Alan leikkimään köyhää. Paljonko rahaa käytössä/kk?
Alan uuden vuoden jälkeen leikkimään köyhää. Paljonko rahaa jätän asumismenojen jälkeen käyttöömme? Perheessä kaksi aikuista, kaksi yläkoululaista ja yksi alakoululainen plus koira. Tuleeko muut mukaan kisamaan? Tästähän saisi hyvän tosi tv-sarjan.
Kommentit (24)
80e ja 300e otat lainaa joltai. (Opiskelija)
Sossun normien mukaan...
Kahdelle aikuiselle 800€. Jokaisesta lapsesta reilu 200€, iästä riippuen enemmän tai vähemmän. Sanoisin että noin 1500€/kk voisi olla aika lähellä totuutta käyttörahaksi asumiskustannusten jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:39"]80e ja 300e otat lainaa joltai. (Opiskelija)
[/quote]
Miten opiskelijat ovat nykyisin noin köyhiä. Itse kun opiskelin, oli rahaa käydä baareissa ja matkustella.
1700e on toimeentulotuen perusosat teille. Tämä siis asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitomenojen (sis. reseptilääkkeet) jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:45"]
1700e on toimeentulotuen perusosat teille. Tämä siis asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitomenojen (sis. reseptilääkkeet) jälkeen.
[/quote]
KOHTUULLISTEN asumiskulujen jälkeen. Jos menee yli niin se vähennetään perusosasta.
1700 €! Sehän on tosi hyvin!
T. ap
Miksi nelosviesti on saanut niin paljon alapeukkuja? Sossun normit ovat about nuo, kunnasta riippuen. Jos oikea summa onkin 1700€/kk, eihän se heitä paljoakaan arviostani?
Asun yksin koiran kanssa ja opiskelen, vuokran ja laskujen jälkeen mulle jää vähän reilu 200€ kuussa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:59"]
Miksi nelosviesti on saanut niin paljon alapeukkuja? Sossun normit ovat about nuo, kunnasta riippuen. Jos oikea summa onkin 1700€/kk, eihän se heitä paljoakaan arviostani?
[/quote]
Luultavasti alapeukkuja saa tuo "asumiskustannuksien jälkeen" -kohta. Kuten tuossa jo aiemmin laitoin niin kohtuullisten asumiskustannusten, ei se sossu mahdottomia maksele.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:39"]80e ja 300e otat lainaa joltai. (Opiskelija)
[/quote]
Miten opiskelijat ovat nykyisin noin köyhiä. Itse kun opiskelin, oli rahaa käydä baareissa ja matkustella.
[/quote]
Olisko tuotteiden ja vuokrien hinnat vähän nousseet. Ja joillain kun vaikuttaa 21 ikävuoteen asti vielä vanhempienkin vuositulot siihen rahan saantiin.
Ai 1700e on vähän? Okei.
Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen n. 350e kuussa, meitä on minä ja taaperoikäinen lapsi. En mä kyllä koe olevani köyhä vaan pienituloinen (ja mitä muuta olisinkaan yh-kotiäitinä/opiskelijana)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:39"]80e ja 300e otat lainaa joltai. (Opiskelija)
[/quote]
Miten opiskelijat ovat nykyisin noin köyhiä. Itse kun opiskelin, oli rahaa käydä baareissa ja matkustella.
[/quote]
Olisko tuotteiden ja vuokrien hinnat vähän nousseet. Ja joillain kun vaikuttaa 21 ikävuoteen asti vielä vanhempienkin vuositulot siihen rahan saantiin.
[/quote]
Ja itse ainakin juhlin ja matkustelin juurikin opintolainalla. Muun ajan elin kädestä suuhun kun ei ollu viikolla mitään erityisiä vaateita :D. Jos ei ota lainaa ja opiskelee hesassa, varmasti on tiukkaa. Ne vuokrat siellä on älyttömiä! :)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:59"]
Miksi nelosviesti on saanut niin paljon alapeukkuja? Sossun normit ovat about nuo, kunnasta riippuen. Jos oikea summa onkin 1700€/kk, eihän se heitä paljoakaan arviostani?
[/quote]
No ihan vaan siksi, että itse en ole koskaan saanut noin paljoa rahaa sossusta ikinä. Olen joutnut hakemaan välillä kun olen olltu töyttömänä ja avopuoliso opiskelee amk:ssa ylempää tutkintoa, molemmat olemme 30v. Eikä lapsia, vuokralla asutaan vvo:lla. Ikinä en ole saanut sossusta 200-300€/kk enempää. En vaikka olisi ollut mikä tilanne.
Ja ei, en saa liitonpäivärahaa. Puolisoni nostaa opintolainaa. Missä kaupungissa asut, ei ainakaan täällä Tampereella saa tuollaista summaa. Ainoat tulot on tällä hetkellä kelan opintorha ja työttömyyskorvaus, sekä asumistuki. Muita kuluja on sähkö, netti, puhelin, kotivakuutus ja puolisolle bussikortti. Ruokaan jää kuukaudessa n. 200€.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:39"]80e ja 300e otat lainaa joltai. (Opiskelija)
[/quote]
Miten opiskelijat ovat nykyisin noin köyhiä. Itse kun opiskelin, oli rahaa käydä baareissa ja matkustella.
[/quote]
Olisko tuotteiden ja vuokrien hinnat vähän nousseet. Ja joillain kun vaikuttaa 21 ikävuoteen asti vielä vanhempienkin vuositulot siihen rahan saantiin.
[/quote]
Ja itse ainakin juhlin ja matkustelin juurikin opintolainalla. Muun ajan elin kädestä suuhun kun ei ollu viikolla mitään erityisiä vaateita :D. Jos ei ota lainaa ja opiskelee hesassa, varmasti on tiukkaa. Ne vuokrat siellä on älyttömiä! :)
[/quote]
No mä asun Jyväskylässä opiskelija-asunnossa ja on laina, silti mulla jää tuo 200€ kuussa käteen.
Kannattaa ap ymmärtää se, että köyhyys ei kulminoidu siihen, että sinulla on sanotaanko 600 euroa kuussa perheesi ruokamenoihin ja taloustarpeisiin vaan lisäät tuohon vielä sen, että sinulle tulee yllättäviä kuluja. Esim. vakuutusmaksu 100 e tai keksi joku muu yllättävä kulu 100-200 e. Penniä voi kyllä muuten venyttää, mutta nuo yllättävät kulut voivat olla se, mikä ajaa köyhän ahdinkoon. Esim. minä opiskelija pärjään ihan mukavasti laskujen ja ruokien kanssa 400 e kuussa, mutta kun pitäisikin yhtäkkiä maksaa kotivakuutus tai pyörä hajoaa, ei oikein ole, mistä venyttäisi penniä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 21:21"]
Kannattaa ap ymmärtää se, että köyhyys ei kulminoidu siihen, että sinulla on sanotaanko 600 euroa kuussa perheesi ruokamenoihin ja taloustarpeisiin vaan lisäät tuohon vielä sen, että sinulle tulee yllättäviä kuluja. Esim. vakuutusmaksu 100 e tai keksi joku muu yllättävä kulu 100-200 e. Penniä voi kyllä muuten venyttää, mutta nuo yllättävät kulut voivat olla se, mikä ajaa köyhän ahdinkoon. Esim. minä opiskelija pärjään ihan mukavasti laskujen ja ruokien kanssa 400 e kuussa, mutta kun pitäisikin yhtäkkiä maksaa kotivakuutus tai pyörä hajoaa, ei oikein ole, mistä venyttäisi penniä.
[/quote]
Lisättäköön tosiaan, että sossu ei maksa muuta kuin pakolliset julkisen puolen kustannukset (reseptilääkkeet, päivystys, hammaslääkäri), sähkö ja vuokra. Loput menee sitten siitä perusosasta sapuskasta vaatteisiin, puhelinlaskuihin jäpäjäpä. Ei todellakaan mitenkään kitusumma normaalisti, mutta yksi hajonnut pesukone tai joku puhkasee autosta renkaan, ja sitten ollaan lirissä. Vakuutusrahojen palautuessa nimittäin sossu laskee ne tuloksi (korjatkaa, jos minulla on ollut vain epäpätevä työntekijä ja kyseessä yksittäistapaus). Eli aina pitäisi olla se pari sataa sivussa sukassa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 21:04"]Ai 1700e on vähän? Okei.
Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen n. 350e kuussa, meitä on minä ja taaperoikäinen lapsi. En mä kyllä koe olevani köyhä vaan pienituloinen (ja mitä muuta olisinkaan yh-kotiäitinä/opiskelijana)
[/quote]
Niin tuosta 1700 eurosta menee vielä ne kaikki laskut! Tyhmin juttu ikinä verrata sitä summaa, joka jää kaikkien laskujen jälkeen.
meillä jää yht 1700e sis lapsilisät, 2 aikuista, 3 lasta ja kissa ja kesällä vielä vauva. vaatteet, lasten harrastukset, auto (työmatkat), ruoka, puhelin+netti, vakuutukset, terveyskulut jne. toinen meistä on työtön.. tästä summasta on kyllä tilillä aina pari sataa jäljellä, kun seuraavat rahat/palkka tulee