyjän kanssa. Tämä kertoi että sähkö tulee Helenin kautta mutta vakuutti että muita maksuja ei tule. Lisäksi mainosti että saan käyttää sähköä ilmaiseksi useita tunteja tiettyyn aikaan. No, miten kävikään? Nyt maksan sekä Helenille että Kotimaan Energialle sähkölaskua koko sopimuksen ajan (24 kk) ,vielä reilun vuoden. Jos puran sopimuksen kesken sopimuskauden, joudun todennäköisesti maksamaan koko loppusumman reilun vuoden ajalta. Säälimätöntä huijausta. Lienee sanomattakin selvää että uutta sopimusta KE:n kanssa ei tule.
Pettynyt asiakas kirjoitti:
Tulin tehneeksi mainospuheiden seurauksena sähkösopparin Kotimaan Energiaa myyvän puhelinmyyjän kanssa. Tämä kertoi että sähkö tulee Helenin kautta mutta vakuutti että muita maksuja ei tule. Lisäksi mainosti että saan käyttää sähköä ilmaiseksi useita tunteja tiettyyn aikaan. No, miten kävikään? Nyt maksan sekä Helenille että Kotimaan Energialle sähkölaskua koko sopimuksen ajan (24 kk) ,vielä reilun vuoden. Jos puran sopimuksen kesken sopimuskauden, joudun todennäköisesti maksamaan koko loppusumman reilun vuoden ajalta. Säälimätöntä huijausta. Lienee sanomattakin selvää että uutta sopimusta KE:n kanssa ei tule.
Tässä taas yksi todella hyvä esimerkki ihmisen typeryydestä. Sähkölasku tulee Kotimaan Energialta, mutta siirron hoitaa edelleen Helen. Älä syytä myyjää siitä, että et itse ymmärrä päivänselvää asiaa.
Kotimaan Energia tarjoaa joka päivä tunnin ilmaista sähköä, joka tekee kalenterivuodessa nopealla matikalla sen 365 tuntia. Oletettavasti tästäkin sinulle kerrottu sopimusta tehdessäsi aivan selkeästi. Olen itse myös tehnyt sopimuksen puhelimessa kyseisen firman kanssa ja ollut siihen täysin tyytyväinen. Kaikki asiat ovat samalla tavalla, kuin puhelimessa sovittu ja sopimusvahvistus tuli samantien sähköpostiin, josta tiedot pystyi vielä tarkistamaan.
Älä kaada omaa tyhmyyttäsi firman niskaan.
Mulle tyrkytettiin gigantissa puhelimen myynnin yhteydessä tämä soppari ja ehdin nyt vasta perehtyä siihen ja täyttä huijausta on. Tulee paljon kalliimmaksi kun nykyinen ja nyt yritän perua sen. Onko kellään kokemuksia tämmöisestä? Onko peruutus onnistunut?