MINIMIelatusmaksusta...
Miksi kyseisessä asiassa/maksussa on edes määritelty minimi, jos sitä ei ole pakko noudattaa?
Meidän kunnan lastenvalvoja tekee järjestään laskelmia ja vahvistaa elatusmaksusopimuksia, joissa elatusmaksu jää reilusti alle minimin/lapsi. Eräällä tuttavalla 280€ yhteensä kolmesta lapsesta ja toisella 80€ kahdesta lapsesta. Ja ei, Kelalta ei saa sitä erotusta.
Ihmettelen vaan; miksi yleensä on edes se minimi olemassa. Näissä tapauksissa ei edes ole maksukyvyn puutteesta kyse.
Kommentit (13)
Mikä ihmeen minimi? Kelan TÄYSIMÄÄRÄINEN elatustuki on 155,17 €/kk.
No kuule kyllä sen erotuksen saa kelasta, jos on maksu alle kelan maksaman minimin vahvistettu. Älä nyt jaksa tuosta alkaa vääntämään.
Haluatko kuulla uutisen?! Yleinen harhaluulo on, että elatustuen määrä olisi jonkinlainen minimi. Se on vain puhekielessä sellaiseksi muodostunut. Elatusmaksuhan voi olla yhdestä pyöreästä nollasta vaikka tuhanteen!
Käsittääkseni ei tosiaan ole olemassa mitään laissa määriteltyä minimiä. Ja kelan kyllä pitäisi maksaa siltä osin jos jää alle sen kelan maksaman. Siihen tarvitaan virallinen elatussopimus.
Kyllä mulle tulee kelasta se erotus, mies maksaa 50e ja kela loput.
Totta hitossa se tekevät! Ei he halua yhtään lisämaksettavaa yhteiskunnalle kenenkään henkilökohtaisista arvovalinnoista. Elatusmaksu velkaa on jo ihan riittävästi, eikä sitä pitäisi tehdä enää yhtään lisää.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:37"]
No kuule kyllä sen erotuksen saa kelasta, jos on maksu alle kelan maksaman minimin vahvistettu. Älä nyt jaksa tuosta alkaa vääntämään.
[/quote]
No, kuule ei saa. Ei ole määritelty mitään minimiä! Älä nyt jaksa tuosta alkaa vääntämään.
Elatustuen määrä ja maksaminen
Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysi elatustuki on 155,17 e/kk.
Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täyttä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia. Elatussopimuksessa tai -tuomiossa tulee tällöin olla maininta elatusvelvollisen puutteellisesta elatuskyvystä. Kun Kela maksaa elatustuen vähennettynä, saat elatustuen ja elatusavun erotuksen sekä lisäksi elatusvelvolliselta elatusavun.
Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea.
Jos vahvistettu elatusapu on Kelan tukea suurempi eikä elatusvelvollinen maksa elatusapua, Kela maksaa täyden elatustuen ja perii elatusvelvolliselta maksamatta jääneen elatusavun. Jos perintä onnistuu, Kela maksaa perinnän jälkeen elatusavun ja tuen erotuksen lasta hoitavalle vanhemmalle.
Joo, fakta on, ettei minkäänlaista minimiä ole ja onkin paljon eroperheitä, joissa elatusapua ei makseta ollenkaan. Usein esimerkiksi silloin, kun lapset asuvat molempien vanhempien luona yhtä paljon.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:37"]
No kuule kyllä sen erotuksen saa kelasta, jos on maksu alle kelan maksaman minimin vahvistettu. Älä nyt jaksa tuosta alkaa vääntämään.
[/quote]
No, kuule ei saa. Ei ole määritelty mitään minimiä! Älä nyt jaksa tuosta alkaa vääntämään.
[/quote]
Minimi = kelan maksama elatustuki. Eli tuon verran saa elatusmaksua Kelan kautta. Eli tuo on MINIMI, ja samalla maksimi minkä saat kelasta. Eli saat vähintään tuon, mutta et kelasta enempää. kaiken kaikkiaan tuo on siis minimi mitä elatusmaksua / apua saat, eri asia on jos miehesi maksaa enemmän.
Periaatteessa minimiä ei ole. Mutta käytäntö on se, että jos elatustuki vahvistetaan kelan tukea pienemmäksi elatusvelvollisen maksukyvyn puutteen vuoksi, silloin kela maksaa erotuksen. Ex maksaa 100e ja kela 55e. Mutta jos on pienempi tuki jostain muusta syystä, silloin kelasta ei erotusta makseta.
Miksi haluat ryöstää veronmaksajilta, jos oma elatuskykysi kerran on riittävä. Elatusmaksut lasketaan elatyskykyjen suhteesta.